تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدبخت‏ترين مردم پادشاهانند و خوشبخت‏ترين مردم كسى است كه با مردم بزرگوار معاشرت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819950137




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دیپلماسی ما و متغیرهای مناسبات جهانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

دیپلماسی ما و متغیرهای مناسبات جهانی تهران - ایرنا «فرید زکریا» روزنامه نگار نام آشنای هندی ـ آمریکایی چندی پیش طی مقاله ای به یک نکته بسیار مهم اشاره کرد که بی تردید تاثیر عمیقی بر مناسبات بین المللی گذاشته و از این پس، بیشتر نیز خواهد گذارد.


در ادامه یادداشت روزنامه اطلاعات با عنوان « دیپلماسی ما و متغیرهای مناسبات جهانی » در روز یکشنبه آمده است: او معتقد است که واکنش کشورها، به ویژه برخی قدرت های بزرگ جهانی در قبال بحران های رخ نموده در عرصه بین المللی، نشانگر این واقعیت است که به مرور، «منافع و امنیت ملی»، بار دیگر در حال ارجحیت یافتن بر «هنجارهای جهانی» است. او در توضیح این نظریه، واکنش هند و چین به تحولات اوکراین را مثال می زند و می گوید، مناسبات حسنه و روابط گسترده اقتصادی هند و آمریکا سبب نشد که دهلی نو، چشم بر منافع ژئواستراتژیک خود که روسیه در آن جایگاه ویژه ای دارد، ببندد و تمام قد به حمایت از واشنگتن پرداخته و مداخله کرملین در بحران اوکراین را با شدت زیر سؤال ببرد؛ طرفه آنکه بخش اعظم توانمندی نظامی هند، مرهون همکاری تنگاتنگ با روسیه است.
چین نیز به رغم نشان دادن چهره ای صلح طلب از خود نزد افکار عمومی جهانی و با وجود برخی اختلافات و رقابت های منطقه ای که با روسیه دارد، چشم بر تصرف «کریمه» بست و به چند انتقاد روتین دیپلماتیک از مسکو بسنده کرد، چرا که معتقد است هرچه هزینه آمریکا برای مداخله در امور سرزمین های دور دست بالاتر برود، به پرستیژ منطقه ای چین در حوزه پراختلاف آسیای جنوب شرقی، بیشتر کمک می کند. دهها مثال از این دست در رخدادهای سیاسی دو دهه اخیر در صحنه روابط بین الملل وجود دارد که اثبات می کند در خلاء یک نظم همه گیر جهانی، کشورها «منافع و امنیت ملی» را به عنوان چراغ راهنما در این فضای مه آلود و پربرخورد پذیرفته اند، اما مطمئناً، این دلیلی برای کنار گذاردن یکباره هنجارهای بین المللی نیست، بلکه منطقی ترین راه موجود، آشتی برقرار کردن میان این دو، یا به بیانی، ایجاد توازن میان منافع ملی و هنجارهای جهانی است. جامعه بشری از پایان جنگ دوم جهانی، بسیار کوشیده تا با برقراری این استانداردها در قالب نهادهای بین المللی، تا حد امکان از برخوردهای پرهزینه و خونین میان ملل مختلف بکاهد و بر پیامدهای دردناک فجایع و بلایای انسانی مرهمی بنهد و هرچند بسیاری بر این باورند که در کار خود توفیق چندانی نداشته اند، اما باید بپذیریم که کشورها به عنوان واحدهای خرد سیاسی، بدون چنین هنجارهایی، در صحنه رقابت جهانی کاری از پیش نخواهند برد.

این مقدمه مطول، قرار است ما را متوجه شرایط کشور خودمان در صحنه متلاطم و متغیر روابط جهانی کند. ما در قلب خاورمیانه زندگی می کنیم، با تاریخ، جغرافیا و ویژگی های سیاسی، مذهبی، فرهنگی و قومی خاص خودش که در انتخاب آنها نقشی نداشته ایم، اما دارای ظرفیت ها، توانمندی ها و مواهبی هستیم که با بهره گیری از آنها و در کنار آن، سودجستن از فرصت هایی که چرخش های بین المللی در اختیار ما قرار می دهد، می توانیم بر سرنوشت کشورمان تاثیر بگذاریم و آن را در مسیری منطقی در عرصه رقابت جهانی هدایت کنیم.

نباید از یاد برد که فرصت هایی که تاریخ و چرخش های بین المللی، برای جابه جایی در جایگاه جهانی به کشورها می دهند، بسیار محدود است. خوشبختانه ایران در این مقطع از تاریخ خود، فرصت هایی به دست آورده که افق های روشنی را برای کسب جایگاهی درخور در عرصه مناسبات جهانی، پیش رویش قرار داده است. مطمئناً در جهانی آزاد از قیودات قطب گرایانه، کشوری که فارغ از وابستگی سیاسی به قدرت هاست، یک امتیاز برجسته دارد، آن هم در شرایطی که هر کشوری حتی بدون در نظر گرفتن متغیرهایی چون وسعت و جمعیت، می تواند به اندازه قابلیت های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، تاریخی و اجتماعی خود، در صحنه جهانی عرض اندام کند. بی گمان فرصت بسیار مهم دیگر ما، اراده ای است که برای ایفای نقش شایسته جهانی در کشور و ملت متبلور شده که نشانه های بارز آن را در نگاه راهبردی دستگاه سیاست خارجی ایران به صحنه مناسبات بین المللی، مشاهده می کنیم. مرور مقاله دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که در نشریه «فارین افرز» چاپ شد و برگردان آن را خوانندگان گرامی چند روز قبل در روزنامه اطلاعات دیدند، به ما این نوید را می دهد که با حاکم شدن منطق علمی و اصول دیپلماسی حرفه ای بر دستگاه سیاست خارجی کشور، می توان انرژی عظیمی را برای ایفای نقش های جدی تر در جهان سیاست، آزاد کرد.

مهمترین نکته در ترسیم سیاست خارجی دولت این است که این سیاست بر اصل توازن و در نظر داشتن اقتضائات داخلی و واقعیت های منطقه ای و بین المللی استوار شده و از رویاپردازی در آن پرهیز شده است. این راهبرد، نه داشته ها را نادیده گرفته و نه به آنها بسنده کرده است. حفظ امنیت ملی و ارتقاء جایگاه ایران برای نیل به پیشرفت فراگیر و بلندمدت، از اهداف آن، و درک ماهیت، ساختار، ساز و کارها، پویایی، ظرفیت بالقوه و محدودیت های «قدرت» و نهادهای آن در نظام جهانی، از اقتضائات آن است. دکتر ظریف در مقاله خود اشعار می دارد که ما برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی ایران، سعی در تلفیق آرمان گرایی واقع بینانه با واقع گرایی، اعتماد به نفس و تعامل سازنده با دیگران داریم و در این راه از عزت، حکمت و مصلحت کمک می گیریم.

این همان چیزی است که برای بازگرداندن سیاست خارجی کشور به وضعیت بهنجار، به آن «گفتمان اعتدال» می گویند و انصافاً جای خالی آن، سال ها در سیاست خارجی کشورمان احساس می شد. نباید از نظر دور داشت که این نگاه، طی حدود یک سال، نمره درخشانی در کارنامه وزارت امور خارجه ایران قرار داده است. تعامل هدفمند با شمار زیادی از کشورها و نهادهای خارجی ، دفاع از حقوق فردی و جمعی ایرانیان، خنثی کردن جریانات ضدایرانی در سطح جهان، عادی سازی مناسبات با غرب، یا اعتمادسازی و همکاری با کشورهای حوزه خلیج فارس، بخشی از تحرکات مثبتی است که نمی توان آنها را انکار کرد. ما نمی توانیم منکر شویم که «تاریخ، هنوز در خاورمیانه موضوع روز است»، همانگونه که نمی توان انکار کرد که «عادات قدیمی، به دشواری از بین می روند»، اما این را نیز نمی شود پذیرفت که با حاکم کردن چنین تفکراتی بر سیاست خارجی، کشورمان را از آنچه در صحنه رقابت جهانی شایسته آن است، محروم کنیم.
س.ن1744
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




07/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن