تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فاطمه پاره وجود من است، هر که او را بیازارد مرا آزار داده و هر که او را خوشحا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813312121




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هشتم اردیبهشت در آینه تاریخ معاصر ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

هشتم اردیبهشت در آینه تاریخ معاصر ایران تهران- ایرنا- امروز دوشنبه برابر با هشتم اردیبهشت 1393 هجری خورشیدی، بیست و هشتم جمادی الثانی 1435 هجری قمری و بیست و هشتم آوریل 2014 میلادی است. 23 سال پیش در چنین روزی، دفتر حفاظت منافع مصر و ایران در شهرهای قاهره و تهران بازگشایی شد.


مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران به شرح زیر است:

8 اردیبهشت 1370
دفتر حفاظت منافع 2 کشور مصر و ایران در شهرهای قاهره و تهران بازگشایی شد.

8 اردیبهشت 1364
رژیم بعث عراق پادگان حمید در 41 کیلومتری جاده اهواز خرمشهر را بمباران شیمیایی کرد، در این حمله تعدادی از رزمندگان شهید و مجروح شدند.

8 اردیبهشت 1360
علی اکبر شیرودی از خلبانان ماهر و متعهد هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران، در یکی از عملیات های هشت سال دفاع مقدس در حالی که تانک های عراقی به طرف قره بلاغ دشت ذهاب در حرکت بودند با بالگرد به رویارویی با آنان پرداخت و پس از نابودی چندین تانک، از پشت سر مورد هدف گلوله تانک قرار گرفت و به شهادت رسید.

8 اردیبهشت 1359
سه روز پس از شکست عملیات کماندوهای آمریکایی در صحرای طبس، سایروس ونس وزیر امور خارجه آن کشور از سمت خود کناره گیری کرد. او از قبل با این عملیات مخالف بود.

8 اردیبهشت 1358
نشریه لوموند چاپ پاریس نوشت: جیمی کارتر رییس جمهوری آمریکا، معاون سازمان سیا را به پاناما فرستاده تا شاه (محمدرضا پهلوی) را از رفتن به آمریکا منصرف کند.

8 اردیبهشت 1357
مارگارت تاچر رهبر حزب محافظه کار انگلیس برای اعلام حمایت کشورش از رژیم پهلوی وارد تهران شد.

8 اردیبهشت 1352
کلیسای سنت سرکیس در خیابان کریمخان زند با شرکت رهبران ارامنه جهان گشایش یافت.

8 اردیبهشت 1343
ژنرال مایرآمیت رییس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) وارد تهران شد. وی در این سفر محرمانه که یک هفته به طول انجامید با نخست وزیر، رییس ستاد ارتش، رییس اطلاعات ارتش و چند افسر بلند پایه دیگر در ایران دیدار و گفت وگو کرد.

8 اردیبهشت 1342
دین راسک وزیر امورخارجه آمریکا که روز گذشته برای یک دیدار رسمی به ایران آمده بود، هنگام ترک تهران در فرودگاه مهرآباد برای توفیق محمدرضا پهلوی درتحقق آنچه که «انقلاب سفید» نامیده شده بود، آرزوی موفقیت کرد.

8 اردیبهشت 1324
دولت وقت ایران 2 روز قبل از تصرف برلین به وسیله ی ارتش سرخ و خودکشی هیتلر در یادداشتی از دولت های انگلیس، شوروی و آمریکا خواست براساس وعده ی قبلی خود در اجلاس سران متفقین در تهران، نظامیان خود را از ایران خارج سازند.

8 اردیبهشت 1300
روتشتین نخستین سفیر اتحاد جماهیرشوروی در ایران با کالسکه سلطنتی و در حالی که قزاق های مسلح او را همراهی می کردند به منظور تسلیم استوار نامه خود به احمدشاه، راهی قصر فرح آباد شد.

8 اردیبهشت 1297
مستوفی الممالک از رییس الوزرایی کناره گیری و احمدشاه، نجفقلی خان صمصام السلطنه را به این سمت انتخاب کرد.

8 اردیبهشت 1294
مشیرالدوله رییس الوزای وقت، بخاطر فشار روس و انگلیس استعفا کرد و میرزا جواد خان سعدالدوله از وابستگان این 2 کشور با امضای احمدشاه به رییس الوزرایی انتخاب شد. وی در این سمت یک روز بیشتر دوام نیاورد و روز بعد رییس الوزرایی او با تهدید آلمان لغو و عین الدوله به این مقام برگزیده شد.

8 اردیبهشت 1289
محمد ولی خان تنکابنی سپهدار اعظم، کابینه سوم خود را تشکیل داد.

8 اردیبهشت 1288
نظامیان روسیه وارد تبریز شدند و شهر را مورد تاخت و تاز قرار دادند.

8 اردیبهشت 1286
کابینه سلطانعلی خان وزیرافخم، دومین کابینه عصر مشروطه، که در دوم فروردین همان سال شکل گرفته بود، پس از40 روز به کار خود پایان داد.

برگرفته از: روزشمار تاریخ معاصر ایران(جلد 3)
آرشیو خبری، خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)
گروه اطلاع رسانی
پژوهش**2059**9131
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




08/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 169]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن