تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813300126




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به تاریخ مطبوعات خراسان با بیش از یک قرن تجربه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نگاهی به تاریخ مطبوعات خراسان با بیش از یک قرن تجربه مشهد – ایرنا – خراسان بزرگ با گستره وسیع جغرافیایی و نام بلندآوازه اش در عرصه مطبوعات و روزنامه نگاری با بیش از یک قرن تجربه، عنوان سومین منطقه پس از تهران و اصفهان از نظر تجربه و غنای مطبوعاتی در کشور را دارد.


به گزارش ایرنا، همزمان با 13 اردیبهشت ماه (سوم ماه مه میلادی)، روز جهانی آزادی مطبوعات برخی از پیشکسوتان و کارشناسان حوزه مطبوعات و تهیه آرشیو روزنامه نگاری در مرکز اسناد آستان قدس رضوی در مشهد گرد هم آمدند و در قالب نشست تخصصی تاریخ مطبوعات در خراسان را به نقد و بررسی گذاشتند.
در این نشست تاریخ مطبوعات و روزنامه نگاری در خراسان، ویژگی های مطبوعه در هر دوره تاریخی، نشریات و افراد تاثیرگذار در عرصه روزنامه نگاری توسط کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

* 115 سال تجربه در عرصه روزنامه نگاری / تاریخ مطبوعات خراسان از قاجار تا به امروز

در ابتدای این نشست سرپرست گروه مطبوعات مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: آغاز روزنامه نگاری در کشور سال 1295 شمسی توسط ˈمیرزای شیرازیˈ در تهران بود که به فاصله 17 سال بعد نخستین روزنامه غیر رسمی در خراسان به چاپ رسید.
ˈطاهره مهاجرزادهˈ افزود: برخی صاحب نظران انتشار روزنامه ˈاردوی همایونˈ که بازتاب سفر ناصرالدین شاه به مشهد بود را آغاز کار روزنامه نگاری در خراسان می دانند اما سرآغاز مطبوعات رسمی خراسان انتشار روزنامه ˈادبˈ در سال 1278 شمسی می باشد.
او اظهار داشت: مشهد در آن زمان بعد از تهران، تبریز و اصفهان چهارمین شهر کشور بود که اقدام به انتشار روزنامه کرد.
وی بیان کرد: نسل اول روزنامه نگاران در خراسان مانند سید حسین اردبیلی، محمد صادق تبریزی و میرزا محمد صادق حسینی فراهانی، بیشتر مهاجرینی بودند که به مشهد می آمدند و در این شهر به شکل مجاور زندگی می کردند اما پس از یک دوره چاپ روزنامه توسط مهاجرین، روزنامه نگاران بومی که در روزنامه های ابتدایی مشهد کسب تجربه کرده بودند کار پیشکسوتان خود را دنبال کرده و از آنان پیشی گرفتند.
او اظهار داشت: اینک نیز خراسان دومین قطب مطبوعات و تنها منطقه کشور است که دو روزنامه صبح سراسری شامل قدس و خراسان دارد.
وی گفت: در باره مطبوعات خراسان کتابهای متعدد نوشته و چاپ شده است که از جمله آنها کتاب آقای الهی است که در آن 115 عنوان نشریه و در دو کتاب مرحوم ˈستار شهرکیˈ 341 عنوان نشریه خراسان از قاجاریه تا انقلاب اسلامی معرفی شده است.
مدیر امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی نیز در این نشست گفت: خراسان از نظر روزنامه نگاری و ساختار محلی نگاری در کشور شاخص است و گزافه نیست اگر بگوییم خراسان بزرگ در بخش روزنامه نگاری جزو سه استان اول کشور به شمار می رود.
ˈابوالفضل حسن آبادیˈ افزود: از دیدگاه تاریخی، روزنامه ها به خاطر چاپ اخبار و مطالب مربوط به جامعه مهمترین منبع اجتماعی به شمار می روند و چاپ هر روزنامه یا مجله درباره یک شهرستان یا استان می تواند عنصر مهمی برای مستندسازی تاریخ آن منطقه به شمار رود.
وی بیان کرد: روزنامه تنها منبعی است که می توان به وسیله آن وضعیت اجتماعی یک دوره تاریخی یا وضعیت فکری و سبک زندگی مردم در آن دوره را شناخت و مورد بررسی قرار داد.
وی با بیان اینکه مطبوعات خراسان در دوره های مختلف ویژگی های خاص خود را داشته اند، افزود: ویژگی مشترک روزنامه نگاری در خراسان از ابتدا تاکنون محافظه کار بودن روزنامه نگاران بوده که مطبوعات خراسان را در صدر مناطق دارای کمترین تعداد روزنامه های تعطیل شده در کشور قرار داده است.
او اظهار داشت: به دلیل زاویه نداشتن مسوولان مطبوعات خراسان با حکومت، روزنامه های این منطقه ماندگاری زیاد داشته و سالهای متمادی به چاپ رسیده اند مانند روزنامه آفتاب شرق (1303 – 1375) و روزنامه خراسان (1328 - تاکنون).
وی دیگر ویژگی مطبوعات خراسان را خصوصی بودن آنها عنوان و بیان کرد: همه روزنامه های خراسان تا زمان انقلاب اسلامی خصوصی بود و توسط اشخاص حقیقی چاپ و منتشر شده است مانند روزنامه ˈآفتاب ˈ که توسط خانواده ˈآموزگارˈ و روزنامه ˈنوبهارˈ که توسط ˈملک الشعرای بهارˈ به چاپ رسید و سالهای سال منتشر شد.
وی گفت: در مجموع ریشه روزنامه نگاری در خراسان قوی است و قوی بودن کار مطبوعات در هر دوره باعث شده مسایل سیاسی و اجتماعی کشور بیشتر اطلاع رسانی شود و حساسیت مردم نسبت به این مسائل بیشتر گردد.
او، میرزا محمد صادق حسینی فراهانی، محمد صادق تبریزی، سید حسین اردبیلی، محمد تقی بهار، فضل الله آل داود، علی اکبر آزادی و محمد صادق تهرانیان را از نخستین روزنامه نگاران در خراسان و روزنامه های ادب، آفتاب شرق، نوبهار، نامه آستان قدس، آزادی، خراسان و خورشید را از روزنامه های قدیمی خراسان برشمرد.
یک کارشناس اسناد در سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این نشست به بررسی وضعیت روزنامه نگاری در دوره قاجاریه پرداخت و گفت: اولین روزنامه در ایران به دستور ناصرالدین شاه با موضوع سفر وی به مشهد با نام ˈاردوی همایونˈ توسط ˈمیرزا علی نائینیˈ در سال 1244 شمسی در مشهد چاپ و در شهرهای سمنان، سبزوار، طرق و چمن توزیع شد.
ˈابراهیم حافظیˈ افزود: بعد از اردوی همایون تا سالها خبری از روزنامه نگاری در خراسان نبود تا اینکه در سال 1278 شمسی ˈادیب الممالک حسینی فراهانیˈ در تبریز که روزنامه ˈادبˈ را منتشر می کرد به دستور ناصرالدین شاه به مشهد آمد و تا سه سال متوالی دوره دوم این روزنامه را در این شهر منتشر کرد، سپس به تهران رفت و چاپ این روزنامه نیز در مشهد متوقف شد.
وی بیان کرد: پس از روزنامه ادب، از سال 1324 تا آغاز حکومت رضاخان پهلوی که مشروطه خواهان بر کشور حاکم شدند روزنامه ها تحت تاثیر حکومت توسط خود مشروطه خواهان یا هواداران آنان در مشهد به چاپ رسیدند، تعداد دیگری از روزنامه های مشهد در این دوره نیز وابسته به حزب دموکرات بودند.
او اظهار داشت: در دوره قاجار و مشروطه در مجموع 35 عنوان نشریه در مشهد به چاپ رسید که مهمترین آنها نوبهار، توس و خورشید بودند و همه آنها جنبه خبری داشته و به هیچ وجه تحلیلی نبودند.
وی بیان کرد: روزنامه های مشهد در دوره قاجار و مشروطه توسط خود مدیران نوشته می شدند و خبرنگاران نقشی در تهیه مطالب نداشتند.
او در تبیین ویژگی های روزنامه های خراسان در دوره پهلوی گفت: اعلانات حکومتی سراسر صفحات روزنامه ها و نشریات خراسان در این دوره را پر کرده بود و سانسور بر روزنامه ها حاکم بود.
وی افزود: تحولات اجتماعی برگرفته از فرهنگ غربی که رضاخان بر ترویج آن در جامعه تاکید داشت در تمام روزنامه های خراسان به چشم می خورد.
او اظهار داشت: پس از سقوط رضاخان صفحات روزنامه های خراسان از انتقادات تند درباره نوسازیهای اجتماعی که توسط رضاخان انجام گرفته بود، پر شد و روزنامه های این دوره به دست کسانی افتاد که عقاید کمونیستی داشتند.
وی بیان کرد: پس از انقلاب اسلامی نیز تنها روزنامه خراسان به عنوان یکی از روزنامه های قدیمی به کار خود ادامه داد و روزنامه آفتاب شرق و بسیاری روزنامه های دیگر تعطیل شدند.
او گفت: پس از انقلاب روزنامه قدس نیز به عنوان یکی از روزنامه های مهم کشوری از خراسان چاپ و منتشر شد و شمار روزنامه ها و نشریات و مجلات در این منطقه تا به امروز رو به فزونی گذاشت.

* بزرگترین آرشیو مطبوعات کشور در آستان قدس رضوی

رییس سازمان کتابخانه ها ، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: آرشیو مطبوعات این نهاد با برخورداری از یک میلیون و 300 هزار نسخه نشریه به زبان های گوناگون از دوران قاجاریه تاکنون بزرگترین آرشیو مطبوعات کشور از نظر تعداد نشریه است.
ˈمحمد هادی زاهدیˈ افزود: هم اکنون در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی بیش از 800 عنوان نشریه مربوط به خراسان از ابتدای نشر تاکنون موجود است که شامل روزنامه ها، مجلات و حتی نشریات دانشجویی می باشد.
وی بیان کرد: دیجیتال سازی اسناد موجود در این سازمان آغاز شده که به زودی با کمک پیشکسوتان عرصه مطبوعات در خراسان دیجیتال سازی آرشیو مطبوعات نیز در این نهاد انجام می گیرد.
او اظهار داشت: پروژه ˈتاریخ شفاهی مطبوعات خراسانˈ از سال 1384 با انجام مصاحبه با افراد دست اندرکار اعم از خبرنگار، سردبیر، گزارشگر، مدیر مسوول و صفحه آرا آغاز شده که در این مصاحبه ها نوع و روند پیشرفت کار از نظر کمی و کیفی ثبت و ضبط شده است.
وی گفت: تاکنون 250 ساعت مصاحبه با 40 نفر از پیشکسوتان عرصه مطبوعات در خراسان انجام گرفته که به زودی پیاده سازی خواهد شد.
وی علی پاکباز خسروشاهی، محمدحسین تقوی گیلانی، علی توپ ریز، گودرز دبیریان، محمد راعی فر، محمد علیزاده، غلامرضا عنایتی، علی اکبر قدسی نهری، بهروز محسنی، همایون میلانی، خجسته ناطق، ابراهیم ناظمی و منوچهر نقافی را از پیشکسوتان عرصه مطبوعات خراسان برشمرد و از آنان برای تکمیل پروژه مزبور استمداد طلبید.
یکی از پیشکسوتان عرصه مطبوعات نیز در این نشست گفت: بررسی تاریخ مطبوعات خراسان در چنین نشست های تخصصی مطلوب بوده اما بهتر است برای دسترسی بهتر این مطالب در قالب کتابی به چاپ برسد.
ˈمنوچهر نقافیˈ افزود: همه می دانند که کار مطبوعات دشوار و بدون دستمزد کافی است و افرادی که در این عرصه مشغول فعالیت می شوند تنها عشق و علاقه آنان را به ادامه کار ترغیب می کند.
سایر پیشکسوتان حاضر در این نشست از جمله خجسته ناطق، علی توپ ریز و بهروز محسنی از دشواریهای کار روزنامه نگاری و تاثیر برخی اخبار بر روند مسائل سیاسی و اجتماعی سخن گفتند.
7489 /664
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




13/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن