تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مومن همانند دو کفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده گردد، به بلایش نیز افزوده می ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814978316




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خلاقیت کودک؛ چشمه ای که باید بجوشد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نیم نگاهی به روش آموزش هنر در مدارس خلاقیت کودک؛ چشمه ای که باید بجوشد تهران - ایرنا - سالیانی است که خلاقیت به مثابه یکی از توانمندی های عالی ذهنی مطرح می شود. این موضوع پیوسته مورد توجه فلاسفه، دانشمندان علوم تجربی ، علوم نظری و انسانی بوده است.


برای گسترش دامنه بررسی خلاقیت و روشن سازی دورن داشت خلاقیت، روان شناسان، به ویژه روان شناسان حوزه آموزش و پرورش زحمات زیادی را متحمل شده اند. با این همه آنچه در زمینه ی خلاقیت ارائه شده است، بیشتر در برگیرنده ی شیوه های پرورش خلاقیت است، و کم تر به این امر که چگونه می توان مبتنی بر خلاقیت عمل کرد، پرداخته شده است.
در روش تدریس مبتنی بر خلاقیت، تلاش بر این است که شیوه خلاقانه عمل کردن از سوی معلم و دانش آموز باز نموده شود. معلم باید با استفاده از روش های حاضر به گونه ای تدریس کند که بتوان با شاخص های خلاقیت آن را خلاقانه نامید. دانش آموزان هم باید در فراگیری از راه های خلاقانه بهره گیرد.

**نقش انکار ناپدیر معلم در پرورش خلاقیت
در مدارس ایران نیزضرورت تشکیل کار گروه هایی برای آموزش هنر در مدارس شکل گرفته است تا کودکان در اوج سنین یاد گیری بتوانند خلاقیت خود را افزون کنند.
پریسا حسینی مدرس خلاقیت و هنر در رده سنی کودکان و نونهالان در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا می گوید: روش تدریس مبتنی بر خلاقیت، اندک زمانی است که مورد توجه قرار گرفته است. اوج توجه به روش تدریس مبتنی بر خلاقیت پس از دهه ی 1980 بوده است. ولی بیشترین توجه به خلاقیت از حدود نیمه دوم قرن بیستم آغاز شده است. کلاس درس که بخش عمده ای از فعالیت تدریس و یادگیری در آن صورت می گیرد ، نقش اساسی در ایجاد زمینه برای خلاقیت دارد. فضای عاطفی، شرایط فیزیکی، جو یادگیری، میزان انگیزه برای آموختن و ... از عوامل درون کلاسی هستند که بر پدیده خلاقیت اثر گذارند.
وی می گوید : در میان عوامل یاد شده، نقش معلم در پرورش خلاقیت انکار ناپذیر است. اثر تعامل معلم در اثر کلاس از دو جنبه قابل ملاحظه است: رابطه عاطفی با دانش آموزان و رابطه آموزشی و یاددهی . ایجاد شرایط مساعد برای رشد خلاقیت مستلزم این است که معلم جوی صمیمانه و مطمئن در کلاس درس ایجاد کند. به طوری که دانش آموز بتوانند با احساس امنیت، عقاید و نظریان خویش را ابراز دارند. معلم پس از تأمین نیاز عاطفی دانش آموزان می تواند با اجرای اصول مناسب آموزشی دانش آموزان را هر چه بیشتر رهنمون گردد.
اما در این میان باید واکنش خانواده کودکان را نسبت به این شیوه ها ی نوین آموزشی مورد بحث قرار داد.تا چه اندازه والدین خود را در برابر تغییرات و به روز شدن متد های آموزشی هماهنگ می کنند؟
کاظم حقیقت دوست کارشناس ارشد روانشناسی کودک و مدیر مرکز خلاقیت کودک به ایرنا می گوید: والدین نقش مهمی در بارور کردن چشمه خلاقیت کودکان دارند و باید در طول روز به عنوان یک کار جدی به آن بنگرند و برای هر کودک با توجه به علایق و ویژگی های شخصیتی وی برنامه هایی نیز اجرا کنند.
ˈبرای دست یابی به تفکر خلاق و خلاقیت، هر روز لحظاتی را به تنهایی و در خلوت به تفکر خلاق بپردازید. موفقیت شما در رسیدن به تفکر خلاق بستگی به نحوه ی بهره گیری ذهنتان دارد. شما باید بتوانید ذهن خود را برای خلاقیت آسوده، نگهدارید. زمانی را برای تفکر خلاق در نظر بگیرید، و به طور مرتب برنامه خود را پی گیری کنید.ˈ
وی در ادامه به والدین توصیه ای داشته و می افزاید: هر مربی درهر دوره باید به عقاید جدیدی که کودکان و نوجوانان طرح می کنند، توجه داشته باشد و این افراد را تشویق کند که استعداد خلاق خود را گسترش دهند. هر مربی باید به این مسئله بیش از آموزش اطلاعات اهمیت دهد ، زیرا تفکر خلاق در کسب اطلاعات جایگاه مهمی دارد. طبیعی است که اگر به تفکر خلاق اهمیت داده شود، بچه ها به طرف آن کشیده می شوند. اگر انتظار داریم، خلاقیت گسترش یابد، باید یاد بگیریم که آن را با ارزش بدانیم. بچه ها اغلب مایل اند به دست کاری و بررسی اشیا بپردازند که لازمه کنجکاوی آن هاست. مطالعات ما در تفکر خلاق در دانش آموزان دبستانی نشان داد بین درجه دستکاری و کیفیت و کمیت پاسخ های ابتکاری همبستگی زیادی وجود دارد.

** ضرورت افزایش تحمل عقاید تازه
یکی از مهمترین عیوب نظام تربیتی امروز، تأکید بسیار بر برقراری هنجارهای رفتاری است تا تولید کارهای تازه و اصیل (ابتکاری) حتی بعضی معلمان ، دانش آموزی را که جواب تازه و اصیلی ( ابتکاری) داده که بر خلاف انتظار است، اذیت می کنند. در حالی که مربیان باید عقاید تازه افراد خلاق را حمایت و بچه ها را به این عمل تشویق کنند.
آزادی، یک اصل اساسی در کار خلاق است. راه های زیادی برای انجام دادن کارها وجود دارد. بنابراین، مقید کردن افراد به تبعیت از یک الگوی خاص، آثار منفی به بار می آورد. کلاسی دارای جو خلاق است که فضای آزاد داشته باشد. لازمه این امر فقدان ترس و احساس امنیت است.
برای ایجاد تفکر خلاق در کودکان ، ایجاد گروه های کلاسی نقش موثری دارد و بچه های گروه با شرکت در ایجاد افکار خلاق ، احساس لذت و رضایت می کنند. بچه ها باید یاد بگیرند به عقاید خود اهمیت بدهند. یک روش این است که عادت کنند افکارشان را یادداشت کنند. تهیه یک دفتر مخصوص برای این امر مفید است. غالباً ما بسیاری از اندیشه های خوب را از دست می دهیم. چون آن ها را فراموش می کنیم. پس بهتر است افکارمان را روی کاغذ بنویسیم و حتی اگر در ارزش اندیشه ای تردید داشته باشیم، بهتر است آن را ثبت کنیم زیرا ممکن است در زمانی دیگر مورد بررسی ، انتقاد و تغییر قرار گیرد یا اندیشه ی مهم دیگری را در ما برانگیزد.
در تاریخ بیست و ششم بهمن سال کذشته شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در جلسه کمیسیون هنر و معماری موضوع نحوه آموزش هنری در مدارس مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اعضا درمورد این موضوع به ارائه نظرات خود پرداختند.
لزوم توجه به قالب ارائه اثر هنری، توجه به اقتصاد هنر و معیشت هنرمندان، تألیف کتب آموزشی و رعایت حقوق مؤلفان این کتب، اختصاص زمان مناسب به آموزش هنر در مدارس، تربیت معلم هنر در دانشگاه فرهنگیان، جهت گیری به سمت پرورش استعدادها و خلاقیت ها در زمینه آموزش هنر، استعدادیابی دانش آموزان جهت یادگیری یک شاخه هنر در مقطع ابتدایی، توجه به اسناد بالادستی در موضوع آموزش هنر، استفاده از ظرفیت مناسبت هایی مانند دهه فجر در مشارکت دانش آموزان در تولید اثر هنری و نظارت بر آموزش غیر رسمی هنر در جامعه از مهم ترین این نظرات بود.
ادامه نظرات اعضای کمیسیون نیز توجه به آموزش هنرهای ترکیبی در تولید آثار هنری نوین، گنجانیدن مباحث مربوط به زیبایی شناسی و فلسفه هنر به زبان ساده در متون آموزشی، مدیریت آموزش هنر در اوقات فراغت دانش آموزان، استفاده از ظرفیت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در آموزش هنر در راستای پُر کردن خلأ آموزش رسمی هنر توسط این کانون و قابلیت هنر برای تسهیل در انتقال مفاهیم آموزشی در قالب فناوری آموزشی بود.
این نشست و تصمیم گیری از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی نشان از این دارد که مسئله حایز اهمیتی به نام تدریس هنر به کودکان در مدارس به وجود آمده و مسئولان امر هم نیز بهتر می دانند که کودکان هم چون نهالی هستند که در صورت آبیاری درست تا مراحل دیگر زندگی شان موفق عمل می کنند.آموزش هنر کودکان را خلاق می کند و به ضریب هوشی آنها می افزاید.
در دوران دبستان ، کودکان هنر را بیشتر با نقاشی کردن تجربه می کنند. در این دوران با سوالات زیر روبرو هستیم که می تواند در خصوص آموزش هنر ما را واردار به تفکر نماید که آیا آموزش هنر به شکل کنونی قوه خلاقیت دانش آموز را رشد می دهد و یا سبب تقلید گرایی در او می شود . در این دوران ،کودکان مرحله مهمی از زندگی خود را طی می کنند ، اگر آنان تحت نظر یک مربی کارآزموده قرار گیرند که به آنان کمک کند که آزادانه قوه تخیل خود را بکار گیرند ، می توانند با خلق آثار هنری به رشد فکری خود کمک کنند و از طرفی باعث می شود انسان به ماهیت درونی کودک پی برده و شناخت بیشتری به دست آورد.
از: هومن قابچی
فراهنگ(5)** ه .ق ** 1601**
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




08/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن