تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مسلمان آينه برادر خويش است، هرگاه خطايى از برادر خود ديديد همگى او را مورد حمله قرار ند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805512503




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت های اصلاح قیمت بنزین و دیگر حامل های انرژِی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ضرورت های اصلاح قیمت بنزین و دیگر حامل های انرژِی شهرکرد-ایرنا- افزایش قیمت حامل های انرژی بخصوص بنزین به طورمعمول اثراتی را در جامعه ایجاد می کند و گاه جو روانی حاصل از آن، قیمت نرخ برخی کالاها را تاحد نامتعارفی به دنبال دارد.


به گزارش ایرنا، افزایش قیمت فرآورده های نفتی با موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و تصویب افزایش پنج درصدی قیمت هر لیتر این فرآورده ها دربهمن ماه سال گذشته، دردستور کار دولت قرار گرفت .
اجرای این مصوبه باتوجه به برآورده نشدن انتظارات تولیدکنندگان کشور دنبال افزایش قیمت سوخت در اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه ها و پرداخت نشدن سهم تولید ازاین افزایش قیمت، نگرانی هایی را برای این بخش ایجاد کرده است .
براساس آمار شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، ایران با تولید روزانه 60 میلیون لیتر بنزین و متوسط 63.4میلیون لیتر مصرف روزانه، جزو 10 کشورنخست در زمینه تولید و استخراج فرآورده های نفتی است و برای جبران کسری موجود، واردات بنزین اجتناب ناپذیر است.
علاوه برمصرف بالا و تبعات منفی آن نظیر آلودگی هوا، قاچاق سوخت نیز از دیگر عواملی است که به اعتقاد کارشناسان اصلاح قیمت بنزین را ضروری می سازد.
کارشناسان اقتصادی چهارمحال وبختیاری اختلاف و شکاف قیمتی بنزین داخلی با بنزین حوزه خلیج فارس را ازعوامل قاچاق سوخت درکشورعنوان می کنند و راهکار کاهش قاچاق را در افزایش قیمت بنزین می دانند .
یکی از این کارشناسان دراین زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: در سال 89 فاصله قیمت بنزین ایران با بنزین خلیج فارس سه هزار ریال بوده است اما این شکاف درسال 92 به 10هزار و 930 ریال رسیده است .
ˈاحمد بخشی نژادˈ اظهار می دارد: این امر باعث افزایش انگیزه قاچاق بنزین به کشورهای حوزه خلیج فارس، ترکیه و پاکستان شده است .
وی با بیان اینکه دولت برای پرداخت یارانه ها باکسری 140هزار میلیارد ریالی مواجه است می افزاید:در سال گذشته 420هزار میلیارد ریال یارانه به مردم پرداخت شد و این در حالی است که درآمد دولت از افزایش قیمت حامل های انرژی در فاز نخست هدفمندی یارانه ها 380 هزار میلیارد ریال بوده است .
بخشی نژاد تصریح می کند: براساس آمارهای موجود دولت در سال 91، 130هزارمیلیارد ریال اعتباربرای زیرساخت های کشور هزینه کرده است.
وی ادامه می دهد: این امرحاکی ازآن است که اعتباری که در قالب یارانه ها درسال گذشته پرداخت شده حدود سه برابر هزینه های عمرانی یکسال دولت بوده است .
این استاد دانشگاه اضافه می کند: بر این اساس افزایش قیمت بنزین ودیگر حامل های انرژی منبع درآمدی مناسبی برای تامین هزینه های اجرای هدفمندی یارانه ها خواهد بود.
البته به گفته کارشناسان افزایش قیمت بنزین بیش از 10هزارریال تورم را درکشور شدت می دهد.
ˈصباح عباسیˈ از استادان دانشگاهی اقتصاد در چهارمحال و بختیاری، بر افزایش قیمت بنزین تا سقف 10هزار ریال تاکید دارد و افزایش بیش از آن را برای اقتصاد کشور مضر می داند .
وی در این زمینه به خبرنگار ایرنا می گوید: در صورتی که قیمت هر لیتر بنزین در نرخ گذاری جدید از 9 هزار و 500 ریال تجاوز نکند و برای مصرف بیشتر از الگو، افزایش پلکانی قیمت درنظر گرفته شود این امر راهکار موثری برای ثبات قیمت ها در بازار خواهد بود.
وی اظهارمی دارد: سهمیه بندی بنزین باید همچون گذشته ادامه یابد و نظام کنترل دولتی نیز تقویت شود .
عباسی در زمینه اهداف دولت برای افزایش قیمت حامل های انرژی می افزاید: افزایش قیمت بنزین برای دولت تنها منبع درآمد نیست بلکه راهکاری برای اصلاح ساختار مصرف است .
وی اظهارمی دارد: کاهش مصرف بنزین و دیگرحامل های انرژی در کشور امری گریز ناپذیراست زیرا به دلیل قیمت پایین و غیرواقعی انرژی، درسال های گذشته ساختار تولید در کشور انرژی بر بوده است .
عباسی تصریح کرد: بنزین و دیگرحامل های انرژی، منابع تجدید ناپذیر است و آیندگان نیز دراین ثروت ملی سهیم اند .
این کارشناس اقتصاد ادامه داد: درسال های گذشته اختلاف قیمت بنزین در ایران نسبت به منطقه خلیج فارس قاچاق این سوخت را به دنبال داشته که افزایش قیمت، تا حدی این معضل را می کاهد.
وی درادامه تغییر نرخ ارز را عامل اساسی در نوسان قیمت بنزین عنوان می کند و می گوید: تازمانی که نرخ ارز در کشور به ثبات نرسد تعیین قیمت واقعی بنزین با چالش روبروست .
عباسی درپاسخ به تئوری برخی اقتصاددانان کشور درزمینه قیمت گذاری یکباره بنزین اعتقاد دارد: ازآنجا که نرخ ارز به طور مداوم در حال نوسان است باهر بار قیمت گذاری به دلیل افزایش های نرخ ارز، ناچار به افزایش مجدد قیمت بنزین هستیم .
وی ادامه می دهد: افزایش قیمت بنزین باید بصورت تدریجی و در یک دوره بلندمدت سه ساله افزایش یافته و به نرخ واقعی نزدیک شود و همزمان با افزایش تدریجی قیمت بنزین باید سیاست های ثبات اقتصادی نیز اجرا شود.
عباسی می افزاید: دولت می تواند خودروسازها را طی یک دوره زمانی موظف به تولید خودروهایی با مصرف پایین بنزین کند و یا بخشی از یارانه سوخت را توسط این گروه تامین کند .
وی محدودیت های وارداتی را عاملی برای ازبین رفتن فضای رقابتی برای خودروسازان داخلی می داند و تاکید می کند: دولت باید تاحدی از تعرفه های وارداتی بکاهد تا خودروسازان داخلی در شرایط رقابتی ناگزیر به تولید خودروهایی با کیفیت بالا و مصرف کم بنزین شود .
نکته ای که نباید از آن غفلت کرد اینست که افزایش قیمت حامل های انرژی، بطور معمول افزایش قیمت در دیگر کالاها و خدمات را نیز به دنبال دارد و دولت برای جبران این افزایش قیمت ها، باید توجه ویژه به اقشار ضعیف و خانواده های کم درآمد داشته باشد.
8125/558/
گزارش از شکوفه سلیمانی
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




01/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن