تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):غِنا از خود نفاق بر جای می گذارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820324529




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نمایشگاه کتاب آئینه نمایش مطالبات بر زمین مانده رهبر انقلاب در حوزه نشر


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و ادب > ادیبات ایران
نمایشگاه کتاب آئینه نمایش مطالبات بر زمین مانده رهبر انقلاب در حوزه نشر
نمایشگاه بین المللی کتاب به هر روی فرصتی مغتنم برای واکاوی ریشه های مشکلات ساختاری و بنیادین در عرصه نشر و مطالبات کلان فرهنگی از مسئولان در این زمینه است که همواره این سوال را در ذهن پررنگ می سازد که سرانجام در کدام نظام فکری و سیاسی و تحت چه شرایطی می توان امیدی به رفع حداقلی آنها داشت.



به گزارش خبرنگار مهر، پنجمین روز از بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بستر و محمل خوبی برای ارزیابی کلان این رویداد فرهنگی از منظر انتظارات مقام معظم رهبری از نمایشگاه کتاب در سال‌های اخیر است.

از انتظارات و بیانات مقام معظم رهبری و دیدگاه‌های ایشان در حوزه مطالعه و کتاب خوانی که در مناسبت‌های مختلف سالانه از سوی معظم له بیان شده است، همواره به عنوان نکته کلیدی و فصل الخطاب در جریان‌های فرهنگی کشور به ویژه فرهنگ مکتوب یاد شده است اما به راستی تا چه اندازه می‌توان این انتظارات را در قالب برپایی بزرگ‌ترین جشن کتاب و کتابخوانی در کشور محقق یافته دید؟

یکی از مهم‌ترین و ویژه‌ترین انتظارات رهبر انقلاب اسلامی در سال‌های اخیر از جریان تصمیم گیرنده در نشر کشور ایجاد بستری برای تولید ارزان کاغذ و خودکفایی در آن بوده است. انتظاری که می‌توان با محقق شدن آن بازار داخل را از حیث مصرف کاغذ به سمت تولیدات داخلی متمایل و بر آتش افزایش قیمت روز افزون کتاب آبی ریخت.

با این حال چرخی در سالن‌های نمایشگاه بین المللی کتاب نشان می‌دهد که تولیدات موسسات نشر در کشور به تناسب قیمت بالای کاغذهایی که عمدتا وارداتی هستند، نه تنها کاهش نیافته بلکه به تعبیر دکتر حداد عادل در جریان بازدیدش از نمایشگاه باید دست به دعا برداریم که از میزان فعلی بیشتر افزایش پیدا نکند.

هر چند نمی‌توان انتظار داشت دو سال پس از بیانات مستقیم رهبر معظم انقلاب مبنی بر ضرورت خودکفایی در تولید کاغذ، ماجرای تولید کاغذ ملی در کشور به نتیجه‌ای مشخص برسد اما اظهار نظر برخی از مسئولان عالی رتبه کشور در نهادهای مختلف تصمیم گیرنده مبنی بر اینکه چیزی در این زمینه به نهاد ذیربط آن‌ها ابلاغ نشده حاکی از این است که این ماجرا به صورت یک انتظار و خواست بر زمین مانده که از سوی ایشان مطرح شده است، باقی مانده و تاکنون عزمی جزم در نهادهای ذیربط برای رفع آن وجود نداشته است.

از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی در جریان بازدید‌های خود از نمایشگاه کتاب در سال‌های اخیر لزوم ارزیابی محتوایی هر ساله نمایشگاه کتاب به وسیلهٔ افرادی کار‌شناس و صاحب صلاحیت را نیز به عنوان یک مطالبه جدی دیگر از مسئولان اجرایی فرهنگی خواستار شده‌اند.

بر اساس چارت کاری نمایشگاه بین المللی کتاب بخش نظارت محتوایی نمایشگاه هر ساله به رصد و بررسی آثار ارائه شده از سوی ناشران در نمایشگاه قبل و بعد از ثبت نام آن‌ها می‌پردازد اما آیا کیفیت مطلوب محتوایی کتاب را تنها باید در موضوع ممیزی و نبود عبارات و اصطلاحات خاص در کتاب جستجو کرد؟

در روزهای گذشته و به نقل از برخی میهمانان شرکت کننده در نشست‌های علمی نمایشگاه کتاب، اخباری منتشر شده است که حاکی از پیشتازی کتاب‌هایی چون «چنین گفت زرتشت» نیچه در نمایشگاه کتاب است؛ کتابی که نویسنده آن به عنوان یکی از سردمدارن تفکر نوین غرب به صورتی تمام قد بر این باور بوده است که مذهب و باورهای مذهبی چیزی جز خزافات و ساخته و پرداخته ذهن آدمیان نیست.

بدون شک نظارت محتوایی بر پروسه نشر کشور و نیز کارکرد فرهنگی نمایشگاه کتاب در یک مقیاس وسیع به معنای آن است که نمایشگاه کتاب به جای فراهم کردن بستری برای عرضه تمامی اندیشه‌ها به صورتی یکسان، باید مبلغ، مشوق و حامی اندیشه و تفکری باشد که بر پایه تفکر و باور مذهبی حاکم بر جامعه ایران بنا نهاده شده و به تولید محتوا می‌پردازد. ح یکی دیگر از مطالبات سال‌های اخیر مقام معظم رهبری از نمایشگاه بین المللی کتاب ایجاد بستری از سوی دولت برای معرفی و ترجمه کتاب‌های منتشر شده در کشور به منظور ترجمه به زبان‌های مختلف است. در این زمینه با وجود رقابت تقریبا برابر حجم آثار منتشر شده در کشور در بخش تولید و ترجمه، می‌توان نشانه‌هایی از تحول نظام فکری برای تغییر این توازن در کشور را در دو سال اخیر مشاهده کرد. حرکت روبه رشد ترجمه و معرفی آثار ایرانی در بازارهای خارجی، رونق حضور آژانس‌های ادبی در فضای نشر کشور و رایزنی برای ترجمه آثار ایرانی در خارج از مرز‌ها از سوی آن‌ها، ایجاد بستر برای سفر نویسندگان ایرانی به نمایشگاه‌های بین المللی کتاب را در این راستا می‌توان ارزیابی کرد.

از سوی دیگر نمایشگاه بین المللی کتاب در سال جاری با تاسیس بخشی با عنوان سرای ترجمه نیز توانسته گامی مهم در راستای احیای جنبش ترجمه معکوس در کشور به راه بیاندازد که شاید تداوم حرکت آن بتواند به عنوان یک راهکار زیربنایی در این حوزه مورد توجه قرار بگیرد.

در کنار این موضوعات ساماندهی توزیع و ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب نیز در سخنان معظم له در سال‌های اخیر به عنوان یک مطالبه جدی از مسئولان فرهنگی خواسته شده است اما حاصل اینکه جز حضور جریان‌ها و موسسات سنتی و معدود پخش کتاب در کشور تا کنون هیچ جریان و اقدام تازه‌ای در زمینه حل مشکل توزیع نامتوازن کتاب در کشور صورت نگرفته است. غرفه‌های بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب خود گواه صادقی بر این مدعاست. شمار ناشرانی که خود به دلایل متعدد از حضور در نمایشگاه کتاب بازمانده‌اند و تولیدات خود را به صورت ناقص و ابتر به ناشر دیگری به عنوان نماینده سپرده‌اند تا در نمایشگاه کتاب به فروش برساند خود گواهی بر سیستم معکوس و ناقص توزیع در کشور است.

سامان تولید و انتشار و نظام خودساخته پخش کتاب توسط موسسات پخش که بیش از هر چیز تابع مقررات وضع شده از سوی آن‌ها و رفتار سلیقه‌ای در انتخاب و ویزیتوری کتاب است به روشنی گواه برزمین ماندن تحقق مطلوب این خواسته رهبری انقلاب است.  


۱۳۹۳/۲/۱۵ - ۱۱:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن