تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند عزو جل كه فرموده است: از صبر و نماز كمك بگيريد، صبر، روزه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806971325




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یزد از بزرگترین مجتمع های ذخایر توارثی انار جهان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یزد از بزرگترین مجتمع های ذخایر توارثی انار جهان یزد - ایرنا - درخت انار از جمله گیاهان بومی ایران است که محصول آن در مقایسه با سایر میوه های فصل در بازار، آنتی اکسیدان بیشتری برای افزایش ایمنی، مقاومت و حفاظت از بدن در مقابل بیماریها، میکروبها و ویروس ها دارد .


در مکاتب طب سنتی از انار برای درمان بیماریهای قلبی، عفونی، دندان درد و گوش درد استفاده می کنند.
به نوشته ابوعلی سینا در کتاب ˈقانونˈ، تمام قسمت های میوه انار خاصیت دارویی دارد .
به نوشته این دانشمند ایرانی، ˈگلˈ انار خونریزی را بند آورده و لثه ها را تقویت می کند و پوست درخت انار هم در معالجه التهاب کبد، سرفه و زخم کاربرد دارد.
همزمان با پیشرفت دانش بشری از قرن نوزدهم تاکنون تحقیقات زیادی در مورد خواص و ترکیبات انار در مجامع علمی جهان از جمله در ایران انجام شده است.
از پوست میوه انار در صنایع داروسازی و رنگرزی استفاده می شود.
همچنین انار منبع خوبی از ویتامین B، K و C است .
علاوه بر میوه و برگ انار، از چوب آن بعنوان سوخت و از شاخه های نازک آن در تولید صنایع دستی استفاده می شود.
یزدیها، پیشینه طولانی و تجربه بالایی در باغداری و بویژه ایجاد باغهای انار در ایران دارند، برداشت محصول انار در این خطه به مدت سه ماه از اوایل شهریور شروع می شود و تا اواخر آبان ادامه دارد .
بخشی از فعالیت بهره برداران کشاورزی این خطه که اغلب عرصه های آن بیابانی و کویری است، به کشت ارقام مختلف انار اختصاص دارد و بخشی از محصول انار استان به خارج صادر می شود .
با توجه به پیشینه، تجربه بالای یزدیها در باغداری و حضور کارشناسان برجسته کشاورزی، کلکسیون ذخایر توارثی انار( بانک ژن گیاهی) کشور در یزد ایجاد شد و همزمان با تاسیس این کلکسیون(مجموعه)در سال 1366 شمسی 762رقم انار از استانهای مختلف ایران جز همدان جمع آوری شد و به یزد انتقال یافت .
** افزایش جهانی طرفداران مصرف محصول ارگانیک
معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد از محصول انار بعنوان یک کالای با ارزش ارگانیک که مصرفش در مناطق جهان بخصوص در ایران طرفداران زیادی پیدا کرده است، نام برد .
ˈعلی محمد ذبیحیˈ در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، سطح زیرکشت باغهای انار استان را شش هزار و 981هکتار اعلام کرد و افزود: از این مقدار شش هزار و 432هکتار بارور و بقیه نهال است .
وی تولید سالانه محصول انار استان را 104هزار و 617 تن و ارزش اقتصادی هر کیلوگرم این محصول ارگانیک را در زمان برداشت هفت هزار ریال ذکر کرد و گفت: این در حالی است که انار یزد پس از عرضه به بازار داخلی استان و نیز سایر مناطق کشور از قرار کیلویی 20 تا 30هزار ریال به فروش می رسد .
** ارزش بالای اقتصادی انار
با توجه به اظهارات ذبیحی، ارزش انار تولیدی استان افزون بر 732میلیارد ریال است که پس از عرضه به بازار مصرف این رقم به 5/3تا 5/4 برابر می رسد .
معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد، عمده انار تولیدی استان را میخوش، ملس یزدی، اصفهانی، گل( Gel) تفت، شیرین شهوار، شیرین کروج، ملس ساوه ، حصیبی و ... ذکر کرد .
وی از شهرستانهای یزد، میبد، تفت، اردکان، مهریز و ابرکوه بعنوان مناطق عمده تولید انار استان یاد کرد .
** کرم گلوگاه انار، چالشی برای باغداران
معاون باغبانی جهاد کشاورزی یزد، از کرم ˈگلوگاه انارˈ بعنوان مهمترین چالش رشته باغداری استان یاد کرد که موجب ایجاد پوسیدگی در داخل میوه می شود .
وی یادآور شد: مشکل اصلی شیوع این آفت وجود باغهای قدیمی انار است که صاحبان آن مبازره با کرم گلوگاه انار را جدی نگرفته و باعث شیوع آفت در باغ های همجوار می شوند .
** انار یزد در بازار جهانی
این مقام مسوول گفت:انار استان یزد بعنوان یک محصول ارگانیک علاوه بر داخل کشور، در بازار بین المللی از جمله در کشورهای هند،پاکستان، ژاپن، کره جنوبی، حوزه خلیج فارس، حتی اروپا و ایالات متحده آمریکا طرفدارانی دارد .
ذبیحی تصریح کرد: در چند سال گذشته با توجه به مساله تحریم ها، چالش هایی نسبت به عرضه این محصول در بازار کشورهای هدف بروز کرد که بر اثر آن برخی کشورها جایگزین ما شدند .
وی تاکید کرد: انار از جمله محصول باغبانی است که پوست آن در صنایع رنگرزی و آب آن در صنایع غذایی کاربری دارد .
به گفته معاون باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد، محققان تعدادی از کشورها از جمله ایران به ارزش دارویی بالا در هسته داخل انار که ارزش اقتصادی بالایی دارد، پی برده اند و صاحبان صنایع دارویی از مواد موجود در هسته داخل انار در تولید لوازم آرایشی، استفاده می کنند .
** یزد از بزرگترین مجتمع ذخایر توارثی انار جهان است
رییس کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور (بانک ژن گیاهی) نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: از سال 1366شمسی نسبت به جمع آوری ارقام مختلف انار از مناطق مختلف کشور به جز همدان اقدام شد که 762رقم انار تاکنون جمع آوری و به یزد منتقل و در سطح 20هکتار کشت شد .
ˈمحمدرضا وظیفه شناسˈ افزود: آن زمان از همدان گزارشی مبنی بر وجود ارقام انار دریافت نشد اما هم اکنون شاهد کشت ارقام مختلف انار سازگار با شرایط آب و هوایی در استان همدان هستیم .
وی اضافه کرد: از مجموع ارقام انار جمع آوری شده 600 رقم انار بومی و محلی و بقیه شامل162رقم، غیرمثمر است .
این دانش آموخته رشته دکترای تخصصی فیزیولوژی میوه ادامه داد: هر یک از این ارقام مربوط به منطقه ای است که سازگاری خاصی با آن منطقه دارد که هدف از این اقدام بررسی ویژگی و خصوصیت گیاهی درخت انار از لحاظ مقاومت به سرما ، شوری خاک، آفات ، خشکی، بیماریها و ... است.
به گفته وظیفه شناس، با تلاش کارشناسان ذخیره گاه خوبی از درختان انار با جمع آوری رقم های مختلف در یزد ایجاد شده و کارشناسان آب و خاک، باغبانی، آفات و بیماریها و همچنین خبرگان مسائل اقتصادی انار با این مرکز پژوهشی و مطالعاتی انار کشور همکاری دارند .
** حضور کارشناسان در کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور
رییس کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور اظهار داشت: هم اکنون 9نفر از اعضای هیات علمی و کارشناسان این نهاد و پنج نفر هم از دانشگاه ها و سایر مراکز تحقیقاتی کشور در اجرا و انجام پروژه های استانی و ملی انار با مرکز کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور در یزد همکاری دارند .
وی با اشاره به اجرای 57 طرح تحقیقاتی از سال 1366شمسی تاکنون در مرکز کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور در یزد اعلام کرد که در این مدت در تهیه 31پایان نامه دانشجویی نیز با دانشگاه های کشور همکاری شده است.
** خاصیت دارویی برخی ارقام انار
وظیفه شناس درباره نتایج جمع آوری، انتقال و کشت 762رقم انار در یزد اظهار داشت: هدف دست اندرکاران ایجاد این کلکسیون شناسایی گونه های سازگار با آب و هوای سرد، شوری خاک، خشکی ، بیماری ها و آفات گیاهی است که برخی از این ارقام خاصیت دارویی دارند .
رییس کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور تصریح کرد: این مرکز اعتبار مصوب ندارد، بانک های ژن گیاهی اعتبار خاصی هم ندارد و بودجه مورد نیاز با مساعدت سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی کشور تامین می شود .
به گفته وی، کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور در یزد زیر نظر موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر اداره می شود.
** 12سال انتظار برای تامین بودجه
وظیفه شناس،کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور در یزد را ˈ از بزرگترین مجتمع های کلکسیون انار جهانˈ دانست و خواستار همکاری بیشتر مقام های استانی شد .
وی همکاری بیشتر با مراکز تحقیقاتی و دانشگاه های کشور را بخشی از رسالت و وظیفه این مرکز یاد کرد و گفت: با توجه به سن بالای درختان کشت شده در زمین های این کلکسیون در یزد، نیاز به پشتیبان برای ادامه کار داریم.
این کارشناس ارشد فیزیولوژی میوه تصریح کرد: برای پیشگیری از آسیب های احتمالی از 762رقم موجود ، 12سال قبل تعدادی خزانه انار از کلکسیون ذخایر توارثی انار در یزد تهیه و به مهریز(شهر مهریز در30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد) انتقال یافت.
وظیفه شناس تاکید کرد: بدلیل کمبود اعتبار تاکنون انتقال خزانه های انار به سایت اصلی مهریز صورت نگرفته است که احتمال آسیب می رود .
** شروع برنامه راهبردی انار
رییس کلکسیون ذخایر توارثی انار کشور از شروع برنامه راهبردی انار کشور خبر داد و درباره اهمیت انتقال خزانه انار به مهریز هم گفت: هدف از این کار پیشگیری از آسیب های احتمالی به مبدا ارقام انار جمع آوری شده، اصلاح، سازگاری و حفظ ارقام موجود در کشور است .
وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت مرکز یاد شده علاوه بر مقام های محلی و کارشناسان تحقیقاتی و اعضای هیات علمی دانشگاه ها و دانشجویان کشور ، شماری از مقام های کشورهای کره، ژاپن، آمریکای لاتین و حتی کشورهای اروپایی در سفر به ایران از بزرگترین مجتمع کلکسیون انار جهان در یزد نیز بازدید کردند. ک/4
2047*/1968
از : عباسقلی اشکورجیری
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




28/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن