تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814972717




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجماع مسوولان و توجیه افکار عمومی پیش نیاز اجرای قطار سبک شهری کرمانشاه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اجماع مسوولان و توجیه افکار عمومی پیش نیاز اجرای قطار سبک شهری کرمانشاه کرمانشاه - ایرنا - سالهاست که احداث خط قطار شهری یا منوریل در کلانشهر کرمانشاه هم به جدلی عمدتا سیاسی، فنی میان برخی مسوولان تبدیل شده بود و هم اینکه بیشتر مردم این شهر حتی قطار زمینی را هم ندیده اند چه رسد به کوه آهنی آسمان نورد!


جدل های مدیریتی با رنگ و لعاب عمدتا سیاسی و اغلب فنی همراه با مطالبه گر نبودن مردم باعث شد که روند لاک پشتی در اجرای این پروژه بعد از افزون بر دو سال از آغاز اجرا، فقط به کاشت ستون هایی در بخشی از این خط 13 کیلومتری منجر شود.
در این بین حلقه گمشده این پروژه نبود روح همدلی و اجماعی میان نمایندگان، استاندار، شورا ، شهردار و... از هر طیف و جناح سیاسی بود و چه بسا قطار شهری کرمانشاه از قربانیان این منم منم های بیهوده شد بماند که اکثر مردم کرمانشاه هم در این بین نقشی بی تفاوت اتخاذ کرده اند!
خلاصه منوریلی مصوب شده با اجرایی بسیار ضعیف و بدون پشتوانه اعتباری به جدلی در سطح گروه های سیاسی استان بخصوص در موسم انتخابات ریاست جمهوری و شوراها تبدیل شده بود، عده ای اجرای منوریل را خیانت به مردم تعبیر می کردند، عده ای هم آن را منسوخ و ویژه مناطق ساحلی و جنگلی آن هم برای جابجایی بار می دانستند.
در این میان کم نبودند آنانی که معتقد بودند ستون های کاشته شده را باید برچید زیرا جلوی ضرر را هرجا بگیریم، نفع است اما با انتخاب استاندار منتسب به دولت تدبیر و امید هیچ کدام از این نظرها اعمال نشد و در واپسین روزهای سال گذشته معاون امور عمرانی استاندار در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تغییر کاربری منوریل به قطار سبک شهری یا ˈال.آر.تیˈ خبر داد و این نوع از قطار را برای وضع کنونی کرمانشاه مناسب عنوان کرد.
مجتبی نیک کردار گفته بود که از سه راهی مسکن تا میدان آزادی قطار بصورت هوایی و از روی ستون ها خواهد گذشت و سپس با شیبی ملایم از ابتدای خیابان مدرس تا میدان فردوسی به زیرزمین می رود.
مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، بیشتر از اینکه به روال سال های اخیر از بی پولی و نبود اعتبار بگوید، تنها خواسته اش این بود که مسوولان و دست اندرکاران اعم ار نماینده، مدیریت ارشد استان و اعضای شورا و شهردار مانند شهرهای مشهد یا اصفهان با هم همدل باشند و فقط به توسعه شهر و خواسته مردم بیاندیشند.
سعید سلیم ساسانی اظهار کرد که اکنون منوریل به ال آر تی تغییر یافته و زمینه برای اجرای آن فراهم شده است، خواستار اجماع و همدلی در میان مسوولان استان و البته شناساندن مزیت های قطار سبک شهری به مردم با همیاری رسانه ها هستیم تا کار این پروژه به دور از تنش های سیاسی و مدیریتی پیش برود.
وی ادامه داد که یکی از مزیت های ال آر تی نسبت به منوریل این است که فن آوری آن در کشور وجود دارد و هم اینک چند نوع از آن در شهرهای کشور فعال هستند اما منوریل مستلزم ورود فن آوری از خارج بود که بر سختی کار می افزود.
ساسانی گفت: تغییر منوریل کرمانشاه به قطار سبک شهری در کمیته فنی شورای عالی ترافیک مصوب شده و انتظار داریم در نشست چند هفته آینده این شورا، مصوبه نهایی نیز حاصل شود.
وی گفت: براساس گزارش مشاوران پروژه، چهار و هشت درصد از سازه های کنونی برای ال آر تی باید تقویت شوند اما در مجموع ستون های کنونی مشکلی در این مورد ندارند و از سه راه مسکن تا سه راه 22 بهمن امکان عبور ال آر تی وجود دارد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه اظهار کرد که با انتخاب مشاور و آغاز مطالعات، عملا کار ال آر تی آغاز شده و تنها منتظر مصوبه شورای عالی ترافیک کشور هستیم ضمن اینکه مطالعه برای احداث تونلی در خیابان مدرس نیز آغاز شده و ساخت عرشه هم در دستور کار قرار گرفته است.
وی در پاسخ به این سووال که آیا تغییر منوریل به ال آر تی سیاسی بوده یا خیر، گفت: این کار براساس مطالعات و توجیه فنی بوده و هرگز سیاسی کاری نبوده است.
سلیم ساسانی البته عبور فاضلاب بخش عمده ای از شهر کرمانشاه در زیر خیابان مدرس آن هم بصورت سنتی و نه با پمپاژ و نیز فاصله کم ساختمان های اطراف که اغلب مدنظر میراث فرهنگی هستند و همچنین شیب چهار و 88 درجه که برای احداث ایستگاه ها مانع آفرین است را از عمده مشکلات اجرای تونل در خیابان مدرس عنوان کرد.
وی در مورد مشکلاتی که در مسیر اجرای این پروژه با میراث فرهنگی وجود دارد، گفت: طرح ال آر تی در محدوده مدرس را به میراث فرهنگی ارایه کرده ایم و بر اساس نظر این اداره کل، رفتن به زیرزمین در محدوده بازار بلامانع است اما در تلاشیم تا اختلافات مان در محدوده شکارگاه خسرو در چهار باغ (بلوار) تاق بستان را برطرف کنیم.
براساس اعلام مسوولان برای پروژه قطار سبک شهری در مجموع به اعتباری حدود شش هزار و 600 میلیارد ریال نیاز است که باید بصورت مشترک از سوی دولت و شهرداری کرمانشاه تامین شود.
اعتبار تخصیص یافته به این پروژه در سال جاری 640 میلیارد ریال است.
یحیی معماری
571/567
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




19/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن