تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت كننده اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815112683




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آسیب دیدن بافت تاریخی شهرها و روش های احیا


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آسیب دیدن بافت تاریخی شهرها و روش های احیا بوشهر- ایرنا- بافت های تاریخی شهرها نشانگر هویت این مکان هاست ولی عوامل مختلفی به این هویت ، آسیب می رساند که روش های مختلفی برای احیای بافت ها اندیشیده شده است و واگذاری احیا به سازمان های مردم نهاد از آن جمله است.


درپی بازدید وزیرراه و شهرسازی از بافت قدیم و تاریخی شهر بوشهر و تاکید بر این که یکی از اولویت های این وزارتخانه بازگرداندن دوباره زندگی و زنده کردن ارزش های معماری اصیل ایرانی اسلامی در این بافت ها است مسوولان بوشهر برای احیای بخش تاریخی شهرشان دست به کار شدند.
استاندار بوشهر پنجشنبه در نشست بررسی وضعیت بافت قدیم شهر بوشهر گفت: برای زنده کردن فعالیت های انسانی دربافت تاریخی بندر بوشهر باید بناهای این بافت به انجمن های مردم نهاد، ادارات، شرکت ها و اشخاص حقیقی واگذار شود.
مصطفی سالاری افزود: باید با قوت دراحیای بافت تاریخی بوشهر که هویت فرهنگی، دینی و تاریخی این شهر است فعالیت کنیم و نگذاریم این منطقه مهم تاریخی به فراموشی سپرده شود.
وی با اشاره به این که بخشی از بافت تاریخی بوشهر خالی از سکنه است بیان کرد: تخریبی که در بافت ایجاد شده ناشی از خالی بودن از سکنه است که باید این مجموعه ارزشمند دوباره احیا شود.
سالاری اظهارکرد: دراین ارتباط درنشستی که با مسوولان و هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر داشتیم قرار شد یکی از ساختمان های بافت تاریخی بوشهر به موزه پزشکی تبدیل شود.
استاندار بوشهر با بیان این که طراحی زیرساخت های بافت تاریخی بوشهر باید اصولی و فنی تخصصی انجام شود گفت: با توجه به این که کوچه ها و معابر بافت تاریخی بوشهر تنگ و اجرای پروژها را محدود کرده لازم است برای آب، برق و گازرسانی و شبکه مخابرات با انتخاب مشاور با تجربه راهکارهای لازم ترسیم و سپس اجرایی شود.
وی ادامه داد: با اجرای طرح های عمرانی و زیربنایی بافت تاریخی شهر بوشهر احیا و رونق گیرد در این ارتباط با هماهنگی به عمل آمده با وزیر راه و شهرسازی بخشی از هزینه های زیرساختی این بافت از سوی این وزارتخانه تامین می شود.
وی از واگذاری ساختمان های بافت تاریخی بوشهر به افراد حقیقی خبرداد و تصریح کرد: افرادی که مایل هستند ساختمان های این بافت را تعمیر، بازسازی و مرمت کنند، ساختمان بازسازی شده برای اسکان در اختیارآنان قرار داده می شود تا ضمن حفظ بافت تاریخی رونق مجدد این مجموعه با ارزش را شاهد باشیم.
استاندار بوشهر در نشست با هیات امنای مسجد سیدالشهدای کوی شنبدی بوشهر گفت: مشکلاتی که بر اثر نشست های ایجاد شده در مسجد این کوی بوجود آمده باید هرچه زودتدبرطرف شود.
وی اضافه کرد: مسجد چهار محل قدیمی بوشهر از جایگاه با ارزش تاریخی، هویتی و دینی برخورداراست که لازم است در حفظ ونگهداری این مکان های مذهبی تلاش شود.
سالاری با تاکید بر بازسازی شبکه آبرسانی چهارمحل تاریخی بوشهر گفت: باید در اصلاح شبکه فرسوده آبرسانی این مناطق که در بروز صدمات به بافت تاریخی شهر، موثر است اقدام سریع صورت گیرد تا از خسارات احتمالی پیشگیری شود.
استاندار افزود: اعتبارات بازسازی مسجد سیدالشهدا کوی شنبدی بوشهراز محل اعتبارات تملک دارایی استانی، اداره کل اوقاف و امورخیریه، غرامت بیمه ای و مشارکت های مردمی تامین می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر گفت: با توجه به قدمت بالای شبکه آبرسانی بافت تاریخی بوشهربا بررسی های انجام شده و تامین اعتبار این شبکه اصلاح و بهسازی می شود.
کیقباد یاکیده در این نشست افزود: اصلاح شبکه آبرسانی در بافت تاریخی بوشهر به لحاظ گذر کم عرض با شرایط خاص و تخصص های ویژه انجام می شود.
وی اظهار کرد: طول شبکه آبرسانی بافت تاریخی بوشهر بیش از 10 کیلومتر است که نوسازی و اصلاح این شبکه ضروری است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر بیان کرد: برای اصلاح و نوسازی این شبکه آبرسانی در بافت تاریخی بیش از 25میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
یاکیده با بیان این که اکنون نوسازی شبکه آبرسانی منطقه شنبدی یکی از چهار محل بافت قدیم آغاز شده است، اضافه کرد: پس از نشست مسجد سیدالشهدا درکوی شنبدی بافت تاریخی بوشهر مقرر شد شبکه آبرسانی اطراف این مسجد به طول 400 متر انجام شود.
وی ادامه داد: هزینه اصلاح و بازسازی هر کیلومتر از شبکه توزیع آب رسانی در بافت تاریخی بوشهر 250میلیون تومان برآورد می شود که این هزینه درمقایسه با دیگر نقاط شهری بیشتر است.
یاکیده اضافه کرد: بازسازی شبکه آبرسانی اطراف مسجد کوی شنبدی در بافت تاریخی بوشهر ازامروز آغاز شده و با توجه کوچه های کم عرض و به دلیل انجام عملیات به صورت دستی و بدون استفاده از تجهیزات لازم پیش بینی می شود اجرای این عملیات دو هفته زمان ببرد.
وی گفت: پس از پایان یافتن بازسازی شبکه آبرسانی اطراف مسجد کوی شنبدی به طول 400 متر، با تامین اعتبار لازم عملیات بازسازی سه کیلومتر ازشبکه آبرسانی بافت تاریخی بوشهر نیز آغاز می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر در این نشست گفت: باهدف مرمت و بهسازی ساختمان های بافت قدیم و رونق گرفتن بافت، ساختمان های آن به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار می شود.
محمد ابراهیم فروزانی افزود: بافت تاریخی بوشهر با قدمت 250 سال ارزشمند ترین بافت تاریخی کشور به شمار می رود و این بافت نشان از هویت تاریخی مردم این مرز و بوم است.
وی اظهار کرد: بوشهر دارای چهار محل قدیمی شنبدی، بهبهانی، دهدشتی و کوتی است که هویت تاریخی بوشهر به شمار می رود و هر محل دارای یک مسجد با بافت تاریخی است که قوام این محلات به مساجد آن وابسته است.
فروزانی با بیان اینکه مسجد کوی شنبدی نشست کرده است، تصریح کرد: شبکه آبرسانی چهار محل تاریخی بوشهربا قدمت بالای 40 سال اکنون فرسوده و غیرقابل استفاده است و با شکستگی ایجاد شده سبب از بردن ساختمانها در بافت شده است.
وی با تاکید بر سرعت بخشی اصلاح شبکه آبرسانی بافت تاریخی بوشهر گفت: بی توجهی به این مهم تخریب ساختمان ها و زیرساخت های آن را در بافت به دنبال دارد.
فروزانی بیان کرد: بافت تاریخی شهر بوشهر یک بافت ویژه در کشور است و دارای معماری شهری و ارزشمند و از نظر فرهنگی و تاریخی نیز دارای اهمیت بالایی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: این بافت تاریخی تنها یک میراث فرهنگی استانی یا ملی نیست بلکه میراثی برای جهان است و اگر اقدامات موثری برای احیای این بافت انجام شود می توانیم آن را به ثبت جهانی برسانیم.
رییس هیات امنای مسجد سیدالشهدای کوی شنبدی بوشهر نیزگفت: این مسجد با سبک و معماری ویژه ای ساخته شده که نیاز است در حفظ و نگهداری آن بیشتر تلاش شود.
سعیدخرمایی پور یکی از مهم ترین مشکلات کوی شنبدی را فرسودگی شبکه آبرسانی دانست و افزود: فرسودگی این شبکه سبب شده ساختمان های بافت تاریخی بوشهر صدمه ببیند به گونه ای که اکنون مسجد سیدالشهدای شنبدی نشست کرده و رو به تخریب است.
وی با تاکید بر جلوگیری از تخریب این مسجد گفت: با تخصیص 600 میلیون ریال می توان با مقاوم سازی از تخریب این اثرتاریخی پیشگیری کرد.ک/4
629/539 /675
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




20/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن