تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):از شوخی (بی مورد) بپرهیز، زیرا که شوخی نور ایمان تو را می برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812438431




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دولت هر سال یک بیماری به فهرست بیماری های خاص اضافه کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فاطمه هاشمی پیشنهاد کرد : دولت هر سال یک بیماری به فهرست بیماری های خاص اضافه کند تهران-ایرنا-رییس بنیاد امور بیماری های خاص از دولت تدبیر و امید خواست که هر سال، یک بیماری جدید به فهرست بیماری های خاص اضافه کند تا هم فشار زیادی به دولت وارد نشود و هم بیماران بیشتری از خدمات درمانی رایگان بهره مند شوند.


فاطمه هاشمی رفسنجانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت:بیماران خاص کسانی هستند که تا پایان عمر به مراقبت درمانی نیاز دارند و حمایت های دولت از آنها باید همیشگی باشد زیرا خود این افراد هرچقدر هم ثروتمند باشند نمی توانند هزینه های سنگین درمان این بیماری ها را در درازمدت تامین کنند.
وی افزود:پیشتر ما در زمینه حمایت از بیماری های خاص در سطح کشورهای درحال توسعه، الگو بودیم اما الان بسیاری از کشورهای همسایه و حتی آسیای جنوبی از ما پیشی گرفته اند با وجود اینکه اقدامات آنها خیلی دیرتر از ما شروع شده بود.
هاشمی خاطرنشان کرد: کاری که جمهوری اسلامی ایران در زمینه بیماریهای قلبی و هزینه های دیالیز در سال 1376 شروع کرد به سرعت الگو شد ولی متاسفانه الان عقب گرد کرده و حتی مواردی که در آن سال به تصویب رسید هم اکنون به طور کامل اجرا نمی شود.

**تنوع بخشی به فعالیت های بنیاد امور بیماری های خاص
وی با یادآوری اینکه تالاسمی، دیالیز و هموفیلی از سال 76 تاکنون جزو بیماری های خاص هستند، گفت: از آن زمان تقاضاهای ما مبنی بر پذیرش بیماری های «ام اس» و سرطان در فهرست بیماری های خاص مورد پذیرش دولتها قرار نگرفته است.
هاشمی ادامه داد:معتقدیم اگر هر دولتی، سالی یک بیماری را به عنوان بیماری خاص لحاظ کند فشاری به دولت وارد نمی شود از آن طرف، تعداد بیمارانی که درمان رایگان می گیرند و امکاناتی دراختیارشان قرار می گیرد سال به سال افزایش پیدا می کند.
وی تصریح کرد:البته براساس قانون اساسی باید درمان مردم رایگان باشد و به آن مرحله باید برسیم بنابراین از دولت تدبیر و امید انتظار داریم که در درمان و پیشگیری بیماری ها تدبیر کند.

**پیشگیری از سرطان های زنان در اولویت بنیاد بیماری های خاص است
هاشمی، پیشگیری از سرطان های زنان را یکی از برنامه های اساسی بنیاد بیماری های خاص در سال 93 برشمرد و گفت: این بیماری ها قابل پیشگیری است و درصورت شناسایی و پیشگیری زودهنگام، تعداد مبتلایان به آن کاهش پیدا می کند.
وی افزود: ولی متاسفانه نمی دانیم چرا مسوولان کشور توجه نمی کنند که در زمان پیشگیری، ممکن است در سال اول و دوم، هزینه ها افزایش یابد اما در سال های بعد موجب کاهش هزینه ها می شود.
رییس بنیاد امور بیماری های خاص همچنین بر لزوم حمایت دولت برای پیشگیری از ابتلای افراد به دیابت و فشار خون تاکید کرد.
وی خاطرنشان کرد: در مورد بیماری سرطان هم از قبل، پیشنهاد خود را طی نامه ای به آیت الله هاشمی رفسنجانی ارائه دادیم و این موضوع در نامه دیگری به دکتر روحانی منعکس شد که امیدوارم به آن توجه شود.
هاشمی با بیان اینکه اکثریت مبتلایان به دیالیز در کشور، سابقه فشار خون و دیابت داشته اند، گفت: وقتی از بیماری های ساده ای مانند فشارخون یا دیابت پیشگیری نمی کنیم بعد برای درمان، ناچار به صرف هزینه های گزاف، ایجاد مرکز، خرید دستگاه دیالیز، تهیه تجهیزات و آماده سازی نیروی انسانی هستیم و از آن طرف، درد و رنج و افزایش هزینه های بیمار و خانواده وی را شاهد هستیم.
وی با استناد به آمار سازمان بهداشت جهانی مبنی براینکه 30 درصد بیماری های سرطانی قابل پیشگیری است، گفت: علاوه بر ارث، عوامل مختلفی همچون آلودگی هوا، تغذیه و ورزش در ابتلا به سرطان دخالت دارند که اگر اینها نباشد 30 درصد افراد اصلا مبتلا نمی شوند.
هاشمی ادامه داد:30 درصد سرطان ها نیز چنانچه در دوران اولیه تشخیص داده شوند به افزایش طول عمر افراد بیمار منجر می شود و 40 درصد دیگر سرطان ها هم باید درمان اصولی و به موقع داشته باشد.
وی تاکید کرد: متاسفانه ما در هیچکدام از این مراحل به درستی عمل نمی کنیم و نه در پیشگیری، نه در تشخیص زودرس و نه در درمان عملکرد خوبی نداریم.
رئیس بنیاد بیماری های خاص، هزینه های هنگفت درمان را یکی از مشکلات اصلی بیماران خواند و گفت: وقتی هزینه ها بالاست بیمار، یک دوره، دارو می گیرد و دو دوره، دارو نمی گیرد و ما اینجا فقط هدررفت هزینه داریم، درمان بیمار کامل نمی شود فقط یک هزینه اضافی پرداخت کرده و به نتیجه ای هم نرسیده است.
وی برنامه ریزی دقیق وزارت بهداشت به منظور پیشگیری، تشخیص زودرس و درمان بیماران به صورت اصولی و موثر را خواستار شد.

**وجود 50 هزار بیمار دیالیزی و پیوندی، 90 هزار بیمار سرطانی و 40 هزار مبتلا به ام اس در کشور
هاشمی در تشریح آمار بیماران خاص، ام اس و سرطانی کشور گفت: براساس آخرین آمار، الان حدود 21 تا 22 هزار نفر بیماری دیالیزی و 23 هزار نفر بیمار پیوندی که عمل پیوند بر روی آنها اجرا شده است در کشور داریم و البته ممکن است تعدادی از آنها فوت شده باشند که از فوتی ها آماری دراختیار نداریم.
به گفته وی شش هزار نفر بیمار هموفیلی، نزدیک به 20 هزار بیمار تالاسمی و 40 هزار نفر بیمار مبتلا به ام اس در کشور هستند و آمار بیماران جدید (New Case ) سرطانی نیز در سال 92 حدود 90 هزار نفر گزارش شده است.
وی با بیان اینکه تهیه آمار بیماران سرطانی در اختیار وزارت بهداشت است و بنیاد بیماری های خاص در این زمینه نقشی ندارد، احتمال داد که تعداد افرادی که در سال گذشته به جمع بیماران سرطانی افزوده شده اند بالای 100 هزار نفر باشد.

**مشکل بیماران تالاسمی هنوز حل نشده است
با توجه به اینکه براساس مصوبه سال 76 دولت، درمان بیماران خاص (دیالیزی، تالاسمی و هموفیلی) باید رایگان باشد و هزینه های آن از محل اعتبارات دولتی تامین شود، اما هاشمی از حل نشدن مشکل بیماران تالاسمی ابراز نگرانی کرد.
وی اظهار داشت: متاسفانه در زمینه تالاسمی، عدم مدیریت صحیح وزارت بهداشت در تهیه داروهای بیماران، طی سالهای گذشته باعث شد افرادی دست به سوء استفاده زده و مشکلاتی بوجود بیاورند که در نتیجه آن، داروهای متفرقه وارد کشور شد و الان خود بیماران، هزینه برخی داروها را می پردازند و دسترسی درستی به داروهای تالاسمی ندارند.
وی درباره اقدامات بنیاد امور بیماری های خاص به منظور حمایت از بیماران گفت: سال گذشته حدود چهار میلیارد تومان فقط هزینه های دارو دادیم که بخش عمده آن برای بیماران سرطانی و ام اس بوده و اعتبارات مربوطه از محل کمک های دولتی و مردمی تامین شده است.
هاشمی توزیع تعداد 181 دستگاه دیالیز با کمک خیرین و همچنین تهیه و توزیع تخت و وسایل جانبی بیماران تالاسمی، دیالیز و سرطانی را از دیگر اقدامات بنیاد بیماری های خاص در سال 92 ذکر کرد و گفت: در سال 92 به بیش از 70 مرکز درمانی دولتی و غیردولتی، کمک تجهیزاتی داشتیم.
وی به تهیه 300 دستگاه دیالیز با هزینه 11 میلیارد تومان در اواخر سال 92 اشاره کرد و گفت: متاسفانه 100 دستگاه آن در گمرک مانده و به بهانه های مختلف، دو ماه است که دستگاه های ما را ترخیص نمی کنند.
هاشمی افزود: برای سال 93 نیز 200 دستگاه دیالیز خریداری کرده و پنج میلیارد تومان برای آن هزینه کرده ایم.
رئیس بنیاد امور بیماری های خاص با بیان اینکه این بنیاد هیچ شعبه ای ندارد، خاطرنشان کرد: بنیاد در راه اندازی مراکز درمانی با کمک خیرین فعالیت های زیادی داشته است که به عنوان نمونه احداث مرکز بیماری خاص در رفسنجان، یک مرکز در شهرک واوان و یک مرکز دیگر در شرق تهران از آن جمله است.
وی افزود: در بم نیز یک مرکز ساختیم و به دانشگاه علوم پزشکی تحویل دادیم و دو پروژه نیز در بروجرد و شاهرود داریم که در سال 93 با مشارکت دانشگاه آزاد به بهره برداری خواهد رسید.
هاشمی یادآور شد: دو مرکز دیابت در تهران راه اندازی کردیم که با همکاری مرکز غدد دانشگاه تهران اداره می شود و
دو نقاهتگاه نیز برای بیماران سرطانی در دست احداث داریم که یکی از آنها در جاده کرج و دیگری در گهرباران مازندران است.
وی ادامه داد: دو پیشنهاد هم برای ایجاد مرکز درمانی بیماران خاص در شهرستان های بروجرد و نور به ما رسیده است که زمین را تامین کنند و ما این مراکز را بسازیم.
رئیس بنیاد امور بیماری های خاص تاکید کرد: هرجای کشور به ما زمین بدهند با کمک خیرین اقدام به ساخت مراکز درمانی بیماری های خاص خواهیم کرد و با کمک خودشان نیز این مراکز را اداره خواهیم کرد.
وی گرانی داروهای بیماران سرطانی را از دغدغه های بنیاد امور بیماری های خاص عنوان کرد و گفت: بیماران سرطانی مشکلات زیادی دارند زیرا بسیاری از داروهای آنها در فهرست بیمه نیست و آنهایی که بیمه هستند هم فرانشیز بالایی برای بیماران دارند.
هاشمی افزود: حتی کسانی که زندگی خوبی دارند هم از عهده هزینه های سنگین درمان سرطان برنمی آیند بنابراین وظیفه دولت است که به حمایت این بیماران بیاید و درمان آنها را رایگان کند.
وی در تشریح برخی فعالیت های بنیاد امور بیماری های خاص در سطح بین الملل گفت: با سه سازمان جهانی کلیه، دیابت و انتقال خون در ارتباط هستیم که این همکاری ها بیشتر جنبه آموزشی و اطلاعاتی دارد.
هاشمی به عضویت خود در هیات مدیره فدراسیون جهانی تالاسمی ( Tif ) اشاره کرد و گفت: در زمینه پیشگیری از تالاسمی زمانی که بنیاد در سال 78 شروع به کار کرد طرحی را آماده کردیم که مصوب دولت شد و توانستیم از هزار تولد مبتلا به تالاسمی در سال جلوگیری کنیم.
وی یادآور شد: در آن زمان، هزار نوزاد مبتلا به تالاسمی ما‍ژور در سال متولد می شدند که این آمار الان به 250 نفر کاهش یافته است و همین تعداد تولد نوزاد تالاسمی در برخی استانها هم به دلیل اشتباهاتی است که در جواب آزمایشات ژنتیک افراد رخ می دهد.
به گفته هاشمی، ایران طی سالهای گذشته در زمینه پیشگیری از تالاسمی به یک الگوی ایرانی اسلامی در دنیا تبدیل شده و در کشورهای مختلف از موفقیت آن یاد می کنند.
وی درخصوص اقدامات معاونت آموزش و پژوهش بنیاد بیماری های خاص گفت: بیش از 300 عنوان بروشور با 10 میلیون تیراژ به منظور آموزش مردم جامعه و خود بیماران منتشر کردیم و فصل نامه ای با موضوع بیماری های خاص به صورت سراسری منتشر کرده و به مراکز درمانی ارسال می کنیم.
رئیس بنیاد امور بیماری های خاص ادامه داد:چندین پروژه پژوهشی و کاربردی هم طی سالهای گذشته با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی اجرا کردیم و یک کمیته تخصصی از پزشکان داریم که در زمینه های مختلفی، هر ماه یکبار تشکیل جلسه می دهد و در زمینه دارو و درمان بیماران بحث و تبادل نظر می شود.
وی خاطرنشان کرد: در سال های اولیه فعالیت بنیاد امور بیماری های خاص که این بنیاد زیاد شناخته شده نبود، دوره های آموزشی زیادی برای پرستاران، کادر درمانی، بیماران و خانواده های آنها برگزار کردیم و خوشبختانه طی سال های اخیر فرهنگ سازی مناسبی در این زمینه صورت گرفته است.
هاشمی تاکید کرد: در زمینه مشکلات عمومی، سازمان های غیردولتی باید فرهنگ سازی کنند و دولت موظف است که برای اجرا وارد عمل شود.
وی در تشریح فعالیت های برون مرزی بنیاد بیماری های خاص نیز به اجرای دو پروژه در کربلا و نجف اشاره کرد و گفت: این دو مرکز با درخواست و همکاری خیرین ایرانی و بین المللی که به بنیاد مراجعه و تقاضای مشارکت داشتند به سرانجام رسیده و الان در مرحله تجهیز است.
هاشمی تصریح کرد: این مراکز پنج بخش تالاسمی، دیابت، شیمی درمانی، هموفیلی و دیالیز دارد و بنیاد بیماری های خاص هم عضو هیات امنای آنهاست.
گفت و گو از زینب کارگر
علمی (4)**1055**1440
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




27/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن