تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837047250
دیکتاتوری روشنفکری و اقتصاد ورشکسته سینمای ایران
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
دیکتاتوری روشنفکری و اقتصاد ورشکسته "سینمای ایران"
آیا سالنهای سینما خیلی کم شده؟آیا تعداد فیلمهای تولیدی پایین آمده؟آیا امروزه امکان تبلیغات تقلیل یافته؟و یا اینکه هیچکدام از این دلایل کمی نمیتواند ملاک باشد و مشکل ما کیفیت فیلمهاست؟
به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران ؛ فضای فیلمهای سینمای ایران یا در قلهی برج عاج است یا در حضیض قناتها.
جغرافیای فیلمهای ما یا ونک به بالاست یا زیر پونز نقشه. ما یا با دغدغههای طبقهی مرفه سروکار داریم یا با بیچارگان حاشیه نشین، یا سراغ علافیهای اشرافی میرویم یا برعکس، فلاکت زندگی فرو دستان سوژهی ماست. آدمهای سناریوهای ایرانی یا کاخ نشین هستند یا کوخ نشین، یا از ضرب سیری شکمشان پاره شده یا از زور گرسنگی شکم هم را میدرند و انگار در این میان طبقهی متوسطی وجود ندارد که اکثریت جامعهی مارا تشکیل داده و انگار نه انگار که اگر ما با دغدغههای این طبقه بیگانه باشیم، اکثریت مخاطبان داخلی را هم از دست خواهیم داد. اقتصاد سینمای ایران امروز به بن بست رسیده و ما مرتب دنبال دلایل بیرونی آن ( مثل کمبود سالن و...) میگردیم اما حقیقیت این است که مشکل اصلی خود فیلمهای ما هستند. ما برای خودمان سینما را به دو سویهی تجاری و روشن فکری تقسیم کردهایم و در این میان حد وسطی هم قائل نیستیم. اتفاقا معضل بیگانگی سینمای ما با آلام و دغدغههای طبقهی متوسط مربوط به هر دو سوی این طیف میشود و اینجاست که باید گفت (درد را از هر سو نوشتم درد شد). البته اخیرا سینمای تجاری ایران بر اثر تکرار بیش از حد کلیشهها کاملا ورشکست شده و فیلمهایی از این دست را روی پرده خیلی کم میبینیم اما سینمای روشن فکری که با قهر مخاطب بیشتر هم به خود میبالد، علائم بیماری را به روی مبارک نیاورده و حالا با کمرنگ شدن حضور تجاریها میشود گفت، که اکثر فیلمهای چند سال اخیر متعلق به همین جریان روشنفکری هستند، فیلمهایی که اقتصاد آنها به اقتصاد پترودلاری متصل است و نبضشان با قیمت نفت در بازارهای جهانی تنظیم میشود و در یک کلام فیلمهایی که از ابتدا قرار نیست هزینههای ساختشان را از فروش بلیت حاصل کنند، بلکه از خزانهی دولت به آنها خواهد رسید. سینمای روشنفکری ایران که در این شرایط خود را کاملا از مخاطب بینیاز دیده، حتی به حداقلهای لازم در کلاس کار فیلمسازی هم توجه نمیکند. این جماعت دیگر حتی خودشان را از گفتن قصه هم بی نیاز میبینند و به نظرشان لازم نیست فیلم پایان خاصی داشته باشد چون افههای روشنفکری کار را برایشان توجیه میکند. برای آنها دیگر لازم نیست که دکوپاژ را یاد بگیرند چون فلسفهی لانگ تیک (یا همان نماهای ملال آور و کشدار) که جزو مدهای روشنفکریست به دادش خواهد رسید، آنها دیگر حتی لازم نیست حداقلهای میزانسن را هم بیاموزند چون با دوربین روی دست – که آنهم از مدهای روشنفکریست- میشود سر و ته قضیه را به هم رساند. حالا ما با یک سری فیلم کمخون و بی رمق طرفیم که هرکدام از آنها یک دنیا ادعای فلسفی و اجتماعی هم دارد، در حالی که سازندهاش دستور زبان سینما را بلد نبوده چه برسد به ژرفاجویی و تعمقهای فلسفی- اجتماعی این فیلمها اگر میفروختند عجیب بود نه حالا ما امروز در دورهای به سر میبریم که سالیانه فقط 6 الی 7 درصد مردم کشور به سینما میروند در حالی که اواخر دههی 60 با اینکه نسبت شهر نشینی خیلی پایینتر از حال حاضر بود و تعداد فیلمهایی که در طول سال ساخته میشدند هم به یک سوم امروز نمیرسید، بازهم در سال معادل دو برابر جمعیت ایران بلیت سینما فروخته میشد یعنی ما از آن روز تا به حال از دویست درصد به 6 الی 7 درصد رسیدهایم اما چرا؟ آیا سالنهای سینما خیلی کم شده؟ آیا تعداد فیلمهای تولیدی پایین آمده؟ آیا امروزه امکان تبلیغات تقلیل یافته؟ و یا اینکه هیچکدام از این دلایل کمی نمیتواند ملاک باشد و یکسره باید گفت مشکل ما کیفیت فیلمهاست؟ بگردید و ببینید این فیلم سازهای شبه روشنفکر از کجا آمدهاند؟ در کجا تربیت شدهاند و از چه کانالهایی توانستهاند به سینما راه پیدا کنند؟ و از خودتان بپرسید آیا آدم با استعداد و با علاقهای که بتواند مناسب خواستِ مردم فیلم بسازد وجود نداشت که ما مرتب میبینیم فیلم سازان جدید از میان این جماعت شبه روشنفکر گزینش میشوند؟ جایی که دولت باید دخالت میکرد همین مرحلهی تربیت و گزینش نیروها بود ( توسعهی زیر ساختها) که اتفاقا آن را رها کرده و به مافیا سپرده و جایی که دولت نباید دخالت میکرد بخش سرمایه گذاری مستقیم روی آثار بود که متاسفانه در آن تمام قد حضور دارد. این روش، یک سینمای مریض گلخانهای وجود آورده که گاهی بودهاش بیشتر از نبود آن باعث افسوس است. سینمای ما امروز کاملا لحن دیکتاتوری پیدا کرده و به رای و نظر مخاطبانش هیچ وقعی نمیگذارد. خواست مردم هیچ نقشی در تعیین مسیر سینما ندارد و این واقعا خطرناک است. طبقهی متوسط که بخش عمدهای از جامعهی ما را تشکیل داده و از لحاظ ساخت و بافت فرهنگی هم نسبت به اشراف و طبقهی محروم ملائمت بیشتری با هنر هفتم دارد، کاملا در قصهها غایب است و در هدف گیری گروه مخاطبین هم به حساب نمیآید. تمام اینها یعنی سیستم سینمای ایران از طبیعت عرضه و تقاضا پیروی نمیکند و دلیلش هم جا گیری غلط دولت در وادی سینماست؛ یعنی دولت آنجا که باید باشد نیست و آنجا که نباید باشد هست. سینمایی که اقتصاد آن فلج شده برای فرهنگ سازی و یا منافع استراتژیک دیگر هم مفید نیست چون معنای کسادی اقتصادی، مخاطب نداشتن آن سینماست و سینمایی که مخاطب ندارد، به کار فرهنگ سازی یا اهداف استراتژیک دیگر هم نخواهد آمد پس نمیتوان با توجیهات بالادستی مرتبا این سینمای فلج را به لحاظ اقتصادی شارژ کرد. برای اصلاح سینمای ما اولین گام منطقی آن است که برگردیم و در یک مطالعهی عمیق و وسیع میدانی مطالبات مخاطبان آن را مورد رصد قرار دهیم تا هنگام هر نوع برنامه ریزی و جهت دهی فرهنگی، خواست و نیازهای مردم مورد توجه قرار گرفته باشد. یادداشت:میلاد جلیل زاده
انتهای پیام/
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]
صفحات پیشنهادی
سهم حداقلی سینمای ایران از شکست آمریکا در طبس
پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۴ توفان شن جواد شمقدری تنها سهم سینمای ایران از واقعهی شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس است به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا فردا جمعه 5 اردیبهشتماه مصادف با سیوچهارمین سالگرد این اتفاق مهم است اما در طول اینرئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران تغییر کرد
رئیس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران تغییر کرددر انتخابات داخلی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران کیوان کثیریان به عنوان رئیس شورای مرکزی انتخاب شد به گزارش خبرگزاری فارس جلسه شورای مرکزی شنبه 13 اردیبهشت 93 در خانه سینما برگزار شد و به دلیل استعفای رئیس پیشین انجوان ترین و مسن ترین مادران سینمای ایران/ مادرانی که فقط سالی یکبار به یادمان می آیند
از مادر علی حاتمی تا مادر شدن ترانه ی سینمای ایران جوان ترین و مسن ترین مادران سینمای ایران مادرانی که فقط سالی یکبار به یادمان می آیند فیلم سینمایی مادر به کارگردانی علی حاتمی با بازی زنده یاد رقیه چهره آزاد و بازی بی همتای ترانه علیدوستی در نقش ترانه ماندگار ترین نقش هایقهرمان به سینمای ایران باز میگردد؟ قهرمان واقعی در سینمای ایران شخصیتی ارزشمند، جریانساز و خارج از تفکر سینم
قهرمان به سینمای ایران باز میگردد قهرمان واقعی در سینمای ایران شخصیتی ارزشمند جریانساز و خارج از تفکر سینمای غرب استحمید بهمنی گفت با توجه به اینکه سینمای ایران سینمای نوپایی است میشود گفت شاید قهرمان واقعی در سینمای ایران فقط در سینمایی که ارزشمند و از جنس ارزشی است تعریف مپیمان معادی و گوهر خیراندیش در جشن سینمای ایران UCLA+ تصاویر
پیمان معادی و گوهر خیراندیش در جشن سینمای ایران UCLA تصاویرزندگی مشترک آقای محمودی و بانو برف روی کاجها روز روشن پرویز قاعده تصادف و مسافر از جمله فیلمهایی هستند که در این دوره اکران شده و یا در آستانه اکران شدن هستند آرشیو فیلم و تلوزیون UCLA در حال حاضر ۴ الی ۲۴ اردیبهشجلال تنها روشنفکری بود که توانست انقلاب اسلامی ایران را پیش بینی کند
فرهنگ و ادب ادیبات ایران روایت علی دهباشی از جلال آل احمد جلال تنها روشنفکری بود که توانست انقلاب اسلامی ایران را پیش بینی کند علی دهباشی منتقد ادبی و سردبیر مجله بخارا جلال آل احمد را تنها روشنفکری در دهه 30 و 40 کشور دانست که قدرت تحلیل داشت و توانست تشخیص دهد که انقلاب اسداوران برگزیده چهارمین جایزه کتاب سال سینمای ایران معرفی شدند
فرهنگ و هنر سینمای ایران داوران برگزیده چهارمین جایزه کتاب سال سینمای ایران معرفی شدند هفت چهره سینمایی به عنوان داوران برگزیده چهارمین جایزه کتاب سال سینمای ایران معرفی شدند به گزارش خبرگزاری مهر امیر اثباتی رامتین شهبازی مهرزاد دانش محمد تهامی نژاد مجید شیخ انصاری بهرابازار سینمای ایران داغ است / 10 فیلم سینمایی مقابل دوربین
بازار سینمای ایران داغ است 10 فیلم سینمایی مقابل دوربین فرهنگ > سینما - این روزها 10 سینماگر سرگرم فیلمبرداری آثارشان هستند و 16 فیلم هم مرحله تدوین را پشت سرمیگذارند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین یک فیلم آماده اکران شده دو فیلم در مرحله میکس نهایی هشت فیلم در مجایزه جشنواره مقاومت به آثاری درباره اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی ایرانی اسلامی
فرهنگ و هنر سینمای ایران جایزه جشنواره مقاومت به آثاری درباره اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی ایرانی اسلامی سیزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت جایزه ویژه ای برای فیلم هایی با موضوع اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی در نظر گرفته است به گزارش خبرگزاری مهر سیزدهمین جشنواهدای جایزه ویژه جشنواره مقاومت به فیلمهایی با موضوع اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی ایرانی اسلامی
اهدای جایزه ویژه جشنواره مقاومت به فیلمهایی با موضوع اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی ایرانی اسلامیجشنواره بین المللی فیلم مقاومت جایزه ویژهاش را به فیلم هایی اهدا می کند که با موضوع اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی تولید شده باشد به گزارش خبرگزاری فارس روابط عمومی سیزدهمردپای سینمای ایران در جشنواره کن
ردپای سینمای ایران در جشنواره کن مروری بر حضور فیلمسازان ایرانی در جشنواره کن به گزارش خبرنگار سینمای جهان باشگاه خبرنگاران در کتاب تاریخ جشنواره کن 44 بار نام سینما گران ایرانی ثبت شده که عباس کیا رستمی با 8 بار حضور در جشنواره رکورد دار است 16 نخل طلای حاصل تلاش سینمابرنامه ویژه سینمای مستند ایران و مرور آثار جشنواره سینماحقیقت در آمریکا
برنامه ویژه سینمای مستند ایران و مرور آثار جشنواره سینماحقیقت در آمریکابا همکاری شبکه باستانشناسی آمریکا TAC و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی فیلمهای مستند باستانشناسی و منتخبی از آثار جشنواره بینالمللی سینماحقیقت در آمریکا به نمایش درمیآید به گزارش خبرگزاری فارس این نسینمای ایران سراسر امید است
پرونده بررسی امید در سینمای ایران 9 سینمای ایران سراسر امید است سینمای ما با توجه به وجود هنرمندانی مومن و متدین سینمای سراسر امید است به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران از روزی که سینماتوگراف وارد ایران شد و هنر سینما در این مملکت پا گرفت تاکنون هیچ وقت هنر هفتم مقهرمان به سینمای ایران باز خواهد گشت؟ رئیسیان: تزریق سرمایه دولتی جذابیت و قهرمان را از سینما گرفته است/قهرمان
قهرمان به سینمای ایران باز خواهد گشت رئیسیان تزریق سرمایه دولتی جذابیت و قهرمان را از سینما گرفته است قهرمان تعریف مشخصی نداردعلیرضا رئیسیان کارگردان سینما تنبلی و کمکاری که سینمای دولتی به همه ارکان سینمای ایران تزریق کرده است را دلیل عدم حضور قهرمان در فیلمهای ایرانی دانستجایزه جشنواره سینمایی هیوستون به یک فیلم ایرانی رسید
جایزه جشنواره سینمایی هیوستون به یک فیلم ایرانی رسید تهران - ایرنا - این فیلم نباید دیده بشه به کارگردانی علی کلانتری موفق به دریافت جایزه پلاتینوم رمی در جشنواره سینمایی هیوستون امریکا شد به گزارش روزیکشنبه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی جشنواره بین المللی فیلم هیوستون قدیمیتقاضای رسمی خانه سینما برای بازگشت «روز سینما» به تقویم/ توحیدی: سینمای ایران چنین اهمیتی را دارد
تقاضای رسمی خانه سینما برای بازگشت روز سینما به تقویم توحیدی سینمای ایران چنین اهمیتی را دارد رییس هیاتمدیره خانه سینما اعلام کرد تقاضای رسمیمان را از همین تریبون برای بازگشت روز سینما به تقویم اعلام میکنیم به گزارش نامه نیوز فرهاد توحیدی در پی اظهارات اخیر دبیر شورای فرههدف سینمای مقاومت تاختن به نظام سلطه است/ ترس آمریکا از ایرانِ آزادیخواه
فرهنگ و هنر سینمای ایران مدیر انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس هدف سینمای مقاومت تاختن به نظام سلطه است ترس آمریکا از ایرانِ آزادیخواه مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس نقش سینما و جشنواره مقاومت را تاختن به نظام سلطه و یافتن اندیشههایی خارج از نظام استعماری میداند-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها