تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر با اين شمشيرم بر بينى مؤمن بزنم كه مرا دشمن بدارد با من دشمنى نمى كند و اگر هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820979975




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیت الله مکارم شیرازی: مراقب تفسیر به رای و غلو باشیم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

آیت الله مکارم شیرازی: مراقب تفسیر به رای و غلو باشیم قم – ایرنا – آیت الله ˈ ناصر مکارم شیرازی ˈ از مراجع تقلید گفت: نادیده گرفتن روایات معصومین در کنار آیات قرآن، تفسیر به رای و غلو درباره معصومین و خروج از اعتدال، سه خطر بزرگ در راه تدبر قرآن کریم است و باید مراقب آن باشیم.


به گزارش ایرنا، وی شنبه شب در مراسم تجلیل از برگزیدگان پنجمین دوره مسابقات حفظ و ترتیل قران کریم حوزه های علمیه در دارالقران علامه طباطبایی در قم افزود: باید به موازات حفظ، قرائت و تجوید قرآن کریم، تدبر در آیات این کتاب آسمانی نیز افزایش پیدا کند درحالی که به تصور من، این دو به صورت هماهنگ پیش نمی رود.
وی افزود: در کنار حفظ، تلاوت و قرائت قرآن، تدبر و تفکر ایجاد می شود، ولی نه به آن مقدار که مورد انتظار است، بنابراین باید این مهم در کنار حفظ و تلاوت، توسعه پیدا کند.
این مرجع تقلید گفت: این که بگوییم قرآن کریم برای ما کافی است و نیازی به روایات نداریم و یا به درد ما نمی خورد این خطر است و گاهی زمزمه هایی از گوشه و کنار در این زمینه شنیده می شود.
وی افزود: روایات اهل بیت(ع)، دریچه ای برای آشنایی با قران هستند و حدیث ثقلین نیز می گوید قرآن و عترت باید در کنار هم باشند.
وی اظهار داشت: مبادا فکر کنیم تدبر در قرآن کریم به این معناست که هر چه از قرآن گرفتیم دیگر برای ما کافی است و نیازی به روایات معصومین نداریم، گاهی ساده ترین چیز در قرآن نیست ما از طریق مراجعه به سنت آن را درمی یابیم مثلا نماز در قرآن آمده ولی تعداد رکعات آن در قرآن نیامده است.

*صدور فتواهای خطرناک بر اساس تفسیر به رای
آیت الله مکارم شیرازی گفت: معنای تدبر در قران کریم این نیست که ما هرگونه که خود بخواهیم تفسیر کنیم، بلکه تفسیر شرایط، ادبیات عرب، کلمات معصومین، دلائل عقلانی و حساب و کتاب خاص خود را دارد و متاسفانه اخیرا برخی گرفتار تفسیر به رای شده و فتواهای خطرناکی را بر اساس تفسیر به رای صادر می کنند.
وی اظهار کرد: خطر دیگر اینکه ما به وسیله روایات هنگام تفسیر، در مورد معصومین(ع) غلو کنیم و آیات قران را به صورت غلو تفسیر نماییم و یا گاهی قائل به تحریف قرآن شویم، مثلاˈدر قران کریم وقتی آمدهˈ سَلَامٌ عَلَی إِلْ یَاسِینَˈباید آیات قبل و بعد از آن را ببینیم که منظور ازˈ إِلْ یَاسِینَˈ چه کسانی هستند.
آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: تفسیر به رای،بی نیاز ماندن از روایات، غلو و خروج از اعتدال در تفسیر و منحرف شدن خطرهایی است که مساله تدبر در قرآن کریم را تهدید می کند.

*خطر دور شدن از تفسر موضوعی
آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: اگر بدون تفسیر موضوعی کار کنیم مانند برنامه های گزینشی وهابیون تندرو می شویم، که برخی از آیات قرآن را گرفته و مطابق آن عمل می کنند و نتیجه آن تکفیر، خونریزی و ترور است.
وی اظهار داشت: وهابیون برخی مسائل مانند شفاعت، علم غیب و ... را بهانه قرار می دهند، اگر تفسیر موضوعی نباشد ممکن است بلایی که سر وهابیت آمده، به سر ما هم بیاید.
مراسم تجلیل از برگزیدگان پنجمین دوره مسابقات سراسری قران و حدیث حوزه های علمیه سراسر کشور، امشب در قم برگزار شد. ک/3
7401 / 380/ 1917
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




07/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن