تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن كم خوراك است و منافق پرخور.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815303819




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پادشاه شیرینی ها، طعمی که تلخ ماند!


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: پادشاه شیرینی ها، طعمی که تلخ ماند! خبرگزاری پانا:آب و هوای گرم و مرطوب به ویژه در جنوب فارس ،این استان را به یکی ازمناطق مستعد تولید خرما این محصول استراتژیک تبدیل کرده است.
۱۳۹۳ يکشنبه ۳۱ فروردين ساعت 13:41



به گزارش خبرگزاری کانون دانش آموزی پانا: آب و هوای گرم و مرطوب به ویژه در جنوب فارس ،این استان را به یکی ازمناطق مستعد تولید خرما این محصول استراتژیک تبدیل کرده است.  فارس با داشتن 30 هزار هکتار سطح زیر کشت نخیلات یکی از 6 استان برتر کشور در این زمینه است.  تا کنون 100 رقم خرما در استان شناسایی شده است که به گفته ی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی فارس 13 شهرستان از چمله جهرم ، فراشبند ، کازرون ، قیر و کارزین ، لارستان ، خنج ، گراش و داراب بیشترین تولید خرما ورقم های شاهانی، زاهدی، کبکاب و پیارم بیشترین سطح زیر کشت را دارند.
 اما با وجود تولید سالانه بیش از 130 هزار تن خرما در استان / تنها 25 درصد از این محصول به خارج از کشور صادر می شود.
 موضوعی که دغدغه ی همه ی استانهای خرماخیز کشور (خوزستان، بوشهر، کرمان ، فارس، هرمزگان و سیستان‌بلوچستان ) است.
 ایران با 264 هزارهکتار سطح زیر کشت خرما و تولید یک میلیون و 116 هزار تن از بزرگترین تولیدکنندگان خرما در دنیاست و 21 درصد سطح زیر کشت و 81/14 درصد تولید خرما در دنیا را به خود اختصاص داده است با این وجود،تنها یک دهم خرمای تولیدی کشور آن هم با ارزش صادراتی بسیار پایین به خارج صادر می شود.
به گفته ی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان،کمبود صنایع بسته بندی و فرآوری خرما ، وجود دلالان در این حوزه، نبود بازار مستقیم در خارج از کشور و کمبود صادرکننده مستقیم، اقتصادی نبودن تولیدبه علت تک محصول بودن، ضعف تکنولوژی ومدیریت، بالا بودن بهره بانکی، (بهره بالای 20% از وام بانکی که باعث ورشکسته شدن کارخانه ها می‌شود)، بهره‌وری پایین در تولید، کمبود نقدینگی و بالا بودن هزینه تولید قدرت رقابت بین‌المللی را از تولیدکننده گرفته است.
کاظم منش از صادرکنندگان استان می گوید: با توجه به بالارفتن نرخ ارز و تورم ،صادرات مقرون به صرفه نیست و در بازار هدف تقاضا برای خرما کم شده و قیمت خرما نیز بیست درصد در مقصد خارجی کاهش یافته است .
کریمی از بازرگانان استان هم با بیان اینکه بازار خرما در ماه مبارک رمضان رونق می گیرد که متاسفانه نبود سردخانه به تعداد کافی باعث می شود ما نتوانیم خرما را تا آن زمان نگهداری کنیم می گوید: دولت با پرداخت تسهیلات برای احداث سردخانه موافقت میکند و ما را به بانک معرفی می کند اما بانکها تسهیلات نمی دهند.
 به گفته ی کدیور از صادرکنندگان استان جوایز صادراتی از سال 91 تعطیل شده و حتی جایزه ی صادراتی سالهای 89 و 90 نیز پرداخت نشده است .
صبوریان نخلدار قیر و کارزین هم با بیان اینکه هزینه تولید داخل بسیار بالاست می افزاید : هر نخلی که 100 کیلو محصول می دهد و قیمت خریداری شده خرما ازکشاورز 500 تومان است،چگونه میتوان سالی 4 یا پنج بار کارگر را بالای نخل فرستاد و به او دستمزد 60 هزار تومانی داد .
حق شناس یکی دیگر از صادر کنندگان خرمای استان هم می گوید: قرار شد برای تامین سردخانه از ما حمایت شود اما برآوردی که آنها از میزان هزینه ساخت سردخانه کردند بسیار پایین تر از هزینه واقعی ایجاد سردخانه است و بنابراین مجبوریم به علت نداشتن سردخانه زودتر اقدام به فروش خرما کنیم.
صفایی دیگر صادرکننده خرما هم می گوید: باید با حمایت دولت، بازارهای جدیدی برای خرمای استان فارس در اروپا بیابیم چرا که خرمای استان گاهی به کشورهای عربی صادر می شود و با برند خودشان اقدام به صادرات مجدد آن می‌کنند و با فرآوری بسته بندی و بازاریابی مجدد آن درآمدهای کلانی به جیب می‌زنند.
مدیر اداره باغبانی جهرم نیز می گوید : علت افزایش هزینه‌های تولید بالا رفتن کارگر گرده افشان و خرماچین است یا به صورت توافقی یک چهارم محصول را برای خود بر میدارد یا اینکه دستمزد 60 هزارتومانی طلب می‌کند.
 شهابی گفت: برای هر 3 کیلو خرما 300 تومان هزینه کارتن است و علاوه بر آن پاک کردن خرمای برداشت شده هم هزینه‌های خودش را در دو نهایتاً از باغدار به قیمت 800 یا 900 تومان خریداری می‌کنند و گاه برای صادر کننده و توزیع کننده داخلی هفت ماه طول می‌کشد تا این خرما به قیمت 1100 تومان به فروش برسد که به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.
به گفته ی او بهترین راه برای کاهش هزینه برداشت، استفاده از دستگاههای مکانیزه بالابربرای گرده افشانی و برداشت است که این امکان در بیشتر باغات جهرم و جنوب فارس وجود ندارد چراکه خرما به شکل منظم کاشته نشده و از سوی دیگر بین آنها درختان مرکبات کاشته شده که امکان استفاده از این دستگاهها و حرکت آسان آنها را در بین نخیلات کم می‌کند.
 مدیر اداره باغبانی جهرم می افزاید: اگر خرمای شاهانی را با جوشاندن و عمل‌آوری و فرآوری صادر کنیم شاید سودی ده برابر این میزان عاید کشور شود در حالی که خرمای شاهانی گلوکز بسیار بالایی دارد و برای تهیه عسل خرما، قند مایع، قند بلوری و کلوچه بسیار مقرون به صرفه و پربازده است.
شهابی می افزاید : برای تاسیس یک کارخانه قند مایع 4 میلیارد تومان پول نیاز است که از طرف جهاد کشاورزی نصف این مبلغ وام داده می‌شود اما سرمایه دار بخش خصوصی دلالی و سرمایه گذاری در کارهای سوداگری که سریعتر به بازدهی می‌رسند را بر مشارکت در صنایع تبدیلی ترجیح می‌دهد.
وی می گوید: متاسفانه خرمای زاهدی فارس که خشک و قابل شستشو است نیز به پاکستان صادر می‌شود که در آنجا پودر می‌شود و به کشورهای اندونزی، ژاپن و مالزی صادر می شود.
به گفته ی شریفی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان، خرمای فارس یک محصول ارگانیک است که نیاز به برنامه ریزی صحیح برای بازاریابی ، بسته بندی مناسب وتوسعه صنایع تبدیلی دارد که این امر باحمایت از بخش خصوصی و آموزش آن و بها دادن و کمک به تعاونی های روستایی وکشاورزی امکان پذیر است.
 او گفت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان طرح هایی را برای توسعه صادرات خرما تصویب کرد و بر اساس آن قرار بود برای صادرات خشکبار و خرمای فارس پایانه صادراتی ایجاد شود همچنین برای تاسیس سردخانه و انبار سرد مجوز داده شد، اما متاسفانه سردرگمی سیستم اعتبارات بانکی در چند سال گذشته و افزایش بهره از 12 به 26 درصد و نیز بروز نوسانات ارزی باعث شد که این طرح ها اجرا نشود ضمن اینکه سهم صنایع تبدیلی در طرح های توسعه کشاورزی از سایر بخش ها کمتر است.
 به گفته ی بهارلو از تولید کنندگان استان، تسهیلات با دوره بازپرداخت 5 ساله برای حمایت از صنایع تبدیلی خرما و تاسیس سردخانه مناسب نیست و نیاز به تسهیلات با دوره های بازپرداخت طولانی تراست.
به گفته ی شریفی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان 26 واحد صنعتی مرتبط با نگهداری، بسته بندی و فراوری خرما با ظرفیت نگهداری و فراوری 23 هزار و365 تن ، با 91 میلیارد ریال سرمایه گذاری در کازرون ، شیراز ، جهرم و قیرو کارزین فعال است که یا تعطیل شده اند یا با ظرفیتی بسیار پایین تر از ظرفیت واقعی خود کار می‌کنند و عمده دلیل آنها، عدم تجهیز منابع مالی است.
او گفت: بخش خصوصی نیز قرار بود برای فعالیت در بخش صنایع تبدیلی خرما به شکل جدی وارد کار شود که به دلیل سیاست انقباضی بانکها و هدایت منابع مالی بانکها به سمت تسهیلات سرمایه در گردش کوتاه مدت تامین مالی این صنایع با مشکل مواجه شد و برای سرمایه گذاری بلند مدت اقدامی نمی‌کنند.
خانم ملکی کارشناس مدیریت صنایع جهاد کشاورزی فارس می افزاید: به علت مشکلات موجود در بازار مصرف خرما ، رغبتی برای سرمایه گذاری در فرآوری این محصول دیده نمی شود و معرفی مزایای استفاده این محصول و فرآوری های آن نیازمند فرهنگ سازی گسترده در بین مردم و واحدهای صنعتی است .
به گفته ی کارشناسان به ازای هر کیلو خرمای ایران در امارات بین ۳ تا ۵/۳ درهم (۸۰ تا ۹۰ سنت) پرداخت می شود و امارات این خرما را پس از بسته بندی به حدود ۳ تا ۴ دلار به فروش می رساند.
 آلمانی‌ها از هسته خرما، گلیسرین استخراج می‌کنند، در کویت عصاره دانه گرده خرما را به آب معدنی اضافه می‌کنند، کشور‌های شمال آفریقا و خاورمیانه با سرعت در زمینه‌ی فرآوری خرما در حال پیشرفت هستند.
در حالی که کشوری همچون امارات با فرآوری‌ خرما، سود بالایی از فروش آن به دست می‌آورد، در کشور ما به دلیل عدم توسعه‌ی صنایع تبدیلی و فرآوری خرما این محصول به صورت فله‌ای و با قیمت‌های نازل به بازار‌های خارجی عرضه می‌شود.
کارشناسان معتقدند برای افزایش صادرات و رونق بازار خرمای کشور باید ازکشاورزی مدرن با فن آوری روز دنیا بهره جست و با ساخت کارخانجات بسته بندی و فرآوری خرما، مطابق استاندارد های بین المللی و بازاریابی مطلوب،انواع فراورده های خرما را تولید و روانه ی بازار کرد .
همچنین به گفته ی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان جایگزینی باغات فرسوده خرما با استفاده از کشت بافت گیاهی و حمایت بخش خصوصی(کشت بافت گیاهی عبارت است از تکنیکی که برای تولید و تکثیر گیاه کامل از بخش هایی مانند سلول یا بافت گیاه استفاده می شود) و تقویت و فعال کردن تشکل ها و تعاونی ها ی استانی می توان با توزیع مستقیم خرما، وضعیت بازار این محصول را سامان‌دهی کرد. براساس اعلام متخصصان تغذیه، خرما سرشار از فیبرهای طبیعی و بسیار غنی از ویتامین‌ها و موادمعدنی ،حاوی روغن، کلسیم، سولفور، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس و منیزیم است و به همین علت از آن به عنوان پادشاه شیرینی ها یاد می شود.
برداشت خرما در استان نیمه اول مرداد در لارستان آغاز می شود و تا آبان ماه ادامه دارد.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن