تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837428479
به مناسبت سالروز میلاد امیرالمؤمنین(ع) تشیع چه تاریخی به وجود آمد/ پیامبر(ص) چه زمانی لفظ «شیعه» را به کار برد
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: به مناسبت سالروز میلاد امیرالمؤمنین(ع)
تشیع چه تاریخی به وجود آمد/ پیامبر(ص) چه زمانی لفظ «شیعه» را به کار برد
۵ دیدگاه درباره تاریخ شکلگیری مذهب تشیع وجود دارد که قابل دفاع نیستند و دیدگاه صحیح این است که تشیع ریشه در عصر رسول خدا(ص) دارد و تافتهای جدابافته از اسلام نیست.
به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، درباره تاریخ شکل گیری مذهب شیعه نکاتی مطرح است که به مناسبت سالروز میلاد فرخنده مولی الموحدین امیرالمؤمنین علی (ع) این موضوع را با استناد به نکات مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم بررسی میکنیم. * نظرات متفاوت درباره تاریخ ایجاد تشیع در مورد آغاز تشیع اظهارنظرهای متفاوتی شده و به طور کلی میتوان این نظرات را چنین بیان کرد: نویسندگان و محققانی که قائلاند که تشیع بعد از رحلت پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ ایجاد شده است و اینان نیز به چند دسته تقسیم میشوند: نخست آن عده که قائلاند تشیع در روز سقیفه پدید آمده، همان روزی که جمعی از بزرگان صحابه به صراحت گفتند: علی ـ علیهالسّلام ـ اولی به امامت و خلافت است.[1] دسته دوم، پیدایش شیعه را مربوط به اواخر خلافت عثمان میدانند و انتشار آراء عبدالله بن سباء را در این زمان، به شروع تشیع ربط میدهند.[2] گروه سومی نیز معقدند که شیعه در روز فتنة الدار (یعنی روز قتل خلیفه سوم) به وجود آمده است. بعد از این پیروان علی ـ علیهالسّلام ـ که همان شیعیان بودند، در مقابل خونخواهان عثمان و به اصطلاح عثمانیان قرار گرفتند؛ چنانکه ابن ندیم مینویسد: وقتی که طلحه و زبیر با علی ـ رضی الله عنه ـ مخالفت کردند و جز به خونخواهی عثمان به چیز دیگری قانع نشدند و علی نیز خواست با آنها بجنگد، تا سر به فرمان حق نهند، آن روز کسانی را که از او پیروی کردند، به نام شیعه خواندند و او خود نیز به آنها میگفت: شیعیان من.[3] ابن عبد ربه اندلسی میگوید: «شیعیان کسانی هستند که علی را بر عثمان تفضیل دادند».[4] دسته چهارم، معتقدند که تشیع بعد از حکمیت تا شهادت علی ـ علیهالسّلام ـ به وجود آمده است.[5] دسته پنجمی نیز آغاز تشیع را به واقعه کربلا و شهادت امام حسین ـ علیهالسّلام ـ ربط میدهند.[6] * تشیع ریشه در عصر رسول خدا (ص) دارد در مقابل این نظرات غیر قابل دفاع، محقّقانی قرار دارند که معتقدند: تشیع ریشه در عصر رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ دارد. از میان دانشمندان شیعه، مرحوم کاشف الغطا،[7] شیخ محمدحسین مظفر،[8] حسین زین عاملی[9] و از میان علمای اهل سنت «محمد کردعلی» است که میگوید: عدهای از صحابه در عصر پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ معروف به شیعه علی بودند. [10] با توجه به نظراتی مذکور میتوان گفت: ایام سقیفه، اواخر خلافت عثمان، جنگ جمل، حکمیت و واقعه کربلا مقاطعی هستند که حوادثی در آنها واقع شده که بر تاریخ تشیع تأثیر گذاشتهاند؛ علاوه بر اینکه وجود شخصی چون عبدالله بن سباء مورد تردید است امّا اینکه تشیع در این مقاطع ایجاد شده باشد صحیح به نظر نمیرسد؛ زیرا اگر احادیث نبوی را مورد بررسی قرار دهیم خواهیم دید که نام شیعه پیش از همه، توسط رسول خدا، محمد مصطفی ـ صلّی الله علیه و آله ـ ، در احادیث متعددی بر دوستداران علی ـ علیهالسّلام ـ اطلاق شده است که به تعدادی از آنها اشاره میکنیم که همه در منابع اهل سنت نقل شده است. مسعودی نوشته است: عباس بن عبدالمطلب میگوید: «روزی نزد رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ بودیم، ناگهان علیبن ابیطالب وارد شد، همین که چشم پیامبر به علی افتاد، چهرهاش شکفته شد. عرض کردم: یا رسولالله شما به خاطر دیدن این پسر چهرهتان باز شد! فرمود: عمو! بخدا سوگند که خداوند بیش از من او را دوست دارد؛ هیچ پیامبری نیست مگر اینکه اولادش از صلب خود اوست، امّا اولاد من پس از من از نسل علی هستند؛ وقتی که روز قیامت شود مردم را به نام خود و نام مادرشان بخوانند ـ به خاطر اینکه خداوند پردهپوشی کند ـ جز علی و شیعیانش که آنان را به نام خود و نام پدرانشان صدا زنند». [11] پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ به علی ـ علیهالسّلام ـ فرمود: «خدا گناهان شیعیان و دوستداران شیعیان تو را بخشیده است». [12] باز پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: «تو و شیعیانت در حوض کوثر بر من وارد میشوید از آن سیراب شده و صورتتان مفید است و دشمنان تو تشنه و در غل و زنجیر بر من وارد میشوند». پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ در ضمن حدیث طولانی درباره فضائل علی ـ علیهالسّلام ـ به دخترش فاطمه ـ سلام الله علیها ـ میفرماید: «یا فاطمه! علی و شیعیان او رستگاران فردا هستند».[13] همچنین رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: «یا علی! خدا گناهان تو، خاندانت و شیعیان و دوستداران شیعیانت را بخشیده است...».[14] باز رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: «یا علی! آنگاه که روز قیامت شود من به خدا تمسّک میکنم و تو به دامن من چنگ میزنی و فرزندانت دامن تو را میگیرند و حتّی روایاتی از رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ در خصوص بعضی از شیعیان وارد شده و جالب اینکه از زبان مخالفان شیعه نقل گشته است! مثل روایتی که عایشه درباره حجر بن عدی نقل کرده است آنگاه که معاویه بعد از قتل حجر و یارانش، حج گزارد و به مدینه آمد، عایشه به او گفت: «معاویه! هنگامی که حجر و یارانش را میکشتی حلمت کجا رفته بود؛ آگاه باش از رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ شنیدم که فرمود: جماعتی در محلی به نام «مرج عذراء» کشته میشوند که اهل آسمانها به خاطر قتل آنان خشمگین میگردند.» [15] چون این احادیث قابل انکار نیستند و محدثان بزرگ اهل سنّت نقل کردهاند، بعضی از نویسندگان اهل سنّت دست به تأویل ناروائی از آنها زدهاند؛ ابن ابی الحدید میگوید: «منظور از شیعه که در روایات متعدد، وعده بهشت به آنان داده شده است کسانی هستند که قائل به افضلیت و برتری علی ـ علیهالسّلام ـ بر تمام خلق هستند، بدین لحاظ عالمان معتزلی ما در تصانیف و کتابهایشان نوشتهاند: در حقیقت ما شیعه هستیم و این حرف اقرب به سلامت و اشبه به حق است». [16] ابن حجر هیثمی نیز در کتاب «الصواعق المحرقه فی الرد علی اهل البدع و الزندقه» ـ که کتابی در رد اعتقادات و مبانی شیعه است ـ هنگام نقل این احادیث گفته: «منظور از شیعه، در این احادیث شیعیان نیستند. بلکه منظور خاندان و دوستداران علی هستند که مبتلا به بدعت سبّ اصحاب نشوند». [17] مرحوم علامه مظفر هم در جواب او میگوید: «عجیب است که ابن حجر گمان کرده، مراد از شیعه در اینجا اهل سنّت هستند! و من نمیدانم این به جهت مترادف بودن دو لفظ شیعه و سنّی است؟ یا به جهت اینکه این دو فرقه یکی هستند؟ و یا اهل سنت بیشتر از شیعیان از خاندان پیامبر پیروی کرده و آنان را دوست میدارند؟» [18] مرحوم علامه کاشف الغطاء نیز میگوید: با نسبت دادن لفظ شیعه به علی ـ علیهالسّلام ـ میتوان مراد را فهمید زیرا غیر از این صنف، شیعه دیگران هستند. [19] ظهور معنای شیعه در احادیث و سخنان پیامبر آشکار و روشن است لذا ظهور شیعه به عصر پیامبر بر میگردد و این که برخی خواستهاند این معنا را تحریف کنند به خاطر این بوده است که از حقیقت فرار کنند، اینان در واقع خود را فریب دادهاند به خصوص با توجه به اینکه مصداق شیعه در همان عصر پیامبر مشخص بوده است و عدهای از اصحاب پیامبر در این زمان مشهور به «شیعه علی» بودند. [20] پس طبق احادیث موجود، نام شیعه پیش از همه، توسط رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ بر دوستداران علی ـ علیهالسّلام ـ اطلاق شده است و حوادث دیگری مانند سقیفه، جنگ جمل، حکمیت و واقعه کربلا، بر تاریخ تشیع تأثیر گذاشتند. *تشیع ادامه راه نبوت و ولایت رسول الله (ص) است نکته مهم دیگر، در اینباره این است که شیعه در ادامه مسیر نبوت و ولایت رسول گرامی به ولایت علی علیهالسلام معتقد است و امام علی (ع) را جانشین بلا فصل رسول گرامی صلی الله علیه و آله در امور دین و دنیا میداند. لذا میشود گفت طبق ادلهای که شیعه برای ولایت و وصایت علی (ع) بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) دارد مانند برخی از آیات قرآن کریم و حدیث ثقلین، غدیر خم و ... تشیع، فرقهای نیست که بعد از پیامبر اکرم (ص) ایجاد شده باشد بلکه اعتقاد به ادامه راه پیامبر (ص) توسط علی و فرزندان اوست که توسط پیامبر اکرم (ص) در ایام پر برکت ایشان توصیه و سفارش شده است و در مقابل، کسانی که ولایت و وصایت بلا فصل علی (ع) را قبول نکردند و این راه را ادامه ندادند غیر شیعه محسوب میشوند. منابع [1]. یعقوبی گفته: تعدادی از بزرگان صحابه از بیعت با ابوبکر امتناع کردند و گفتند: علی ـ علیهالسّلام ـ اولی به خلافت است. (تاریخ یعقوبی، منشورات الشریف الرضا، قم 1414 هـ ق، ج 2، ص 124.) [2]. مختار اللیثی، الدکتورة سمیرة، جهاد الشیعه، بیروت، دار جبل، 1396 هـ ق، ص 25. [3] . زین عاملی، محمد حسین، شیعه در تاریخ، ترجمه محمدرضا عطایی، انتشارات آستان قدس، چاپ دوم، 1375 هـ ش، ص 33 و 34 به نقل از الفهرست ابن ندیم، ص 249. [4] . ابن عبد ربه اندلسی احمد بن محمد، العقد الفرید، بیروت، داراحیاء التراث العربی، 1409 هـ، ج 2، ص 230. [5] . البغدادی، ابومنصور عبدالقادر بن طاهر بن محمد، الفرق بین الفرق، قاهره، 1367 هـ ، ص 134. [6] . مختار اللیثی، الدکتور سمیره، همان کتاب، ص 35، به نقل از برنارد لویس: اصول الاسماعیلیه، ص 86. [7] . دفاع از حقانیت شیعه، ترجمه غلامحسین محرّمی، مؤمنین، چاپ اول، 1378، ص 48. [8] . تاریخ منشورات مکتبة بصیرتی، بیتا، ص 4. [9] . شیعه در تاریخ، ترجمه محمدرضا عطائی، انتشارات آستان قدس رضوی، ص 34. [10] . مظفر، محمدحسین، تاریخ شیعه، مکتبة بصیرتی، بیتا، ص 9، به نقل از خطط الشام، ج 5، ص 251 ـ 256. [11] . زین عاملی، محمد حسین، همان مأخذ، ص 42، به نقل از مروج الذهب، ج 2، ص 51. [12] . ابن حجر الهیثمی المکی: الصواعق المحرقه، مکتبة قاهره، چاپ دوم، 1385، ص 232. [13] . اخطب خوارزم: المناقب للخوارزمی، منشورات المکتبة الحیدریة، نجف، 1385 هـ، ص 206. [14] . همان مأخذ، ص 209. [15] . ابن واضح، تاریخ یعقوبی، منشورات الشریف الرضی، 1414 هـ ، ج 2، ص 231. [16] . ابن ابی الحدید، شرح نهچ البلاغه، بیروت، داراحیاء التراث العربی، ج 20، ص 226. [17] . هیثمی، مکی، ابن حجر: الصواعق المحرقه، مکتبة قاهره، 1385 هـ ، ص 232. [18] . مظفر، محمدحسین، تاریخ الشیعه، منشورات مکتبة بصیرتی، بیتا، ص 5. [19] . دفاع از حقانیت از شیعه، ترجمه غلامحسن محرّمی، مومنین، چاپ اول، 1378، ص 48 و 49. [20] . سعد بن عبدالله اشعری این باره میگوید: نخستین فرقه، شیعه است. انتهای پیام/ک
93/02/23 - 10:04
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]
صفحات پیشنهادی
قم پذیرای خیل گسترده زائران درسالروز میلاد حضرت جوادالائمه(ع)
قم پذیرای خیل گسترده زائران درسالروز میلاد حضرت جوادالائمه ع قم - ایرنا - شهر مقدس قم در سالروز میلاد خجسته حضرت امام محمد تقی جواد الائمه ع غرق در نور و سرور شد و خیل گسترده زائران درکنار مرقد مطهر حضرت فاطمه معصومه س به جشن و سرور پرداختند به گزارش ایرنا مردم متدین و دوبه مناسبت ایام میلاد با سعادت دخت نبی مکرم اسلام(ص) برگزار شد نشست «شب شعر فاطمی» با حضور شاعران افغان
به مناسبت ایام میلاد با سعادت دخت نبی مکرم اسلام ص برگزار شدنشست شب شعر فاطمی با حضور شاعران افغانبه مناسبت ایام میلاد حضرت زهرا س مراسمی با عنوان شب شعر فاطمی با حضور شاعران برجسته مهاجر افغانستان در حرم مطهر رضوی برگزار شد به گزارش خبرنگار دفتر منطقهای خبرگزاری فارس به مبه مناسبت سالروز بزرگداشت «شیخ صدوق»: علت نامگذاری ابن بابویه به شیخ صدوق چیست؟/فقیهی که با دعای ا
به مناسبت سالروز بزرگداشت شیخ صدوق علت نامگذاری ابن بابویه به شیخ صدوق چیست فقیهی که با دعای امام زمان عج زاده شدشیخ صدوق را صدوق نامیدهاند چرا که وی در نقل حدیث از ائمه ع به ویژه امام صادق ع و امام باقر ع از راه صواب خارج نشد و در فهم آنها به خطا نرفت به گزارش خبرنگارقم پذیرای خیل گسترده زائران درسالروز میلاد امام محمد باقر(ع)
قم پذیرای خیل گسترده زائران درسالروز میلاد امام محمد باقر ع قم - ایرنا - همزمان با سالروز میلاد خجسته حضرت امام محمد باقر ع شهر مقدس قم غرق در جشن و سرور و پذیرای خیل گسترده زائران در حرم کریمه اهل بیت س است به گزارش ایرنا مردم متدین و ولایت مدار قم با برپایی آیین های جشن وبه مناسبت سالروز میلاد حضرت زهرا (س) جشن میلاد کوثر در آبیک برگزار شد
به مناسبت سالروز میلاد حضرت زهرا س جشن میلاد کوثر در آبیک برگزار شدجشن بزرگ میلاد کوثر به مناسبت سالروز میلاد حضرت زهرا س در شهر آبیک برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک جشن بزرگ میلاد کوثر صبح امروز به همت حوزه مقاومت بسیج خواهران فاطمهالزهرا س شهرستان آبیک و دیگر افردا در آستانه سالروز میلاد حضرت امیرالمؤمنین(ع) انجام میشود آغاز بهرهبرداری از تونل امیرکبیر
فردا در آستانه سالروز میلاد حضرت امیرالمؤمنین ع انجام میشودآغاز بهرهبرداری از تونل امیرکبیرفردا دوشنبه ۲۲ اردیبهشت در آستانه سالروز ولادت مولیالموحدین حضرت امام علی ع طی مراسمی با حضور شهردار تهران و جمعی از مقامات کشوری و لشکری تونل امیرکبیر مورد بهرهبرداری قرار خواهد گربه مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س) بانوان بسیجی و شاغل شهرستان نیکشهر تجلیل شدند
به مناسبت میلاد حضرت فاطمه س بانوان بسیجی و شاغل شهرستان نیکشهر تجلیل شدندبه مناسبت میلاد حضرت فاطمه س بانوان بسیجی و شاغل شهرستان نیکشهر با حضور مسئولان تجلیل شدند به گزارش خبرگزاری فارس از نیکشهر احمد لطفیانسرگزی ظهر امروز در مراسم جشن میلاد حضرت فاطمه زهرا س در سالن فرنمایش کرات و اطلس های تاریخی رئیس جمهور اسبق فرانسه در برج میلاد تهران
اجتماعی شهری نمایش کرات و اطلس های تاریخی رئیس جمهور اسبق فرانسه در برج میلاد تهران مراسم رونمایی از کرات و اطلس های تاریخی مزین به نام خلیج فارس شب گذشته با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان نقشه برداری کشور مشاور عالی شهرداری تهران و مدیرعامل برج میلاد تهران برگزار شد بهپیام وزیر علوم به مناسبت بزرگداشت سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم
چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸ ۰۴ وزیر علوم تحقیقات و فناوری به مناسبت بزرگداشت سالروز شهادت استاد مطهری روز معلم و هفته آموزش پیام تبریکی خطاب به استادان اعضای هیئت علمی و معلمان کشور صادر کرد به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا متن کامل پیام دکتر فرجی دانا بدین شرح است فراربه مناسبت سالروز شهادت شهید مطهری مسابقه کتابخوانی «یاد ماندگار» در قزوین برگزار میشود
به مناسبت سالروز شهادت شهید مطهریمسابقه کتابخوانی یاد ماندگار در قزوین برگزار میشودکتابخانه فرهنگسرای بانو حضرت زهرا س به مناسبت بزرگداشت مقام معلم و هفته شوراها مسابقه کتابخوانی یاد ماندگار را برای عموم مردم برگزار میکند به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین کتابخانه فرهنگسرونمایی از کرات و اطلسهای تاریخی در برج میلاد
سهشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۱ مراسم رونمایی از کرات و اطلس های تاریخی مزین به نام خلیج فارس شب گذشته با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان نقشه برداری کشور مشاور عالی شهرداری تهران و مدیرعامل برج میلاد تهران برگزار شد به گزارش سرویس شهری ایسنا در ابتدای مراسم رونمایی از کبه مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه (س) انجام شد پیوند 3 زوج امدادگر جمعیت هلال احمر شهرستان فاروج
به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه س انجام شدپیوند 3 زوج امدادگر جمعیت هلال احمر شهرستان فاروجسه زوج امدادگر جمعیت هلال احمر شهرستان فاروج همزمان با سالروز ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا س و روز زن و مقام مادر پیوند زناشویی خود را آغاز کردند به گزارش خبر گزاری فارس از فاروج ایبه مناسبت سالروز شهادت امیر سپهبد قرنی از سرلشکری در دوره پهلوی تا فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی
به مناسبت سالروز شهادت امیر سپهبد قرنیاز سرلشکری در دوره پهلوی تا فرماندهی ارتش جمهوری اسلامیبا آغاز نهضت امام خمینی ره و شکلگیری قیام 15 خرداد 1342 سرلشکر قرنی راه جدید خود را پیدا کرد و دور جدید فاصله گرفتن از باورهای سیاسی گذشتهاش را از طریق نزدیک شدن به اندیشههای امام خمهمزمان با سالروز میلاد امام علی(ع) صورت میگیرد عمامهگذاری در بیوت مراجع تقلید در قم
همزمان با سالروز میلاد امام علی ع صورت میگیردعمامهگذاری در بیوت مراجع تقلید در قممراسم عمامهگذاری طلاب همزمان با سالروز ولادت مولی الموحدین حضرت علی ع در بیوت مراجع و علما برگزار میشود ● گزارش تصويري مرتبط------------------------------- به گزارش خبرگزاری فارس از قمهمزمان با خجسته سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) جشن میلاد کوثر در خلخال برگزار شد
همزمان با خجسته سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا س جشن میلاد کوثر در خلخال برگزار شدهمزمان با خجسته سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا س جشن میلاد کوثر در شهرستان خلخال برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل همزمان با خجسته میلاد حضرت فاطمه زهرا س عصر امروز جشن میلاد کوثر با حضوعزیزی خبر داد افتتاح ۲۳۰۰۰ طرح اقتصاد مقاومتی به مناسبت سالروز تشکیل بسیج سازندگی
عزیزی خبر دادافتتاح ۲۳۰۰۰ طرح اقتصاد مقاومتی به مناسبت سالروز تشکیل بسیج سازندگیرئیس سازمان بسیج سازندگی گفت به مناسبت سالروز تشکیل بسیج سازندگی ۲۳۰۰ طرح اقتصاد مقاومتی افتتاح خواهد شد به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی بسیج ابراهیم عزیزی رئیس سازمان بسیج سازندگی دربه مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه(س) انجام شد آغاز پخش برنامههای کرمانجی در سیمای اترک خراسان شمالی
به مناسبت سالروز ولادت حضرت فاطمه س انجام شدآغاز پخش برنامههای کرمانجی در سیمای اترک خراسان شمالیپخش ویژهبرنامههایی به زبان کرمانجی در شبکه استانی اترک صدا و سیمای خراسان شمالی آغاز شد به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی صدا و سیمای خراسان شمالی طبق برنام-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها