تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 27 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداى عزوجل به موسى وحى كرد: اى موسى در هيچ حالى مرا فراموش نكن و به ثروت زياد شاد نش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811419100




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاثیر روشنفکری در ایران هیچگاه به اندازه اروپا نبوده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

داوری اردکانی: تاثیر روشنفکری در ایران هیچگاه به اندازه اروپا نبوده است تهران - ایرنا - رضا داوری اردکانی فیلسوف معاصر ایرانی تاکید کرد: تاثیری که جریان روشنفکری در اروپا گذاشت هیچگاه در ایران نداشت و البته این به معنای نادیده گرفتن کار روشنفکران ایرانی نیست.


به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، داوری اردکانی بعدازظهر پنجشنبه در نشست تخصصی وضعیت فلسفه معاصر ایران که همراه با رونمایی از دو اثر فلسفی وی و یک اثر فلسفی از غلامحسین ابراهیمی دینانی در محل سرای اهل قلم بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد، درباره کتاب جدید خود با عنوان ˈسیری در تاریخ روشنفکری در ایران و جهانˈ توضیحاتی ارائه کرد.
وی با بیان اینکه مساله روشنفکری در کشور ما همیشه مطرح بوده و در دهه های اخیر، صورت دیگری پیدا کرده است، به تاریخچه بروز و ظهور روشنفکری در جهان و ایران پرداخت و گفت: قرن 18 میلادی در اروپای غربی از دیدگاه فرانسوی ها به قرن روشنایی معروف شد که قدمای ما از این دوران به عنوان عصر منورالفکری تعبیر کردند و ما هم همان تعالیم نویسندگان و فیلسوفان قرن 18 را گرفتیم و راه و روش آنها را با عنوان منورالفکری ترجمه کردیم که نمونه آن در آثار سید جمال الدین اسدآبادی و میرزا رضا کرمانی مشاهده می شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هرچند منورالفکری به دنبال طرح جهان آینده به صورت جهان علم، صلح و بی مرگی بود و برای تحقق رویای خود نیز تلاش هایی کرد اما مانیفست کارل مارکس در نیمه اول قرن 19، اعلام بحران در منورالفکری اروپا به شمار می آمد و هرچند، این نقد به مارکسیست محدود نشد اما این نقد، اثر عظیمی داشت.
وی خاطرنشان کرد: در اواخر قرن 19، امیل زولا و آناتول فرانس نویسندگان فرانسوی در اعتراض به محکومیت یک افسر بی گناه و اتهام وی به جاسوسی، اعلامیه ای امضا و منتشر کردند و خرد فراموش شده قرن 18 را به یاد اروپاییان آوردند که چرا از عدالت و آزادی عدول کرده اند.
عضو فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی با بیان اینکه این حرکت و جریان اعتراضی اواخر قرن 19 میلادی در کشور ما با عنوان روشفکری ترجمه شد، گفت: روشنفکری ما سوءتفاهمی است که در ترجمه معنی و مفهوم آن به وجود آمده است و فاصله ای که میان دیدرو و آناتول فرانس است در روشنفکری ما نادیده گرفته شده است.
وی تصریح کرد ما به دنبال این جریان، اهل اعتراض شدیم درحالیکه کار روشنفکر، مبارزه عملی نیست بلکه در قلمرو زبان و نظر فعالیت می کند.
داوری اردکانی گفت که در اثر جدید خود سعی کرده است سیر ایجاد و تحول منورالفکری و روشنفکری را تشریح کند.
مراسم رونمایی از کتابهای فلسفی ˈفلسفه و آینده نگریˈ و ˈسیری در تاریخ روشنفکری در ایران و جهانˈ اثر رضا داوری اردکانی و ˈمعمای زمان و حدوث جهانˈ اثر غلامحسین ابراهیمی دینانی با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از استادان فلسفه، دانشجویان و علاقه مندان به حوزه فلسفه برگزار شد.
بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از روز گذشته، 10 اردیبهشت ماه در محل مصلی امام خمینی (ره) گشایش یافته و تا 20 اردیبهشت ماه پذیرای حضور بازدیدکنندگان خواهد بود.
علمی (3)**1055**1588
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




11/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن