تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر کس دو رکعت نماز بخواند و بداند چه می گوید، از نماز فارغ می شود، درحالی که میا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813258490




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استعدادیابی یکی از ویژگی های جشنواره تئاتر دانشگاهی است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
استعدادیابی یکی از ویژگی های جشنواره تئاتر دانشگاهی است
برنامه تلویزیونی "مجله تئاتر" شب گذشته با حضور حسین میرزایی -مدیر کل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم- و سیاوش قائدی -دبیر هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی- از شبکه چهارم سیما پخش شد.




به گزارش  حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران؛ در برنامه تلویزیونی "مجله تئاتر" که شب گذشته ،24 اردیبهشت، با حضور حسین میرزایی،مدیر کل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم- و سیاوش قائدی -دبیر هفدهمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی- بر پا و از شبکه چهارم سیما پخش شد، مسئولان جشنواره تئاتر دانشگاهی به بررسی و تشریح بخش های این دوره جشنواره پرداختند.



جشنواره تئاتر دانشگاهی محفل اصلی است که افراد پس از آن وارد بخش حرفه ای کار می شوند

سیاوش قائدی در این ویژه برنامه درخصوص تفاوت های این دوره جشنواره تئاتر دانشگاهی گفت: برای تنظیم فراخوان جشنواره شورای عالی مشاوران تشکیل شد و از افرادی چون حسین میرزایی -مدیرکل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم-، سعید کشن فلاح -رئیس دانشگاه هنر-، مجید سرسنگی- مدیر خانه هنرمندان ایران-، فرهاد مهندس پور، محمد باقر قهرمانی و ... یاری گرفتیم.


وی اظهار کرد: در این راستا فراخوان های دوره های گذشته جشنواره را مطالعه کردیم و پس از بررسی و نظرسنجی دانشجویان تغییراتی را در چند بخش از جمله نمایشنامه خوانی و خیابانی که نمی شد به شکل گذشته ادامه پیدا کند، ایجاد کردیم. همچنین با مطالعه و آسیب شناسی توسط گروه متخصص این حوزه را بازتر کردیم و بخش تجربه های اجرا که شامل تجربیات حاصل از اجرای آثار در خارج از سالن های نمایشی بود را به جای تئاتر خیابانی جایگزین کردیم.


در بخش تئاتر صحنه نیز فکر کردیم از آنجا که برگزیدگان منتخب کشوری محسوب می شوند جداکردن دانشجویان تئاتر از سایر رشته ها کار مناسبی نیست. همچنین با توجه به محدود بودن زمان برپایی جشنواره باید راهکاری تعریف می شد تا زمینه را برای رقابت بهترین ها فراهم کند. بنابر این دانشجویان تئاتر و سایر رشته ها بر اساس اولویت بندی و امکانات جشنواره دسته بندی شوند.


ایده ما این بود که بخش مسابقه میان دانشجویان تئاتر و غیر تئاتری برگزار شود اما از سوی دیگر امکان پذیرش و اجرای 50 نمایشنامه روی صحنه وجود نداشت و برای هیات داوران نیز امکان پذیر نبود تا این تعداد را مورد ارزیابی قرار دهند، بنابر این در این راه با اعتماد به دانشجویان و برگزیدگان دوره های گذشته تئاتر برنامه ریزی متفاوتی داشتیم.


حسین میرزایی نیز در پاسخ به این سوال که چرا با وجود اینکه در گذشته دبیرجشنواره توسط کانون ها انتخاب می شد، امروز این شکل از انتخاب دستخوش تغییر شده است، اذعان کرد: بر اساس پیشنهادات مختلف شورای عالی از میان افراد مختلف یک نفر با انتخاب بیشتر به دبیری جشنواره می رسید و به همین دلیل از دانشگاهیان که رشته تئاتر را آموزش می دهند انتظار داریم تا کسانی را که در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا مناسب می دانند، به وزارت علوم پیشنهاد دهند تا دبیر جشنواره آتی با تعامل دانشگاه ها انتخاب و معرفی شود.


در ادامه برنامه مجله تئاتر میرزایی در پاسخ به این سوال که آیا برای رفع و ارضاء توقعات از جشنواره دانشگاهی، امکان و یا راهکاری برای اجرای آثار هنرمندان استانی در شهرستان ها و جشنواره های استانی وجود دارد یا نه؟ اعلام کرد: نحوه ارائه و مسابقه ها باید از سطوح پائین به بالا صورت گیرد. در تهران 7 دانشگاه که اغلب دولتی هستند و در شهرستان ها 19 دانشگاه که 5/4 آنها آزاد هستند به آموزش تئاتر می پردازند و پیش بینی می شود سال آینده دانشگاه آزاد به طور مستقل جشنواره بر پا کند و جشنواره دانشگاهی جشنواره برگزیده ها شود.


وی افزود: ما در بسیاری از رشته ها مثل قرآن و ... تفکیک را شاهد هستیم و بر آیند برگزیده هر یک از دستگاه ها در یک رقابت مشترک قرار می گیرند که اتفاقاً به عقیده ما الگوی مناسبی هم هست.


استعدادیابی یکی از ویژگی های جشنواره تئاتر دانشگاهی است


مدیر کل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم ضمن اشاره به اینکه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مذاکراتی در راستایبرنامه ریزی های مشترکی با وزارت علوم انجام شده استبیان کرد: جشنواره تئاتر دانشگاهی محفل اصلی است که افراد پس از آن وارد بخش حرفه ای کار می شوند و در خروجی جشنواره تئاتر فجر نمود پیدا می کنند، چرا که برخی از برگزیدگان جشنواره تئاتر فجر، دستاوردهایی از تئاتر دانشگاهی است .


وی در ادامه سخنانش به اجرای آثار جشنواره تئاتر دانشگاهی و استقبال از این نمایش ها اشاره کرد و افزود: در سالن استاد سمندریان که ظرفیتی 60 نفره دارد بیش از 100 نفر پشت درب های بسته سالن ماندند و از آنها خواسته شد تا در اجرای بعدی از این اثر نمایشی دیدن کنند که این عوامل نشانگر محبوبیت جشنواره تئاتر دانشگاهی است.


همچنین سیاوش قائدی در پاسخ به دیگر سوال منوچهر اکبرلو -مجری برنامه تلویزیونی مجله تئاتر- مبنی بر دلایل انصراف برخی از گروه های نمایشی از اجرا در جشنواره تئاتر دانشگاهی گفت: ظرفیت کارگاه های آموزشی این دوره از جشنواره یک هفته پیش از برپایی فستیوال، پر شد. در این میانپروفسور گژگوژ ژوکوفسکی که از اساتید بزرگ تئاتر دنیا است، نمایش "تازم-سکوت نور" نوشته طاهر بن جلون را در تالار انتظامی روی صحنه برد اما برخی از گروه ها به دلیل اینکه مکان اجرایشان تماشاخانه انتظامی بوده است از اجرا انصراف دادند.


وی تاکید کرد: جشنواره محدودیت هایی دارد که تصمیم گیری در هر بخش آن با نظر هیات انتخاب و ستاد دانشگاهی انجام می شود که این گزینش ها نیز بر اساس اولویت ها است. ما در این دوره انتخاب ها را با گروه جوانتر انجام دادیم چراکه متقد بودیم انتخاب نیاز به افراد پر انرژی دارد و در بخش نهایی از اساتید استفاده کره ایم.


قائدی درباره اجرای آثاری از کاهانی و کریمایی بیان کرد: تیام کریمایی از گروه های جشنواره بود و کارش در مرحله دوم پذیرفته نشد و بخاطر ویژگی که کارش در اشاره به محمود استاد محمد داشت تصمیم گرفتیم این کار را علاوه بر سهمیه انتخاب کنیم.


وی با تاکید بر تشویق و اهیمت کار درون دانشگاهی بیان کرد: کارهایی که در دانشگاه ها اجرا شده اند در اولویت بیشتری هستند البته این تنها به اجرا در دانشگاه محدود می شود و نه کارهایی که در دیگر فضاهای تولید و اجرا شده اند.


میرزایی در تشریح شکل کنونی جشنواره گفت: عرضه آثار به صورت مستقیم است و اگر کارها در مقاطع مختلف در گرو دانشگاه نماینده دپارتمانی باشد برای ما بهتر است چراکه گاهاً" برای اینکه در انتخاب کارها تبعیض بوجود نیاید فیلم نمایش ها مورد بازبینی قرار گرفته شده است بنابر این اگر به واسطه اجرا در دانشگاه و کار درون دانشگاهی باشد خیلی از مسائل رفع خواهد شد و برگزیده ها در قالب جشنواره به رقابت می پردازند.


وی با یادآوری اینکه استعداد یابی یکی از ویژگی های جشنواره تئاتر دانشگاهی است، در خصوص فعال کردن کانون ها بیان کرد: ما در کشور -در دانشگاه های دولتی و آزاد- 25 مرکز آموزش تئاتر داریم و در دانشگاه های دولتی 82 کانون فعال تئاتری داریم که اغلبشان در شهرستان ها هستند می توانند این ظرفیت ها را فراهم کنند.


مدیر کل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری؛ با تشکر از هاشمی -معاون فرهنگی وزارت علوم- گفت: امیدوارم با شور و نشاط و امید در دانشگاه ها و مشارکت دانشجویان افق های بلند تری سپری شود و فضای جشنوراه آکنده از ایمان و امید شود.


سیاوش قائدی نیز در پایان سخنانشبا تشکر از اداره کل فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، خانه تئاتر دانشگاهی و ستاد اجرایی جشنواره تئاتر دانشگاهی و شرکت کنندگان تصریح کرد: کارم را 1430 دوست آغاز کرده ام و امیدوارم با هزاران دوست این مسئولیت را به پایان برسانم گر چه راضی کردن تمام افراد بسیار سخت است اما من به آینده تئاتر دانشگاهی خوش بین هستم .


همچنین قائدی از همه اساتید و دانشجویان گرامی دعوت کرد تا روز شنبه 27 اردیبهشت در اختتامیه جشنواره حضور یابند.


گفتنی است: در قالب هفدهمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی، سه کتاب "تئاتر و سیاست" ترجمه امیر کیانپور، "تئاتر و شهر" ترجمه سپیده خمسه نژاد و "افزار کره گرافی" ترجمه محمرضا خاکی منتشر شده است.

انتهای پیام/







تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن