تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):از خوشبختى انسان درخواست خير از خداوند و خشنودى به خواست اوست و از بدبختى انسان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821161288




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مولانا تصنیف‌گویان از بلخ به قونیه می‌رود/ عصرانه‌ای با طعم موسیقیِ جمالی و خلعتبری


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی
مولانا تصنیف‌گویان از بلخ به قونیه می‌رود/ عصرانه‌ای با طعم موسیقیِ جمالی و خلعتبری
فردین خلعتبری آهنگساز و فرشاد جمالی خواننده موسیقی ایرانی این روزها مشغول ضبط تازه ترین اثر موسیقایی خود در استودیو صبا یکی از قدیمی ترین مراکز ضبط آثار موسیقایی کشورمان با صدابرداری قاسم و کاوه عابدین هستند.



به گزارش خبرنگار مهر، اين اثر كه هم اكنون مراحل پاياني ضبط را طي مي كند بر اساس اشعاري از مولانا شكل گرفته كه فردين خلعتبري آهنگسازي آن را براي كوارتت زهي، سازهاي كوبه اي و ايراني و ساز هارپ انجام داده است. این در حالی است که در سازبندي موسيقي ايراني اين اثر از سازهايي چون رباب و دوتار نيز استفاده شده است و فرشاد جمالي خوانندگي قطعات را برعهده دارد. روند ساخت اين اثر يك سال و نيم پيش آغاز شده و هم اكنون مراحل آخر را براي انتشار طي مي كند كه در صورت اخذ مجوز ارديبهشت ماه در بازار موسيقي عرضه مي‌شود.

یک دوستی چهار ساله مقدمه ای برای تولید آلبوم جدید فرشاد جمالي خواننده موسيقي ايراني است كه تا كنون آلبوم هاي «ديار مهر» و «سرزمين خورشيد» را به آهنگسازي تهموث پورناظري منتشر كرده است. این خواننده شنبه 30 فروردین ماه با دعوت از نمایندگان تعدادی از رسانه در استودیو صبا آنها را در جریان روند آخرین مراحل تولید و ضبط این آلبوم موسیقایی که هنوز نام آن مشخص نشده است، قرار داد.

وی در توضیح مقدمه تولید این آلبوم موسیقایی گفت: آشنایی من با فردین خلعتبری به 4 سال گذشته بازمی‌گردد که خوشبختانه به دلیل نوع نگاه شاعرانه و فاکتورهایی که او برای موسیقی در نظر می گرفت باعث شد که این آشنایی تبدیل به یک دوستی نزدیک شود. ضمن اینکه یک خواننده برای اینکه بخواهد اثر ماندگاری را به مخاطبان خود ارائه دهد باید اولویت های زیادی را مد نظر خود قرار دهد و یکی از همین اولویت های مهم ارتباط خوب بین خواننده و آهنگساز است که خوشبختانه بین من و فردین خلعتبری این فضا به وجود آمد و منجر به تولید چنین اثری شد.

تصمیم گرفتم که خود را برای بهتر کار کردن آماده کنم جمالی ادامه داد: در ابتدا قرار بر این بود اشعار شاعران معاصر را برای تولید این آلبوم موسیقایی استفاده کنیم اما بعد از اینکه چند غزل از دیوان شمس را به فردین خلعتبری پیشنهاد دادم او تصمیم گرفت که بر اساس آنها آهنگسازی کند که پروژه ما آغاز شد و  کار را براساس کوارتت زهی همراه با «هارپ» و  سازهای ایرانی و کوبه ای آغاز کردیم. البته به دلیل مشغله های فراوانی که هم برای من و هم برای فردین خلعتبری در بین کار پیش آمد تولید آلبوم مقداری بیش از زمان پیش بینی شده به طول انجامید اما آنچه برای انتشار آماده شده به اعتقاد من اثر قابل قبولی است که می تواند برای مخاطبان موسیقی ایرانی قابل توجه باشد.

این خواننده موسیقی ایرانی تصریح کرد: به نظر من فاصله افتادن در تولید برخی از کارها در برخی از مواقع به استحکام آن اثر کمک کرده و صاحب اثر را برای بهتر کار کردن چه در مقام آهنگساز و چه در مقام خواننده آماده می کند. من در سال جاری تصمیم گرفتم که خود را برای بهتر کار کردن آماده کنم در این راستا هم همکاری های خوبی با بزرگان موسیقی ایران از جمله فردین خلعتبری و احمد پژمان آغاز کرده ام که امیدوارم نتایج قابل قبولی برای مخاطبان باشد.

کار با فردین خلعتبری چندان ساده نیست وی خاطرنشان کرد: ما در دنیای امروزی در کنار اینکه باید به کیفیت آثار توجه بسیار زیادی داشته باشیم باید به معرفی شدن نیز توجه کنیم. به طور حتم اگر مخاطبان موسیقی به وسیله رسانه ها از کارهای تولید شده ما خبردار نشوند شاید کسی خبردار نشود به همین دلیل امیدوارم نحوه انتشار آلبوم به نحوی باشد که ما حضور مفیدی در عرصه موسیقی داشته باشیم.

جمالی در بخش دیگر از صحبتهای خود تصریح کرد: کار با فردین خلعتبری چندان ساده نیست گرچه باید بگویم من در این پروژه رشد کردم و در این فضا و فرم چیزهایی بسیار زیادی یاد گرفتم. ضمن اینکه در این اثر از دیگر ویژگی‌های صدایم استفاده شد.

در این آلبوم به تصنیف بسنده کردم فردین خلعتبری آهنگساز این آلبوم موسیقایی هم بعد از اینکه بخش هایی از قطعه ها را با فرشاد جمالی برای ضبط تمرین کرد خطاب به خبرنگاران از نوع ترکیب بندی سازهای اجرایی و تفاوتی که در ساختار ارکسترال چنین آثاری سخن گفت و در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران که از وی درباره استفاده نکردن از ساز و آواز در این آلبوم سوال داشت، خاطر نشان کرد: فرم موسیقی سنتی ایرانی کاملا مشخص است. پیش درآمد، درآمد، آواز، چهار مضراب و تصنیف و رنگ از اجزا آن است که اگر می خواستم به آن پایبند باشم شاید در حوصله شنونده و طول زمان آلبوم نبود، لذا به تصنیف بسنده کردم. 

این آهنگساز صاحب نام موسیقی کشورمان در ادامه صحبتهای خود به قطعات تولید شده این آلبوم که برگرفته از اشعار مولاناست نیز اشاره کرد و گفت: من دوست داشتم در این فضایی که با فرشاد جمالی به عنوان خواننده اثر حضور دارد به نسبت درستی برسم. در واقع تمایل من این بود که مخاطب سفری ذهنی با مولانا از بلخ تا قونیه داشته باشد. گرچه هنر باور شخصی هنرمند است اما این اثر هنری گاهی، زمانی می تواند برای خالق اثر دلنشین و شیرین باشد که مخاطب به فراخور ذهنیتی که از اثر پیدا کرده خود را با صاحب اثر شریک ببیند و در نهایت همه از این شراکت خشنود باشند. 

اجرای آثار ایرانی با ارکستر های غیر ایرانی خلعتبری درباره نحوه فعالیت خود با فرشاد جمالی نیز توضیح داد: فرشاد جمالی از جمله خوانندگانی است که مدل خودش زندگی می کند و تمایل دارد فقط به کاری که به آن علاقه دارد بپردازد و این به طور حتم انگیزه خوبی  همکاری با او بود. من تلاش می‌کنم با وجود استفاده از سازهای غیر ایرانی از موسیقی ایرانی فاصله نگیریم و امیدوارم شاهد اجرای آثار ایرانی با ارکسترهای غیر ایرانی و به تقاضای مخاطب غیرایرانی به منظور تبادل فرهنگی هم باشیم. در این اثرِ منصوب به مولانا به رنگ ساز ایرانی احتیاج داشتم که از سازهایی چون دیوان، عود، تار و رباب نیز استفاده کردیم.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود اشاره کرد که نوگرایی یکی از اهداف مهمش در ساخت موسیقی است و خاطرنشان کرد: قرار نیست کارهای عجیب و غریب انجام دهیم. پرداخت به  چندصدایی در ادامه آنچه آهنگسازان معاصر ایرانی به آن پرداخته اند، برای من سیر لازم است و این انگیزه من از متوقف نشدن در موسیقی مهم سنتی است. یک حرکت نرم و آرام و اصلاح گونه برای من مطلوب تر است.

موسیقی اگر شنیدنی باشد صدای آن  به همه خواهد رسید این هنرمند ادامه داد: اشعار مولانا توامان وجوه بیرونی و درونی  دارد. موضوع درونی و برون‌گرایی اغراق آمیز دارد که در تصنیف موسیقی بیشتر به همین برون گرایی توجه می شود. در این اثر تلاش کردم در ارکستراسیون به درون اشعار توجه دهم.  این آهنگساز به شرایط این سال‌های عرضه آثار موسیقایی در بازار و دیدگاه تهیه کنندگان به  موسیقی اشاره کرد و گفت: در بازار موسیقی باید  محصولات متفاوتی عرضه شود و این خاصیت روزگار ماست که همگان  در این فضا بتوانند با ارائه کارهای بهتر و با کیفیت به فعالیت خود ادامه دهند و معتقدم اگر موسیقی شنیدنی باشد صدای آن به همه خواهد رسید.

خلعتبری افزود: گرچه در تمام دنیا موسیقی پاپ از موسیقی کلاسیک  محبوب تراست اما اگر کمی دقت کنیم خواهیم دید که  بسیاری از آثار محبوب پاپ پس از تنها یک دهه به ورطه فراموشی سپرده شده اند و تاریخ گواه ماندگاری آثار کلاسیک است. اگر نزدیکی بین اندیشه و بازار ایجاد شود و  مخاطب فلسفه اثر را بداند، جامعه نیز عمیق تر می شود. گزارش از علیرضا سعیدی  


۱۳۹۳/۲/۲ - ۰۹:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن