تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بازگشت كننده به خدا، آمرزش خواه و توبه كننده است و منافق نيرنگباز، زيانبار و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815717021




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازسازی بازار تاریخی اراک تعامل چند نهاد دولتی و مردم را می طلبد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

استاندار استان مرکزی: بازسازی بازار تاریخی اراک تعامل چند نهاد دولتی و مردم را می طلبد اراک- ایرنا- استاندار استان مرکزی گفت: مرمت و بازسازی بازار تاریخی اراک تعامل و همکاری چند نهاد دولتی و مردم را می طلبد.


ˈمحمد حسین مقیمیˈ روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به اینکه بازار تاریخی اراک بیش از 250 سال قدمت دارد و نماد سنتی کلانشهر اراک است، مرمت و بازسازی این مجموعه تاریخی مود توجه ویژه استانداری مرکزی قرار گرفته است.
وی ادامه داد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اداره کل اوقاف و امور خیریه، استانداری مرکزی و شهرداری اراک باید دست در دست یکدیگر بدهند تا بازار تاریخی این شهر مرمت و بازسازی شود.
استاندار استان مرکزی بیان کرد: همچنین کسبه بازار نیز نسبت به این مجموعه مسئول هستند و باید برای ماندگاری و پایداری بازار اراک با نهادهای دولتی همکاری کنند.
وی یادآوری کرد: سال گذشته دو میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار برای مرمت دو کاروانسرای اراک از محل اعتبار استان مرکزی تخصیص داده شد که پیمانکاران و کارگران هم اکنون در آن سراها مشغول به کار هستند.
مقیمی گفت: در سال جاری نیز همین مقدار اعتبار برای مرمت و بازسازی دو سرای دیگر تخصیص می یابد نا این مجموعه تاریخی حفظ و حراست شود.
استاندار استان مرکزی خاطرنشان کرد: حفظ و انتقال میراث فرهنگی برای نسل های بعدی یکی از مهمترین وظایف دولت ها در تمام نقاط جهان محسوب می شود بنابراین دولتمردان باید به این مسئله نگاه ویژه و کارشناسی داشته باشند.
مجموعه بازار تاریخی اراک در بافت قدیمی و مرکزی شهر واقع شده و اکنون نیز همچون گذشته از رونق اقتصادی خوبی برخوردار است.
بنای اصلی بازار اراک در اوایل دوره قاجار و در زمان فتحعلیشاه ، توسط محمد یوسف خان گرجی سپهدار بنیان نهاده شد و به همراه سراها و تیمچه های وابسته از معماری جالب توجهی برخوردار است.
بنای کنونی بازار مشتمل بر یک راسته اصلی شمالی – جنوبی به طول 880 متر و یک راسته شرقی – غربی به طول 600 متر است که در محل تقاطع آن ، چهارسوق زیبایی ساخته ا ند.
راسته شمالی – جنوبی بازار به صورت مستقیم از دروازه قبله در جنوب تا دروازه راهزان در شمال امتداد می یابد. عرض بازار از ابتدا تا انتها 5 متر است. راسته شمالی و جنوبی به 8 قسمت 100 متری ، هر قسمت دارای 50 باب مغازه ، تقسیم می شود،که هر یک از این قسمت ها « گذر » نامیده می شوند.
در دوره اخیر دو گذر قسمت شمالی این راسته تخریب شده و گذر جنوبی یا یکصد متر از جنوب راسته اصلی ، به صورت دو طبقه ساخته شده که ارتفاع آن به 8 متر می رسد.
در سالهای اخیر به علت بی توجهی ، قسمتی از پوشش طاق و گنبدی این گذر فرو ریخته و همچنین سردر زیبای آن به هنگام احداث ساختمان بانک ملی از میان رفته است.
در دوره اخیر همچنین تغییرات و نوسازی های ناصوابی در سایر قسمت های بازار انجام شده و قسمتی از راسته شرقی – غربی نیز به هنگام احداث خیابان از بین رفته است.
علاوه بر دو راسته اصلی در مجموعه بازار اراک حدود بیست سرا و تیمچه وجود دارد که در آنها فعالیت های مختلفی در جریان است، 18 واحد از این بناها در قسمت جنوبی بازار قرار گرفته که از مهمترین آنها سرای نوذری ، سرای کتاب فروش ها و سرای کاشانی است.
سرای نوذری که زیباترین سرای بازار اراک به شمار می آید به فرش فروشان اختصاص دارد و ساختمان آن دو طبقه است، سرای کتابفروش ها نیز از وسعت و معماری جالب توجهی برخوردار بوده و متشکل از یک تیمچه و سرای دو طبقه است.
مجموعه بازار اراک چندین بار مرمت شده و به شماره 1285 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.ک/3
7115/558
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




24/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن