محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843706708
ظرفیت های ساز قانون در موسیقی ایرانی مغفول مانده است
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:
ظرفیت های ساز قانون در موسیقی ایرانی مغفول مانده است شهرکرد - ایرنا - یکی از نوازندگان جوان ساز قانون بر این اعتقاد است که این ساز آنگونه که باید در میان سازهای ایرانی شناخته نشده و جایگاه متناسب با ظرفیت های خود نیافته است.
قانون از سازهایی است که نوازندگی آن در ایران نیز مانند دیگر کشورهای خاورمیانه و آفریقا رواج دارد، در خصوص تاریخچه ساخت این ساز عده ساخت آنار به افلاطون و برخی به فارابی نسبت داده اند.
این ساز همه اکنون به صورت فراگیر در موسیقی عربی و ترکی مورد استفاده قرار می گیرد اما در موسیقی ایرانی کمتر از دیگر سازها توانسته برای خود جایگاهی در گروه نوازی ها پیدا کند.
تعداد استادان و مدرسان این ساز نیز در کشور بسیار محدود است و در مقایسه با سازهای از خانواده این ساز مانند سنتور تعداد نوازندگان کمتری را به خود اختصاص داده است.
امیر مختاری نوازنده جوان ساز قانون از نوازندگانی است که سال های متمادی از وقت خود را صرف فراگیری ساز قانون کرده است، نوازندگی این هنرمند جوان در آیین بزرگداشت حسین خواجه امیری(ایرج) و همکاری با گروه هفت خوان در اثر موسیقی تصویری ˈموسیقی و شاهنامهˈ، بهانه ای برای پرداختن به فعالیت های این هنرمند جوان و ساز قانون شد که حاصل گفت وگوی ایرنا با این نوازنده جوان در ادامه می آید.
** ورود شما به عرصه موسیقی کی و چگونه آغاز شد؟
من از کودکی توسط پدرم با موسیقی آشنا شدم، درواقع پدرم با موسیقی سنتی آشنایی داشت و اولین معلم من در زمینه موسیقی من بود.
پدرم با هنرمندان موسیقی در اصفهان آشنایی داشت و در جلسات شعر و موسیقی شرکت می کرد، من هم همراه پدر به این جلسات می رفتم و از کودکی به موسیقی علاقه مند شدم.
یادم می آید که در سن چهار سالگی، پدرم اولین گوشه ی موسیقی را به من یاد داد، گوشه ˈبختیاریˈ در دستگاه همایون با شعر ˈسحر بلبل حکایت با صبا کردˈ .
** از بین سازهای مختلف چرا ساز قانون، تعداد نوازندگان این ساز در کشور کم است و پیدا کردن استاد هم مشکل تر از دیگر سازهاست، خیلی از جوانان ترجیح می دهند سازهای دیگری مانند تار، ویلون، کمانچه و یا سنتور را برای آموزش انتخاب کنند، چه چیزی در ساز قانون باعث شد تا این ساز را انتخاب کنید؟
از کودکی صدای ساز قانون را دوست داشتم و به فراگیری این ساز علاقه مند بودم ولی به دلیل نبود استاد در اصفهان مجبور شدم، ساز سنتور را برای فراگیری انتخاب کنم.
سال 83 فعالیت جدی در موسیقی را شروع کردم و برای یادگیری ساز سنتور از محضر استاد مهدی اکبری بهره مند شدم در مهرماه همان سال با ورود به هنرستان موسیقی اصفهان از کلاس های استاد رضایی نژاد و در سال 86 نیز از محضر استاد اختیاری بهره مند شدم.
پس از فارغ التحصیلی از هنرستان، با ورود به دانشگاه علمی کاربردی اصفهان بالاخره به سازی که عاشقانه دوستش داشتم رسیدم و قانون را به عنوان ساز اصلی انتخاب کردم اما دراصفهان استاد این ساز نبود و دانشگاه هم مدرس قانون نداشت.
** چرا این ساز قانون نام دارد؟
دلیل استفاده کردن این اسم برای ساز قانون مثل خیلی از سازهای دیگر به درستی مشخص نیست، سازی مثل تمبک به خاطر صدادهی تکنیک تم و بک هست که این اسم برایش انتخاب شده ولی خیلی از سازها علت نامگذاری آنها به طور دقیق مشخص نیست، زمان دقیق ساخته شدن ساز قانون هم معلوم نیست ولی عده ای معتقدند سازنده این ساز فیلسوف و دانشمند ایرانی ابونصر فارابی است، زیرا در کتاب موسیقی کبیر فارابی نام این ساز ذکر شده است.
** در مسیر فراگیری ساز قانون از آموزش های چه کسانی بهره برده اید، آیا در آموزش های آکادمیک موسیقی، آموزش سازی مانند قانون جایگاه دارد؟
همانطور که بیان شد از کودکی ساز قانون را دوست داشتم و با شنیدن صدای ساز زنده یاد استاد ˈسیمین آقارضیˈ به این ساز علاقه مند شدم، به خاطر علاقه زیاد به این ساز، پس از یک دوره کوتاه نزد استاد پیام حکیم به تهران رفتم و از کلاس های استاد پریچهر خواجه بهره مند شدم.
وقتی فهمیدم خانم خواجه سال ها نزد استاد سیمین آقارضی فعالیت داشته، بیشتر خوشحال شدم و در محضر خانم خواجه به فراگیری این ساز مشغول هستم. هم اکنون هم در مقطع کارشناسی موسیقی در دانشگاه هنر کرج افتخار شاگردی خانم خواجه را دارم.
** توانمندی ساز قانون برای اجراهای ارکسترال را چگونه ارزیابی می کنید، در مقایسه با سازهای هم خانواده این ساز مانند سنتور؟
در ساز قانون قابلیت های زیادی وجود دارد، وجود پرده گردان ها در این ساز این امکان را به نوازنده می دهد که هر نوع موسیقی شرقی، غربی، جاز، بلوز، کلاسیک، مدرن و ... را با این ساز اجرا کند.
استفاده ازتکنیک های مختلف مانند گلیساندو، آرپز و آکوردهای مختلف، اجرای بعضی از تکنیک های سازهای غربی از جمله گیتار و پیانو را در این ساز افزایش داده و قانون را از سنتور که خیلی ها به اشتباه این دو ساز را شبیه به هم می دانند متمایز می کند، به همین دلیل این ساز هم قابلیت اجرای تکنوازی هم اجرا در ارکسترهای مختلف و موسیقی های مختلف در دنیا را دارد.
** ارزیابی شما از میزان بهره گیری ازظرفیت های ساز قانون در موسیقی ایرانی چیست؟
استاد، مکتب و روش های نوازندگی این ساز در ایران زیاد نیست، این هم به این دلیل است که این ساز سال ها در ایران فراموش شده، حتی متد آموزشی این ساز هم خیلی کم است و در ایران هنوز خیلی ها ساز قانون را نمی شناسند، حتی برخی موزیسین ها هم با این ساز آشنایی چندانی ندارند.
از سوی دیگر به خاطر مشکل بودن روش های نوازندگی قانون، کمتر کسانی به فراگیری این ساز تمایل نشان می دهند، بالا بودن قیمت ساز هم در کاهش اقبال به آن بی تاثیر نبوده است.
بدون شک اگر جوان ها با قابلیت هایی ساز قانون در اجرا آشنا شوند حتما به فراگیری نوازندگی آن علاقه مند می شوند، هم اکنون معدود نوازنده های ساز قانون، از این ساز به شکلی ساده استفاده می کنند و از تمامی ظرفیت های آن بهره نمی برند.
خیلی ها قانون را به عنوان یک ساز عربی می شناسند، از زمان ورود اعراب به ایران، آنان با ساز قانون و صدای خوش آن آشنا شدند و از ظرفیت این ساز در موسیقی عربی به خوبی استفاده کردند.
روی ساز قانون خیلی کار شده چه از نظر ساخت و چه در نوازندگی، قانون های عربی سازهای خوش صدایی هستند به خصوص در سوریه و مصر، حتی در ترکیه، ارمنستان و آذربایجان هم از این ساز زیاد استفاده می شود که البته ترک ها از لحاظ تکنیک نوازندگی از بقیه کشورها بهتر از این ساز بهره برده اند.
هم اکنون بهترین سازندگان ساز قانون نیز سازندگان عرب هستند به خصوص در سوریه در زمینه ساخت ساز قانون فعالیت های زیادی صورت گرفته است.
** فعالیت هایی که تاکنون برای معرفی ظرفیت های این ساز در کشور صورت گرفته را چگونه ارزیابی می کنید؟
در دهه های اخیر وضعیت این ساز در ایران خیلی بهتر شده از زمانی که رحیم قانونی و جلال قانونی روی این ساز کار کردند و بعد توسط مهدی مفتاح، سیمین آقارضی، ملیحه سعیدی، پریچهر خواجه و ... این ساز رشد چشمگیری در موسیقی ایران داشته و دائم بر نوازندگان این ساز افزوده می شود.
** در خصوص اجراهایی که تاکنون داشته اید، توضیح دهید، با کدامیک از آهنگسازان وخوانندگان کشور تاکنون همکاری کرده اید؟
به صورت تکنوازی و همکاری با گروه های مختلف فعالیت های زیادی داشته ام، اجرای کنسرت با گروه نوژان درسال 88، همکاری با گروه هفت خان و اجرای کنسرت درسال 89 درشهر اراک و اسفند 92 در اصفهان، همکاری با ارکستر بزرگ اصفهان به خوانندگی علیرضا قربانی درتابستان 92، نوازندگی در آیین بزرگداشت استاد حسین خواجه امیری(ایرج) و دو آلبوم استاد که اخیرا منتشر شده، انتشار دو آلبوم صوتی و تصویری به همراه گروه هفت خان با موضوع موسیقی و شاهنامه، اجرای کنسرت با گروه هنگام ، اجرای کنسرت با گروه همنوازان عارف و همکاری با استدیوهای مختلف در اصفهان و سایر شهرستان ها از جمله اجراهای گروهی من با ساز قانون بوده است.
اجراهای انفرادی نیز زیاد داشته ام و تا جایی که در توانم هست سعی دارم بیشتر مردم را با این ساز خوش صدا آشنا کنم، خوشبختانه وقتی مردم برای اولین بار این ساز را از نزدیک می بینند و صدای آن را می شنوند، استقبال خوبی از این ساز می کنند.
558
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير
[email protected]
07/02/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]
صفحات پیشنهادی
برای زنان ایرانی که هم زندگی سازند و هم موسیقی ساز
یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۹ به زنان موسیقیدان ایرانی باید با نگاهی اعتدالوار نگریست و مجال پرواز داد خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا- یاداشت رضا مهدوی ما باور داریم فرهنگساز اصلی و الگوپرداز ابدی در تمام زمانها و مکانها و برای نام انسانها تنها اوست تنها حضرت دوست است کهفرماندار میامی : ظرفیت های این منطقه در بخش هنر مغفول مانده است
فرماندار میامی ظرفیت های این منطقه در بخش هنر مغفول مانده است شاهرود - ایرنا - فرماندار شهرستان میامی ارتقای سطح علمی هنرمندان را مورد تاکید قرار داد و گفت میامی در بخش هنر توانمندی ها و ظرفیت های بسیار بالایی دارد که متاسفانه تا کنون مغفول مانده است به گزارش روز یکشنبه رواموسیقیدانی که نخستین سازش را بخشید
موسیقیدانی که نخستین سازش را بخشید فرهنگ > موسیقی - مراسم گرامیداشت بزرگ لشگری آهنگساز و نوازنده ویلن همزمان با زاد روز 90 سالگی این هنرمند پیشکسوت موسیقی برگزار شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این مراسم عصر پنجشنبه 28 فروردین در موزه موسیقی برگزار شد علی مرادخانجشن تولد ویلننواز 91 ساله / ساز روسی به موزه موسیقی اهدا شد
جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۵ مراسم زادروز بزرگ لشکری در حالی در موزه موسیقی برگزار شد که این هنرمند پیشکسوت ساز قدیمی خود را که ساخته دست روسها بود به موزه موسیقی اهدا کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مراسم گرامیداشت بزرگ لشگری آهنگساز و نوازنده ویلن همزمان بمراسم بزرگداشت بزرگ لشکری در موزه موسیقی برگزار شد بزرگ لشکری اولین ساز خود را به موزه موسیقی اهدا کرد
مراسم بزرگداشت بزرگ لشکری در موزه موسیقی برگزار شدبزرگ لشکری اولین ساز خود را به موزه موسیقی اهدا کردمراسم زادروز بزرگ لشکری با اهدای ساز قدیمی ویلن در موزه موسبقی برپا شد به گزارش خبرگزاری فارس مراسم گرامیداشت بزرگ لشگری آهنگساز و نوازنده ویلن همزمان با زادروز نودسالگی این هموسیقی پاپ رنگ و بوی ایرانی به خود گرفته است
محمد گلریز موسیقی پاپ رنگ و بوی ایرانی به خود گرفته است موسیقی پاپ توسط خوانندگان ایرانی رنگ وبوی ایرانی به خود گرفته است محمد گلریز در گفتگو با خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران گفت موسیقی پاپ موسیقیای که مردمی و در اصل موسیقی کلاسیک است زیرا با ابزار آلات موسیقی کلاسانتشار آلبومی از موسیقی فیلمها به آهنگسازی بهزاد عبدی
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی انتشار آلبومی از موسیقی فیلمها به آهنگسازی بهزاد عبدی مجموعه ای منتخب از موسیقی فیلمها که توسط بهزاد عبدی آهنگسازی شده است توسط موسسه راوی آذر کیمیا در بازار موسیقی منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر «مردمک» عنوان آلبوم موسیقایی بیفانی :برای تکمیل 6 هزار پروژه آموزشی بایداز ظرفیت خیرین مدرسه ساز استفاده شود
فانی برای تکمیل 6 هزار پروژه آموزشی بایداز ظرفیت خیرین مدرسه ساز استفاده شود تهران-ایرنا-وزیرآموزش وپرورش با تقدیراز تلاش خیرین مدرسه ساز گفت امسال باید با برگزاری با شکوه جشنواره خیرین مدرسه ساز ازتوان و ظرفیت آنان در تکمیل 6 هزار پروژه نیمه تمام به نحو مطلوب استفاده شود بهشعر و اسطورههای ایرانی تصویرسازی شدند
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی شعر و اسطورههای ایرانی تصویرسازی شدند نمایشگاه تصویرسازی شعر و اسطوره با آثاری از هنرمندان تصویرگر با موضوع شعر و اسطورههای ایرانی در نگارخانه ارسباران در معرض دید علاقهمندان قرار میگیرد به گزارش خبرگزاری مهر نمایشگاه «تصویرسازی شبداههنوازی موسیقی ایرانی در «سایه روشن» طلایی
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی بداههنوازی موسیقی ایرانی در سایه روشن طلایی کنسرت بداهه نوازی سه تار تار و تنبک داریوش طلایی و مجید خلج با عنوان سایه روشن شامگاه گذشته در دو بخش برگزار شد به گزارش خبرنگار مهر آخرین شب از کنسرت بداههنوازی سه تار تار و تنبک داریوظرفیت بالای سازمان میراث فرهنگی برای مرمت آثارتاریخی در عتبات عالیات
ظرفیت بالای سازمان میراث فرهنگی برای مرمت آثارتاریخی در عتبات عالیات سازمان میراث فرهنگی برای حفظ احیاء و مرمت آثارتاریخی موجود در عتبات عالیات ظرفیتهای خوبی دارد به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران تفاهم نامه همکاری بین ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور به نماینددر راه تولید جدیدترین فیلم فرحبخش در انتهای راه تدوین/ آریا عظیمینژاد موسیقی «مستانه» را میسازد
در راه تولیدجدیدترین فیلم فرحبخش در انتهای راه تدوین آریا عظیمینژاد موسیقی مستانه را میسازدفیلم سینمایی مستانه به کارگردانی حسین فرح بخش در حالی به انتهای مرحله تدوین میرسد که آریا عظیمی نژاد موسیقی متن این فیلم را میسازد عبدالله علیخانی تهیه کننده فیلم سینمایی مستانهبازسازی زندگی فرمانده کل سپاه پاسداران در شبکه مستند
بازسازی زندگی فرمانده کل سپاه پاسداران در شبکه مستندزندگی نامه سردار سرلشکر محمدعلی جعفری عزیز جعفری در قالب مجموعه ما نیز روزگاری در دو قالب بازسازی نمایشی و روایت مستقیم در شبکه مستند سیما تولید میشود به گزارش خبرگزاری فارس حاجعلی محمدی تهیه کننده و کارگردان مجموعه ما نیزارشاد اسلامی فاروج: تبلیغات کنسرت موسیقی پاپ در این شهر قانونی نیست
ارشاد اسلامی فاروج تبلیغات کنسرت موسیقی پاپ در این شهر قانونی نیست فاروج - ایرنا - سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فاروج گفت تبلیغاتی که برای برگزاری کنسرت موسیقی محسن یگانه خواننده پاپ در مرکز استان صورت گرفته قانونی نیست مسعود بهشتی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظرییس سازمان نهضت سوادآموزی: 236 هزار کودک ایرانی بی سوادند
رییس سازمان نهضت سوادآموزی 236 هزار کودک ایرانی بی سوادند تهران - ایرنا - رییس سازمان نهضت سوادآموزی با استناد به آخرین سرشماری سال 90 در ایران گفت 53 دهم درصد کودکان ایرانی گروه سنی 6 تا 9 سال معادل 236 هزار نفر بی سواد هستند و وضعیت سواد حدود سه درصد آنها نیز مشخص نیست بهموسیقیخط از سازهای زنده استفاده کرده است.
آهنگساز مجموعه خط موسیقی خط از سازهای زنده استفاده کرده است موسیقی سریال خط از سازهای اصلی و زنده ساخته شده است مهدی زارع آهنگساز سریال خط در گفتگو با خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران گفت از همان اوایل تولید سریال خط آهنگسازی کار به من پیشنهاد شد و به همین دلیظرفیت های بخش تعاون در اقتصاد مغفول مانده است
ظرفیت های بخش تعاون در اقتصاد مغفول مانده است خبرگزاری پانا مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان زنجان گفت استفاده از ظرفیت های بخش تعاون در راستای توسعه و پویایی اقتصاد جامعه مغفول مانده است ۱۳۹۳ سه شنبه ۲ ارديبهشت ساعت 09 03 به گزارش سرویس خبر پانا احمد غریوی د-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها