تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805789920




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روز جهانی کارگر و مطالبات بر زمین مانده زحمتکشان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

روز جهانی کارگر و مطالبات بر زمین مانده زحمتکشان تهران-ایرنا- هفته کارگر و روز جهانی کارگر فرصتی برای توجه به مطالبات بر زمین مانده کارگران در حوزه معیشت، تامین اجتماعی و امنیت شغلی آنان است که زندگی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.


روز جهانی کارگر در یازدهم اردیبهشت ماه برابر با اول ماه مه میلادی یادمان شورش کارگران آمریکایی در اول ماه مه سال 1886 در شهر شیکاگو است که هر سال در بسیاری از کشورهای جهان جشن گرفته می شود.
این روز فرصتی است به مطالبات جامعه کارگری کشور نگاهی دوباره داشته باشیم و مسایل کارگران در کنار بیکاری فزاینده ای که جامعه را تحت فشار قرار داده است مورد بررسی قرار گیرد.
کارگران در هشت سال گذشته به دلیل رکود ناشی از تحریم های اقتصادی و برخی بی انضباطی های مالی در کشور که تعطیلی تعداد قابل توجهی از واحدها و بنگاه های تولیدی را بدنبال داشت، در شرایط ناخرسند به لحاظ کار و معیشت قرار گرفتند و هنوز تبعات آن دوران بر سفره ناچیز کارگران قابل لمس است.
درآمدهای ارزی هشت سال گذشته که مسوولان کشور آن را بالغ بر 700 میلیارد دلار اعلام می کنند و می توانست سفره کارگران کشور را رونق دهد و صرف اشتغالزیی و احداث واحدهای جدید تولیدی شود، در ناکجاآباد خرج شد و سفره های زحمتکشان را خالی تر کرد و جمعیت وسیعی از کارگران را از عرصه تولید به دستفروشی و ... کشاند.

**امنیت شغلی کارگران
هم اکنون جامعه کار کشور با نبود امنیت شغلی مواجه است. در تعداد زیادی از واحدهای تولیدی بسیاری از کارگران باسابقه همچنان با قراردادهای موقت و سست مشغول به کار هستند که هر زمان امکان اخراج آنها وجود دارد.
امنیت شغلی از دسته موضوع هایی است که به شکل مستقیم بر بازدهی کار تاثیر دارد. ترس و نگرانی از بیکاری موجب کاهش بهره وری شود که در نهایت بازدهی تولید را در واحد تولیدی پایین می آورد.
به گفته برخی از فعالان حوزه کار حدود 80 درصد کارگران کشور با قراردادهای موقت کار می کنند و همواره در معرض اخراج از کار هستند.
بسیاری از واحدهای تولیدی در هشت سال گذشته به دلیل رکود ناشی از حاکمیت بی برنامگی بر اقتصاد کشور در معرض تعطیلی و یا اخراج کارگران خود قرار گرفتند.
افزایش تعداد دستفروشان در سطح شهر را می توان نشانه ای از بیکاری کارگران واحدهای تولیدی قلمداد کرد ، در حالیکه این نیروی انسانی می توانست چرخ های کارخانه ها و اقتصاد کشور را در راستای خودکفایی و تکیه بر توان داخل به حرکت درآورد.

** معیشت دشوار کارگران
کارگران نه تنها با عدم امنیت شغلی مواجهند، بلکه به دلیل شرایط رکود تورمی که بر اقتصاد کشور غلبه یافته حتی با وجود افزایش 25 درصدی دستمزد در سال 1393، شرایط آسانی را پیش رو نخواهند داشت. گرچه دولتمردان دولت یازدهم همواره دغدغه بهبود وضعیت معیشت کارگران و آرامش و امنیت شغلی آنان را دارند.
متاسفانه به دلیل افزایش بیکاری در جامعه که تقاضای کار را افزایش می دهد بسیاری از کارگران برای حفظ شغل خود در شرایط رقابتی ، حاضر به قبول هرگونه وضعیت حقوقی هستند.
بررسی های نشان می دهد هم اکنون حدود 67 درصد کارگران کشور حداقل بگیر هستند و نزدیک به نیمی از کارگران کشور حتی از دریافت حداقل ها محرومند.
بسیاری از کارگران تولیدی های پوشاک دستمزد خود را بر اساس کار تولیدی دریافت می کنند و برهمین اساس برای کسب درآمد بیشتر مجبور می شوند ساعات طولانی از روز را در کارگاه های تولیدی سپری کنند.
کارگران کوره پزخانه ها نیز از جمله کارگرانی هستند که دستمزد خود را بر اساس تعدادی محصولی که تحویل می دهند، دریافت می کنند که این به معنای استثمار غیرانسانی کارگران است.
از این دست کارگران کم نیستند و بی تردید دستمزد شش میلیون و 80 هزار ریالی ( 608 هزار تومان) که بخش عمده جمعیت کارگری کشور آن را دریافت می کند ،نمی تواند پاسخگوی نیاز شاغلان و خانواده های آنها باشد، بنابراین کارگرانی که از حداقل دستمزد هم کمتر دریافت می کنند با مشکلاتی به مراتب دشوارتر روبرو هستند.
دریافت حداقل دستمزد و کمتر از آن به معنای چشم پوشی از غذای کافی، مسکن مناسب، اوقات فراغت، پوشاک درخور و دیگر نیازهای اولیه است که در نهایت زیر پا گذاشتن کرامت انسانی به معنای واقعی است.
علی ربیعی وزیر تعاون، کار ورفاه اجتماعی معتقد است اصلی ترین نکته در کرامت کارگر، مسایل اقتصادی و ایجاد سازمان کار است. کرامت کارگر باید با پرداخت دستمزد کافی برای زندگی، بالا بردن قدرت خرید و تامین حال و آینده او تأمین شود. بی کرامت شدن از نیازمندی آغاز می شود. رشد اقتصادی و عدالتی که تامین کننده بی نیازی کارگر باشد، کرامت کارگر را تضمین می کند.
ربیعی معتقد است برای اینکه جامعه ای با نشاط داشته باشیم ، باید کارگران آن جامعه با نشاط باشند. جامعه ای که صبح میلیون ها نفر راهی کارخانجات شوند، تولید کنند، نشان ˈساخت ایرانˈ میلیون ها بار در روز روی کالاهای مختلف آن حک شود و میلیون ها ایرانی و خارجی در سراسر جهان این کالای ˈساخت ایرانˈ را بخرند، نشاط هم خواهد داشت.
وی ادامه داد: نشاط را می شود در صورت کارگری دید که قدرت خریدش به اندازه ای هست که بعد از یک روز کاری، یا آخر هفته دست زن و بچه اش را گرفته و برای خرید یا گذراندن یک تفریح چند ساعتی راهی خیابان شده است.
علیرضا حیدری کارشناس حوزه کار نیز معتقد است وضعیت کارگران به دلیل افزایش قیمت ها شکننده است. تورم جامعه را بشدت دو قطبی می کند که این خطر بدی برای جامعه است زیرا عده ای هر روز غنی تر و برعکس بخشی از جامعه هر روز فقیرتر می شوند.

** تامین اجتماعی کارگران را تامین نمی کند
خانواده بزرگ تامین اجتماعی با 38 میلیون نفر بیمه شده در سطح کشور از شرایط نامناسب بیمه های درمان در رنج هستند. هم اکنون نزدیک به 80درصد هزینه های درمان بر عهده بیمه شده سازمان تامین اجتماعی است. دولت یازدهم این وعده را داده است که با ارتقای فرهنگ استفاده از خدمات درمانی این میزان به 20 درصد هزینه از سوی مردم و 80 درصد از سوی تامین اجتماعی تغییر کند.
صندوق تامین اجتماعی که متعلق به خانواده بزرگ کارگری کشور است متاسفانه طی هشت سال گذشته به عنوان منبع درآمدی برای برخی از افراد شد که با زیر پا گذاشتن حقوق کارگران منابع این صندوق را مورد غارت قرار دادند و دولت دهم بدهی 600 هزار میلیارد ریالی ( 60 هزار میلیارد تومان) به صندوق تامین اجتماعی را برای دولت یازدهم به ارث گذاشت.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است خانواده کارگری وقتی که با بیماری مواجه می شود در شرایط بسیار دشواری به لحاظ هزینه های درمان قرار می گیرد و بیمه تامین اجتماعی حداقل باید آلام خانواده بیمار را به لحاظ هزینه درمان کاهش دهد.

** بیکاری معضلی که رو به افزایش است
مشکلات جامعه کار کشور از سویی شرایط را برای نیروی کار شاغل با دشواری مواجه می کند، اما معضلی بزرگتر به نام بیکاری در جامعه جاریست که به دلیل شرایط نامطلوب بازار کار کشور همچنان بر ابعاد آن افزوده می شود.
حیدری معتقد است بیکاران جامانده از کار تهدیدی برای نیروی کار شاغل هم محسوب می شوند زیرا کارفرمایان همواره درپی آن هستند خواستهای صنفی کارگران را با نیروی انسانی بیکار تهدید کنند.
نرخ بیکاری دو رقمی کل کشور، نرخ بیکاری حدود 20 درصدی زنان، بیکاری بالای 20درصد جوانان، نرخ بیکاری بالای 40درصد زنان جوان و در نهایت بالا بودن نرخ بیکاری 45درصدی در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی همه حکایت از آن دارند که بازار کار کشور با ابعاد وسیعی به لحاظ عدم کارایی مواجه است.
ربیعی همچنین اعلام کرده که 4.5میلیون نفر پشت درهای بازار کار آماده ورود به این بازار هستند و بازار کار کشور باید خود را برای پذیرش نیروی جدید انسانی که از راه می رسد ، آماده کند.
وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی معتقد است برای ایجاد اشتغال ، رشد هفت درصدی اقتصادی نیاز است و در حالی که نرخ رشد اقتصادی در کشور منهای دو درصد است.
ربیعی در رد ادعای دولتهای نهم و دهم که اعلام کردند سالانه بیش از یک ملیون شغل در کشور ایجاد کرده اند ،اعلام کرد که درهشت سال گذشته سالانه فقط 75هزار شغل در کشور ایجاد شده است.
توزیع نابرابر ثروت، بی عدالتی ،استفاده از رانت و مزایای خاص برای برخی از افراد ، اتکای اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی، بی توجهی به تولید، واردات بی رویه کالاهای مصرفی حتی در شرایط تحریم و بسیاری از عوامل دیگر می تواند دلسردی نیروی کار را دامن بزند.
یازدهم اردیبهشت ماه سال 1393 که بارقه های امید با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید در دل نیروی کار ایرانی ایجاد شده را باید از منظر دیگری نگریست.
نیروی کار امنیت، معیشت در خور، تامین اجتماعی و در نهایت کار شایسته و شایسته سالاری می خواهد.
آنچه که مسلم است سطح مطالبات نیروی کار با وجود شرایط نامناسب بازار کار و همچنین پایین بودن نرخ رشد اقتصادی، شرایط تورمی و رکود، در حال افزایش است و ضروری است برنامه ریزان اجتماعی و مسوولان در تمامی حوزه ها خود را ملزم به توسعه اشتغال کنند.
توسعه اشتغال می تواند ثروت جامعه را افزایش دهد. افزایش ثروت به منزله ارتقای سطح زندگی همه آحاد جامعه است که کارگران هم از آن بی بهره نمی مانند.

** در نهایت
و در نهایت به گفته ربیعی اگر بیکاری کاهش یابد و لشکری از بیکاران وجود نداشته باشد و اگر تشکل های کارگری سازماندهی مناسبی داشته و به فکر حفظ حقوق کارگر باشند، رعایت کرامت کارگر ممکن می شود.
تنظیم سیاست های رفاهی درقالب شورای عالی رفاه،شورای عالی کار و اشتغال ، به حرکت درآوردن سیاست های اشتغال زایی، اسیب شناسی ناپایداری مشاغل، تخصیص 4 هزار میلیارد ریال ( 400 میلیارد تومان) اعتبار به ساماندهی مشاغل خانگی، پیش بینی اختصاص تسهیلات مناسب برای کارگران، بالابردن ارزش دفترچه های بیمه، گسترش پوشش بیمه بیکاری ، یکسان سازی بیمه ها، برخورد با کارفرمایان منعقد کننده قراردادهای سفید امضا، بسته شدن راه های فساد در تامین اجتماعی و شستا از جمله وعده های ربیعی به جامعه کارگری کشور در هفته کارگر امسال است که امید به تحقق آنها وجود دارد.
روز جهانی کارگر بر تمامی کارگران و زحمتکشان ایران گرامی باد .
گزارش از: زهره دریغ گفتار
اقتصام(5) ** 9123 **1561
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن