تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت ها فاسد باشد، بركت از ميان مى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821096756




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موزه مدرسه حکیم نظامی آستارا نیمه نخست امسال راه اندازی می شود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

موزه مدرسه حکیم نظامی آستارا نیمه نخست امسال راه اندازی می شود آستارا ـ ایرنا ـ مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان اعلام کرد : موزه مدرسه حکیم نظامی شهرستان آستارا به عنوان یکی از موزه های تخصصی استان نیمه نخست امسال راه اندازی و فعال می شود .


ˈ رضا علیزاده ˈ عصر روز دوشنبه در بازدید از مدرسه تاریخی حکیم نظامی آستارا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برای تجهیز و راه اندازی موزه مدرسه حکیم نظامی آستارا تا کنون یک میلیارد ریال هزینه شده و پنج میلیارد ریال دیگر نیز برای مرمت و تجهیز آن صرف می شود .
وی بیان کرد : بنای مدرسه تاریخی حکیم نظامی آستارا برای مناسب سازی به عنوان یک موزه ، نیاز به برخی فعالیت های مرمتی و تامین امکانات امنیتی و حفاظتی و نورپردازی دارد که در چند ماه آینده این کار انجام می شود .
وی گفت : این ساختمان تاریخی پس از تکمیل و تجهیز به مکانی برای معرفی قابلیتهای فرهنگی و هنری ، آثار تاریخی و فرهنگی و به خصوص آموزشی شهرستان آستارا تبدیل می شود .
علیزاده اضافه کرد : تاکنون عملیات اولیه آماده سازی این مدرسه برای تبدیل به موزه انجام شده و ویترین های موزه نیز خریداری و به محل ساختمان منتقل شده است .
فرماندار شهرستان آستارا نیز در این بازدید با بیان اینکه این مدرسه شناسنامه فرهنگی شهرستان آستارا است ، اظهار کرد : با توجه به اینکه هیچ موزه ای در شهرستان آستارا وجود ندارد ، درصدد هستیم تا راه اندازی موزه مدرسه حکیم نظامی را هر چه زودتر به سرانجام برسانیم .
سیروس شفقی با اشاره به اینکه مدرسه تاریخی حکیم نظامی با شماره 15220 در سال 1384 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است ، افزود : این مدرسه نشان از قدمت دیرینه فرهنگی شهرستان آستارا دارد .
وی اضافه کرد : در محل موزه مدرسه حکیم نظامی اسناد ، مدارک و لوازم مربوط به آموزش و پرورش و برخی اشیا و مشخصات فرهنگی مردم آستارا عرضه خواهد شد .
شفقی بیان کرد : این مدرسه قطب فرهنگی غرب گیلان در سالیان گذشته محسوب می شود و نشان دهنده قدمت ارزش علم دانش در این خطه است به طوریکه با تاثیر از آثار فرهنگی این مدرسه ، با سوادی در شهرستان آستارا به بیش از 98 درصد رسیده و در واقع بیسوادی در این شهرستان ریشه کن شده است .
به گزارش ایرنا ، مدرسه حکیم نظامی آستارا در سال 1287 بنیان گذاشته شده است و برخی از شخصیت های برجسته علمی ، فرهنگی و ادبی کشور دانش آموخته این مدرسه بوده اند .
مدرسه تاریخی حکیم نظامی با دارا بودن حیاط بزرگ ، بام های سفالی ، در و پنجره های چوبی و شومینه های چدنی ترکیبی از معماری اصیل و بومی منطقه را در خود دارد . ک/3
535/604
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




02/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن