تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند روزه را واجب كرده تا بدين وسيله دارا و ندار (غنى و فقير) مساوى گردند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805173581




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بداهه‌نوازی موسیقی ایرانی در «سایه روشن» طلایی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی
بداهه‌نوازی موسیقی ایرانی در «سایه روشن» طلایی
کنسرت بداهه نوازی سه تار، تار و تنبک داریوش طلایی و مجید خلج با عنوان «سایه روشن» شامگاه گذشته در دو بخش برگزار شد.



به گزارش خبرنگار مهر، آخرین شب از کنسرت بداهه‌نوازی سه تار، تار و تنبک داریوش طلایی و مجید خلج با عنوان «سایه روشن» شامگاه جمعه 5 اردیبهشت با حضور مهمانان ویژه چون حسین الهی قمشه ای، حسین علیزاده و جمع زیادی از علاقمندان به موسیقی اصیل ایرانی در تالار وحدت برگزار شد.

داریوش طلایی در تازه‌ترین اجرای صحنه‌ای خود پس از 13 سال قطعاتی از موسیقی ایرانی را در دستگاه‌های راست پنجگاه، ماهور، چهارگاه شور و دشتی با دو ساز سه‌تار و تار را در دو بخش اجرا کرد. در بخش نخست از این کنسرت داریوش طلایی با سه تار روی صحنه آمد و با مجید خلج نوزانده تنبک و با همراهی زنگ انگشتی قطعاتی را به شکل بداهه‌نوازی اجرا کرد و پس از آنتراکت کوتاه بخش دوم را با با ساز تار و تنبک روی صحنه برد. این نوازنده تار در تازه‌ترین اجرای صحنه ای خود در دفترچه‌ای که در اختیار علاقمندان به موسیقی ایران گذاشته بود، اطلاعات خوبی از شکل گیری آلبوم «سایه روشن» و تعریف بداهه نوازی ارائه کرده بود.

داریوش طلایی در بخشی از این توضیحات چنین آورده است: «سایه روشن» فقط نام یک قطعه با یک آلبوم موسیقی نیست بلکه شکل و روشی از ارائه موسیقی دستگاهی است که طی سالها اجرای موسیقی ایرانی در قالب کنسرت زمانی که در فرانسه زندگی و فعالیت هنری می کردم به کار می بستم. این فرم و روش اجرایی می تواند الگویی جدید، متنوع و زاینده در موسیقی ایرانی باشد که بر مبنای بداهه نوازی است و از خصیصه های بارز آن تحرک و تنوع مدال و ریتمیک است که به موسیقی دستگاهی ایران تحرک و تنوعی پویا و زاینده می بخشد. فضاسازی و شیوه اجرای این کنسرت موسیقی ایران حال و هوای ویژه ای به کلیت تازه ترین کنسرت طلایی پس از سالها بخشیده بود، به گونه ای که مخاطب زیبایی موسیقی دستگاهی را در سه تار و تارنوازی این نوازنده چیره و با همراهی تنبک نوازی مجید خلج به درستی دریافت می کرد.

در واقع بداهه پردازی وجه تمایز این کنسرت از دیگر کنسرت هایی موسیقی ایران است که به شکل گروه نوازی اجرا می شود. طلایی در بخش دیگری از معرفی این کنسرت به مقوله بداهه نوازی پرداخته و در بروشور اجرای «سایه روشن» چنین آورده است: برخلاف برداشت عموم، بداهه پردازی خلق موسیقی از نقطه صفر نیست بلکه بداهه نواز و بداهه خوان شخصی است که همچون یک سخنور با تجربه براساس پشتوانه ای از دانش و فرهنگ و تسلط به فنون سخنوری برای موقعیت و مخاطبی خاص موضوعی را به فراخور حال زمان و مکان مطرح می کند و بسط و گسترش می دهد و در عین حال موضوع موسیقایی را به شکلی بیان می کند که برای شنونده گیرایی و جذابیت داشته باشد. در حاشیه - آخرین اجرا از کنسرت «سایه روشن» در حالی در تالار وحدت برگزار شد که جمعیت قابل توجهی برای دیدن موسیقی دستگاهی به سالن آمده بودند. - قطعاتی که در کنسرت «سایه روشن» اجرا شد نوعی تحرک، زایش و شناخت کافی نوازندگان از ریتم، و موتیف های ملودیک را به نمایش گذاشت.

- حسین علیزاده از مهمانان ویژه این کنسرت موسیقی بود که پس از پایان کنسرت در جمع علاقمندان موسیقی دستگاهی قرار گرفت و با هر یک از آنها هم درباره کنسرت و هم درباره موسیقی ایرانی صحبت می کرد و عکس یادگاری می انداخت.


۱۳۹۳/۲/۶ - ۱۲:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن