تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837944170
درد و ناامیدی «خیام» از چیست؟
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۳
بیستوهشتم اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم عمر خیام است، خردمندی که نه فلسفه و ریاضی درد جانکاه نومیدیاش را درمان کرده و نه ایمان و عرفان او را امیدوار و خوشبین و مطمئن ساخته است. به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، 28 اردیبهشتماه روز بزرگداشت حکیم عمر خیام فیلسوف، منجم، ریاضیدان و رباعیسرای شهیر ایرانی است؛ شاعری که آوازه نامش بیش از هر شاعر ایرانی دیگری جهانگیر شده است. درباره حکمت سخنان این شاعر شخصیتها و پژوهشگران زیادی سخن گفتهاند که در این بین سخنان عبدالحسین زرینکوب در کتاب «با کاروان حله» جای خود را دارد. زرینکوب در این کتاب پس از شرح آشنایی خود با خیام که ظاهرا در سن 9 سالگی و با خواندن رباعیهای او در یکی از روزهای اسفندماه رخ داده درباره تاثیر این رباعیها بر روح و روان کودکی خود نوشته است: در آن زمان کوزههای سفالی که در شهر ما همه مردم از برای روزهای عید میخریدند و در آن آب مینوشیدند، برای من چیزی شوم و نفرتانگیز بود و در آنها جز نقش کلههای پوسیده و استخوانهای مردگان هیچ نمیدیدم. همه جهان را در آن روزها در حال ویرانی و فرسودگی میدیدم. همه جا زرد و غبارآلود و همه چیز خسته و فرسوده به نظر میرسید. در باغچه خانه چنان لرزان و آرام قدم برمیداشتم که گویی هماکنون است که حفره گوری در زیر پای من دهان میگشاید و مردهای با سیمای مرگآلود و دردانگیز خویش پایم را میگیرد و به درون دخمه خویش میکشاند. او در ادامه عنوان کرده است: در کوچه و بازار چنان آهسته و بااحتیاط راه میرفتم که گفتی در زیر قدمم جز دلهای عزیزان و سرهای رفیقان نیست و پنداشتی اگر تندتر قدم بردارم گناه بزرگی کردهام و دل و جان مردگان بیآزار را آزردهام. در آن روزهایی که بهار با مرکب شادی و پیروزی خویش داشت از گرد راه پدید میآمد خیام مرا به دخمههای پوسیده مردگان و به جادههای ناشناس و گرد و غبار قرون گذشته میکشید و زهری غمآلود را در وجود من سر میداد که هنوز دل و جانم از تاثیر آن خالی نیست. این درویشی و بینیازی و نازکدلی و کمرویی که امروز در من هست و دوستان آن را بر من عیب میگیرند اگر آورده سخنان خیام نباشد پروده آن هست و در اینباره هیچ شک ندارم. از آن روز باز بسیار روزها و شبها گذشته است که من از خیام و از نشئه فکر او دمی فارغ و برکنار نبودهام و هرگز صحبت از پیر نومید بیباک را ترک نکردهام. هرچه از عمر این دوستی میگذرد عظمت و بزرگواری او را بیشتر حس میکنم اما هنوز بعد از بیست سال او را بهدرستی نشناختهام. زرینکوب سپس به چند افسانه درباره زندگی خیام اشاره کرده و در اینباره نوشته است: درباره خیام افسانههای شگفتانگیز بسیار آوردهاند. لابد شنیدهاید. در دورهای که روسای عامه بر هرچه به فکر و فلسفه مربوط است، خط بطلان کشیده بودند مردی پدید آمد و در همه عقاید و آرای آنها شک کرد و چون و چرا پیش گرفت. این کار گستاخی بود و البته کسی که چنین به رد و قبول عامه بیاعتنا بود ناچار در نظر خلق موجودی اسرارآمیز و شگفتانگیز مینمود. زندگی او میبایست از غرایب و اسرار آگنده باشد و اگر مانند صوفیان و اولیا کرامات و خوارق را برنمیتافت، باری زندگی او را نمیشد مثل زندگی سایر مردم تصور کرد. ناچار پندار افسانهسازان به کار میافتاد و غرایب و اسراری وضع و جعل میشد. از اینروست که این پیر نیشابور تا این حد مردی عجیب و شگفتانگیز جلوه کرد، به تاریکی افسانهها خزید و هنوز در باب او سخنهاست. این پژوهشگر و منتقد ادبی فقید سپس به گمانهزنیها درباره مذهب و مسلک خیام اشاره کرده و آورده است: بیم مرگ و فنا در شعر خیام همه جا هست و دیدار «کوزهفروش» مکرر او را به یاد تحول و تغییری میاندازد که ممکن است قالب انسان را به صورتهای گونهگون دربیاورد. شک و حیرت و چون و چرا نیز بر اندیشه و خاطر او غالب است و از اینرو بسا که سخنش با ظاهر شریعت بهکلی مغایرت دارد. زهاد و صوفیه به همین سبب مکرر او را معروض طعن و ملامت ساختهاند. این نکتهها شاید برای بعضی این اندیشه را پیش بیاورد که خیام مذهب خاصی داشته است و از اهل اهواء و بدعتها بوده است، بسیاری از مذاهب اهل اهواء و بدعتها نیز بر اصل تناسخ مبتنی بوده است و شاید از این رهگذر خیام نیز به مذهب اهل تناسخ متهم بوده است. از سوی دیگر طعنه بر عامه و روسای آنها نیز مکرر در شعرش هست و بسا که این طایفه را بیخرد و نااهل و خر خوانده است. زرینکوب درباره دوران زندگی خیام نیز نوشته است: روزگار او روزگار غریبی بود. در نیشابور بین رافضیان و اشعریان تعصب و اختلاف خونین بود. حنفیان و شافعیان نیز دائم در نزاع بودند. در آن زمان مذهب اشاعره تقریبا هر نوع آزادی فکر را از بین برده بود. فرقه معتزله که تا اندازهای بوی آزادی به دماغشان رسیده بود در این زمان، چنانکه مولف بیان الادیان میگوید، دیگر جز در بین «بعضی از فقهای عراق» طرفدار نداشت و «فقهای خراسان که از اصحاب ابوحنیفه» یا شافعی بودند همه تابع اصول اشاعره به شمار میآمدند. محیط آلوده به تعصب، و روح مذهبی خشک و قشری و بیگذشت آن عصر را در سیاستنامه خواجه نظامالملک میتوان دید و آنجا «خواجه بزرگ» آشکارا تمام فرق مخالفت و تمام عقایدی را که با آرای اهل سنت مغایرت دارد بهشدت میکوبد و با نهایت صلابت همه را متهم به کفر و بددلی میکند. او همچنین نوشته است: اگر شعر عبارت از بیان فکری و شوری به وسیله کلام موزون باشد شاعری خیام را انکار نمیتوان کرد. اما البته مقام او ورای طور شاعری بوده است چون مقام حکمت که داشته است به او اجازه نمیداده است که مثل معزی و انوری ستایشگری معیشت کند و گوهر پاک سخن را به پای خوکان پلشت بریزد، با این همه آنچه در وجود او اینجا برای ما اهمیت دارد شاعری اوست. جنبه حکیمی و دانشمندیاش جای خود دارد. چند قطعه شعر عربی از خیام باقی است که مضمون بعضی از آنها هم با پارهای از رباعیات او مطابق است؛ اما عده این اشعار بسیار کم است و جایی که باخرزی در دمیه القصر او را از شاعران خراسان نام میبرد، پیداست که اشعار فارسی و عربی او آنقدر بوده است که بتوانند نام شاعر بر او اطلاق کنند. معلوم نیست که خیام شاعری را از کی شروع کرده است و چرا جز رباعی نسروده است، اما عمده شهرت و اهمیت او به سبب همین رباعیهاست، که در بین آنچه از آن جمله منسوب بدوست تعداد زیادی از او نیست. زرینکوب میگوید: از این رباعیها بیشک بسیاری از آن خیام نیست، لیکن آنچه از آن میان بی هیچ شکی گفته اوست، روح تعلیم و جوهر فکر او را بهخوبی بیان میکند. این روح تعلیم و جوهر فکر او چیست؟ شک، بدبینی، فرصتجویِی و عشرتطلبی و این همه البته در بین صاحبنظران پیش از او نیز سابقهای دارد. شک کهنهترین شرنگ غمآلودی است که صفای ذهن اهل حکمت را آلوده است. این نویسنده و پژوهشگر همچنین درباره علت نگرش غمزده و یاسآور خیام به زندگی انسان نوشته است: آنچه موجب شده است تا خیام دنیا را چنین تیره و غمگین و بیسرانجام بیابد، این است که لطایف و خوشیها و زیباییهای جهان پایدار نیست و دوام و بقایی ندارد، ورنه وی برخلاف معزی شادیها و زیباییهای جهان را نه فراموش میکند و نه از دست میدهد. اندیشه فرصتجویی و عشرتطلبی نیز در نزد او از همینجاست. به اقتضای خویش لذت عاجل را بیشتر اهمیت میدهد و نگران وحشت آجل نیست. او معتقد است: شک خیام طغیانی است که فکر و عقل انسان بر خود میکند. وضع زمانه که هیچ چون و چرایی را تحمل نمیکند و با هیچ منطقی تطبیق نمینماید و در عین حال جستوجوی علت و منطق را هم به هیچ فکری اجازه نمیدهد، ناچار این اندیشه را برای صاحبنظر به وجود میآورد که عجز و ضعف از فکر است و محیط و زمانه عیبی و نقصی ندارد، اینجاست که فکر بر ضد خود به طغیان و عصیان میپردازد و در ارزش خود شک میکند. همانطور که یاس و عجز انسان را بر ضد خود به جنگ برمیانگیزد و به خودکشی وامیدارد، شک انتحار عقل و فکر است و در حقیقت آنچه حکیم و متفکر را در وجود خیام میکشد و او را به یک نوع عرفان نومیدانه و غمانگیز که عرفان صوفیانه هم نیست میکشاند، ناسازی زمان و بیسرانجامی روزگار است. آنچه خیام را نزد ارباب عرفان و اخلاق منسوب به الحاد میدارد در واقع انکار نیست؛ تردید و حیرت است که چیزی از آن نزد لسان الغیب هم هست، اما طرز بیان او مانع از آن است که در حق وی چنان گمانی به اذهان راه یابد. او همچنین درباره پیام خیام با وجود نومیدانه بودن شعرهایش اضافه کرده است: همین خیام شاعر است که به رغم بدبینی و نومیدی ظاهری، پیام دلنشین عبرتآموز او هنوز از ورای خاموشی رفتهها و فراموشی گذشتهها در گوش جانها طنین میاندازد. پیام او پیام حکیم سرخوردهای است که همه چیز را دیده و همه چیز را شناخته و آزموده است و با این همه در هرچه دیده است و آزموده است جز نومیدی و بیسرانجامی و جز شک و تردید هیچ نیافته است. پیام خردمندی است که نه فلسفه و ریاضی درد جانکاه نومیدیاش را درمان کرده است و نه ایمان و عرفان او را امیدوار و خوشبین و مطمئن ساخته است، به همین جهت اندیشه او جز شک و حیرت و جز مرگ و نومیدی چیزی در جهان نیافته است و سراسر جهان برای او در ظلمت شک و ابهام و درد و اندوه فرورفته است و در این ظلمت و ابهام چنان جانش از بیم مرگ به اندوه و تشویش افتاده است که از هوشیاری و آگاهی خویش نیز رنج میبرد. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]
صفحات پیشنهادی
گلو درد چرکی چیست؟
گلو درد چرکی چیست گلودرد چرکی وجود ترشحات سفید چرکی بر روی لوزههای کامی است مهمترین عاملی که باعث گلودرد چرکی میشود و نیاز به درمان آنتوبیوتیکی پیدا میکند باکتری از خانواده استرپتوکوک است به گزارش نامه نیوز به نقل از ایران مطلب گلو درد چرکی عفونت گلو و لوزه ها به وسیله باکراز جاودانگی «رستم» چیست؟
راز جاودانگی رستم چیست در سرزمین کهن ایران سرگذشت قهرمانان پرشماری در قالب افسانههای بیشمار از گذشته تا امروز نقل شده و از پس قرون و اعصار به ما رسیده است از میان همه این قهرمانان رستم دلاور جاودانه ایرانیان شده و نامش در فرهنگ ایرانی نماد نیکیها و توانمندیهاست کد خبرهدف بازدید دانشآموزان از نمایشگاه کتاب چیست؟
هدف بازدید دانشآموزان از نمایشگاه کتاب چیست تاریخ انتشار سه شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۴ ۰۲ در نمایشگاه کتاب تهران گروههای دانشآموزی بیشتر برای بازدید از بخش کتابهای آموزشی به نمایشگاه میآیند به گزارش ایسنا در بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران بخش زیاجزئیاتی از منع اجرای خواجهامیری/ «من و تو» باعث دردسر هنرمندان ایرانی است
جزئیاتی از منع اجرای خواجهامیری من و تو باعث دردسر هنرمندان ایرانی است خواننده آلبوم من و استاد ضمن ارائه توضیحاتی درباره حاشیههای به وجود آمده برای این اثر و اجرای زنده در کیش و تهران از شبکههای ماهوارهای که بدون اجازه آثار مجوزدار داخلی را پخش میکنند گله کرد به گزارش نگزارشی دردناک از وضعیت کتابخوانی در ایران
گزارشی دردناک از وضعیت کتابخوانی در ایران آمار میانگین تعداد مطالعه کتاب های غیر درسی 2 7 جلد بوده که این میزان در بین افراد باسواد 3 2 جلد و در میان افراد باسواد اهل مطالعه 6 2 جلد کتاب بوده است میانگین زمان مطالعه برای باسوادان روزانه 18 42 دقیقه و برای افراد باسواد اهل مطالعهکارتون/ دردسر روز مرد برای برخی
یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷ ۱۱ به گزارش ایسنا الف این کارتون را به مناسبت روز مرد - سالروز میلاد با برکت مولای متقیان علی ع - منتشر کرده است روز پدر انتهای پیامابراز همدردی وزیر آموزش و پرورش با والدین دانش آموز مراغه ای
ابراز همدردی وزیر آموزش و پرورش با والدین دانش آموز مراغه ای تهران-ایرنا- علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش درگذشت سایه مقدسی دانش آموز مراغه ای را که روز گذشته در کشور المان بر اثر بیماری فوت کرد تسلیت گفت وبا والدین وی ابراز همدردی کرد به گزارش ایرنا وزیر آموزش و پرورش گفت تلحاجعلیاکبری در جلسه صحیفه سجادیه: «ماه رجب» بهار زمان است/تفاوت عمل صالح با عمل فاسد در چیست
حاجعلیاکبری در جلسه صحیفه سجادیه ماه رجب بهار زمان است تفاوت عمل صالح با عمل فاسد در چیسترئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت عمل ما در هر کاری که انجام میدهیم میتواند یا مرکب و یا راکب باشد زمانی عمل انسان مرکب است که آن عمل صالح باشد به گزارش خبرگزاری فارس حجتالاسلام محقدردانی هنرمندان از خدمات معاون سابق شهرداری تهران
قدردانی هنرمندان از خدمات معاون سابق شهرداری تهران تهران – ایرنا - 59 تن از هنرمندان و دست اندرکاران فرهنگی طی نامه ای از زحمات سید محمد هادی ایازی معاون سابق امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تقدیر کردند در این نامه که نسخه ای از آن روز شنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت خطاب بقدردانی از فعالان عرصه نمایش استان اصفهان
قدردانی از فعالان عرصه نمایش استان اصفهان اصفهان- ایرنا- فعالان پیشکسوتان و سازمان های فعال درعرصه نمایش استان اصفهان در مراسم اردیبشهت تئاتر ایران در اصفهان مورد قدردانی قرار گرفتند به گزارش ایرنا در این آیین که شنبه شب در مجتمع استاد فرشچیان اصفهان برگزار شد تقدیر ویژه و لمحسن اسماعیلی در درسگفتارهایی از نهجالبلاغه: درد بیدرمان جامعه عالمی است که به فکر فریب مردم باشد
محسن اسماعیلی در درسگفتارهایی از نهجالبلاغه درد بیدرمان جامعه عالمی است که به فکر فریب مردم باشدیک استاد دانشگاه گفت از دوستی و رفاقت با آدمهای دورو و منافق پرهیز کنید اینان هم خودشان گمراه هستند و هم دیگران را گمراه میکنند هم خود لغزیده و هم دیگران را به لغزش میاندازند«درد پنهان» از مرگ و زندگی میگوید/ ساخت تلهفیلم در شبکه قرآن
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون درد پنهان از مرگ و زندگی میگوید ساخت تلهفیلم در شبکه قرآن مدیر شبکه قرآن و مدیر گروه فیلم و سریال این شبکه از پشت صحنه تله فیلم درد پنهان به کارگردانی محمد بصیری بازدید کردند به گزارش خبرنگار مهر بعداز ظهر چهارشنبه 10 اردیبهشت حسن گروسی مدیفارس گزارش میدهد اعمال امداود چیست+صوت دعا
فارس گزارش میدهداعمال امداود چیست صوت دعاعلامه مجلسی در کتاب شریف بحارالانوار درباره کمال ایام البیض مینویسد که اندیشه و دل و اعضا در این ایام بر مجرد عمل صالح وقف میشود و بر در خانه خدای جلیل و در برابر اداره مقدس او به حبس در میآید به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاریدردسرهاي عظيم براي شبكه سه
دردسرهاي عظيم براي شبكه سه مجموعه جديد شبكه سه سيما با عنوان دردسرهاي عظيم در حال حاضر مراحل نگارش خود را به نويسندگي عليرضا كاظميپور طي ميكند به حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از رسانه ملی مهرام مهام تهيهكننده مجموعه دردسرهاي عظيم با اشاره به اينكهبه مناسبت سالروز بزرگداشت «شیخ صدوق»: علت نامگذاری ابن بابویه به شیخ صدوق چیست؟/فقیهی که با دعای ا
به مناسبت سالروز بزرگداشت شیخ صدوق علت نامگذاری ابن بابویه به شیخ صدوق چیست فقیهی که با دعای امام زمان عج زاده شدشیخ صدوق را صدوق نامیدهاند چرا که وی در نقل حدیث از ائمه ع به ویژه امام صادق ع و امام باقر ع از راه صواب خارج نشد و در فهم آنها به خطا نرفت به گزارش خبرنگارنهضت کتابخوانی دردانشگاه پیام نورشهرکرد ایجاد می شود
نهضت کتابخوانی دردانشگاه پیام نورشهرکرد ایجاد می شود شهرکرد- ایرنا- مسئول امورفرهنگی دانشگاه پیام نورشهرکرد ازایجاد نهضت کتابخوانی دراین دانشگاه در ترم آینده خبرداد جمشید امیرخانی دهکردی روز سه شنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا ترویج فرهنگ کتابخوانی دردانشگاه ها را ازاهداف طرح نعملکرد جنتی عامل آشتی اهل فرهنگ و حاکمیت شد/ نمایندهها قدردان ارشاد هستند
عملکرد جنتی عامل آشتی اهل فرهنگ و حاکمیت شد نمایندهها قدردان ارشاد هستند فرهنگ > کتاب - یک نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد که اکثر نمایندگان قدردان زحمات وزارت ارشاد هستند و از اقدامات و تلاشهای که به اعتلای فرهنگ وهنر در کشور میپردازد و به این عرصه که مورد ت-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها