تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم، كليد وضو و كليد هر چيزى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816940555




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استان کرمان 22 میلیارد متر مکعب بیلان منفی آب دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

استان کرمان 22 میلیارد متر مکعب بیلان منفی آب دارد کرمان - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان گفت: 22 میلیارد متر مکعب بیلان منفی آب در استان وجود دارد که بی نظیر یا کم نظیر است و سالانه یک میلیارد متر مکعب به آن اضافه می شود.


به گزارش ایرنا، محمدرضا بختیاری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: ایران، کشوری خشک است که 90 درصد آن در مناطق خشک و فرا خشک قرار دارد و فقط 10 درصد آن در مناطق مرطوب است.
وی خاطرنشان کرد: میانگین آمار بارندگی در 40 سال اخیر، 129 میلیمتر است و نقاطی در استان وجود دارد مانند شهداد که جزء کم باران ترین نقاط ایران است.
وی تصریح کرد: خشکسالی های اخیر وضعیت آب را با مشکل روبرو کرده و برداشت بی رویه آب این مشکل را مضاعف کرده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان گفت: آب با کیفیت را در شمال استان از دست داده و به نقطه شور رسیده ایم که به طور کلی وضعیت آب استان مناسب نیست.
وی ادامه داد: سالانه 6.2 میلیارد متر مکعب برداشت از منابع آب زیر زمینی است که از این میزان 94 درصد آن صرف کشاورزی می شود در حالی که در کشورهای اروپایی 47 درصد به صنعت اختصاص داده می شود اما در کشور ما سهم صنعت از این آب دو درصد و در کرمان یک درصد است.
وی تصریح کرد: باید منابع آب را در صنعت بکار ببریم و در بسیاری از مناطق استان کشاورزی ما سنتی است و اگر در جایی آبیاری مدرن اجرا شده سطح زیر کشت را افزایش داده ایم که این کار خوبی نیست لذا باید میزان برداشت را کاهش دهیم.
بخیتاری با بیان این که باید دو کار انجام شود، گفت: یکی برداشت آب کشاورزی را ساماندهی کنیم و به سمت آبیاری تحت فشار با شرط کاهش برداشت برویم زیرا اگر چنین نشود مشکل کاهش نمی یابد.
وی اضافه کرد: 34 هزار حلقه چاه در کرمان داریم که آمار غیر رسمی به 38 هزار حلقه هم می رسد و سفره های زیر زمینی چقدر جواب می دهد و باید این موضوع ساماندهی شود.
وی گفت: هم اکنون 270 میلیون متر مکعب نیاز آب استان است که 96 درصد آن از سفره های زیر زمینی است و نشان می دهد انتقال حوزه به حوزه، نیاز حیاتی است که هم باید مصرف را کاهش و هم آب را حوزه به حوزه انتقال داد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان خاطرنشان کرد: در سال های اخیر صنایعی که به آب کمتری نیاز دارد کلید خورده است که طرح پتروشیمی فجر موجب تحول در استان می شود و نیاز کمی به آب دارد.
وی تصریح کرد: در کشور ما با این حجم آب 70 میلیون تن محصول تولید می کنیم اما در کشورهای دیگر با همین مقدار آب 350 میلیون تن تولید می کنند لذا باید به سمت استفاده بهینه از منابع آب برویم.
وی گفت: باید ما از ابزارهای قانونی خود استفاده کنیم که برخورد با چاه های غیرمجاز شروع شده است و ما وظیفه صیانت از منابع آبی را داریم که یکی هم همکاری مردم است که این همکاری نیاز است.
بختیاری افزود: در بحث انتقال حوزه به حوزه در سطح کشور تجربه کمی داریم این طرح ها بسیار پیجیده به لحاظ اجتماعی، سیاسی و فنی هستند.
وی گفت: در بحث انتقال آب از بهشت آباد سال 84 مصوب شد یک میلیارد متر مکعب آب از این منطقه به استان های کرمان، یزد و اصفهان انتقال داده شود که با توجه به اینکه در سال های اخیر روان آب ها کاهش یافت و وزارت نیرو با این دیدگاه به طرح نگاه مجدد کرد که آخرین تصویب وزارت نیرو 550 میلیارد مترمکعب شد و این انتقال نیاز به 15 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.
بختیاری تصریح کرد: بحث دیگر انتقال آب از خلیج فارس است که کار اجرایی در سرچشمه شروع شده و قرار است که مس سرچشمه و گل گهر از آن استفاده کنند.
وی ادامه داد: مطالعات فاز یک انتقال آب از دریای عمان به جنوب و شمال کرمان انجام شده که این طرح هم به 10 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و کار بسیار بزرگی است که باید استان کرمان به دریای عمان وصل شود و این آب ضروری است و باید از توان بخش خصوصی هم استفاده کنیم تا این طرح اجرا شود.
بختیاری خاطرنشان کرد: باید در زمیه آب جهاد گونه عمل و قطره قطره آب استان را حفظ کنیم تا شاهد مشکلات کمتری در آینده باشیم.
وی گفت: در خصوص انتقال آب از سد صفا رود به کرمان نیاز به اجرای 103 کیلومتر خط لوله است که 22 کیلومتر آن اجرا شده و تصفیه خانه کرمان هم در حال اجراست و پیش بینی می شود سال 97 کار سد تمام شود و در بحث خط انتقال آن در برخی جاها نیاز به بازنگری دارد که باید تلفیقی از لوله و تونل برای انتقال آب از این سد استفاده کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمان گفت: تصفیه خانه فاضلاب 180 لیتر بر ثانیه خروجی دارد که به صنعت واگذار شده است.
وی ادامه داد: با حفر چاه های احداث شده در سطح شهر 40 لیتر بر ثانیه آب های زیر سطحی را جمع آوری می کنیم.ک/2
7444/8154/2624
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




01/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن