تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820094073




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش و جایگاه روابط عمومی ها غیر قابل انکار است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یک مدرس علوم ارتباطات ؛ نقش و جایگاه روابط عمومی ها غیر قابل انکار است شیراز - ایرنا- یک مدرس ارتباطات و روابط بین الملل گفت: اهمیت و جایگاه روابط عمومی ها بویژه نقش رفتاری آنها موضوعی نیست که بتوان آن را انکار کرد.


مهدی شیراوژن، شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن گرامیداشت روز ارتباطات و روابط عمومی افزود: در جامعه امروزی تمام سازمان ها و بخش های دولتی و خصوصی در ارتباط تعاملی با محیط خود قرار دارد و ضرورت تبادل اطلاعات بین درون و برون سازمان و آگاهی از دیدگاه و نگرش افراد نسبت به آن مجموعه موجب شده که ضمن پیش بینی حوزه ای به نام روابط عمومی، روز به روز به احیا وظایف واقعی و تقویت بیشتر جایگاه آن هم پرداخته شود.
وی ادامه داد: روابط عمومی در طول زمان، یک فرآیند تکاملی را طی کرده و همانند سایر پدیده های سازمانی از ابتدای کار خود با الگویی ساده و در حد پیام رسان شروع شده است.
او اظهار کرد: تاریخ بشر نشانگر این موضوع است که از ابتدای آغاز زندگی اجتماعی، نمودهایی از تماس و ارتباط بین افراد و گروهها وجود داشته اما نوع این ارتباط ها برحسب وضعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی به مرور تغییر کرده و پیچیده تر شده است.
شیراوژن، تاثیرگذاری بر افکار عمومی و وجدان بیدار جامعه را یکی از فلسفه های شکل گیری روابط عمومی ها دانست و گفت: این مهم نیز جز از طریق ارتباط با مخاطبان امکان پذیر نخواهد بود و لذا ایجاد ارتباط و شناخت با مخاطب در جهت اقناع و نفوذ بر آن، اساسی ترین وظیفه روابط عمومی قلمداد می شود.
وی، عملی کردن ارزش ها، ساختارها و نهاد های حکومتی مناسب و ترسیم نظام اداری به عنوان تنظیم کننده واقعی فعالیتها را از جمله اهداف نظام های سیاسی دانست و افزود: البته این اهداف نقش موثری در ایجاد ارتباط و هماهنگی با دیگر ساختارها و نهادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارند.
وی ادامه داد: بر همین اساس، ضرورت آسیب شناسی عملکرد نظام اداری با محوریت جایگاه روابط عمومی ها به عنوان حلقه اصلی ارتباطی میان مردم و دستگاههای اجرایی با هدف ارتقا سطح ارتباط مطلوب، تعامل و کنش های متقابل با دیگر اجزا متشکله نظام سیاسی بیش از پیش مورد توجه و ارزیابی قرار می گیرد.
این مدرس و پژوهشگر ارشد دانشگاه اضافه کرد: در یک بررسی اجمالی می توان اذعان داشت که بسیاری از نظام های اداری در کشورهای در حال توسعه بر اساس یافته ها و تجارب تاریخی، جزو جوامع منشوری محسوب می شوند .
وی ادامه داد: جوامعی که در آنها بین میزان سطح رشد سیاسی و رشد بوروکراتیک (اداری) تعادل برقرار نبوده و نظام اداری در تمام ابعاد و به دلیل عدم توجه به دیگر ساختارهای ضروری در توسعه پایدار در مصاف با سایر نهادهای سیاسی و اقتصادی جامعه از برتری و رشد ناهمگونی برخوردار است.
شیراوژن اظهار کرد: در حقیقت، قدرت بوروکراتیک (اداری) در جوامع منشوری به طور دائم زمینه های مداخله بوروکراتها در فرایندهای سیاسی را فراهم کرده و به موازات آن کارایی های اداری کاهش و جامعه را با مقوله فساد اداری مواجه می سازد.
وی افزود: از این رو، روابط عمومی ها به دلیل وظیفه ماهوی به عنوان یکی از ارکان و بازوان اجرایی مدیریتی و افکار عمومی، باید محور ایجاد تحول اداری بوده و نقش انکار ناپذیر خود را در شناسایی نقاط ضعف و در عین حال شفاف سازی، رفع ابهامات و پاسخگویی های به موقع امور از سوی دستگاههای اجرایی به منصه ظهور برسانند.
شیراوژن افزود: بدین ترتیب، این روابط عمومی ها هستند که می توانند با استفاده از الگوها و تکنیک های مختلف اطلاع رسانی، ضمن تلاش در جهت رفع موانع ارتباط موثر مردمی و مقابله با خود محوری سیستم بوروکراتیک (اداری)، زمینه های واقعی توسعه پایدار و ارائه توانمندی ها و قابلیتهای واقعی نظام اداری یک دولت مطلوب مردم مدار را فراهم سازند.
وی، ضعف عمده روابط عمومی های امروزی را ناشی از تحمیل سلیقه ها دانست و گفت: یک روابط عمومی موفق باید ضمن شناخت زمان و مکان، از صداقت، دقت و سرعت لازم برای ایجاد یک ارتباط موثر برخوردار باشند.
27 اردیبهشت در تقویم رسمی کشورمان به عنوان روز ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده است.ک/3
678/ 667
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




27/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 82]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن