تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چهل روز خود را براى خدا خالص كند چشمه هاى حكمت از قلب وى بر زبانش جارى مى شو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820537759




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اتلاف وقت مردم در ایستگاه مترو آیا نایده گرفتن حق الناس نیست


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اتلاف وقت مردم در ایستگاه مترو آیا نایده گرفتن حق الناس نیست شهرری-ایرنا- صبوری و استقامت در انجام برخی از امور فرهنگی و اجتماعی در دین اسلام بسیار سفارش و در مقابل از اتلاف وقت و بی نظمی در امور مسلمین نیز شدیدا نهی شده ولی تهرانی ها بارها بارها و شاید هر روزه شاهد این بی نظمی توسط برخی از مسوولان و عوامل مرکب زیرزمینی یا همان مترو هستند.


به گزارش ایرنا، امروزه که جهان به سرعت در حال پیشرفت و به جلو حرکت می کند، تازه ارزش و اهمیت وقت و حتی لحظه ها را درک می کنیم و شاید بهتر بگوییم متوجه قسم خوردن خداوند به عصر و زمان و تاکیدات دین مبین اسلام به نظم در امور می شویم.
قدیمی ها قدر و ارزش را با طلا بودن آن به جوانتر ها گوشزد می کردند، بدان جهت بود که وقت را بیهوده صرف نکنیم چرا که زمان سپری شده را دیگر نمی توان با هیچ بهای باز گرداند.
تاکید بر نظم و انظباط در وهله نخست احترام گذاشتن به فرد و یا افراد یک جامعه است و لذا در بیشتر مناطق شهری و یا روستایی که بر روی این نکته پافشاری دارند، این مهم به یک فرهنگ رفتاری مبدل شده و افراد حاضر در آن نیز با رعایت قوانین و اصول جاری اجتماعی با این پدیده بسیارپسندیده برخوردی مناسب دارند.
مترو وسیله ای جمعی و در عین حال دقیق برای جابجایی مسافران علی الخصوص در شهرها است و از طرفی هدف عمده استفاده کنندگان از آن نخست عدم بکارگیری از وسیله شخصی و سپس به خاطر جابجایی سریع و منظم، عنوان می شود.
اقشار مختلف مردم اعم از دانشجو، کاسب، کارمند، بازنشسته و حتی خانواده هایی که برای انجام امور شخصی از مترو استفاده می کنند جملگی یک نظر واحد دارند و آن اینست که ترافیک و حواشی آن در خطوط مترو جایی ندارد و با وجود ازدحام جمعیتی ولی رفت و آمد با این وسیله عمومی ترجیح داده می شود.
قصه تاخیر در مترو رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک زخم کهنه است و مردم با این بی نظمی و چشم انتظاری ها به نحوی در حال کنار آمدن هستند ولی آیا انتظار فرهنگ حضور به موقع و وفای به عهد و قول و قرار در زمان تعیین شده، انتظار مقولی است.
روز دوشنبه ساعت هشت صبح، خط یک مترو تهران ایستگاه حرم مطهر، جمعیت منتظر ورود قطار به ایستگاه همانند روزهای گذشته موج می زد. مسافران از تاخیر ورود قطار کلافه و زمان نیز برای آنانی که می خواستند سر وقت به محل کار و یا دیگر امور خود برسند به سرعت می گذشت اما از مترو خبری نبود.
خبرنگار ایرنا در گفت وگو با یک مسافر که سالخورده بود، علت تاخیر مترو را جویا شد و آن شخص اظهار داشت: بیش از 30 دقیقه در این ایستگاه منتظر مترو می باشم تا به محل کار خود برسیم و متاسفانه معلوم نیست که چرا این تاخیر صورت گرفته و از طرفی هیچ مسوول و کسی از عوامل ایستگاه پاسخگو نیستند.
پیر مرد 70 ساله ای که در ایستگاه شاهد بود، گفت: شرکت مترو کار بزرگی را در خصوص جابجایی مسافران انجام می دهد ولی معلوم نیست که چرا مدتی است تاخیرها طولانی و وقت مسافران برای متولیان امر مترو بی اهمیت شده است.
یک دانشجوی دانشگاه تهران که بسیار مضطرب است می گوید: برای تدوین پایان نامه خود نیازمند مشاوره با استاد و بایستی طبق وعده استاد به دانشکده حقوق دانشگاه تهران برسم ولی متاسفانه امیدی به رسیدن سر وقت نیسست.
علی احمدی، افزود: با توجه به اینکه ساکن شهر جدید پرند هستم متاسفانه سرویس های عمومی منظمی برای انتقال ساکنین به تهران نیز وجود ندارد.
کارمند یک اداره دولتی که از استرا و خود خوری اش مشخص بود دیر کرده است، گفت: راس ساعت شش و نیم صبح از منزل خارج شدم ولی بیش از سی دقیقه مانند دیگران منتظر مترو هستم.
پرویز کریمخانی با اشاره به تذکرات شفاهی رییس اداره خدمات یکی از دستگاههای دولتی اشاره می کند و اظهار داشت: وقتی مترو با تاخیر می رسد تمام برنامه های کاری از قبل تعیین شده من نیز به هم رخیته و می بایستی به خاطر بی نظمی و کم توجه مسوولان من ماخذه بشوم و این مرا را حلال نخواهم کرد.
به گفته این کارگر خدماتی می بایستی زودتر از سایر کارکنان در اداره حاضر تا ضمن انجام امور نظافتی کارهای آبدارخانه را نیز انجام دهم.
یک خانم مسن که مشخص بود از نشستن و ازدحام جمعیت خسته و عصبی شده، می گوید: تمام انرژی و نشاط مرا این تاخیر و بی ملاحظه گی گرفت و نمیدانم آیا به واقع اتلاف وقت دیگران حق الناس محسوب می شود یا خیر.
به دنبال کشف علت این تاخیرها و بی نظمی رخداده چند روز اخیر در خطوط مترو با برخی عوامل حاضر در ایستگاه ها مطلب را مطرح کردم که ضمن طفره رفتن، جواب مقتضی در این رابطه حاصل نشد و از طرفی طبق اطلاعات بدست آمده از سوی یک منبع آگاه در مترو قرار است به زودی هم بلیط مترو افزایش پیدا کند.
حال این سوال برای مسافران در وهله نخست، آنانی که بر روی استفاده از این وسیله عمومی حسابی جداگانه گشوده اند، پیش می آید که آیا افزایش بلیط مترو در رابطه با اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه ها، دلیل بوجود آمدن تاخیر و یا بی نظمی ها در خطوط مترو شده، یا در واقع مساله چیز دیگری است؟
پس از انجام مصاحبه با مسافران و برخی از عوامل ایستگاه شاهد در ذهن خود به دنبال تیتر خبر مشغول بودم که نظرم به یک جمله جلب شد، فرهنگ زیر بنا همه امور است و تا فرهنگ اصلاح نشود بسیاری از مشکلات همچنان باقی خواهد ماند.
براستی مسوولان بایستی فرهنگ مدیریتی خود را اصلاح کنند و یا ما مسافران و اصلا تاخیرهای مکرر مترو چه تاثیری برای فرهنگ رفتاری افراد یک جامعه خواهد گذاشت؟
یادم باشد برای تغییر نگرش و رفتار فرهنگی مردم در خصوص استفاده از مترو به جای خودرو شخصی به چه میزان سرمایه هزینه کارهای تبلیغاتی شده است.
گزازش از: کریم سخاوت و حسین فتح الهی
1914/1724
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




25/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن