تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820418567




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

الگوی زن در بیانات رهبری در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

الگوی زن در بیانات رهبری در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران تهران - ایرنا- ارائه ی الگویی زنانه و والا در منش و روش زندگی برای عامه ی زنان ایران همواره از دغدغه ها و اولویت های فرهنگ سازی در نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است. در دیدگاه رهبری این الگو منحصراً در سیره ی حضرت زهرا (س)، شخصیت های قرآنی و زنان خاندان عصمت و طهارت یافت می شود.


به گزارش گروه اندیشه ایرنا ، دومین مجلّد از مجموعه ی پنج جلدی نقش و رسالت زن در بیانات رهبری تحت عنوان الگوی زن، به بررسی جنبه های مختلف در معرفی الگوهای شخصیتی برای زنان ، روش الگو برداری و نحوه ی تأثیر پذیری زنان مسلمان عصر حاضر از این الگوها که شامل شخصیت های برجسته ی قرآنی و دینی اهل بیت (علیهم السلام) است، اختصاص دارد.
این کتاب که مطالب آن در 10بخش تنظیم شده بیش از هر چیز نمایاننده ی اهمیت وجود الگوی صحیح و جامع و کامل در عرصه های خانوادگی ، اجتماعی و سیاسی خصوصاً یرای بانوان است. بیش از نیمی از مجموعه سخنرانی های معظّم له در این کتاب به بررسی ابعاد مختلف سیره ی حضرت زهرا (س) و سپس حضرت زینب ( س) اختصاص یافته است.
ایشان در دیدارهای متناوبی که با گروه ها و اقشار مختلف مردم اعم از بانوان فعال عرصه های فرهنگی - اجتماعی ، خانواده های شهدا ، پرستاران ، بانوان معلم و دیگر هم میهنان در مناسبت های مختلف داشته اند ، بر لزوم الگو گیری از شخصیت حضرت زهرا (س) تأکید وافر نموده اند.
در دیدگاه مقام معظم رهبری ابعاد مختلف زندگانی دخت نبی اکرم (ص) در عرصه های مختلف الگویی جامع نه تنها برای زنان بلکه برای مردان در تمام اعصار و جوامع بشری است. ایشان با بررسی و توجه به تاریخ زندگانی حضرت فاطمه (ص) که به تعبیر ایشان همچون سنگ الماسی برای گرد چرخ عظیم اسلام دشوارترین امتحان ها را پشت سر می نهند، می فرمایند: ˈ معنویّت و طهارت و تقوای زن نه فقط با علم او و دانش او منافاتی ندارد بلکه برای تکمیل شخصیت او به یکدیگر کمک هم می کنند ... امروزه جمع کردن میان شخصیت علمی یا اجتماعی یا سیاسی از یک طرف و شخصیت دینی و اهتمام به ارزش های اسلامی از طرف دیگر در سایه ی نظام اسلامی به همین سمت است. ˈ
بُعد عبادی آمیخته به معرفت کامل در وجود زهرای اطهر عامل یکتایی شخصیت ایشان در الگو پذیری برای زنان و مردان در دیدگاه رهبری است. معظّم له در نَقلی از حسن بصری - از عرفا و زاهدان صدر اسلام که زنان عارفه ای همچون رابعه ی عدویه مجذوب کردار و گفتار او شدند - می فرمایند : ˈ به قدری دختر پیامبر عبادت کرد و در محراب ایستاد که – تَوَرَّمت قَدَمَها - ؛ پاهای آن بزرگوار از ایستادن در محراب عبادت ورم کردˈ.
ایشان در دیدار با اعضای شورای فرهنگی – اجتماعی زنان نکته ی بسیار در خور تأملی را در خصوص روایت بوسیدن دست حضرت فاطمه (س) توسط پیامبر (ص) در مقابل دیدگان دیگران که همه ی ما کمابیش آن را شنیده ایم اظهار می دارند که با توجه به عدل و حکمتی که در پیامبر (ص) با اتکا به وحی و الهام الهی وجود دارد این بوسه زدن بر دستان مبارک دخترشان را ˈ هرگز نباید حمل بر یک معنای عاطفی کرد این خیلی غلط و خیلی حقیر است اگر ما خیال کنیم که چون دخترش بود و دوستش می داشت دستش را می بوسیدˈ بلکه این حاکی از آن است که ˈ این دختر جوان در اوج ملکوت انسانی قرار داشته و یک شخصیت فوق العاده بوده است. ˈ ایشان در تحلیل رفتار محترمانه ی پیامبر عظیم الشأن اسلام در قبال دخترشان می فرمایند : ˈ این نگرشِ اسلام به زن است ˈ .
در جایی دیگر از کتاب ˈ الگوی زن ˈ رهبر فرزانه در تحلیل شخصیت والای حضرت زینب (س) و علت تأکید بر الگو قرار دادن ایشان نیز بیان می دارند ˈ عظمت و ارزش زینب کبری (س) به صبر و تحملش نیست . در آن اردوگاهِ خانم ها ، هر کس بود صبر میکرد ... ارزش و اهمیت زینب (س) به معرفتش بود ، به آگاهی اش بود ، به این بود که می فهمد دارد چه کار می کند ... این مهم استˈ نیز می فرمایند : ˈ عظمت زنانه یعنی این ؛ یعنی مخلوطی از شور و عاطفه ی انسانی که در هیچ مردی نمی توان این عاطفه ی شورانگیز را سراغ داد . همرا با متانت شخصیت و استواری روح همه ی حوادث بزرگ و خطیر را در خود هضم می کند و روی آتش های گداخته قدم می گذارد و عبور می کند و در عین حال درس می دهد و مردم را آگاهی می بخشد ˈ .
مقام معظّم رهبری در باب الگوپذیری از شخصیت های زنان والای تاریخ اسلام ، همواره اشاره هایی به زنان مؤمن که در قرآن معرفی شده اند نیز داشته اند. زنانی مانند حضرت مریم (س) که در تعریف ایشان ˈ مظهر پاکی ، طهارت و مقاومت در برابر وسوسه ها ˈ است . هم چنین آسیه همسر فرعون که به تعبیر معظّم له ˈسمبل مرفّهین صدیق ˈ در قرآن است چرا که آنچه او را از فرعون و دستگاه مصر جدا ساخت ایمانش بود ؛ و یا حضرت هاجر مادر اسماعیل (ع) و حضرت سارا مادر اسحاق (ع).
قسمت های پایانی کتاب الگوی زن شامل اشارات رهبری به جلوه کردن زن ایرانی در چشم ناظران جهانی است . ناظرانی که ˈ همه از زن ایرانی یک الگو می جویند. زن های کشورهای اسلامی ، زن های شمال آفریقا ، زن های الجزایر ، زن های مصر ، زن های عراق ، زن های منطقه ی شرقی جهان اسلام که همه از زن ایرانی الگو می جویند و می یابندˈ .
* کتاب ˈ الگوی زنˈ برگرفته از بیانات حضرت آیه الله خامنه ای (مدّظله العالی) رهبر معظّم انقلاب ، دومین جلد از مجموعه ی نقش و رسالت زن است که در 149 صفحه به همراه نمایه ها در پایان کتاب ، چاپ 1393 توسط مؤسسه ی فرهنگی پژوهشی انقلاب اسلامی در بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه خواهد شد.
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




08/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن