تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى مردى به همسر خود نگاه كند و همسرش به او نگاه كند خداوند بديده رحمت به آنان نگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816818203




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معلم؛ رودخانه همیشه جاری


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

به بهانه 12 اردیبهشت معلم؛ رودخانه همیشه جاری تهران - ایرنا - همواره شنیده ایم و گفته اند که معلمی شغل نیست بلکه عشق است، عشقی که می تواند در روح و جان گل های باغ زندگی تبدیل به درخت تنومند دانایی شود.


به واقع حس زیبای بخشش و تواضع را می توان در چهره کسانی دید که هر روز سبدی پر از صمیمیت را با خود به کلاس می برند تا از لحظه لحظه حضور فرزندان این سرزمین برای پربار کردن میوه درخت دانش استفاده کنند.
معلم را باید همچون رودخانه ای همیشه جاری دانست چرا که مفاهیم بیکران علم و دانش را در قالب کلمات و عبارات زیبا بر تابلوی ذهن دانش آموزان حک می کند تا آنان نیز بتوانند در آینده منشا خیر و برکت برای دیگران باشند.
این آموختن درعمق وجود انسان نفوذ می کند تا هیچ گاه فراموش نکند که در پس این دانایی و دانش به دست آمده ، سخاوت و تواضع معلمیست که بی هیچ چشمداشتی از هر آنچه آموخته در طبق اخلاص گذاشته و تقدیم دانش آموزان کرده است.
معلمی صرفا انتقال دهنده دانش نیست بلکه هر آینه تمامی رفتار و منش او می تواند در ذهن مستعد کودکان و نوجوانی که آمده اند تا سبد وجود خود را از ارزش های انسانی و اسلامی پر کنند، تاثیرگذار باشد.
باید روز معلم (12 اردیبهشت ) را قدر نهاد، روزی که در حقیقت یاد کردن از گمنامان نام آشناست، همان هایی که برگ هایی از خاطرات زندگی هر انسانی به نام و یاد آنها ورق خورده است.
عشق واقعی و محبت صادقانه را می توان از معلمی آموخت که برای همدردی با دانش آموز سرطانی، موهای سرش را می تراشد و با افتخار در کنار او عکس می گیرد.
صفای باطن را از معلمی باید آموخت که در یکی از نقاط دور افتاده این سرزمین کمر همت می بندد تا دانش آموزان کلاسش را از سرما و گرما محفوظ دارد ، آستین ها را بالا می زند تا به عینیت ثابت کند کمک به دیگران و عشق به دانش آموزان حرف و شعار نیست.
بخشش را از معلمی باید آموخت که اعضای بدن خود را اهدا می کند تا پس از مرگ همچنان شمع وجودش در نیازمندان به نور روشنایی ببخشد و شاید چراغ راه دانش هر چند در وجود دیگری هیچ گاه خاموش نشود.
و این عشق زمانی به اوج خود می رسد که در چنین روز باشکوهی (روز معلم) همچنان متواضع و بی توقع لبخندی نثار دانش آموز می کند تا یاد دهد که در کلاس درس عشق چه استاد باشی و چه شاگرد، هماره باید بیاموزی و آموزش دهی چرا که انسان کامل شدن در گرو این دو بال است.
و چه زیبا بزرگان ما معلمی را توصیف کرده اند آنجا که امام خمینی (ره) معلمی را شغل انبیا برشمرد، شهید رجایی معلمی را عشق دانست و مقام معظم رهبری پرداختن به آموزش و پرورش و ارج نهادن به معلم را یک اصل مهم و درجه اول نظام اسلامی می خوانند.
مسیر هدایت در دست معلم است و معلمان بزرگی چون ائمه اطهار علیهم السلام پرچمداران این راه هستند چرا که آنان نیز با تربیت شاگردان فرهیخته، سیاهی جهل را از دل ها زدودند و زلال دانایی را در روان بشر جاری ساختند.
و البته در این مسیر مقدس، بزرگانی همچون علامه شهید استاد مرتضی مطهری گام نهاده اند که نامشان همواره بر تارک زمان خواهد درخشید.
از منظر روایات اهل بیت علیهم‏السلام برای مقام معلمی ارزش بسیاری قرار داده شده است؛ چرا که او روح و جان افراد را پرورش داده، به سوی رشد و ترقی و تعالی می‏برد.
حضرت امام جعفر صادق (ع) درارتباط با مقام ومنزلت معلم می فرماید: روز قیامت ، خداوند تمام انسان ها را جمع می کند و چون ترازوی اعمال نهاده شد و خون شهیدان را با مرکب قلم عالمان و معلمان بسنجند، ارزش مرکب آنان بر خون شهیدان فزونی خواهد داشت.
امام سجاد (ع) نیز در مورد مقام معلم می فرماید: حق کسی که عهده دار تعلیم توست آن است که او را بزرگ شماری و مجلس او را سنگین بداری و نیکو به وی گوش فرا دهی ، روی خود را بر او کنی و با او بلند سخن نگویی و کسی را که از او چیزی می پرسد تو پاسخ ندهی و بگذاری که خود او پاسخگو باشد ، در مجلس او با هیچ کس به صحبت ننشینی و در محضر او بدگویی از کسی نکنی و اگر از او در نزد تو بدگویی شد از او دفاع کنی و عیب پوشش باشی و فضایل و مناقب او را آشکار کنی ، با دشمنش همنشینی نکنی و با دوستش دشمنی نورزی؛ پس چون چنین کردی، فرشتگان خدای تعالی به سود تو گواهی خواهند داد که مقصد و مقصود تو از او و فرا گرفتن دانش او فقط برای خدا بوده نه به خاطر مردم .
اما پی بردن به جایگاه والای معلمی آن هم از زبان بزرگ‏ترین معلم جهان بشریت پیامبر اکرم (ص) به واقع شنیدنی است آنجا که می فرماید: خداوندا! معلمان را بیامرز و عمر طولانی به آنان عطا فرما و کسب و کارشان را مبارک گردان.
در مقام پاسداشت تلاش های معلمان سخنی بالاتر و زیباتر از کلام مولای متقیان، حضرت علی (ع) نمی‏توان یافت که فرمود: کسی که به من یک حرف بیاموزد، مرا بنده خود کرده است.
در پایان شعری از استاد شهریار درباره معلم را بازگو می کنیم تا ادای دینی باشد به تمامی معلمان دلسوز این سرزمین که شمع وجودشان را خاموش کردند تا چراغ دانایی در خاک وطن همواره فروزان باقی بماند:
می‏توان در سایه اش آموختن گنج عشق جاودان اندوختن
اول از استاد یاد آموختیم پس سویدای سواد آموختیم
از پدر گر قالب تن یافتیم از معلم جان روشن یافتیم
ای معلم چون کنم توصیف تو چون خدا مشکل توان تعریف تو
ای تو کشتی نجات روح ما ای به طوفان جهالت نوح ما
یک پدر بخشنده آب و گل است یک پدر روشنگر جان و دل است
لیک اگر پرسی کدامین برترین آنکه دین آموزد و علم و یقین
از : مریم جلوداران
فراهنگ (2)**1883**1601**
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن