تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815681188
لهجه بلخ و دریافت بهتر سخن مولانا
واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
لهجه بلخ و دریافت بهتر سخن مولانا
«لهجه بلخ و دریافت بهتر سخن مولانا» عنوان کتابی است از «محمد آصف فکرت» نویسنده و پژوهشگر صاحبنام افغانستان که به تازگی در تهران منتشر شده است.
به گزارش خبرنگار دفتر منطقهای خبرگزاری فارس، «لهجه بلخ و دریافت بهتر سخن مولانا» عنوان کتابی از «محمد آصف فکرت» نویسنده و پژوهشگر صاحب نام افغانستان این که به تازگی در تهران منتشر شده است. «محمد آصف فکرت» در این اثر، به واژگانی از دیوان شمس و مثنوی معنوی اشاره کرده است که تاکنون در زبان فارسی مردم افغانستان به ویژه در مناطق شمال افغانستان رایج است. این کتاب که به مناسبت انتخاب «غزنی» به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام منتشر شده است، بعد از مقدمه مؤلف، ابیاتی از دیوان شمس و مثنوی معنوی به صورت الفبایی آمده و نگارنده به شرح کلمات و واژگانی این ابیات پرداخته است که تا هنوز در بسیاری از مناطق افغانستان و تاجیکستان رایج است. مؤلف در این اثر با استناد به دیوان شمس و مثنوی معنوی مولانای بلخ، که در 8 قرن پیش در دورترین نقطه قلمرو زبان فارسی سروده شده است ما را با عظمت زبان فارسی و گستردگی آن بهتر آشنا ساخته است. با نگاهی به ابیاتی که در این کتاب از مولانا آمده است به خوبی میتوان پی برد که زبان فارسی در گذشته کمتر در معرض تحول و تغییر بوده است. ابیاتی از مولانا که در این کتاب آمده است به خوبی نشان از این دارد که در گذشته تفاوت چندانی میان گویشهای زبان فارسی نبوده است و با ورود زبانهای عربی، انگلیسی و برخی زبانهای دیگر در مناطق فارسیزبان تغییراتی در گویشها و واژگان به وجود آمده است. هر چند اینک تفاوتهای فرهنگی و برخی تفاوتهای گویشی در میان حوزه تمدنی زبان فارسی دیده میشود که برخی مسائل سیاسی نیز بیتأثیر بر این جدایی و تفاوت نبوده است، ولی اینک گسترش ارتباطات باعث آن شده است که تمام فارسیزبانان با شیوه بیان و گویشهای یکدیگر آشنا شوند. محمد آصف فکرت نیز در سخنانی که چندی قبل در جمع فارسیزبانان داشته است ضمن تاکید بر گسترش روابط همزبانان آنرا پدیده ناگزیری دانسته است که باعث از میان رفتن برخی از لهجهها را باعث میشود. بر اساس ابیاتی که در این کتاب از مولانا آمده است به خوبی میتوان پی برد که واژههای فراوانی در گفتار مولانا وجود دارد که امروزه در زبان فارسی متداول در مناطق مختلف افغانستان رایج است که در برخی دیگر از مناطق حوزه فارسیزبانان کاربرد خود را از دست داده است. در این اثر نگارنده، کاربرد واژهها و ترکیبات مولانا را که امروزه در برخی از مناطق فارسی زبان بخصوص زادگاه مولانا یعنی بلخ رایج است در کنار ابیات به صورت مختصرشرح داده است. در کتاب لهجه بلخ، برخی از ابیات دیوان شمس و مثنوی معنوی آمده است که عبارات و کلمات مذکور نشان از آن دارد که فارسی زبانان امروز افغانستان و تاجیکستان و گروههای دیگری از فارسیزبانان با آنها آشنایی بیشتری دارند که به برخی از این واژگان اشاره میکنیم. «باشنده»، به معنی ساکن، مقیم، که این واژه امروز در کابل و شمال افغانستان عمومیت دارد: مثلا من باشنده کابل هستم. ای خنک جانی که لطفش شمس تبریزی بیافت بر گذشت از نه فلک، بر لامکان باشنده شد «بد رگ»، به معنی بدگهر و بداصل و نسب که در بیشتر مناطق افغانستان امروزه عمومیت دارد و مورد استفاده قرار میگیرد: خاک لعنت بر سر افسوس دارد بدرگی کو کند از خاکساری درهم این هنجار من «بورانی»، نوعی خوراکی که در مقدمه پختن با روغن سرخ شود، مثل بادنجان بورانی یا بورانی بادنجان، قابل یادآوری است که خوراک دیگری که جز مهم آن را خمیر می سازد با نام بولانی نیز یاد میشود: بانگ جوشاجوش آمد بامدادان مر مرا بوی خوش می آیدم از قلیله و بورانیی «جواز عبور»، به معنی پروانه عبور، برگه عبور، این اصطلاح هنوز در افغانستان به همین صورت و نیز به صورت«جواز سیر» جزو اصطلاحات راهداری و راهنمایی و رانندگی است: بر قنطره بست باجدارم از بهر عبور ده جوازم «چاشت»، در افغانستان این واژه معاول ظهر است یعنی ساعت 12 اما در برخی از مناطق ایران، چاشت موقعیتی میان بامداد و ظهر دارد: هر جا تویی جنت بود، هر جا روی رحمت بود چون سایه ها در چاشتگه، فتح و ظفر پیشت دود «دست نماز»، به معنی وضو گرفتن که تا هنوز در بیشتر مناطق افغانستان بخصوص در کابل، هرات و بلخ و حتی در زبان پشتو با اندک تغییری موجود است: آن کس که به آب دیده اش میجویم در جستن او روان چو آب جویم امروز پگاه آمد و گفتا بسماع نگذاشت که من دست نمازی بشوم «دهلیز»، دالانچه، راهرو، در زبان گفتاری بلخ و کابل دالیز میگویند و در زبان گفتاری هرات دهلیز: من بدین در طالب چیز آمدم صدر گشتم چون به دهلیز آمدم «رهگذر»،عابر، در بلخ و کابل و هرات رهگذر و راهگذر و در تهران عابر گویند: رهگذریانش ملامتگر شدند پس بگفتندش بکن این را، نکند «زبان صدگز»، نشان از گستاخی زبان، که تا هنوز در بیشتر مناطق افغانستان رایج است و کنایه از گستاخی و زبان دارازی است: چون به نزدیک ولیّ الله شود آن زبان صد گزش کوته شود «شیشک»، در افغانستان به گوسفند یکساله گفته می شود و تا هنوز در بیشتر مناطق بخصوص در هرات رایج است: گرگ اغلب آنگهی گیرا بود کز رمه شیشک بخود تنها بود «قابله»، زنی که هنگام ولادت زن حامله را طبابت و کمک کند. در تهران ماما می گویند: قابله گوید که زن را درد نیست درد باید، درد کودک را رهیست «کاریز»، واژۀ فارسی برای قنات است. قنات در تهران به کارمیرود و در بلخ و کابل و هرات عموماً کاریز گویند و حتی نام چندین موضع است؛ مانند کاریز میر در شمال کابل و شهرک کاریز در مرز هرات: شهره کاریزیست پر آب حیات آب کش تا بردمد از تو نبات «کاله»، کالا در معنای عام به معنای متاع و قماش و در زبان گفتار، کالا هم به معنای لباس به کار میرود و هم به معنای اثاث و وسایل؛ مثلاً کالا کشی به معنای اثاث کشی و کالای سفید به معنای لباس سفید. در زبان پشتو کالا به معنای لباس به کار میرود: قیمت هرک اله میدانی که چیست قیمت خود را ندانی ابلهیست «گـُرده»، کلیه، در زبان گفتار بلخ و هرات و کابل واژۀ «کلیه» نا آشنا است و عموما «گرده» گفته میشود در تهران کلیه میگویند مثلاً سنگ کلیه و کلیه گوسفند و گاو را قلوه میگویند: شادی اندر گرده و غم در جگر عقل چون شمعی درون مغز سر «گندنا و تره»، در زبان گفتار بلخ و کابل و نیز هرات «گندنا» همان است که در تهران «تره» گویند و تره در زبان گفتار کابل همان است که در تهران خیار چنبر و در هرات چنبر خیار گویند. نیز قابل یادآوریست که در کابل ترکاری به معنی سبزیجات است: تا هم ایشان از خسیسی خاستند گندنا و تره و خس خواستند «گیرا»، گیرنده و شکاری. اکنون در هرات به این مقصود واژۀ گیرند را به کاربرند؛ مثلاً گویند: سگ گیرند، ولی گیرا صفتی است به معنی جذّاب ؛ مثلاً گویند: صدای گیرایی دارد: گرگ اغلب آنگهی گیرا بود کز رمه شیشک بخود تنها بود «لت»، به معنی زدن، ضرب و کتک که در افغانستان این واژه تا هنوز رایج است: تا که شیطان از سرش بیرون رود بی لت خربندگان خر چون رود؟ «مغز خر خوردن»، کنایه از حماقت و شدت بی عقلی آدمی را گویند که این واژه تا هنوز در افغانستان و ایران رایج است: مغزخر خوردیم؟ تا ما چون شما پشّه را داریم همراز هما «موزه»، کفش ساق بلند که در تهران به آن چکمه میگویند در بلخ و کابل و هرات هنوز هم موزه میگویند. در کابل و بلخ مثلی نیز هست که گویند: آب را ندیده موزه کشیدن، کنایه از کاری بدون تأمّل و دوراندیشی کردن است: هردو پا شست و به موزه کرد رای موزه را بربود یک موزه ربای «نان بخش کردن»، نان به شکرانه بخش کردن هنوز در بلخ و کابل رایج است. حتی هنگامیکه به دیدار یا عیادت یا مبارکی میروند شماری نان با خود میبرند تا آن عیادت شونده یا میزبان خودش آن را بخش کند. بلکه شکر حق کن و نان بخش کن که نگشتی در جوال او کهن «نواله»، لقمۀ آماده، غذای چرب و نرم و خوشمزه و آماده که تا هنوز در هرات و برخی دیگر از مناطق افغانستان رایج است: این فضیلت خاک را زان رو دهیم که نواله پیش بی برگان نهیم «نه سوخ سوزد نه کباب»، به کنایه در مورد برقراری عدالت برای هردو طرف گویند. رعایت نفع هردو طرف. امروز گویند کاری کنید که نه سیخ بسوزد نه کباب. گویا در گذشته سیخ آهنی کمتر رایج بوده است گفته ناگفته کند از فتح باب تا ازان نه سیخ سوزد نه کباب «یخنی»، خوراکی که برای خوردن آینده تهیه کنند و نگهدارند؛ در هرات یخنی گوشتی را گویند که تنها و بدون مخلفات در آب پزند و چون آن گوشت را لای برنج نهند و دم کنند، «یخنی پلو» میگویند: وان بز از بهر میان روز را یخنیی باشد شه پیروز را انتهای پیام/و
93/01/19 - 16:52
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]
صفحات پیشنهادی
صاحبان تمکن مالی از دریافت یارانه انصراف دهند /دولت باید با شیوه بهتری از مردم درخواست انصراف کند
عضو کمیسیون عمران در گفت و گو با پانا صاحبان تمکن مالی از دریافت یارانه انصراف دهند دولت باید با شیوه بهتری از مردم درخواست انصراف کند خبرگزاری پانا عضو کمیسیون عمران گفت افرادی که تمکن مالی زیادی دارند باید از دریافت یارانه انصراف دهند اما این درخواست باید با ظرافت از مرمصباح یزدی: اگر اعتدال این باشد بهتر این است که اسمش را التقاط بگذاریم/باید به آمریکا بگوییم هرگز آشتی نمی کنی
مصباح یزدی اگر اعتدال این باشد بهتر این است که اسمش را التقاط بگذاریم باید به آمریکا بگوییم هرگز آشتی نمی کنیم فقط حاضریم نفت بفروشیم تکنولوژی دریافت کنیم آیت الله مصباح یزدی در بیستمین همایش ملی دفتر پژوهش های فرهنگی که با عنوان گفتمان اعتدال در بوته نقد در تاریخ 23 اسفند در مجسخنگوی استانداری مازندران: استاندار و فرمانداران مازندران از دریافت یارانه انصراف دادند
سخنگوی استانداری مازندران استاندار و فرمانداران مازندران از دریافت یارانه انصراف دادندسخنگوی استانداری مازندران از انصراف استاندار مازندران و فرمانداران شهرستانهای مازندران از دریافت یارانه خبر داد احمد مظفری امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری از انصراف استاندار مانصراف مردم از دریافت یارانه زمینه خدمت رسانی بهتر دولت را فراهم می کند
استانها مرکز تهران جهانگیری انصراف مردم از دریافت یارانه زمینه خدمت رسانی بهتر دولت را فراهم می کند پیشوا - خبرگزاری مهر معاون اول رییس جمهور گفت باید تلاش کرد تا مردمی که نیازمند دریافت یارانه نیستند انصراف خود را اعلام کرده تا زمینه خدمت رسانی بهتر فراهم شود به گزارش خمتن کامل سخنان دهباشی در مراسم تشییع باستانی پاریزی
پنجشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۶ مدیر مسوول مجله بخارا در مراسم تشییع باستانی پاریزی صحبت کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا علی دهباشی 7 فروردین ماه در دانشگاه تهران ضمن بیان تسلیت به فرزندان استاد باستانی پاریزی با خوانش این دو بیت ای روشنی باغ و بهاران که تو بودایران یکی از بهترین کانونهای گردشگری حلال منطقه
پنجشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۴ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با اشاره به وجود ظرفیتهای کشور از تبدیل شدن ایران به یکی از بزرگترین و بهترین کانونهای گردشگری حلال منطقه خبر داد به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا مسعود سلطانیفر در حاشیه بازدیدانتظار یازده ساله گلاب آدینه برای دریافت سیمرغ بلورین
انتظار یازده ساله گلاب آدینه برای دریافت سیمرغ بلورین گلاب آدینه بازیگری که یازده سال برای دریافت سیمرغ بلورین خود صبر کرد به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران گلاب آدینه در سال 1332 شمسی در تهران به دنیا آمد نام اصلی او گلاب مستعان دختر حسینقلی مستعان و همسر مهداستاندار هرمزگان:گردشگران نوروزی خدمات شبانه روزی دریافت می کنند
استاندار هرمزگان گردشگران نوروزی خدمات شبانه روزی دریافت می کنند بندرعباس- ایرنا- استاندار هرمزگان با اشاره به این که دستگاه های خدمات رسان اعلام آماده باش شده است گفت گردشگران نوروزی خدمات شبانه روزی دریافت می کنند به گزارش ایرنا جاسم جادری عصرسه شنبه در مراسم افتتاح ستاد استآخرین سخنان حضرت صدیقه طاهره (سلاماللهعلیها)/ ویژگی شیعه واقعی از منظر امابیها
آخرین سخنان حضرت صدیقه طاهره سلاماللهعلیها ویژگی شیعه واقعی از منظر امابیها حضرت فاطمه س میفرمایند شیعیان ما از بهترین افراد اهل بهشت هستند و هر کس ما را دوست بدارد و دشمنِ دشمنان ما باشد و با قلب و زبانش ایمان آورده است اگر مخالفت با امر و نهی ما کند شیعه ما نیست گرپیام تبریک عید مدیرعامل بنیاد شمس و مولانا
فرهنگ و ادب بازار نشر پیام تبریک عید مدیرعامل بنیاد شمس و مولانا حجتالله ایوبی مدیرعامل بنیاد شمس تبریزی و مولانا به مناسبت فرارسیدن عید نوروز و سال جدید پیام تبریک صادر کرد به گزارش خبرگزاری مهر حجتالله ایوبی معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل بنیاد شکارگردان فیلم آتش بس:هیچگونه یارانهای دریافت نکردهام/یارانه نقدی در زیرساختهای اقتصادی هزینه شود
کارگردان فیلم آتش بس هیچگونه یارانهای دریافت نکردهام یارانه نقدی در زیرساختهای اقتصادی هزینه شود تهمینه میلانی از مسئولین درخواست کرد تا با هزینهکردن یارانه نقدی در زیرساختهای اقتصادی موانع موجود در بهبود وضعیت اقتصاد کشور را برطرف کنند به گزارش نامه نیوز این کارگردان سیعلی نیکوسخن در گفتوگوی مشروح با فارس: جوانان چاپ پادویی را عیب میدانند/ اتحادیهها و اهالی صنعت چاپ، آزمایشگ
علی نیکوسخن در گفتوگوی مشروح با فارس جوانان چاپ پادویی را عیب میدانند اتحادیهها و اهالی صنعت چاپ آزمایشگاهی برای مسئولان چاپ شدهاندرئیس اتحادیه چاپخانهداران تهران گفت اتحادیهها و اهالی صنعت چاپ آزمایشگاهی برای مسئولان چاپ شدهاند در صورتی که برای پیشبرد اهداف این صنعتنرم افزار گردش مجازی در تخت جمشید در تلفن همراه گردشگران قابل دریافت است
نرم افزار گردش مجازی در تخت جمشید در تلفن همراه گردشگران قابل دریافت است شیراز- ایرنا- روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان فارس اعلام کرد نصب راهنمای گردشگری مجازی تخت جمشید و پاسارگاد با استفاده از نرم افزارهای سه بعدی در گوشی همراه مسافران نوروزی قابل/خبرهای دریافتی سینما و تئاتر /
دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۸ ۰۱ بخش فیلمهای نیمهبلند به یازدهمین دوره جشنواره نهال اضافه شد به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا و طیق اعلام ستاد خبری یازدهمین جشنواره فیلم کوتاه نهال بنابر درخواست فیلمسازان دانشجو و با تصمیمگیری علیرضا قاسمی دبیر جشنواره بخش فیلمهای نیمهبلجایزه بزرگ بهترین خاطره من در ایام عید بود
شهربانو موسوی جایزه بزرگ بهترین خاطره من در ایام عید بود مجموعه تلویزیونی جایزه بزرگ به کارگردانی مهران مدیری یکی از خاطرات خوب من در سالهای گذشته در ایام عید بود شهربانو موسوی بازیگر تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران گفت هر روز زنانصراف مدیران سازمان میراث فرهنگی از دریافت یارانه
دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۸ ۳۲ مدیران سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در نامهای خطاب به رییسجمهور انصراف خود را از دریافت یارانهی نقدی اعلام کردند به گزارش ایسنا در این نامه آمده است همسو با اهداف عالیه نظام و در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی با هدف حمایت از اقشارنشریه علمی دانشکده عمران دانشگاه سمنان اعتبار علمی پژوهشی دریافت کرد
نشریه علمی دانشکده عمران دانشگاه سمنان اعتبار علمی پژوهشی دریافت کرد سمنان - ایرنا - نشریه علمی دانشکده عمران دانشگاه سمنان از کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور اعتبار علمی – پژوهشی دریافت کرد به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی دانشگاه سمنان مدیر مسوولی این نشریه را عبدالحسین حداد-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها