تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814794154




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رخوت و رکود در موسیقی استان زنجان! چه کسی پاسخگوست؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

رخوت و رکود در موسیقی استان زنجان! چه کسی پاسخگوست؟ زنجان - ایرنا - موسیقی زنجان با وجود علاقه وافر مردم این دیار به این هنر ارزشمند و دیرینه، در رخوت و رکود به سر می برد و باید پرسید چه کسی باید آن را به فرصت تبدیل کند؟


به گزارش ایرنا، ˈهنر نزد ایرانیان است و بسˈ ضرب المثلی نیست که بیهوده برسر زبان ها جاری شده باشد و می توان با اندک کنکاشی این موضوع را به واقع در میان ایرانیان مشاهده کرد.
موسیقی یکی از عرصه هایی است که ایرانیان در آن تبحر، تخصص، تنوع، مفهوم و زیبایی شناسی بی نظیری دارند و هر قطعه از این بهشت زیبا، برای خود صاحب سبک و روشی در این حوزه است.
استان زنجان نیز یکی از نواحی محسوب می شود که موسیقی خاص خود را داشته و صاحب هنرمندان معروف بسیاری بوده و است.
ادبیات و موسیقی زنجان با توجه به داستان ها و آهنگ های خود جایگاه ویژه ای داشته و نیازمند تحقیقات ارزنده علمی است.
موسیقی عاشیقی که در سراسر ایران به نام آذری ها شناخته می شود، در زنجان از جایگاه ویژه ای برخوردار بود، اما طی سال های گذشته آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است.
این روزها با ورود موسیقی های رنگارنگ پاپ، رپ، راک و متال، مردم فرصت بسیاری در انتخاب موسیقی مورد علاقه خود یافته اند و هر شخص متناسب با ویژگی شاخص خود سراغ یکی از آنها می رود.
اما نباید فراموش کرد که در کنار ارائه و حمایت آثار موسیقی جدید، موسیقی اصیل و سنتی استان و کشور همواره جایگاه والای خود را دارد و نمی تواند منکر ارزش وافر آن شد.
اما مشکل موسیقی زنجان فقط فراموشی هنر سنتی و اصیل نبوده و در پی بی تفاوتی مسوولان مربوطه، پای موسیقی های جدید نیز به دایره ناشناختگی و عدم حمایت باز شده است.
هر چند در بهمن سال گذشته زنجان شاهد برگزاری جشنواره موسیقی پاپ استانی بود و گروه های موسیقی شهرستان های مختلف فرصت عرض اندام در آن یافتند اما این همان فرصت شکوفایی استعداد ها نبود.
طی سال های گذشته شاهد برپایی همایش، جشنواره و .. با هزینه میلیاردی بوده ایم ولی آنها هزینه کردی بدون برنامه ریزی بوده و هیچ تاثیری بر روح و ذهن انسان ها نداشته است.
باید به مسوولان امر یادآور شد در صورتی که به دنبال حفظ داشته های موسیقی زنجان که پیشینه کهنی دارد هستند، هیچ موجودی زنده نمی ماند مگر با حمایت، تغذیه، پرورش و هدایت و موسیقی نیز از این جرگه جدا نیست.
اگر در گذشته نه چندان دور مجالس شادی مردم این دیار با هنرنمایی عاشیق ها آغاز و پایان می پذیرفت چرا امروز دیگر گروه های موسیقی ˈعاشیق هاˈ کمتر در اماکن عمومی خودنمایی می کنند و بجای برپایی کنسرت های موسیقی سنتی تنها در معدود قهوه خانه هایی میتوان شاهد هنرنمایی آنان بود و قهوه خانه محلی مناسب برای قشر جوان نیست.
زمانی که مردم تشنه هنر، بابت حضور فقط یک هنرمند حاضر هستند، بخش قابل توجهی از درآمد خود را در وضعیت اقتصادی موجود صرف شنیدن موسیقی کنند، چگونه ظرف مسوولیت پذیری مدیران خالی از دغدغه شهروندان است؟
بارها مشاهده شده که با برگزاری کنسرت خواننده ای، مردم چنان اشتیاقی از خود نشان داده اند که برای شنیدن هنرنمایی، حاضر به تحمل ساعت ها ایستادن بودند و هیچ اعتراضی نسبت به شلوغی سالن های برگزاری کنسرت نکرده اند.
یه یقین استقبال گسترده مردم از کنسرت یک خواننده، نشان از نیاز به شادی و محفلی برای گذراندن اوقات شاد و خرم در کنار خانواده ها دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
حال باید از مسوولان پرسید مردمی که طرفدار موسیقی هستند و برای گذراندان اوقات شاد لحظه شماری می کنند چرا گروه های موسیقی آن مجالی برای برپایی کنسرت در شهر خود را ندارد؟
گروه های موسیقی شرکت کننده در جشنواره موسیقی بهمن 92، 13گروه با 156نفر بودند که به اجرای موسیقی کلاسیک، سنتی، پاپ و آذری پرداختند، حال باید از متولیان امر پرسید که این گروه ها در کجا کنسرت برگزار می کنند؟
گروه های موسیقی در زنجان با برگزار نکردن کنسرت ها، لحظات خوش را در کجا برای مردم این مرز و بوم فراهم می کنند؟ استعداد هنری این گروه ها کی و کجا رخ می دهد و مسوولان چه فرصتی برای عرض اندام آنان ایجاد کرده اند؟
مردم استان زنجان نیاز بیشتری به برگزاری برنامه های شاد و مفرح دارند که متاسفانه در سال های اخیر برگزاری این برنامه ها به فراموشی سپرده شده و تنها در روزهای خاصی از سال ˈجشنواره موسیقی فجرˈ برگزار می شود.
به نظر می رسد مسوولان عرصه فرهنگ و هنر در استان زنجان باید در راستای احیای جشنواره های موسیقی و حمایت از برگزاری کنسرت خوانندگان بومی و ملی و اجرای برنامه های شاد و مفرح تلاش کنند، اقدامی که استاندار جدید به آن تاکید دارد.
522
انتهای پیام /*
Contact the editor:

[email protected]




25/01/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن