تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 2 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تقواى الهى داشته باشيد و اصلاح كنيد ميان خودتان را زيرا خداوند در روز قيامت ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812220841




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت در چهار راه گام دوم هدفمندي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دولت در چهار راه گام دوم هدفمندي
گفت‌وگوهاي هشدار‌آميز طيف اقتصادانان نهاد گرا درباره گام دوم هدفمندي كم بود كه روز گذشته اظهار‌نظرهاي رمز‌گونه برخي از نمايندگان مجلس به آنها اضافه شد


گفت‌وگوهاي هشدار‌آميز طيف اقتصادانان نهاد گرا درباره گام دوم هدفمندي كم بود كه روز گذشته اظهار‌نظرهاي رمز‌گونه برخي از نمايندگان مجلس به آنها اضافه شد. گويي آنها از افزايش قيمت‌ها خبر دارند ولي تنها با هشدار، دولت را ترغيب به روش ديگري مي‌كنند كه متفاوت با مشاوره دهندگان اقتصادي به دولت است.
  اين موج رسانه‌اي درخواست عقب‌نشيني دولت از اجراي گام دوم دارد. عيان كردن نشانه‌هاي غلط بودن روش دولت در اجراي گام دوم هدفمندي كه از چند هفته پيش از سوي حاميان دولت شروع شده و اكنون نيز برخي از اقتصاد‌دانان معروف مجلس نيز به آنها اضافه شده‌اند مردم را نگران كرده و البته كمي هم دلهره به ارمغان آورده است.
اقتصاد‌دانان نهاد‌گرا از فرشاد مومني، راغفر، ديني، رناني و... هر كدام با تأكيد بر اشتباه محاسباتي دولت در تعيين نرخ تورم به دولت توصيه مي‌كنند كه از روش شوك درماني در اقتصاد اجتناب كنند و جان كلامشان را مي‌توان در جمله دكتر محسن رناني يافت كه مي‌گويد: «طي سال‌هاي گذشته 420 درصد تورم ايجاد شده كه با كنترل‌هاي موجود بخشي از آن تخليه و اثرات آن در اقتصاد نمود پيدا كرده اما هنوز ظرفيت 230 درصد تورم جديد با  نحوه  اجراي دولت وجود دارد.»
وي از اجراي گام دوم هدفمندي با عنوان «‌جنگ اقتصادي‌» ياد كرده و خواسته است تا اعمال افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي به خصوص در بنزين و گازوئيل تا زماني كه اقتصاد از ركود خارج نشده است، متوقف شود.
اما اين طيف كه تعويق انداختن افزايش قيمت‌ها را به زمان ديگري موكول مي‌كنند و معتقدند كه عملكرد اين دولت نيز مانند دولت‌هاي قبلي نتيجه‌اي غير از افتادن در دور باطل ركود تورمي ندارد به اين سؤال جواب نداده‌اند كه آيا ادامه اين روند خود نيز باعث افزايش تورم ناشي از كسر بودجه نخواهد شد و اصولا چگونه مي‌توان با مشكل تأمين كسري بودجه يارانه نقدي، از ركود خارج شد !
در مقابل اين تفكر دكتر نيلي سر تيم برنامه‌ريزي اقتصاد در دولت يازدهم و مشاور رئيس‌جمهور معتقد است بار تورمي افزايش قيمت‌هاي بنزين و گازوئيل نهايتاً 10 درصد است و راه خروج از ركود تحريك بازارها و حمايت از روش تخصيص بودجه (‌افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي‌) به بخش توليد است.
سومين گفتمان نيز متعلق به تئوريسين‌هاي گام اول هدفمندي و حاميان دولت احمدي‌نژاد است. فرزين در رآس آنها چندي پيش در گفت‌و‌گو با تجارت فردا اگر چه حاضر به نقد گام‌هاي اجراي دولت جديد درباره هدفمندي نشده بود اما معتقد بود كه زمان اجرا ايراد دارد و بهترين زمان بهمن ماه امسال است. وي دليل انتخاب بهمن ماه را كم شدن اثرات تورمي دانسته و خواستار استفاده از تجربيات گام اول شده بود.
اما سومين گفتمان نيز بيشتر از سوي مجلس و در رأس آنها مصباحي مقدم رئيس كميسيون اقتصادي به گوش مي‌رسد. كساني كه بي‌شك از سناريو‌هاي محتمل و حتمي با خبر هستند مانند تيم مشاوره‌اي دولت يازدهم معتقدند تورم ناشي از اجراي گام دوم كمتر از 10 درصد است ولي با واژه «‌شيب ملايم‌» و افزايش تدريجي و كم قيمت‌هاي بنزين و
گازوئيل مخالفند.
رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس ضمن انتقاد از شيوه فعلي اصلاح قيمت‌ها، تنها دستاورد اين شيوه را افزايش نرخ تورم عنوان كرده و نسبت به بروز كسري بودجه در تأمين اعتبارات فاز دوم هدفمندسازي يارانه‌ها و نيز عدم امكان تخصيص اعتبار به بخش‌هاي توليد و سلامت هشدار داده است.
غلامرضا مصباحي مقدم با ابراز مخالفت صريح ازاين شيوه اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها گفته است: «دقيقاً افزايش قيمت‌ها يا اصلاح آن، كاري است كه 16 سال پيش دولت رفسنجاني و خاتمي انجام داد كه حدود 30 درصد قيمت‌ها افزايش يافت و نتيجه‌اي در بر نداشت.»
 وي همچنين با ابراز نگراني و پيش‌بيني بروز مشكل با اجرايي شدن شيوه اجرايي دولت، از طرح دولت در اجراي هفت ساله واقعي كردن قيمت‌ها نيز انتقاد كرده است.
مصباحي مقدم همچنين با ابراز نگراني از عميق‌تر شدن ركود واقعي كردن قيمت حامل‌هاي انرژي روش دولت  را غير ممكن دانسته و معتقد به روش شوك درماني و افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي طي پنج سال شده است. اين اقتصاد‌دان معتقد است درآمد حاصل از افزايش 20 تا 25 درصدي بنزين و گازوئيل حدود 4هزار ميليارد تومان است كه با اين حساب درآمد اسمي (نه واقعي) اين طرح به 32 هزار ميليارد تومان مي‌رسد و هنوز با ميزان يارانه نقدي 42 هزار ميليارد توماني فاصله معنا‌دار دارد.
بنا بر اين گزارش به نظر مي‌رسد شيوه اجرايي و ميزان افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي بر خلاف مرحله اول با اجماع اقتصاد‌دانان و كارشناسان همراه نيست و هر يك از چهار گفتمان موجود تنها به تبعات احتمالي مدنظرشان توجه دارند بي آنكه راه‌حل جامعي را پيشنهاد بدهند و همين موضوع بي‌شك علاوه بر تبعات پيش‌بيني شده از سوي كارشناسان به تبعات پيش‌بيني نشده‌اي كه در رأس آن تورم انتظاري است دامن مي‌زنند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: 01 ارديبهشت 1393 - 18:07





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن