تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حکمت را هر کجا که یافتی فراگیر، زیرا حکمت گمشده هر مومن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815938122




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امام مهدی علیه السلام حسن ختام عشق


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



امام مهدی علیه السلام حسن ختام عشق
منتظر فرج باشید و از رحمت خداوند ناامید نشوید. بدرستی که خوشایندترین اعمال نزد خداوند صاحب عزت و جلال، انتظار فرج است.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش سرویس دینی جام نیوز، آرزو انسان را به حرکت وا می دارد و به طور طبیعی هر چه همت، بلندتر و آرزو ارزشمند تر باشد حرکت و تلاش انسان نیز از ارزش بیشتری برخوردار خواهد بود. امام علی (علیه السلام) در همین زمینه می فرماید: قَدْرُ الرَّجُلِ‏ عَلَى‏ قَدْرِ هِمَّتِهِ (1) ارزش مرد به اندازه همت اوست.   و در جای دیگر می فرماید: قِیمَةُ كُلِ‏ امْرِئٍ‏ مَا یُحْسِنُه‏ (2) مرد را آن بهاست که در دیده اش زیباست.   انسان همواره طالب رسیدن به مراتب بالاتر و دست یافتن به قله های پیشرفت و ترقی است و این در همه انسان ها با تفاوت هایی در سطح کمال مورد نظر و تلاش و جدیتی که برای رسیدن به کمال مطلوب صورت می گیرد وجود دارد. ناگفته نماند که این امید به آینده و انتظار تحقق فردای بهتر، خود ریشه در یک ویژگی فطری دارد و آن کمال جویی انسان است.   تعالیم ادیان الهی و به ویژه دین مبین اسلام، دقیقا بر گرایش های درونی انسان ها تکیه دارد و اهداف و برنامه های آن ها بر اساس همین گرایش های درونی و فطری سامان یافته است و در این میان نقش دین تنها جهت دهی، توسعه و تعمیق این گرایش هاست.  
در این معنا مکتب اسلام تلاش کرده است که از یک سو با فضیلت بخشیدن به انتظار گشایش و امید به آینده و نکوهش یاس، نا امیدی و دلسردی و دلمردگی، روحیه تلاش و تکاپوی سازنده را در افراد جامعه اسلامی زنده نگه دارد و از سوی دیگر با جهت دهی توسعه و تعمیق این گرایش های فطری آرزوی نهایی انسان را حاکمیت نهایی دین خدا و مذهب اهل بیت (علیهم السلام) بر سراسر جهان و استقرار حکومت صالحان و مستضعفان در سراسر گیتی قرار می دهد. یعنی آرزویی که از ابتدای تاریخ تا کنون و در زمان هیچ پیامبری محقق نشده است. قطعا چنین آرزوی بلندی از ارزش و فضیلتی وصف ناپذیر برخوردار است. البته به شرط آن که منتظر به تناسب آرزوی بلند خود از تلاش و کوشش برای تحقق هر چه زودتر این آرزو کوتاهی نکند.     بنابراین به نظر می رسد که امید به آینده و انتظار فرج به دو معنا در آموزه های اسلام به کار رفته است:
انتظار به معنای عام شاید بتوان گفت بسیاری از روایاتی که در آن ها به فضیلت انتظار فرج به طور کلی و بدون ذکر متعلق فرج اشاره شده، به اصل تقویت روحیه امید به آینده و مقابله با حالت نا امیدی و بدبینی نسبت به آینده نظر داشته اند، که از آن جمله می توان به این روایات اشاره کرد: دعا از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) نقل شده است که: أَفْضَلُ‏ الْعِبَادَةِ انْتِظَارُ الْفَرَج‏ (3) برترین عبادت ها انتظار فرج است.   و همچنین می فرمایند: أَفْضَلُ جِهَادِ أُمَّتِی انْتِظَارُ الْفَرَج‏ (4) برترین جهاد امت من انتظار فرج است.     از حضرت علی (علیه السلام) نیز ضمن روایت مفصلی نقل شده است: انْتَظَرُوا الْفَرَجَ‏ وَ لا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ‏ فَإِنَّ أَحَبَّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ انْتِظَارُ الْفَرَج‏ (5) منتظر فرج باشید و از رحمت خداوند ناامید نشوید. بدرستی که خوشایندترین اعمال نزد خداوند صاحب عزت و جلال، انتظار فرج است.   ایشان همچنین در بخش دیگری از این روایت می فرماید: أَفْضَلُ أَعْمَالِ أُمَّتِی انْتِظَارُ فَرَجِ‏ اللَّه عزوجل (6) برترین کارهای انسان انتظار گشایش از سوی خداست.   امام صادق نیز در ضمن سفارش های خود به ابوحنیفه می فرمایند: و افضل الاعمال انتظار الفرج من الله (7) برترین کارها انتظار گشایش از سوی خداست.   اهتمام اسلام به این معنای عام از انتظار و امید به آینده تا بدان حد بوده که از یک سو امید به فرارسیدن گشایش از سوی خداوند در زمره برترین اعمال برشمرده شده و از سوی دیگر یاس و نا امیدی از رحمت خداوند از جمله گناهان کبیره به شمار آمده است. قرآن کریم ناامیدی از رحمت خدا را از ویزگی های کافران برشمرده و از زبان حضرت یعقوب چنین نقل می کند: یَا بَنىِ‏ اذْهَبُواْ فَتَحَسَّسُواْ مِن یُوسُفَ وَ أَخِیهِ وَ لَا تیأسوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ  إِنَّهُ لَا ییأس مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُون (8) پسرانم! بروید و از یوسف و برادرش جستجو کنید و از رحمت خدا مایوس نشوید، که تنها گروه کافران از رحمت خدا مایوس می شوند.  
انتظار به معنای خاص دین مبین اسلام با توجه به این که امید به آینده و انتظار یک گرایش فطری و جوهره زندگی انسان هاست تلاش نموده که این گرایش را از یک سو توسعه و از سوی دیگر تعمیق بخشد.   به این بیان که دین مبین اسلام به همه انسان ها می گوید: اولا شما فقط منتظر بهبود وضع زندگی خود و اطرافیانتان نباشد و تنها سعادت نزدیکان خود را طلب نکنید، بلکه این انتظار را نسبت به همه افراد جامعه گسترش دهید و چشم انتظار روزی باشید که رفاه، سعادت، عدالت و معنویت نه تنها در شهر و دیار شما بلکه در همه جهان گسترده شود.   ثانیا، انتظار شما نباید تنها متوجه امور ظاهری، سطحی و محدود زندگی گردد. شما باید انتظارتان را تعمیق بخشید و چشم به راه آینده ای باشید که حقیقت مطلق، عدالت مطلق و معنویت مطلق در جهان حاکم شود. در این معنا انتظار تنها به ظهور مردی تعلق می گیرد که اگر بیاید نهایت خوبی ها برای همه انسان ها در سراسر جهان فراهم خواهد شد. این انتظار به همان اندازه فضیلت و برتری دارد که تحقق متعلق آن.     پی نوشت: 1)      نهج البلاغه، ترجمه سید جعفر شهیدی، باب گزیده سخنان حکمت آمیز امیرمۆمنان (علیه السلام)، ش 47، ص 369 2)      همان، ش 81، ص 373 3)      محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج2، ص 287،ح2 4)      ابو محمد الحسن بن علی بن الحسین بن شعبه الحرانی، تحف العقول عن آل الرسول، ص 37 5)      محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 123، ح 7 6)      همان، ص 99 7)      همان، ج 57، ص 208، ح77 8)      سوره یوسف، آیه 87      انتظار، باید ها و نباید ها، ابراهیم شفیعی سروستانی  




۱۸/۰۲/۱۳۹۳ - ۱۷:۲۹




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن