تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بنده اى نيست كه به خداوند خوش گمان باشد مگر آن كه خداوند نيز طبق همان گمان با او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820934950




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رشد ورود گردشگران خارجي به ويژه از کشورهاي اسلامي و اروپايي به ايران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۱۷:۸ب.ظ)
رشد ورود گردشگران خارجي به ويژه از کشورهاي اسلامي و اروپايي به ايران رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گفت: بر اساس گزارش هاي فعالان بخش گردشگري داخلي و خارجي و تحليل‌هاي نشريات معتبر خارجي و کارشناسان حوزه گردشگري سونامي گردشگري در ايران در حال وقوع است.
به گزارش خبرگزاري موج، دومين نشست هم‌انديشي آسيب شناسي در عرصه ايجاد و گسترش تاسيسات گردشگري با حضور مسعود سلطاني فر، معاون رييس جمهور و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و جمعي از فعالان بخش خصوصي اعم از هتلداران و هتل سازان، شرکت هاي سرمايه گذاري بخش گردشگري، مديران بانک هاي مختلف و شرکت هاي هواپيمايي و ... برگزار شد.
رييس سازمان ميراث فرهنگي در جمع فعالان بخش خصوصي حوزه گردشگري با ابراز اميدواري نسبت به برگزاري مستمر جلسات هم انديشي براي يافتن راه حل هاي سريع به منظور رفع مشکلات صنعت گردشگري، افزود: کشور ما در حال حاضر سهم ناچيزي از گردشگري دنيا را به خود اختصاص داده است.
معاون رييس جمهور با ارائه آماري از گردشگري در دهه 90 ميلادي افزود: آمارها نشان مي دهد در سال 1950 ميلادي 25 ميليون نفر گردشگر در دنيا جا به جا شده است و با نرخ رشد 6.5 درصدي اين تعداد از گردشگران در سال 2005 به 800 ميليون نفر رسيد.
وي ادامه داد: براساس آمارهاي رسمي در سال 2013، يک ميليارد و 187 ميليون گردشگر در دنيا جا به جا شده است که با اين نرخ رشد، متخصصان اين حوزه پيش بيني مي کنند در سال 2020 بيش از يک ميليارد و 600 ميليون گردشگر و در سال 2050، دو ميليارد و 600 ميليون گردشگر از جاذبه هاي کشورهاي مختلف بازديد کنند.
رييس سازمان ميراث فرهنگي تصريح کرد: آمارهاي سازمان جهاني جهانگردي نشان مي دهد درآمد کشورها از جابه جايي 1 ميليارد و 187 ميليون گردشگر در دنيا مبلغي بالغ بر هزارو250 ميليارد دلار بوده است.
سلطاني فر يادآور شد: 10 مقصد اصلي گردشگران دنيا در سال 2013 به ترتيب استانبول، رم، لندن، پکن، پراگ، مراکش، پاريس، هانوي، کامبوج و شانگهاي بوده است.
معاون رييس جمهور افزود: سهم کشور ما با وجود اينکه جزء 10 کشور برتر در حوزه جاذبه‌هاي تاريخي و فرهنگي هستيم و هفدهمين کشور امن دنيا محسوب مي شويم، از رقم 1250 ميليارد دلاري که در گردشگري دنيا جابه جا شده بسيار ناچيز است.
رييس سازمان ميراث فرهنگي با اشاره به آمار گردشگري در سال 1392 تصريح کرد: براساس آمارها حدود 7 ميليون گردشگر خروجي و 4.5 ميليون نفر گردشگر ورودي داشته ايم، از 7 ميليون گردشگر خروجي 2.2 ميليون نفر به عتبات عاليات و 600 هزار نفر به عربستان سفر کرده اند و از 4 ميليون گردشگر ورودي 1.6 ميليون نفر از عراق، 1 ميليون نفر از آذربايجان، و بقيه از ديگر کشورها از جمله ترکمنستان، ترکيه، افغانستان و کشورهاي اروپايي وارد شده اند.
وي ادامه داد: اگرهر کدام از اين 7 ميليون گردشگر خروجي 1500 دلار از کشور خارج کرده باشند مبلغي معادل 10 ميليون دلار به کشورهاي مقصد برده اند و در مقابل اگر هر نفر گردشگر ورودي 1200 دلار وارد کرده باشند حدود 5 ميليون دلار ارز وارد کشور ما شده است.
معاون رييس جمهور با اشاره به اينکه براساس پيش بيني سازمانهاي بين المللي، نشريات معتبر جهاني و تحليلگران بخش گردشگري در آينده نزديک اتفاق خوبي در حوزه گردشگري کشور رخ خواهد داد، تصريح کرد: با توجه به آمار و ارقام، بسياري از تحليلگران گردشگري دنيا معتقدند رشد گردشگري در ايران در ماههاي اخير غير قابل تصور و پيش بيني در هفته هاي گذشته آمار و ارقام رشد گردشگر ورودي به کشور با افزايش 155 درصدي همراه بوده است که مصداقي بر اين مدعاست.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي ادامه داد: ورودي تورهاي اروپايي در نيمه دوم فروردين سال 93 در مقايسه با زمان مشابه سال قبل 150 درصد رشد داشته است و تخت جمشيد در اين ايام روزانه 300 تا 400 نفر بازديد کننده خارجي از کشورهاي اروپايي دارد و ميدان امام اصفهان روزانه مورد بازديد صدها نفر از گردشگران خارجي قرار گرفته است.
معاون رييس جمهور تصريح کرد: اخبار و اتفاقات خوبي در حال وقوع است و ما در بخش توريست هاي فرهنگي و تاريخي با روند رو به رشد مواجه هستيم.
وي يادآور شد: ورود توريست فرهنگي به کشور ما چند دليل عمده دارد، رويکردهاي دولت تدبير و اميد در عرصه سياست خارجي و اعمال سياست تشنج‌زدايي با دنيا يکي از مهمترين اين دلايل است، در سايه ديپلماسي فعال دولت ما با 1+5 به چارچوب مشخصي براي حفظ حقوق هسته اي رسيديم و به دنبال اين توافق اوليه بخشي از تحريم ها و فشارهايي که بر کشور ما وارد شده بود برداشته شد.
رييس سازمان ميراث فرهنگي افزود: ما اميدواريم در ماههاي آينده شاهد فروريختن کامل تحريم ها باشيم، رويکرد خارجي دولت و سياست تشنج زدايي در اين بخش موفقيت هاي خوبي در پي داشته و تصور ما بر اين است که بخشي از جوسازي هايي که عليه اين دولت صورت مي گيرد به دليل دستيابي به موفقيت هاي بزرگ دولت تدبير و اميد است.
معاون رييس جمهور تصريح کرد: دليل ديگر رشد گردشگران ورودي به کشور ما حوادث سياسي کشورهاي منطقه از جمله مصر و سوريه است، چراکه گردشگران، کشورهايي که با بي ثباتي سياسي مواجه هستند را به عنوان مقصد گردشگري خود انتخاب نمي کنند و اين فرصت خوبي براي ماست و بايد از فضاي به وجود آمده استفاده کنيم.
سلطاني‌فر ادامه داد: در کنار ظرفيت‌هاي موجود ما در حال حاضر شرايط خوبي در کشور داريم، فضاي سياسي مثبت و خوبي که پس از انتخابات 24 خرداد به وجود آمده و تمايل گردشگران خارجي براي بازديد از کشور ما لزوم همفکري براي حل مشکلات گردشگري را دوچندان مي کند.
رييس سازمان ميراث فرهنگي تصريح کرد: سرعت ايجاد زمينه اشتغال و ارزآوري در بخش گردشگري بسيار بيشتر از ساير بخش‌هاست و ما مي‌توانيم با توسعه گردشگري اقتصاد در حال رکود کشور را نجات دهيم.
سلطاني‌فر با تاکيد بر اينکه حل مشکلات بخش گردشگري با همدلي و همفکري تمامي دستگاهها و بخش خصوصي امکانپذير است، يادآور شد: تعداد قابل توجهي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي براي پيگيري و حل مشکلات گردشگري اعلام آمادگي کرده اند.
معاون رييس جمهور با اشاره به اينکه تمامي وزراي دولت تدبير و اميد هم براي حل مشکلات و موانع توسعه گردشگري آماده همکاري با فعالان بخش خصوصي هستند، تصريح کرد: رويکرد رئيس‌جمهور در رابطه با گردشگري رويکرد اساسي، جدي و حمايت کننده است.
وي ادامه داد: براساس مصوبه هيات وزيران در تاريخ 21 شهريور سال 92 در خصوص رفع موانع توليد، بخش هاي صنايع دستي و گردشگري با معرفي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مشمول تعرفه هاي بخش صنعت شدند که اين مصوبه در حال پيگيري و اجرا است.
رييس سازمان ميراث فرهنگي با تاکيد بر رويکرد مثبت رئيس جمهور نسبت به بخش گردشگري، يادآور شد: در جلسه اي که با هيات امناي صندوق توسعه ملي داشتيم بحث‌هاي مقدماتي در رابطه با ارائه تسهيلات بخش گردشگري انجام شد که بر اساس اين توافقات براي سرمايه گذاري در بخش گردشگري، تکميل و احداث هتل و ساير پروژه هاي مرتبط با گردشگري تسهيلات با نرخ 16 درصد و در مناطق محروم با نرخ 12 درصد پرداخت مي‌شود.
معاون رييس جمهور با اشاره به اينکه متقاضيان دريافت تسهيلات صندوق توسعه ملي بايد واجد شرايط باشند تصريح کرد: سرمايه گذاران متقاضي بايد اهليت لازم را در رابطه با پروژه هايي که اجرا کرده اند داشته باشند، بايد طرح هاي توجيهي و اقتصادي داشته باشند، معوقات بانکي نداشته باشند و قدرت تامين اقساط تسهيلات را هم داشته باشند.
وي ادامه داد: سقف تسهيلاتي که به سرمايه گذاران اعطا مي شود 60 تا 70 درصد کل اعتبار طرح است و بر اساس ضوابط صندوق توسعه ملي، زمين طرح جزء آورده سرمايه گذار محسوب نمي شود.
سلطاني فر تصريح کرد: با مديران عامل چند بانک به عنوان عاملين اجراي اين سياست اقتصادي جلسات خوبي داشتيم و براي عدم توقف روند ارائه تسهيلات قصد داريم تعداد اين بانک ها را به 5 بانک افزايش دهيم.
معاون رييس جمهور يادآور شد: براي سرمايه گذاراني که در حال ساخت هتل هستند و پيشرفت بالاي 50 درصد در پروژه هايشان دارند اين يک فرصت طلايي است که ما مي توانيم با معرفي اين افراد به بانک ها تسهيلات صندوق توسعه ملي را در اين بخش مورد استفاده قرار دهيم.
رييس سازمان ميراث فرهنگي ادامه داد: در صورتي که پروژه هاي بزرگ نيازمند تسهيلات بيشتري باشند راهکارهايي براي ارائه تسهيلات ايجاد مي کنيم.
وي با اشاره به اينکه ساماندهي بخش گردشگري داخلي يکي ديگر از برنامه هاي سازمان ميراث فرهنگي است، افزود: تنظيم زمان سفر در ايام سال، ارائه تسهيلات سفر زمستاني، برنامه ريزي براي سفر بازنشستگان و دانشجويان در ايامي به غير از تعطيلات و اعمال تخفيف هاي ويژه براي ترغيب مردم به سفر در تمام طول سال از جمله برنامه هايي است که براي رونق گردشگري داخلي در نظر گرفته شده است.
سلطاني فر در ادامه به موضوع حمايت و حفاظت از آثار تاريخي و باستاني اشاره کرد و افزود: اعمال برخي سياست ها چيزي جز نابودي آثار و اماکن تاريخي به دنبال ندارد، آنچه مسلم است نگهداري از آثار تاريخي نفيس و جهاني بر عهده دولت و وظيفه ذاتي سازمان ميراث فرهنگي است اما در مورد ساير بناهاي تاريخي، کاروانسراها و اماکن باستاني رويکرد ما استفاده از منابع بخش خصوصي براي نگهداري و حفاظت از اين مواريث است.
معاون رييس جمهور ادامه داد: بايد خيز بزرگي در اين زمينه برداريم و به اماکن تاريخي و باستاني کاربري هاي متناسب با فضا بدهيم تا هم در اشتغال و هم در ارزآوري تاثيرگذار بوده و هم به معناي واقعي اين اماکن ارزشمند و نفيس حفظ و حراست شود.
رييس سازمان ميراث فرهنگي تصريح کرد: شرايط بايد به گونه اي تغيير پيدا کند که اماکن تاريخي به ابزاري براي رونق اقتصادي تبديل شوند؛ ما با تعيين ضوابط و استانداردهاي مشخص، حفاظت، نگهداري و بهره برداري از اين بناهاي تاريخي را به سرمايه گذاران بخش خصوصي واگذار کرده و بر چگونگي حفاظت از آنها نظارت دقيق خواهيم داشت.
سلطاني فر يادآور شد: در همين زمينه شوراي اسلامي شهر تهران مصوبه اي دارد مبني بر اينکه افرادي که ملکشان به عنوان بناي تاريخي معرفي و ثبت شود از پرداخت عوارض معاف مي شوند و تراکم شناور به آنها تعلق مي گيرد.
وي در پايان گفت: سرمايه گذاران بخش خصوصي حوزه گردشگري بايد در قالب يک تشکل مستقل مشکلات و درخواست هاي خود را پيگيري کنند، سازمان ميراث فرهنگي آمادگي دارد اختيارات قابل تفويض خود را به بخش خصوصي واگذار کند.
گفتني است؛ در ابتداي اين ديدار تعدادي از سرمايه گذاران فعال در صنعت گردشگري با بيان ديدگاه هاي خود، مسائل و مشکلات فراروي اين بخش را با رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در ميان گذاشتند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن