تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 7 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812899965




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نهاد خانواده عامل اصلی تاثیرگذار در سلامت روان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نهاد خانواده عامل اصلی تاثیرگذار در سلامت روان کرمان- ایرنا- مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در امور زنان و خانواده گفت: نهاد خانواده عامل اصلی تاثیرگذار در سلامت روان است.


به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، دکتر ˈمریم حسین پورˈ افزود: موضوع سلامتی، در قرون و اعصار متمادی همواره مورد توجه انسان بوده و طبق اصول 3، 29 و 43 قانون اساسی، سلامت از حقوق اساسی مردم بوده و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی متولی اصلی تامین آن در جامعه است.
وی ادامه داد: سلامت مفهومی کلی است و حکیم و دانشمند برجسته ایرانی، ابن سینا، آن را نقطه مقابل بیماری و حالتی می داند که در آن اعمال بدن به درستی سر می زند و این در حالی است که سازمان جهانی بهداشت نیز در تعریفی مشابه، سلامتی را رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه تنها فقدان بیماری و نقص عضو می داند.
حسین پور تصریح کرد: به این ترتیب کسی را که صرفاً بیماری جسمی نداشته باشد، نمی توان فرد سالمی دانست؛ بلکه شخص سالم کسی است که از سلامت روح برخوردار بوده و از نظر اجتماعی نیز در آسایش باشد.
مشاور رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، بیان کرد: با چنین تعاریفی، بدیهی ا ست که سبک زندگی افراد تعیین کننده اصلی در سلامتی آنها باشد و سبک زندگی در هر جامعه ای شخصیت، هویت فردی و جمعی را آشکار می سازد و در جامعه دینی، سبک زندگی برآمده از باورها و آموزه های دینی است.
وی اظهار کرد: دین مبین اسلام وجود آدمی را متشکل از دو بعد روانی (غیرمادی) و جسمانی (مادی) معرفی می کند و سلامت هر یک را در گرو سلامت دیگری و متاثر از آن می داند.
وی ادامه داد: مفهوم سلامت روان در قرآن با جامعیت و غنای بیشتر و با افقی وسیع تر نسبت به دانش روز روان شناسی، مطرح شده، به طوری که در این دیدگاه خدامحوری اساس دستیابی به سلامت روان است که با اصلاح بینش انسان، او را به مسیر ایمان و عمل صالح رهنمون می سازد.
حسین پور، گفت: پژوهش های انجام شده بر ارتباط مستقیم بین کارایی خانواده با دینداری و سلامت روان صحه گذارده اند و اسلام نیز برای پیشگیری و بهداشت روانی در دوران مختلف زندگی از دوره جنینی تا کودکی، جوانی و ازدواج، والدگری و کهنسالی دستورات و ارشاداتی دارد.
وی افزود: از سوی دیگر از دیدگاه اسلام، سنت و روایات؛ نهاد خانواده عامل اصلی تاثیرگذار در تامین سلامت روان اعضای خانواده است و به اهمیت خانواده سالم به ویژه نقش مادر در تربیت فرزندان و ارتقای سلامت روانی و رفع تنش در زندگی فردی و اجتماعی می پردازد.
وی بیان کرد: به نظر می رسد در فرهنگ و فضای ایرانی - اسلامی، سلامت روانی و معنوی به عنوان عوامل تاثیرگذار بر سلامت فرد و جامعه به شمار می روند و ارائه تعریفی جامع و کامل از سلامت روانی بر اساس مبانی ناب اسلام و تعیین شاخص های دقیق و تبیین ارتباط آن با ارکان، نهادها و عناصر درونی جامعه بر اساس فرهنگ، باورها و ارزش های حاکم بر جامعه ایرانی- اسلامی با هدف ترویج آموزش های اخلاقی، معنوی و ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی ضروری می نماید.ک/1
7443/2624
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن