تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، آن است كه قابل فهم و روشن و كوتاه باشد و خستگى نياورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821198915




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محیط زیست در مسلخ/ دغدغه های زیست محیطی تشکل ها


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > شمال > مازندران مهر بررسی می کند،
محیط زیست در مسلخ/ دغدغه های زیست محیطی تشکل ها
ساری - خبرگزاری مهر: روند روبه رشد آلاینده ها، تغییر اقلیم، انباشت و دفع غیربهداشتی زباله، بازیافت نشدن زباله زمین پاک و محیط زیست استان مازندران را به مسلخ و نابودی کشانده است.



به گزارش خبرنگار مهر، هجمه ها و فعالیت های مخرب و زیست محیطی  سبب شده تا وضعیت محیط زیست در استان مازندران شکننده شود و فعالان و تشکل های زیست محیطی خواستار برنامه ریزی برای رفع مشکلات هستند. بهرام فغانی ، رئیس محیط زیست شهرستان ساری در این زمنیه به خبرنگار مهر می گوید: به مناسبت روز زمین پاک همه ساله مردم سراسر جهان جشن می گیرند وبه همه تذکر می دهند که زمین تنها کره ای  است که برای زندگی ما مناسب است. وی با بیان اینکه دانش آموزان گروه هدف سازمان محیط زیست هستند ، افزود : اگر آموزشهای لازم به دانش آموزان داده شود آنها می توانند این آموزش را به خانواده ها منتقل کنند. رئیس محیط زیست شهرستان ساری با بیان اینکه زمین مادر تمام موجودات جهان است ، گفت : در قران نیز بارها به مظاهر طبیعی سوگند خورده شده است .
 
دکتر ایاز ، نماینده انجمن سمن های استان مازندران با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست یک وظیفه عمومی است ، اظهارکرد : اگر امروز سازمانهای مردم نهاد مختلفی در سطح استان شکل گرفت به دلیل عشق به محیط طبیعی و حفظ آن برای نسل های آینده است . وی بابیان اینکه فعالیت های انسان سبب آلودگی محیط زیست شده است ، گفت : آلودگی که به محیط زیست تحمیل می شود و عواقب و پیامدهایی که از طریق مصرف بیش از حد مواد ومنابع روبرو می شویم نتیجه حرص و آز ویا عدم آگاهی افراد است. مدیرعامل شرکت توازن محیط زیست افزود : طیف گسترده جامعه آنهایی هستند که محیط زیست زیبا و بدور از آلودگی را دوست دارند چرا که سلامت افراد جامعه در گرو آن است. افزایش بیماریها در مازندران/ افزایش مصرف سموم کشاورزی نماینده انجمن سمن های استان مازندران ادامه داد :امروز شاهد افزایش بیماری هایی همچون سرطان در مازندران هستیم که یکی از دلایل اصلی آن مصرف کودهای شیمیایی است .

وی با بیان اینکه زیربنای اصلی مهرورزان زمین پاک ، آموزش است ، تاکید کرد : آموزش ها باید از سطوح پیش دبستانی و دبستان شروع شود و سازمان مردم نهاد مهرورزان نیز جامعه هدف خود را این قشر از جامعه قرارداده است . مدیرعامل شرکت توازن محیط زیست  به افزایش مصرف سموم کشاورزی اشاره کرد و گفت : در اولین مرحله باید پیامدها و عواقب مصرف سموم کشاورزی را به کشاورزان نشان دهیم نماینده انجمن سمن های استان مازندران ، ادامه داد :  اگرکشاورزان ندانند مصرف بیش از حد سموم کشاورزی چه بلایی سر برادرانش می آورد به نتیجه نخواهیم رسید . دکتر ایاز تاکید کرد : آنچه کشاورزان باید بدانند این است که خودشان در معرض بیماری سرطان هستند و آبهای زیرزمینی آلوده شدند و این ناشی از سوء مدیریتها است. مدیرعامل شرکت توازن محیط زیست با تاکید بر اینکه باید توسعه ای معقول داشته باشیم ،گفت : نباید جلوی پیشرفت و توسعه را بگیریم بلکه باید در کنار آن پایش و مدیریت زیست محیطی بگذاریم.
 
داریوش عبادی دبیر کمیته سازمان مردم نهاد زیست محیطی شمال کشور شاخه مازندران نیز به خبرنگار مهر اظهار کرد : هراقدام و عملی که مانع تخریب محیط زیست شود قدمی ملی است که به سوی جامعه و در جهت تعالی و حفظ آن برمی داریم. وی با بیان اینکه به دلیل تغییر اقلیم امروز در جهان 100 میلیون گرسنه وجوددارد، گفت : کارخانه ها و آلودگی محیط زیست سبب تغییر اقلیم درجامعه می شوند. دبیر کمیته سازمان مردم نهاد زیست محیطی شمال کشورشاخه مازندران ، ادامه داد : کشور ما به سرعت به سمت تغییر اقلیم حرکت می کند و امسال شاهد افزایش دو درجه ای هوا هستیم. عبادی با تاکید بر اینکه نگاه جدی به محیط زیست در آموزش و پرورش وجود داشته باشد ، افزود : در تمام سطوح تحصیلی باید درس محیط زیست گنجانده شود. وی با بیان اینکه جراید و رسانه ها با آگاه سازی مردم  دین و وظیفه خود را در قبال محیط زیست انجام دهند ، گفت : گام اول اراده ملی است که باید در خود دولتمردان بوجود بیاید. طرح تفکیک زباله جامع نیست دبیر کمیته سازمان مردم نهاد زیست محیطی شمال کشورشاخه مازندران نقش خانواده ها را در بسیار مهم دانست و افزود : اگر رسانه ها در جهت آگاه سازی خانواده ها گام بردارند تا حد زیادی می توان این فرهنگ را درجامعه نهادینه کرد. عبادی به تفکیک زباله از مبدا اشاره کرد و ادامه داد : طرح تفکیک زباله به دلیل اینکه برای بازیافت آن تدابیری اندیشیده نشده است طرحی جامع نیست.

وی بیان داشت : اگر تمام مردم ساری این طرح را اجرا کنند بدلیل اینکه فرایند بازیافت وجود ندارد دوباره روی هم جمع می شود و عملا کاری صورت نمی گیرد. دبیر کمیته سازمان مردم نهاد زیست محیطی شمال کشورشاخه مازندران  افزود : ما زباله ها را موادی دور ریختنی می دانیم این درحالیست که اگر فرآیند بازیافت درست تعریف شود می تواند به عنوان ثروت ملی محسوب شود. همچنین مولانا ، مسئول شورای هماهنگی سمن های زیست محیطی شمال کشور، اظهارکرد : با توجه به وضعیت شکننده محیط زیست کشور این مسئله به یک امر ملی و حیاتی تبدیل شده است . وی بابیان اینکه سازمانهای مردم نهاد آرمانهای فردی را به اراده جمعی تبدیل می کنند، گفت: هدف اصلی این سازمانها به مشارکت درآوردن مردم است . مسئول شورای هماهنگی سمن های زیست محیطی شمال کشور به آموزش ها توسط سازمانهای مردم نهاد اشاره کرد وافزود : اساس آموزش آن است که بدانیم طبیعت جزیی از اموال مردم محسوب می شود و همانطور که از خانه خود حفاظت می کنند باید مراقب محیط زیست نیز باشند. مولانا با بیان اینکه سازمانهای مردم نهاد حلقه واسط بین مردم و سازمانها هستند ،گفت : حوزه مدنی در کشور بسیار باریک است و این سازمانها تلاش می کنند که این حوزه را گسترش دهند . وی به تشکیل سمن های زیست محیطی شمال کشور اشاره کرد وادامه داد : تاکنون 25 سازمان مردم نهاد زیست محیطی عضو این شبکه هستند و تلاش می کنیم که  سازمانهای 20 استان را به این شبکه متصل کنیم . مسئول شورای هماهنگی سمن های زیست محیطی شمال کشور با بیان اینکه سالانه 20 میلیون تن زباله در کشور تولید می شود ، گفت : این درحالیست که مجموع تولید گندم و برنج ایران 5/2 تن کمتر از این رقم می باشد. سهم 22 درصدی استانهای ساحلی در تولید زباله مولانا سهم استانهای ساحلی در تولید زباله راحدود 22 درصد دانست و تاکید کرد : از این تعداد تنها 20 درصد بازیافت علمی می شود. وی بابیان اینکه بودجه ای که برای سال 93 در نظر گرفته شده 12 میلیارد تومان است ، گفت : این رقم درمقابل حجم زباله بسیارناچیزاست. مسئول شورای هماهنگی سمن های زیست محیطی شمال کشور با اشاره به اینکه در استان بازیافت زباله نداریم ، بیان داشت : در استان مازندران با جابجایی زباله مواجه هستیم و این زباله ها در جنگل ها و مراتع استان به صورت غیر اصولی دفن می شوند. مولانا ادامه داد : باید فرهنگ سازی برای کاهش تولید زباله در کشور و با کمک سازمانهای مردم نهاد ومسئولان صورت گیرد.








۱۳۹۳/۲/۴ - ۱۰:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن