تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس سنت نيكويى را بنا نهد، اجرى برابر اجر همه عمل‏كنندگان به آن عمل تا روز قي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816456965




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنگ خطر شیوع مصرف قلیان در میان جوانان ساوه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

زنگ خطر شیوع مصرف قلیان در میان جوانان ساوه ساوه- ایرنا- این روزها مصرف قلیان به یکی از تفریح ها و سرگمی های برخی اقشار جامعه به خصوص نوجوانان و جوانان تبدیل شده است.


به گزارش ایرنا، استعمال قلیان در میان قشر جوان ساوه نیز زنگ خطر و تهدیدی برای سلامتی آنان محسوب می شود و باید برای جلوگیری از گسترش آن چاره اندیشی شود.
مسوول واحد کنترل دخانیات مرکز تحقیقات قلب و عروق اصفهان چندی پیش در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، میزان منواکسید کربن(CO) وارد شده به بدن انسان در اثر استعمال قلیان شش برابر سیگار و میزان عامل سرطانی قلیان را 46 برابر بیشتر از سیگار عنوان کرد.
جدای از این، مراکز عرضه کننده قلیان گاه به مکانی برای انجام برخی رفتار و حرکات غیرقانونی و غیرشرعی تبدیل می شوند که با فرهنگ ایرانی و اسلامی مناسبتی ندارد و چه بسا زمینه مناسبی را برای بروز انواع آسیب های اجتماعی مهیا می کند.
رییس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی ساوه نیز گفت: در سال های اخیر گرایش به استعمال قلیان در این شهر در اماکن عمومی و سفره خانه های سنتی افزایش یافته است.
ˈمعصومه شعبانیˈ افزود: این امر افراد کم سن و سال را شامل می شود که بیشتر برای گذراندن اوقات فراغت خود برنامه ای ندارند.
وی با اشاره به این که این شهر از داشتن یک سینما محروم است، اظهار کرد: مکان های تفریحی در این شهر بسیار محدود است و مراکز چندانی برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان وجود ندارد.
وی بیان کرد: رفع این مشکل در گرو همکاری دستگاه های اجرایی ذیربط نسبت به اطلاع رسانی از مضرات این ماده دخانی و فرهنگ سازی است.
معاون اجتماعی انتظامی ساوه نیز گفت: نظارت بر واحدهای صنفی عرضه قلیان در این شهرستان بر اساس چارچوب و موازین قانونی وجود دارد.
سرهنگ ˈمحسن نادریˈ افزود: نیروی انتظامی با واحدهای صنفی که از قانون تخطی کنند، برخورد جدی می کند.
رییس تبلیغات اسلامی ساوه نیز گفت: تعداد سفره خانه های سنتی عرضه کننده قلیان در این شهرستان رو به افزایش است و از این رو افراد بیشتری به این مکان ها مراجعه می کنند.
حجت الاسلام ˈحسن صلاحیˈ افزود: جدای از مضرات ناخوشایندی که مصرف قلیان بر سلامتی دارد، نقش بسزایی در ابتذال فرهنگ نیز دارد.
وی، اختلاط دختران و پسران در این اماکن را مغایر با فرهنگ غنی اسلامی دانست و اظهار کرد: باید نسبت به این امر در جامعه اقدام شود.
وی با اشاره به این که گرایش نسل جوان در این شهرستان به این ماده دخانی رو به افزایش است، بیان کرد: چشم و هم چشمی در گروه های همسالان، جستجوگری و کنجکاوی دوران جوانی، فقدان محدودیت در ارائه قلیان و کم توجهی و غفلت خانواده ها نسبت به مصرف آن از مهم ترین دلایل جذب جوانان است.
حجت الاسلام صلاحی، جلوگیری از ارائه مجوز برای راه اندازی سفره خانه های سنتی، رسیدگی و نظارت بیشتر بر واحدهای صنفی عرضه قلیان را در کاهش گرایش افراد به مصرف قلیان موثر دانست.
وی گفت: نهادهای فرهنگی می توانند با انجام فعالیت های آموزشی و تبلیغی به منظور پیشگیری از مصرف دخانیات و مواد مخدر اطلاع رسانی جامع برای اجتماع داشته باشند.
یک کارشناس مسائل اجتماعی در ساوه گفت: برخی نوجوانان و جوانان از سر بیکاری، خوش گذرانی و پیروی از دوستان به مصرف قلیان روی می آورند.
ˈآزاده کریمیˈ افزود: این امر پس از مدتی استفاده از این ماده دخانی در دور هم نشستن و گپ زدن ها امری عادی شده و قبح آن از بین می رود.
وی با اشاره به این که از نظر رفتاری، قشر جوان در کنار همسالان احساس غرور کاذب کرده و میل به انجام بعضی از رفتارهای ناهنجار پیدا می کند، اظهار کرد: برخی از آنان بدلیل آشنا نبودن به ˈنه گفتنˈ و ترس از تمسخر، مصرف قلیان را می پذیرند.
وی بیان کرد: متاسفانه قبح مصرف قلیان در جامعه از بین رفته و جوان در کنار خانواده مبادرت به استعمال آن می کند.
کریمی با اشاره به این که دختران تحصیلکرده و دانشجو نیز به مصرف این ماده سمی روی آورده اند، گفت: این قشر از جامعه با بهانه هایی مانند پیروی از مد، کاهش اضطراب، رفع نگرانی و سایر دلایل واهی به مصرف قلیان پناه برده اند.
وی افزود: برخی از مصرف کنندگان به گمان این که قلیان خطری برای سلامتی ندارد به عنوان یک سرگرمی آن را وارد اوقات فراغت خود می کنند.
وی ادامه داد: کمبود مراکز تفریحی برای گذراندن اوقات فراغت از عمده دلایل گرایش نسل جوان به مصرف سیگار و سایر مواد دخانی است.
کریمی با اشاره به این که بیشتر والدین نسبت به مصرف سیگار از سوی فرزندان واکنش نشان می دهند، اظهار کرد: این در حالی است که نسبت به استعمال قلیان چندان حساسیتی بروز نمی دهند.
یک پزشک و استاد دانشگاه ساوه گفت: مصرف قلیان در میان قشر دانشجو بیش از سایر اقشار جامعه نمود پیدا کرده است.
ˈمسعود خالصیˈ با اشاره به این که زیان مصرف قلیان بسیار بیشتر از استعمال سیگار است، افزود: استعمال قلیان همواره به اعتیاد ختم نمی شود ولی دروازه ورود به دنیای مواد مخدر، سیگار و قلیان است.
وی اظهار کرد: خطر ابتلا به انواع سرطان با استعمال قلیان افزایش می یابد چرا که دود حاصل از قلیان حاوی هزاران نوع ماده شیمیایی و چندین نوع ماده سرطان زا است.
وی بیان کرد: مصرف قلیان به مدت 30 دقیقه با حداقل 50 پک، عوارض حدود 100 نخ سیگار را به همراه دارد.
خالصی از پایین آمدن سن مصرف کنندگان قلیان در ساوه ابراز نگرانی کرد و گفت: باید با چاره جویی و همکاری بین بخشی میان دستگاه های اجرایی مربوطه، نسبت به رفع این مشکل اقدام کرد.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه نیز گفت: در زمان حاضر هیچ مجوزی برای راه اندازی واحدهای صنفی عرضه کننده قلیان در این شهرستان داده نمی شود.
ˈرضا نظریˈ افزود: حدود 50 واحد سفره خانه سنتی دارای مجوز و بیش از 20 واحد غیر قانونی در این شهرستان در امر عرضه قلیان فعال هستند.
وی اظهار کرد: بیشتر مراجعه کنندگان به این اماکن و مصرف کنندگان قلیان در این شهرستان را گروه های سنی 18 تا 25 سال تشکیل می دهند.
وی با اشاره به این که مضرات مصرف قلیان بیش تر از سیگار است، بیان کرد: بروز انواع سرطان ها، فشار خون، سکته های قلبی و مغزی در دراز مدت از عوارض استعمال قلیان است.
نظری، اطلاع رسانی به نوجوانان و جوانان در خصوص مضرات استعمال قلیان را مهم ترین راه پیشگیری در استفاده از آن دانست و گفت: در این خصوص با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر ساوه نسبت به نصب بنر آموزشی در سطح شهر اقدام شده است.
نماینده مردم شهرستان های ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: توجه به فرهنگ، اساس توسعه و پیشرفت جامعه در بخش های مختلف است.
ˈشهلا میرگلوبیاتˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این که غفلت از فرهنگ موجب افزایش آسیب های اجتماعی می شود، افزود: تقویت ارزش های دینی و نظارت خانواده ها بر رفتار فرزندان نقش بسزایی در کاهش بزه اجتماعی نوجوانان و جوانان دارد.
وی اظهار کرد: افزایش قارچ گونه مراکز عرضه قلیان در ساوه تهدیدی جدی برای سلامت جوانان این شهرستان به شمار می رود و مسوولان ذیربط باید سریعتر برای آن چاره اندیشی کنند.
وی بیان کرد: برنامه ریزی مناسب و مدون و اجرای برنامه های مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی و ایجاد جذابیت در میان نسل جوان تاثیر بسزایی در کاهش گرایش آنان به سمت مواد دخانی دارد.ک/4
7337/686
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن