تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836880687
«سووشون» سعی در نزدیکی به واقعیت و «تنگسیر» به اسطوره تمایل دارد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و ادب > ادیبات ایران حسین پاینده:
«سووشون» سعی در نزدیکی به واقعیت و «تنگسیر» به اسطوره تمایل دارد
حسین پاینده در نشست بررسی بازنمایی رویدادهای تاریخی در «سَووشون» و « تنگسیر» گفت: سیمین دانشور در «سووشون» سعی کرده به واقعیت نزدیک باشد اما صادق چوبک، در «تنگسیر» به سمت اسطوره رفته است.
به گزارش خبرنگار مهر، نشست بررسی بازنمایی رویدادهای تاریخی در «سَووشون» و « تنگسیر» عصر چهارشنبه 10 اردیبهشت با سخنرانی حسین پاینده در پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار شد. پاینده در ابتدای این برنامه گفت: گفته میشود والتر اسکات نویسنده اسکاتلندی، اولین رمان تاریخی را در سال 1814 نوشت. ما برخی دیگر از نویسندگان برجسته رمان تاریخی را در ایران به خوبی میشناسیم، چون ورود رمان به مملکت ما در زمان مشروطه با همین گونه بوده است. «سه تفنگدار»، «گوژپشت نتردام» و «جنگ و صلح» نمونههای اعلای رمان تاریخی هستند که بین ما شناختهشده هستند. در دوره ما، کسانی که رمان تاریخی مینویسند، به جای این که گذشته را انتخاب کنند، بیشتر تمایل دارند به تاریخ معاصر بپردازند. وی افزود: نویسندههای امروز، خیلی در بند این نیستند که واقعیتهای تاریخی را عینا منطبق بر تاریخ، بازسازی کنند. یعنی به صدق تاریخی، چندان وفادار نیستند. رمانهای تاریخی، چون همیشه حالت گذار را تصویر میکنند، همیشه کشاکش گفتمانها را نشان میدهند و در آنها معمولا گفتمانی در حال نقصان پیدا کردن است و از حالت غلبه و چیرگی خارج میشود. در مقابل گفتمان دیگری سعی دارد جای آن را بگیرد. باید از سخنانم مشخص شده باشد که نویسندگان رمان تاریخی، برای ذکر وقایع تاریخی نیست که رمان مینویسند بلکه در رمان تاریخی با جنبههای اجتماعی رویداد روبرو هستیم. این جاست که بحث گفتمانها مطرح میشود. این منتقد در ادامه گفت: ما هنوز هم با دید ادبیات قرن نوزدهمی به رمان تاریخی نگاه میکنیم و جنبه مغفول مانده این گونه رمان، این است که تلاش دارد به معرفت روانشناسانه از تاریخ نائل شود. رمان تاریخی تلاش میکند انگیزههای ناخودآگاه شخصیتهای تاریخی و احساسهای برملانشده آنها را بکاود؛ یعنی کاری که در کتابهای تاریخی اهمیت ندارد. لیندا هاچن نظریهپرداز کانادایی گفته است در دوران پسامدرن، رمان تاریخی حالتی به نام فراداستان تاریخنگارانه پیدا کرده است. نویسنده مجموعه کتابهای «داستان کوتاه در ایران» گفت: رمان تاریخی در کشور ما، سرآغاز رماننویسی است. نخستین نمونههای رمان در ایران را میتوان در کارهای محمدباقر میرزای خسروی در سال 1287 دید. آثار شیخ موسی کبوتر آهنگی، حسین بدیع و صنعتیزاده کرمانی نمونههای دیگری برای این موضوع هستند. اما سوال مهم این است که چرا رمان، در این مقطع تاریخی در ایران به وجود آمد؟ جواب این است که تاریخ در آن زمان، برای مردم ایران جدی و مهم شد. یعنی در آن زمان، تازه با جدیت به این فکر شد که تاریخ ما چیست؟ یعنی به این نتیجه رسیدیم که اگر میخواهیم آیندهمان را ترسیم کنیم، اول باید از گذشته آگاه شویم. در کل مشروطه، آن مقطعی بود که تاریخ برایمان مفهومی شد. پاینده با اشاره به رمان «سووشون» گفت: مبالغه نیست که بگوییم «سووشون» بعد از «بوف کور» مهمترین رمان ایرانی است. مقطع تاریخی این رمان، جنگ جهانی در ایران اشغال شده توسط بیگانگان است و مملکتی را در آن شاهدیم که در فقر و بحران است و قحطی همهجایش را گرفته است. واقعه حمله به پادگان سمیرم، یکی از وقایع مهمی است که در این رمان تصویر شده که در 3 فصل رمان به آن اشاره شده است. به این نکته توجه کنیم که یک پای ادبیات، همیشه در واقعیت و پای دیگرش در تخیل است. یعنی ادبیات مانند آونگی است که میان واقعیت و تخیل در رفت و آمد است. خلاصه این که سیمین دانشور این واقعه را در رمانش جعل نگرفته است و این جنگ در تاریخ رخ داده است. احمد شاملو نیز شعری به نام سمیرمی دارد. شعر شاملو هم یک بیان شعری از همین واقعیت پادگان سمیرم است. در مجموع، به نظر میرسد در ادبیات ما به این واقعه تاریخی، توجه زیادی شده است. مولف کتاب «رمان پسامدرن و فیلم» ادامه داد: در اینجا، تاریخ حکم یک ظرف را دارد و دانشور و شاملو با اطلاعاتی که تاریخ به آنها داده، تاریخ را در آثارشان ثبت کردند. به همین دلیل است که میگوییم رشته ادبیات در دانشگاهها وجود نداشت و در دپارتمان تاریخ تدریس میشد. در حال حاضر هم در کشورمان، ادبیات با رویکرد تاریخ تدریس میشود. چه یعقوب آژن، چه حبیب یغمایی و چه سعید نفیسی معتقدند آنچه ادبیات خلق میکند، آینه تاریخ است. در مقابل این نظریه، نظرگاه جدیدی در دهه 1980 به نام تاریخگرایی جدید به وجود آمد که در آن، جایگاه تاریخ و ادبیات تفاوت دارد. در این نظریه، متون ادبی در جایگاه خودشان دارای اهمیت هستند نه این که بر متون تاریخی صحه بگذارند. چون تاریخ محض نداریم، ادبیات نمیتواند آینه تاریخ باشد. بلکه ادبیات تفسیری ذهنیتمبنا از تاریخ است. از همه این بحثها این نتیجه حاصل میشود و نظریهپردازان به این نکته اشاره میکنند که تاریخ و ادبیات متقابلا بر هم پرتو افشانی میکنند. کار سیمین دانشور هم در رمان «سووشون» گفتمانیابی است نه دادن درس اخلاق. وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رمان «تنگسیر» گفت: در تنگسیر هم با یک واقعه تاریخی روبرو هستیم که نکته جالبش این است که در این رمان تبدیل به اسطوره میشود. دانشور در رمانش سعی میکرد به واقعیت نزدیک باشد اما چوبک، به سمت اسطوره رفته است. گره خوردن شخصیتهای میر مُهَنّای بندر ریگی و زائر محمد، معانی رمان را غنیتر میکند. چوبک با این کار یک بینامتنیت بین داستان خودش و تاریخ ایجاد کرده است. میر مُهَنّا یک شخصیت تاریخی واقعی و عدالتخواه بوده است. او آزادیخواه و ضد استعمار بوده و بنابراین تمام بار معنایی این شخصیت، در رمان و روی شخصیت زائر محمد قرار میگیرد. پاینده گفت: تاریخ هم یک گونه متن است که میتوان قرائتش کرد. نام بردن از درخت میر مُهَنّا این بینامتنیت را ایجاد کرده و باعث میشود تا زائر محمد در نهایت تبدیل به شیرمحمد شود. در پایان این بحث میخواهم 4 نتیجه کلی بگیرم. اول این که تاریخ با گذشته فرق دارد. گذشته یک امر عینی است و تاریخ تفسیر و توصیف آن است. به بیان دیگر تاریخ اصیل یا تاریخ ناب نمیتواند وجود داشته باشد. نتیجه دوم این که وجه اشتراک تاریخ با رمان، ماهیت روایی هر دو آنهاست. پیشنهادی که در این زمینه دارم این است که درسی با عنوان آشنایی با رمان برای دانشجویان تاریخ در نظر گرفته شود. به طور متقابل درسی هم با عنوان آشنایی با تاریخ برای دانشجویان ادبیات در نظر گرفته شود. همین تعامل بین رشتههای علوم انسانی است که میتواند ما را به جلو ببرد. این منتقد گفت: نتیجه سوم این که رابطه ادبیات با تاریخ، رابطه تاثیر و تاثر است. یعنی دانشور از تاریخ تاثیر گرفته و خود اثری تاثیرگذار خلق کرده است. نتیجه چهارم هم این که، تاریخ حکم متنی را دارد که با ادبیات وارد مناسبات بینامتنی میشود. متون ادبی، آینه تاریخ نیستند که گلوی من برای گفتن این نکته در دانشگاه، پاره شده است.
۱۳۹۳/۲/۱۱ - ۱۱:۰۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]
صفحات پیشنهادی
مارکز ؛ اسطوره ای که به تاریخ پیوست +عکس + فیلم
گزارش تصویری مارکز اسطوره ای که به تاریخ پیوست عکس فیلم گابریل گارسیا مارکز یکی از اسطوره های ادبیات جهان و ستون ادبیات اسپانیولی زبان ها در سن 87 سالگی درگذشت به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه پائولو کوئیلو نویسنده برزیلی درباره گابریل گارسیا مارکز گفته اساجمالی/ سعیدآبادی در : مدیرکل سازمان جهانی یونسکو به ایران میآید
اجمالی سعیدآبادی در خبرگزاری فارس مدیرکل سازمان جهانی یونسکو به ایران میآیددبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در پاسخ به سؤالی مبنی بر سفر مدیرکل یونسکو به کشورمان گفت خانم ایرینا بوکووا مدیرکل سازمان یونسکو به زودی به ایران سفر میکند تا از نزدیک با میراث فرهنگی و تمدنی وسعید جلیلی در مراسم رونمایی مجموعه پوستر «ایران جوان» کف انتظار از هنرمندان این است که طرح سوال کنند
سعید جلیلی در مراسم رونمایی مجموعه پوستر ایران جوانکف انتظار از هنرمندان این است که طرح سوال کنند آژانس شیشهایهمه را متوجه مظلومیت بچه های جنگ کردجلیلی گفت اولین و کف انتظار از هنر مسئول این است که طرح سؤال کند و این ارزشمند است و در این عرصه هنر مسئول با طرح سؤال موجب توجه دادسعید آقا خانی : «مهران مدیری» تحویلم نمی گیرد!
سعید آقا خانی مهران مدیری تحویلم نمی گیرد سعید آقاخانی امسال با ساخت سریال روزهای بد به در برای نوروز 93 تا حدی توانست انتظار مخاطبان از یک کمدی شسته و رفته را برآورده کند سعید آقاخانی امسال با ساخت سریال روزهای بد به در برای نوروز 93 تا حدی توانست انتظار مخاطبان ادر گفتوگو با فارس عنوان شد جلوه تازهای از واژه «هو» در سیاهمشقهای مدرن سعید نقاشیان
در گفتوگو با فارس عنوان شدجلوه تازهای از واژه هو در سیاهمشقهای مدرن سعید نقاشیانمحمدسعید نقاشیان در مجموعهای از آثارش که روز جمعه ۵ اردیبهشتماه در گالری آرت سنتر به نمایش خواهد گذاشت جلوه تازهای از واژه هو را با نگاهی مدرن در سیاهمشقهایش به نمایش میگذارد محمدسعید نقاششهاب مرادی در جمع خبرنگاران خبر داد برپایی مجدد نمایشگاه عطر سیب/اسطورههایی مانند آهنگران بسیار کم هستند/حمای
شهاب مرادی در جمع خبرنگاران خبر دادبرپایی مجدد نمایشگاه عطر سیب اسطورههایی مانند آهنگران بسیار کم هستند حمایت از آثار هنرمندان در راستای تحکیم خانوادهرئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از حمایت آثار هنرمندان در افزایش تحکیم خانواده و مختومه خواندن پرونده پرویز تناولی و برپاییبلیت نیمبها در تابستان مخاطب را به سینما میکشاند؟ سعیدیپور: طرح نیم بها در صورتی شدنی است که فرهنگ سینما رف
بلیت نیمبها در تابستان مخاطب را به سینما میکشاند سعیدیپور طرح نیم بها در صورتی شدنی است که فرهنگ سینما رفتن را بلد باشیم فیلم باید جاذبه داشته باشدمدیر سینمای آزادی گفت اجرای این طور طرحها را باید در زمانی داشته باشیم که فرهنگ سینما رفتن را به مردم یاد بدهیم چون در فصل مردهسعید چگینی در گفتوگو با فارس: دست نوشتههای دوران جوانی «امیرحسین فردی» در سایت این نویسنده بارگذاری میشود
سعید چگینی در گفتوگو با فارس دست نوشتههای دوران جوانی امیرحسین فردی در سایت این نویسنده بارگذاری میشودداماد مرحوم فردی گفت امیدواریم بزودی دست نوشتههای آقای فردی که در اختیار خانواده این نویسنده قرار دارد پس از بررسی و خوانش دقیق روی سایت قرار گیرد این دست نوشتهها مربوواقعیتهای عریان سینمای ایران
واقعیتهای عریان سینمای ایران مردم ایرانزمین و کشورهای همسایه و فارسیزبان تقریبا از میانههای اسفند هر سال با انجام کارها و فراهمآوردن مقدماتی خود را برای استقبال از فصل بهار و عید نوروز آماده میکنند هرچند ممکن است برخی رسوم کمرنگ شود اما مردم با شادابی کامل به رسم ها و آیسووشون شاهد درد و اندوه بزرگ
سووشون شاهد درد و اندوه بزرگ ما در سووشون شاهد درد و اندوه بزرگ جامعه هستیم کامران شرفشاهی شاعر در گفتگو با خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران گفت همراهی سیمین دانشور به عنوان یکی از چهرههای استثنایی ادبیات معاصر کشور با نویسنده بزرگی چون جلال آل احمد و قرارگرفتن در بطن بسیارواقعیتی تلخ از زبان رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی
یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۳ رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت واقعیت تلخ این است که هر سازمانی اسناد را بخشی از حریم خود تعریف کرده و بخش زیادی از جامعه از آنها محروم هستند به گزارش خبرنگار کتاب خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا نخستین نشست خبری سیدرضا صالحی امیری - رییس س«سینما کارت» از رویا تا واقعیت
یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۱ طرح سینما کارت برای رونق سینما در آیندهای نزدیک اجرا میشود و اگرچه قبلا مشابه این کار انجام و با شکست روبرو شد اما این بار مسئولان و دستاندرکاران سینما تاکید دارند که این طرح با موفقیت دنبال میشود به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویانتمایل یونسکو برای ثبت جهانی کوه آتشفشانی تانزانیا
سهشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۹ دولت تانزانیا از تمایل سازمان یونسکو برای ثبت جهانی یک کوه آتشفشانی این کشور در فهرست میراث جهانیاش خبر داد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این کوه آتشفشانی ال دینیو لنگای نام دارد و به عنوان سومین کوه مرتفع آتشفشانی تانزانیا یکی ازبررسی بازنمایی رویدادهای تاریخی در «سَووشون» و« تنگسیر»
فرهنگ و ادب ادیبات ایران توسط حسین پاینده انجام میشود بررسی بازنمایی رویدادهای تاریخی در سَووشون و تنگسیر حسین پاینده بازنمایی دو رویداد تاریخی را در دو رمان مطرح سَووشون و تنگسیر در یک جلسه سخنرانی در پژوهشکده تاریخ اسلام مورد بررسی قرار خواهد داد به گزارش خبرگزاریواقعیتی تلخ درباره یارانه دادن احمدینژاد
یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۶ کارنامه پرداخت 38 نوبت یارانه در فاز اول هدفمندی یارانهها نشان میدهد که ثروتمندترین خانوار ایرانی یک میلیون و 500 هزار تومان بیشتر از ضعیفترین خانوار ایرانی یارانه دریافت کرده است به گزارش ایسنا ابراهیم علیزاده در فرهیختگان نوشت آمارهای رسمی«چشم سوم» سعید سلطانی گشوده میشود
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون چشم سوم سعید سلطانی گشوده میشود مجموعه تلویزیونی چشم سوم به کارگردانی سعید سلطانی در مرکز سیمافیلم تولید خواهد شد به گزارش خبرگزاری مهر آرش قادری نویسنده فیلمنامه این اثر در ارتباط با مضمون آن گفت پس از موفقیت مجموعه «هوش سیاه» اامروز در مجموعه سرچشمه صورت میگیرد رونمایی پوسترهای ایران جوان پیرامون افزایش جمعیت با سخنرانی سعید جلیلی
امروز در مجموعه سرچشمه صورت میگیردرونمایی پوسترهای ایران جوان پیرامون افزایش جمعیت با سخنرانی سعید جلیلینمایشگاه و کتابچه مجموعه پوسترهای ایران جوان پیرامون افزایش جمعیت و خطرات تحدید نسل با سخنرانی سعید جلیلی و مسعود نجابتی از اساتید برجسته گرافیک کشور رونمایی خواهد شد به گ-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها