تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806350781




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرهنگ؛ حلقه مفقوده صنعت گردشگری ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فرهنگ؛ حلقه مفقوده صنعت گردشگری ایران تهران - ایرنا - هرچند فرهنگ مقوله ای تقریبا بیگانه در صنعت گردشگری ایران است؛ اما اکنون بسیاری از کشورهای گردشگرپذیر جهان از این ظرفیت برای رشد و توسعه این صنعت در کشورشان بهره می گیرند.


گردشگری بدون فرهنگ شانس و مجالی برای رشد ندارد و امروزه رشد این صنعت تا اندازه زیادی به جریان فرهنگی کشورها وابسته است.
بسیاری از همین کشورها هر چند از قدمت، تاریخ و تمدن بزرگ ایران برخوردار نیستند اما بخوبی از داشته های فرهنگی و تاریخی خود برای رونق گردشگری بهره گرفته اند.
فرهنگ مجموعه ای از آداب و رسوم و آیین ها شامل موسیقی، نمایش های سنتی، هنر و... است که صد البته اغلب مناطق ایران سرشار از غنای فرهنگی بوده اما کمتر در حوزه گردشگری کشور از این ظرفیت ها استفاده شده است.

** فرهنگ خاطره ماندگار
نگرش مثبت میزبانان به گردشگران، ادب و برخورد های صمیمی و دوستانه که نشئت گرفته از فرهنگ آنان است، مبانی اصلی توفیق صنعت گردشگری را تشکیل می دهد.
گردشگر معمولاً در تمام طول عمر خود، خاطرات و تجارب سفر را به یاد دارد و هر رفتاری که از جامعه میزبان مشاهده کرده باشد، نمودی از فرهنگ آن جامعه تلقی می کند.
در این میان اما آنچه که بیش از همه خاطره در اذهان گردشگران و جهانگردان باقی می گذارد برخوردهایی از جامعه میزبان است که با میهمانان در کشور مقصد می شود.
این برخوردها معمولا ناشی از سطح فرهنگ جامعه میزبان و محلی است و در واقع همانی است که ناشی از سطح فرهنگ جامعه است.
در واقع همین برخوردها به توسعه رفت و آمدهای گردشگر منجر می شود و این خاطره ها تا پایان عمر از ذهن گردشگر پاک نمی شود.
چنانچه گردشگر با خاطره خوشی جامعه میزبان را ترک کند نه تنها خود بلکه دیگران را نیز به سفر به کشور یاد شده ترغیب خواهد کرد و این به رشد صنعت گردشگری و بدنبال آن توسعه اشتغال و درآمد در جامعه میزبان منتهی می شود.

** جاذبه های ایران حاکی از روح فرهنگی
جاذبه های ایران برای گردشگر خارجی اصولا زاییده اصل خوشگذرانی که محور سفر بسیاری از گردشگران محسوب می شود نیست، بلکه بیشتر حاکی از روح فرهنگی، پیشینه عمیق تمدنی، نقش برتر همزیستی به جای تقابل، و به عبارتی مبتنی بر فرهنگ، هنر و دین است.
در عصر حاضر، رابطه ای دو جانبه بین فرهنگ و گردشگری به وجود آمده است. فرهنگ منبعی حیاتی برای توسعه گردشگری محسوب می شود و گردشگری نیز سهم مهمی در توسعه فرهنگی دارد.
گردشگری علاوه بر مزیت های اقتصادی و اشتغال، می تواند فرهنگ غنی مردم ایران را به سایر نقاط جهان بشناساند.
ایران اکنون جزو 10 کشور اول جهان با جاذبه های گردشگری است؛ آثار و بناهای تاریخی و علمی و فرهنگی نمودی از فرهنگ ماست و نشان دهندهء آن چیزی است که از گذشته های بسیار دور برای ما مانده است.
از این نمادها می توان برای توسعه صنعت جهانگردی در بخش های مختلف گردشگری از جمله تفریحی، فرهنگی، علمی، ورزشی و غیره بهره مند شد به نحوی که اکنون بسیاری از کشورهای نامدار در صنعت گردشگری از جمله ایتالیا بطور شایسته از آن استفاده می کنند.

**گردشگری پدیده فرهنگی
کارشناس گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت: گردشگری یک پدیده فرهنگی است و باید به عنوان یک پدیده کاملا فرهنگی با آن برخورد کرد.
ناصر رضایی به رضایت گردشگران از جامعه میزبان اشاره کرد و گفت: اگر یک گردشگر خارجی با رضایت کشور را ترک کند دست کم 8 نفر را برای سفر به ایران تشویق می کند اما اگر از حضور در کشور ناراضی باشد دست کم 27 نفر را از سفر به ایران بازمی دارد.
وی افزود: هر چند نمی توان به این آمارها استناد کرد اما رضایت گردشگر از جامعه میزبان به پایداری صنعت گردشگری کمک بسزایی می کند و باید کاری کرد که گردشگر راضی به موطن خود بازگردد.
رضایی در عین حال تصریح کرد به هر صورت در بحث گردشگری تفاوت های فرهنگی نیز وجود دارد و طبیعی است که فرهنگ و آداب و رسوم گردشگر خارجی مثل جامعه مقصد نباشد.
این کارشناس بااشاره به اینکه نباید میزان این تفاوت ها زیادتر شود گفت: بین اسلام و سادیر ادیان از نظر نوع برخورد تفاوت هایی وجود دارد اما این تفاوت ها نباید به تضاد تبدیل شود.
وی توجه به آموزش در صنعت گردشگری را ضروری خواند و گفت: برای مثال برای تشریح یک پدیده فرهنگی و ایجاد سایت باید در جامعه میزبان حضور یابیم و این جامعه را نسبت به ورود این پدیده ها آماده کنیم تا با چالش روبرو نشویم.
رضایی توضیح داد زمانی که یک فرهنگ مهاجر در جامعه میزبان حضور می یابد تفاوت هایی باخود به همراه دارد که مردم محلی با مشاهده فرهنگ آنان، نسبت به فرهنگ خود احساس غرور کرده و احساس می کنند که چیزی برای عرضه و گفتن دارند.
وی تصریح کرد آموزش رکن اساسی صنعت گردشگری است و به آگاهی جامعه میزبان و رشد گردشگری منجر می شود.
رضایی با بیان اینکه شیوه تعاملات فرهنگی بین جامعه میزبان و میهمان با آموزش قابل رفع است، افزود: این آموزش ها به دو شیوه رسمی و غیر رسمی ارایه می شود که آموزش رسمی از سوی ارگانهای مرتبط با گردشگری و آموزش غیر رسمی نیز از طریق رسانه ها و رادیو و تلویزیون و یا سینه به سینه خواهد بود.
وی بابیان اینکه آموزش ها به انتقال فرهنگ ها منتهی می شود افزود: نوع این آموزش ها باعث خواهد شد که جامعه میزبان احساس کند که دارای اصل و اصالت است و به همین دلیل بهترین رفتار را با گردشگر خواهد داشت.
رضایی درعین حال گفت: گردشگری خارجی نیز باید به فرهنگ های جامعه میزبان احترام بگذارد و زمانی که فرهنگ ها در تعامل قرار گیرند نگرانی ها کاسته خواهد شد.
این کارشناس تصریح کرد باید جامعه همواره در معرض آموزش باشد و رها کردن جامعه منطقی بنظر نمی رسد و این آموزش ها چنانچه غیر مستقیم صورت گیرد آثار بیشتری بر جوامع محلی خواهد گذاشت.

** فرهنگ و پرسش های جهانگردان
سطح فرهنگی جامعه، موقعیت جغرافیایی و پیشینه برخورد با میهمانان و گردشگران از رایج ترین پرسش های جهانگردان برای حضور در کشوری است. با این دیدگاه نقش فرهنگ در توسعه صنعت جهانگردی باید از اولویت های مسئولین و دست اندرکاران قرار گیرد.
مراکز اقامتی، رستوران ها، فروشگاه ها و زمین های ورزشی معمولا محل آمد و شدهای گردشگران است و چنانچه مردم محلی نگرش منفی و ناخوشایندی نسبت به گردشگران داشته باشند، هرگز باعث موفقیت این صنعت نمی شوند.
آموزش به نیروها و مرتبطین صنعت گردشگری از حلقه های مفقوده صنعت گردشگری ایران است که ایجاد دوره های مختلف آموزشی از ضرورت های گردشگری ایران محسوب می شود.
از: علی حبیبی
فراهنگ (5) ** 1569**1588
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




02/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن