تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هان! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820901777




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اساس علوم کشاورزي در کشور نيازمند تغيير است/جاي رشته حقوق ارضي در دانشگاه ها، خالي است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ (۱۰:۸ق.ظ)
پدر علم ترويج کشاورزي در گفتگو با موج؛ اساس علوم کشاورزي در کشور نيازمند تغيير است/جاي رشته حقوق ارضي در دانشگاه ها، خالي است گروه زيربنائي؛
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، بخش کشاورزي ايران با توجه به امکانات زيربنائي موجود کشور از جمله زمين هاي مرغوب کشاورزي مي تواند به عنوان يک بازوي مهم اقتصادي چرخ کند اقتصاد کشور را به تحرک واداشته و موجب تامين امنيت غذائي و ورود ارز به کشور شود.
يکي از مهمترين نيازهاي بخش کشاورزي براي توسعه خود، نيروي انساني تحصيلکرده و کارآمد است که خوشبختانه چند سالي است کشور ما بيش از نياز در دسترس بوده اما برنامه اي براي استفاده از اين توان در کشور وجود ندارد.
يکي از اشکالات بازار به اين نيروي انساني، تجربه عملي کم آنهاست که معلوم نيست اين تجربه را نيروي انساني تازه کار از کجا بايد بدست آورد!
شايد مسئوليت دانشگاه ها در اين آماده سازي بيش از ساير ارگان ها باشد و البته شايد هجوم افسار گسيخته دانشگاه ها براي جذب دانشجو و امکانات نامتناسب براي آموزش موثر همه دانشجويان، اين ضعف را دو چندان مي کند.
براي پي بردن به وظايف دانشگاه ها نسبت به تربيت نيروي انساني با تجربه با دکتر اسماعيل شهبازي پدر علم ترويج کشاورزي هم کلام شديم که ماحصل اين گفتگو را در ذيل مي خوانيد.
*آقاي دکتر وظيفه دانشگاه ها در رشد بخش کشاورزي چيست؟
يک جلسه اي در دانشگاه کشاورزي دانشگاه تهران برگزار شد که اتفاقا بحث اصلي همين وظيفه دانشگاه در تربيت نيروي با تجربه براي ورود به بخش کشاورزي بود.
يکي از بحث هاي ما اين است که جايگاه فعلي علوم کشاورزي توليد شده در جهان و ايران در کجاي برنامه دانشگاهي ما فرار دارد.
آيا در حال حاضر مسئله اي مهم همانند تغيير کاربري اراضي کشاورزي در ايران، در دانشگاه هاي ما مورد بررسي قرار مي گيرد؟آيا براي رفع آن راه حلي داريم؟
وظيفه دانشگاه هاي ما تنها آموزش درس هاي روتين کشاورزي و باغباني و زراعت نيست.
ما مباحث به ظاهر حاشيه اي ولي بسيار مهم در کشورزي کم نداريم.
*يکي از مهمترين بحث هاي کشاورزي که تغيير کاربري زمين ها بود را فرموديد.آيا چيز ديگري نيز به نظرتان مي رسد؟
بله. شايد از منظر آقايان آلودگي منابع پايه توليد کشاورزي مانند آب و خاک مهم نباشد ولي از نظر ما اين مسئله بسيار مهم و در آينده دردسرساز خواهد بود.
آيا آلودگي منابع توليد و راه هاي مقابله با آن را در دانشگاه ها به عنوان يک واغحد درسي دنبال مي کنيد؟
ابداعات و پيشرفت ذهاي جهان در علم کشاورزي مانند نانو در کشاورزي، در کجاي چارت درسي دانشگاه هاي ما جا دارد؟
بالاخره از يک جايي بايد تدرسي اين موضوعات در دانشگاه ها شروع شود و به جاي درس هاي غير کاربردي، درس هاي مهم در توليد و حفظ بخش کشاورزي را به رشته هاي کشاورزي وارد کنيم.
*آقاي دکتر در مورد تقسيم و يا خورد کردن اراضي کشاورزي نظري داريد>؟
متاسفانه اين مسئله مهم و حياتي در کشور ما به حاشيه رفته است.
ما قوانين مربوط براي جلوگيري از خرد شدن و تکه پاره شدن اراضي کشاورزي را در کشور نداريم.
سوال من اين است که چه کسي و يا کدام ارگان بايد قوانين مربوط براي جلوگيري از اتفاق شوم را تجزيه و تحليل کند؟
آيا تا به حال دانشگاهي در اين مورد کار علمي کرده است؟
*اين سوالات را از دانشگاهيان پرسيديد و جواب چه گرفتيد؟
همکاران محترم بنده در جواب فرمودند که در بعضي از دروس کشاورزي، سر فصل هايي براي اين مشکلات وجود دارد اما اين نکات جزو دروش و موضوعات اصلي نيستند.
اما من به ايشان نيز عرض کردم که اين موضوعات به تنهائي خود يک رشته تحصيلي است و ما بايد مثلا براي حقوق ارضي يک رشته مصوب کنيم نه اينکه يک يا دو فصل از يک درس را به آن تخصيص داده و مسئوليت را از خود رفع کنيم.
*با تمام اين صحبت ها؛ آيا دانشگاه ها مسئوليت خود را براي آموزش کاربردي نيروي انساني بخش کشاورزي و همچنين رفع مشکلات اين بخش به خوبي انجام داده اند؟
فکر مي کنم اين مشکلاتي که در بخش کشاورزي بر سرمان مي آيد و در برخي از اين موارد عوامل ترويجي بخش کشاورزي هم در آن سهيم هستند ريشه در وضعيتي دارد که در دانشگاه هاي ما حکم فرماست.
دانشگاه بايد برنامه هاي مربوط به کشاورزي و ترويج را به روز کند ما بايد شاهد نو شدن هر روزه برنامه ها و علوم در دانشگاه ها باشيم.
از نگاه من اگر قرار است برنامه هاي دهه 60 شمسي را تدريس کنيم؛ تمام دانش آموختگان ما به جاي به روز بودن، با معلومات گذشته به بازار کار وارد مي شوند که اين مهم، به کار کشور و بخش کشاورزي نمي آيد.
ما مجبوري يک تغييرات اساسي در علوم کشاورزي تدريس شده در دانشگاه ها ايجاد کنيم.
گفتگو از محمد علي رفيعي














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن