تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):راست ترين سخن و رساترين پند و بهترين داستان، كتاب خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816314143




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«کانتات حافظ» را وسط اسباب‌کشی ساختم/ تجربه همکاری با حسین سرشار


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی فرهت مطرح کرد:
«کانتات حافظ» را وسط اسباب‌کشی ساختم/ تجربه همکاری با حسین سرشار
جلسه نقد و بررسی آلبوم موسیقی «کانتات حافظ» استاد شاهین فرهت که به تازگی و پس از چندین سال بازنشر شده است یکشنبه هفتم اردیبهشت با حضور تعدادی از منتقدان موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزارشد.



به گزارش خبرنگار مهر، شاهین فرهت در ابتدای این جلسه با اشاره به انتقاداتی که بعد از انتشار اثر به وی وارده شده بود خاطرنشان کرد: آلبوم «کانتات حافظ» در شرایطی ساخته شد که خانواده من در پاریس ساکن بودند به همین جهت من نیز قرار بود به فرانسه سفر کنم. در این دوران به طور طبیعی خانواده مشغول اسباب‌کشی بودند و من در حالی این اثر را ساختم که فقط یک پیانو در خانه‌ام وجود داشت.

تجربه همکاری با حسین سرشار در یک آلبوم ویژه

این آهنگساز و موسیقیدان صاحب‌نام ادامه داد: در سال 1355 که مشغول ساخت این اثر بودم متوجه شدم زنده یاد حسین سرشار قصد بازگشت به ایتالیا را دارد در این دوران بود که از وی خواستم در این کار به عنوان خواننده همراه من باشد که حوشبختانه او پذیرفت. کما اینکه وی از پس اجرای درست قطعه ها به خوبی برآمد؛ کاری که منجر به آغاز دوستی من با حسین سرشار شد و به نوعی اولین کاری بود که آن را ساختم.

فرهت تصریح کرد: من وقتی به ایران آمدم با اتفاق خاصی مواجه شدم که رو به رو شدنم با روبیک گریگوریان بود که به معنا و مفهوم واقعی کلمه مشوق واقعی من برای تولید سمفونی خیام و کانتات بود البته در این فضا بود که لوریس چکناواریان هم این آثار را با کیفیت خوب توسط ارکستر مجلسی صدا و سیما اجرا کرد.

وقتی برومند از شاهین فرهت عصبانی می شود

وی افزود: این کار توسط سه خواننده در سه دستگاه و با سه روحیه متفاوت اجرا شده بود و انتقادهای ضد و نقیضی به آن می‌شد. البته روزنامه‌ها همه به خوبی از این اثر یاد کرده بودند اما یک خاطره‌ای از اجرای اثر کانتات دارم. روزی که قرار بود این اثر در ایران اجرا شود‌ من به همراه خانواده‌ام به عنوان مخاطب روی صندلی نشسته بودیم و چند قدم آن طرف‌تر آقای برومند و کنار وی یکی از خوانندگان مشهور کشور نشسته بود. قرار بود در آن مراسم آثاری از آهنگسازان جوان ایرانی اجرا شود وقتی نوبت به اجرای اثر کانتات رسید من به برومند خیره شدم تا ببینم چه واکنشی از خود نشان می‌دهد. فرهت ماجرای این اتفاق را اینگونه توضیف کرد: برومند در اجرای آن قطعه عصبانی به نظر می‌رسید و پس از اینکه قطعه تمام شد،‌ آن خواننده مشهور به برومند گفت «دست‌هایی هستند که می‌خواهند موسیقی ایران را خراب کنند». در آن فضا من دیگر متوجه نشدم که آن دو نفر در مورد اثر چه گفتند. البته مدتی بعد به یک مهمانی دعوت شده بودیم و آن خواننده معروف در آن مهمانی حضور داشت و گفت «مدتی پیش یک کنسرتی بودیم که آقای سرشار شعر حافظ را به صورت اپرا خوانده بود‌ و من بسیار متاسف شدم. آن خواننده معروف در واقع از قطعه من انتقاد می‌کرد. این هم بماند که برومند هم عمرش کفاف نداد تا به مقامات بالاتر راجع به این اثر انتقاد و شکایت کند.

خلا شنیداری زنگ خطری برای موسیقی

رضا مهدوی ناشر این آلبوم موسیقایی نیز در ادامه این جلسه نقد و بررسی با تقدیر از شاهین فرهت که بعد از 35 سال اجازه باز نشر آلبوم «کانتات حافظ» را داده است، بیان کرد: همانطور که آقای فرهت اشاره کردند این اثر در زمان تولید خودش با بهترین ارکستر مجلسی توسط استاد حسین سرشار ضبط شد. در آن زمان هر اثری که با شرایط و زمانه خود تفاوتی داشت لقب خارجی بودن می‌گرفت و عده ای باعث می شدند که کارهایی از این دست دیده نشوند به همین جهت است که شرایط کار در آن دوران واقعا دشوار بود.

مهدوی گفت: ما اکنون در دورانی حضور داریم که اگر گوش هایمان صداهای خوب را نشنود، دچار خلا شنیداری خواهیم شد و این یک زنگ خطر برای ماست. پس لازم است که آگاهانه گوش کنیم ضمن اینکه من اعتقاد به تولید انبوه در عرصه موسیقی دارم و بر این باورم که یک اثر باید آن قدر در بازار منتشر شود که همه حق انتخاب داشته باشند و موسیقی های مختلف را با چاشنی های مختلف مزه کنند.

امیر بکان کارشناس موسیقی نیز در بخش دیگری از این جلسه نقد و بررسی بعد از تشریح علمی آلبوم «کانتات حافظ» گفت: ترکیب‌بندی این اثر به گونه‌ای است که نمی توان به راحتی درباره آن صحبت کرد اما ذکر این نکته ضروری است که شاهین فرهت در ردیف معدود هنرمندان موسیقی است که به فرم های موسیقی کلاسیک تسلط کاملی دارد و این موضوعی است که باید بیشتر از اینها به آن فکر کرد.

بیان شعر حافظ با موسیقی کلاسیک

هومان اسعدی مدرس و منتقد و موسیقی هم در این جلسه تاکید کرد: ما در شرایطی می‌توانیم وارد دنیای یک اثر هنری شویم که آن لحظه که آهنگساز در ناخودآگاهش این اثر متجلی شده، درک کنیم چراکه هنر تجلی‌گاه حقیقت است.

وی با بیان اینکه نحوه کلام تلفیق شعر موسیقی این قطعه را زمینی‌تر می‌کند، تصریح کرد: ما اجراهای مختلفی از این شعر داشتیم که بیشتر با موسیقی سنتی آن را شنیده‌ایم اما این بار این شعر حافظ از آن عالم بیرون آمده و به زبان موسیقی کلاسیک روایت می‌شود. براساس این گزارش این جلسه با پرسش و پاسخ حاضران از شاهین فرهت ادامه پیدا کرد.


۱۳۹۳/۲/۸ - ۱۱:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن