تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن در گرفتارى صبور است، و منافق در گرفتارى بى تاب.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820303051




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بوتفلیقه بار دیگر رئیس‌ جمهوری الجزایر شد


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: بوتفلیقه بار دیگر رئیس‌ جمهوری الجزایر شد


منابع خبری اعلام کردند که عبد العزیز بوتفلیقه با کسب حداکثر آراء، چهارمین دور متوالی رئیس‌ جمهوری الجزایر شد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، به نقل ازتلویزیون دولتی الجزائر، وزرات کشورالجزایراعلام کرد «عبد العزیزبوتفلیقه» با کسب حداکثر آراء برای چهارمین دورمتوالی رئیس‌ جمهوراین کشور شد. این وزارت‌خانه، میزان مشارکت مردم درانتخابات ریاست جمهوری دیروز را 51.70  درصد اعلام کرد، این درحالی است که میزان مشارکت درانتخابات ریاست جمهوری گذشته درسال 2009، 74.11 درصد بود. طیب بلعیز، وزیرکشور الجزایرامروزعصراعلام کرد که در 48 استان این کشور بیش از 11 میلیون نفر رای داده‌ اند که 8 میلیون و 332 هزار و 598 نفر آنان به بوتفلیقه رای داده‌ اند که این میزان 81 درصد آرا است. بالاترین میزان مشارکت در انتخابات در ایالت «تندوف» در جنوب غربی الجزایر گزارش شده که با استقبال 78 درصدی واجدان شرایط رأی رو به رو بود. این در حالی است که در ایالت «تیزی وزو» مهم‌ ترین شهر منطقه القبائل شاهد فقط 20 درصد رای دهنده بوده است. میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری در پایتخت الجزائر نیز 37.84 درصد گزارش شده است.

بن فلیس، رقیب بوتفلیقه پس از پایان رأی گیری انتخابات ریاست جمهوری  در  نشست خبری گفت، اطلاعات موثقی دارد که از «موارد تقلب خطرناک در انتخابات» حکایت می کنند. وی دولت الجزایر را به «توطئه علیه اراده ملت» متهم کرد.

نگاهی کوتاه به زندگی سیاسی بوتفلیقه

«عبد العزیز بوتفلیقه» دوم مارس 1937 میلادی (11 اسفند 1315 شمسی) متولد شد، وی درسال 1956 برای مبارزه با استعمارگران فرانسوی به ارتش آزادیبخش الجزایر پیوست.پس از استقلال الجزایر در سال 1962 برای مدت کوتاهی به عنوان وزیر ورزش در دوره حکومت احمد بن بله انتخاب شد. زمانی که تنها 26 سال داشت، در پی ترور «محمد خمیستی» در مقابل شورای ملی(پارلمان) در 11 آوریل 1963، جانشین وی در وزارت خارجه شد و 16 سال در وزارت خارجه باقی ماند تا اینکه تصمیم گرفت در سال 1981  پس از آنکه با انزوا و اتهام فساد بعد از مرگ بومدین که آن زمان نامزد جانشینی وی برای ریاست جمهوری بود، از فعالیتهای سیاسی کناره گیری کند.

«بوتفلیقه» رکورد ریاست جمهوری را در الجزایر با 15 سال ریاست در المرادیه در مقایسه با هواری بومدین که 13 سال در حکومت بود(1965 تا 1978) شکست. وی پس از پیروزی درانتخابات ریاست جمهوری سال 1999 با کسب بیش از 90 آرای مردم بر کرسی ریاست تکیه زد، وی در انتخابات 2004 و 2009 هم برای بار دوم و سوم پس از تعدیل قانون اساسی که شرط دو دوره ریاست جمهوری را لغو کرد، به کاخ المرادیه راه یافت. بوتفلیقه  در دوران حکومت خود با بحران های سیاسی متعدد رو به رو بود که به لطف پول‌های نفتی و ذکاوت و تجربه دیپلماتیک خود به سلامت از آنها عبورکرد.
 


جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 101]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن