پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1850381723
دلیل اصلی فساد تعریف جامعه از سیاست است
واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: دلیل اصلی فساد تعریف جامعه از سیاست است
جامعه ایرانی امروز دروغ، تزویر و سخن بیهوده گفتن را سیاست تلقی میكند. این تلقی اشتباه درنهایت موجب شد تعریف غلطی از سیاست در ذهن شهروند ایرانی جا بیفتد در همین حال روحیه انتقادناپذیری جامعه ایرانی كه حاصل سالها اقتدار پادشاهان و حاكمان بود موجب میشود برخی سیاستمداران در جامعه كنونی ایران از انتقاد به شدت واهمه دارند.
کد خبر: ۳۹۲۸۶۰
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۰ - 14 April 2014
آرمان نوشت:
دكتر محمدرضا تاجیك را در مقابل سه پرسش قرار دادیم تا او با توجه به تخصص خود در علوم سیاسی و جامعهشناسی سیاسی به این پرسشها پاسخ دهد. پرسش اول این بود كه سیاست در ایران به چه معناست؟ آیا سیاستمداران ما تعریف درستی از سیاست دارند یا خیر؟ یا سیاستمداران ما بر چند نوعند؟ پرسش دوم ما از این استاد برجسته دانشگاه این است كه چرا برخی سیاست را با تزویر و دروغ مشابه میدانند و چرا برخی از ایرانیان سیاست را با بردن و خوردن تعریف كردهاند؟ و سوال سوم و البته مهمتر از همه این است که ویژگیهای یك سیاستمدار چیست؟ همه این سوالات را دكتر محمدرضا تاجیك با ادبیات تمثیلی پاسخ گفته است؛ جایگاه ادبیات تمثیلی برای بیان كردن ساده و قابل فهم موضوعات و دغدغههای جامعه روشی است كه بسیاری از نویسندگان متبحر ایرانی از آن بهره گرفتهاند. اگر فرصت كنید و سیاستنامه خواجهنصیرالدین طوسی را بخوانید، متوجه میشوید این دانشمند شهیر سیاست را چگونه تعریف كرده است. محمدرضا تاجیك، استاد علوم سیاسی در پاسخ به سوالات ما گام در راه گذشتگان نهاده است و سعی كرد با تمثیل به سوالات ما پاسخ دهد. بیتردید باید گفت این روش كمخطرترین عمل برای انتقاد از جامعه ایرانی است. جامعه ایرانی امروز دروغ، تزویر و سخن بیهوده گفتن را سیاست تلقی میكند. این تلقی اشتباه درنهایت موجب شد تعریف غلطی از سیاست در ذهن شهروند ایرانی جا بیفتد در همین حال روحیه انتقادناپذیری جامعه ایرانی كه حاصل سالها اقتدار پادشاهان و حاكمان بود موجب میشود برخی سیاستمداران در جامعه كنونی ایران از انتقاد به شدت واهمه دارند. به همین دلیل ما همرای دكتر تاجیك شدیم تا راه تمثیل را برای گفتوگو با جامعه برگزینیم. مشروح مصاحبه آرمان با دكتر محمدرضا تاجیك استاد دانشگاه شهید بهشتی در ذیل آمده است:
سیاست در ایران به چه معناست و آیا سیاستمداران ما تعریف درستی از سیاست ارائه میدهند. سیاستمداران ما بر چند نوع هستند؟
سیاستپیشگان امروز جامعه ما بر سه نوعند: نخستین، آنانی که زیست و کنشی گفتاری دارند. حکایت این عده بیشباهت به حکایت آن خادم داستان مولانا نیست که با گفتار بیکنشِ خود، مرکبِ صوفی را از «رفتن» و خودِ صوفی را از «رسیدن» مانع گشت. من ترجیح میدهم این بحث را برای فهم شما بهصورت گفتوگوی دونفره مطرح كنم كه بهصورت گفتوگوی صوفی و خادم در آمده است. حکایت این است: یکی از صوفیان، ضمن سفری طولانی و پررنج و تعب به خانقاهی میرسد و در آنجا رحل اقامت میافکند. ابتدا چهارپای خود را در آخور میبندد و سپس به حلقه ذکر صوفیان میپیوندد. پس از پایان مجلس ذکر، خوان طعام میگسترند. چنانکه عادت صوفیان چنین است. در این هنگام، صوفی مسافر به یاد مرکوبش میافتد و خادم را صدا میکند و به او میگوید: برو برای آن حیوان زبانبسته، کاه و جو فراهم کن تا شب را گرسنه سر نکند. خادم که از این سفارش ناراحت میشود، میگوید: این دیگر چه سفارشی است؟ من در این کار سابقهای بس طولانی دارم و میدانم چه بکنم. صوفی: ای خادم، چهارپای من سالخورده و فرتوت شده و دندانهایش نیز کند و سست است، از اینرو، جو را خیس کن تا بتواند خوب بجود. خادم: تو به من یاد میدهی؟! درحالی که همه چارواداران شیوه تیمار ستوران را از من یاد میگیرند. صوفی: چهارپای من، راهی بس طولانی را طی کرده و بر اثر سایش پالان پشتش زخم شده، لطفا روی زخمهایش مرهم بگذار. خادم: این فلسفهبافیها را رها کن. برای ما تاکنون دهها هزار مهمان آمده و همگی خرسند و راضی اینجا را ترک کردهاند. صوفی: به آن حیوان زبانبسته آب هم بده، ولی مواظب باش که آبش نیمگرم و ولرم باشد، زیرا آب سرد با مزاجش سازگار نیست. خادم: حرفهای ابتدایی و بدیهی تو، مرا شرمنده میکند. صوفی: مواظب باش کاه، کمتر قاطی جو کنی. خادم: آقای من، این حرفهای زیادی را دیگر نزن، چون من همه اینها را که میگویی، میدانم. صوفی: جای حیوان را از سنگ و کثافت پاک کن، اگر هم زیرش خیس است، کمی خاک خشک بریز تا رنجور نشود. خادم: پدر من، اینقدر پرگویی نکن. صوفی شانهای بردار و پشت حیوان را قشو بزن. خادم: جانم، عزیزم، اندکی شرم کن. گفتم که من همه اینها را بلدم. خادم با چهرهای مصمم از جای برمیخیزد و به صوفی میگوید: میروم که کاه و جو را فراهم کنم. او بیرون میرود و جمعی از بیکاران و ولگردان را میبیند و با آنان به صحبت میپردازد و قول و قرارهایش را فراموش میکند و.... صوفی از فرط خستگی به خوابی سنگین فرو میرود و خوابهای پریشان و کابوسهای هولناک بر او غالب میشود. مثلا میبیند که خرش در چنگال گرگیهار گرفتار شده و آن گرگ بیامان بر او حمله میکند. صوفی، آسیمهسر از خواب میجهد و با خود میگوید: نکند مغزم پریشان شده که این خیالات واهی به سراغم آمده؟! باز میبیند که خرش هنگام راه رفتن، تلوتلو میخورد و گهگاه به چاله و گودالی میافتد.... البته این خیالات، با واقع، بیرابطه نبود، زیرا در همان وقت، چهارپای او از شدت ضعف و گرسنگی در میان خاک و سنگ دست و پا میزد و با زبان حال میگفت: از جو صرفنظر کردم. دستکم مشتی کاه به من برسان. بامداد فرا میرسد و خادم، شتابان به آخور میرود و بیدرنگ پالان را بر پشت خر مینهد و به شیوه خرفروشان حرفهای که با ضربات نیشتر، حیوان را به دویدن و چالاکی وامیدارند، خر را به حرکت و دویدن وامیدارد، تا صوفی گمان بد بدو نبرد. صوفی، سوار بر مرکب خود میشود و به راه میافتد. اما حیوان زبانبسته، نای راه رفتن ندارد. رفقا و دوستانش که متوجه حال زار حیوان میشوند، هرکدام با قیافهای کارشناسانه پیش میآیند. اظهارنظرها شروع میشود. وقتی که معاینهها بهجایی نمیرسد، نومیدانه به صوفی میگویند: این دیگر چه مرضی است. مگر تو نبودی که دیروز میگفتی این حیوان بسیار نیرومند و چالاک است؟ صوفی که از واقعیت امر آگاه است و ریشه اصلی پریشانی حیوان را میداند به آنان میگوید: هر خری که به موقع به او علوفه ندهند و استراحت کافی نکند، بامداد که میخواهند او را به کار وادارند او نا ندارد و به زمین میخورد.
برخی از افراد در جامعه ما زیست و گفتاری كنشی دارند. تعریف شما از این دسته افراد چیست؟
دو گروه را باید تشریح کنم؛ آنانی که زیست و گفتاری کنشی دارند. در نزد اینان، حق با قدرت است. قدرت موجد حق و حقوق است، سیاست در نزد اینان، یعنی بردن و خوردن به هر طریق ممکن و با هر ابزار ممکن. باز هم ترجیح میدهم به یك حكایت مراجعه كنم تا فهم رفتار آنان برای خوانندگان شما دشوار نباشد. حکایت اینان همان حکایت شتر داستان مولاناست: روزی از روزها شتری، گوسفندی و گاوی که همگی گرسنه بودند از سر اتفاق با هم همسفر شدند. آنها ناگاه به علفی رسیدند که تنها برای یکی از آنها کافی بود. تصمیم گرفتند که هرکه تاریخ وگذشتهاش بیشتر و درخشانتر است، آن علف راحتالحلقوم را نوشجان کند. لذ ا هر کدام برای خود دلیلی تراشیدند. گروه دیگر، سیاستپیشگان تازه بهدوران رسیده و مکتبندیدهای است که جز ریزهخواری دیگران نمیدانند و نمیتوانند. حکایت اینان حکایت آن جوانی است که روزی نزد مردی که او را سیاستپیشه بود رفت و گفت: سیاستمردا، زبانِ سیاست و قدرت را بهمن بیاموز، باشد که با فهم زبان آنان زندگی خود و دیگران را تدبیر کنم. سیاستپیشه به او همی گفت: دست از این هوی و هوس بدار و حد خویش بشناس. این سودای خام را از سرت بیرون کن و اسیر وسوسههای اهالی سیاست و قدرت مشو و خود را به تباهی میفکن. نیست سیاست و قدرت، هر کسی را سازوار، ای جوان. جوانِ سادهلوح دست از خواسته خطیر خود برنمیدارد و همچنان بر آن اصرار میورزد و میگوید: مر مرا محروم نکن زین مراد، لایق لطفت نباشد ای جواد. سیاستمرد به بزرگ خود رجوع کرد و شرح حال و خواسته جوانک بازمیگوید و میگوید: اگر بدو زبان سیاست و قدرت آموزیم، چون اهلیت و ظرفیت و قابلیت آن را ندارد، تباه شود و تباه کند، و اگر نیاموزیم، نژندخاطر گردد و بر ما بشورد. بزرگ سیاستمرد میگوید خواستهاش را اجابت کن: تیغ در دستش نه، از عجزش بکَن، تا که غازی گردد او یا راهزن. خواسته جوان اجابت میگردد و او زبان سیاست و قدرت را نیک میآموزد. جوان خاماندیش از آغاز صبح در میان سیاستپیشگان میرود تا دانش جدید خود را امتحان کند. در این لحظه صاحبقدرتی تهمانده قدرت خود را در زباله میاندازد و جوانک حسب آموزشی که دیده است با چستی و چالاکی برمیجهد و آن تهمانده را از پیش دیگران میرباید و میبرد. جوانک که در همان امتحان نخست خود را موفقتر از دیگران مییابد، غره میشود و با خود میگوید: اکنون مرا تدبیر و تعلیم آدمیان و عالمیان شاید و باید. مرا شایسته است که زبان سیاست و قدرت را نه به عامیمردمان که به سیاسمردان و زنان عالم بیاموزم. روز و روزهای بعد نیز، آن جوان که میپنداشت زبانِ سیاستپیشگان همه، در پی آبست و نان و دمدمه، و قدرتِ آنان، همه سرمایه سودست و مکر آنان، همه حکمت و نعمت، سعی وافر در پیشی گرفتن از دیگران در ربودن تهماندههای قدرت اربابان قدرت میکرد. روزی از همین روزها، سیاستپیشهای بر او لب گشود و گفت: مغرورِ خام چون تو بسیار دیده و شنیدهام که در طلبِ قدرت، قدرت از دست دادهاند، زیرا تعریف و تصویری باژگونه از سیاست و قدرت داشتند: تا نبیند کودکی که سیب هست، او پیازِ گَنده را ندهد ز دست. اکنون، تو ای جوان پیاز گَنده را همان سیب پنداشتهای و بر طریق ناثواب و ناصواب گام نهادهای. اندکی تامل کن و به فرجام آنچه بهنام سیاست میکنی بیندیش، چه: عاقل، اول ببیند آخِر را به دل، اندر آخِر ببیند از دانش مُقل. جوانک بیتامل گفت: این چه افزون گفتن است، از قدیم این کارها کار من است. من زبانِ سیاستپیشگان نیک آموختهام و نیک میدانم این سخن که میگویی بیطمع و بیغرض نباشد و مَکری در نهان دارد. مرا فریفتن هرکس را نشاید. سیاستپیشه گفت: این علم نه در خورد تواست، ای جوان. دریای سیاست جای مرغی همچو تو نیست، همانگونه که در خور دریا نیست جز مرغِ آب. پس زینهار که در امواج سهمگین دریای سیاست و اقیانوس قدرت غرقه نگردی، و هشدار که خویشتن بر تیغ پولادین این نوع سیاست نزنی که شرم ناید تیغِ آن از جان تو. اندکی تامل کن، اندکی از خودت فاصله بگیر و ببین قدرت تراست یا تو از آنِ قدرتی، سیاست با تو میرود یا تو با سیاست میروی. ما سیاستپیشگان خیلی وقتها شبیه به انواع خاص پرندگان شکاری کوچکی هستیم که با حرص و ولع طعمه خود را تعقیب میکنیم اما در این میان، متوجه پرندگان بزرگتری نمیشویم که بالای سرمان در پروازند تا ما را شکار کنند. اگر از من نمیپذیری، حداقل از بزرگ فیلسوف سیاست و قدرتِ بیاخلاق، یعنی ماکیاولی، بپذیر که میگوید: غرور و شهرتطلبی و سرمستی از قدرت، فرجام و پیامدهای خوشی دربر ندارد، و کارهایی که هنگام طرحریزیشان بارقهای از شهرت در خود دارند، هنگام به پایان رساندنشان همیشه به فسادی حتمی منجر میشوند. و از او بپذیر که «عناوین و سمتها به مرد، افتخاری ارزانی نمیدارند، بلکه مرد خود به عناوین و سمتها اعتبار میبخشد.» جوانکِ خام که گویی از آنچه منع شده بود گرمتر گشته بود، گفت: نه از کتاب، نه از مقال و نه از حرف و لب نتوان مرا فریفتن. من از امثال تو آموختهام که: جمله رندان چو در قدرت شوند، متقی و، زاهد و، حقخوان شوند. اکنون دیگر امتحان بس است. به من ایمان آر و نمره بیستی در پروندهام منظور دار و شرح حال و احوالم را به بزرگان بازگو. سیاستمرد گفت: آنچه از هنر و دانش سیاست داشتم به آخر رسید، اما تو در همان آغازی که بودهای. زبان سیاست من به کرانه رسید اما تو را کلامی نیاموخت و درسی نداد. پس، هیچ ترتیبی و آداب مجو و هرچه میخواهد زبان تنگت بگو و بکن. جوانک پیش خود گفت: این نیز که میگوید اقتضای سیاست است. باید رمز و راز آن بدانم و فریب صورت آن نخورم.
تعریف سیاست در ایران متفاوت از دیگر كشورهاست. میشود تعریف سیاست و سیاستپیشگی را در جامعه ایرانی را بگویید؟
بله؛ سه گروهی كه گفتم در یک خصیصه مشترکند: فکر بسته و دهان باز. در فرهنگِ لغات این سیاستپیشگان، سیاست مترادف است با: «سخن گفتن، سخنِ فراوان گفتن، سخنِ بیهوده گفتن، سخن بیعمل گفتن». شعار مشترکِ اینان نیز در این گزاره خلاصه میشود: «سخن بیشتر، قدرت بیشتر». بر اساس این شعار، اینان بر خود فرض میدانند که «زیاد» و «زیاده» و «زیادی» بگویند و بگویند، و در این عرصه گوی سبقت را از رقبای خود بربایند. راست میگویند که از نعره هیچ فکر بازی نباید هراسید، اما باید از سکوت فکرهای بسته ترسید. صاحبان فکرهای بسته، صرفا دیوانگان تیمارستان و مردگان گورستان نیستند، بلکه شامل آن عده که همیشه در نقشی ظاهر میشوند و همواره جزئی از مشکلات (و نه راهحل مشکلات) جامعه خود هستند، و آن گروه از مردمان که فاقد استعداد و قدرت تشخیص ضرر و زیان تراوشات ذهنی و بازخوردهای کژکارکردیهای خود هستند، نیز میشود. صاحبان فکرهای بسته، همانهایی هستند که قرآن کریم در مورد آنان میفرماید: «أَفَلا یتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَام عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا». در بیان قرآنی، دل و فکر بسته لزوما مترادف با بیسوادی نیست، چه بسا انسانهایی که سوادشان قفل دلها و فکرشان میشود، چه بسا انسانهای بهظاهر عالم و دانشورزی که به تقلید از جاهلی برمیآیند و در مسیر او گام مینهند و چه بسا اربابان اندیشهای که با کتمان حقایق و واقعیتهای فراسوی دانش و علم و فهم خود، زندانبان فهم و درک خود میشوند.
جامعه ایرانی نیازمند چه نوع سیاستمدارانی است؟
جامعه امروز ما سخت درپی سیاستپیشگانی است که اگرچه بار تدبیر منزل بر دوششان توانفرساست و وجودشان گردآلود سختیهاست، ولی نمیخواهند از اعتدال و اخلاق در گفتار و رفتار دست بشویند، چون تنشان در تار و پود عشق انسانهای خوب و نازنین بسته و دلشان با صد هزاران رشته، با خلق پیوسته است. میخواهند سیاست پیشه کنند و قدرتی حاصل کنند تا دردی از جان بیمار و رنجور مردمان بردارند، محبت را به انسانها بیاموزند، عدالت را برافرازند و بیفروزند، و خرد و مهر را تا جاودان بر تخت بنشانند. برای آنان بسیار زیباست که همانگونه که خورشید بر اورنگ زر آید، خرد را بستایند و بر اورنگ زر آرند. برای آنان بسیار زیباست که با مهر، دل از کینه بشویند، با عشق، گل از خار برآرند. اگر تیغ ببارند جز از مهر نگویند. وگر تلخ بگویند، سخن از شکر آرند. اتفاقی مانند 24 خرداد و شعار اعتدال و تدبیر و امید در واقع برآمده از جامعه ایرانی و خواسته همین جوانان بود. بنابراین اعتدال در سیاست و تدبیر كاملا برگرفته از شعارهای مردم در انتخابات بود. شعار اعتدال خواسته خود مردم بود مردم از سیاستپیشگی گذشته زده شدهاند و آن تعریف را نمیپذیرند به یك معنا میتوان گفت دلیل اصلی فساد اقتصادی هم در جامعه ایران تعریف جامعه از سیاست است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
تونی: کیفیت پایین تیم های ایرانی دلیل اصلی کاهش سهمیه در لیگ آسیاست
تونی کیفیت پایین تیم های ایرانی دلیل اصلی کاهش سهمیه در لیگ آسیاست تبریز - ایرنا - سرمربی پرتغالی تیم فوبتال تراکتورسازی تبریز گفت کیفیت پایین تیم های ایرانی دلیل اصلی کاهش سهمیه این کشور در لیگ قهرمانان آسیاست تونی اولیویرا روز دوشنبه در کنفرانس خبری قبل از بازی با العین اماردلیل اصلی اختلال در «refahi.ir»
دلیل اصلی اختلال در refahi ir مدیر امور بانکی ستاد هدفمندی یارانهها حجم بالای مراجعات غیر ضروری در ساعات اولیه ثبت نام را دلیل اصلی اختلال روز گذشته سامانه رفاهی میداند خبرگزاری ایسنا مدیر امور بانکی ستاد هدفمندی یارانهها حجم بالای مراجعات غیر ضروری در ساعات اولیه ثسه شهروند عربستانی به دلیل انتقاد از فساد و اوضاع اجتماعی دستگیر شدند
منابع حقوقی سعودی سه شهروند عربستانی به دلیل انتقاد از فساد و اوضاع اجتماعی دستگیر شدند تهران - ایرنا - منابع حقوقی در عربستان اعلام کردند که مقامات امنیتی دو روز پیش سه شهروند این کشور را که از طریق صفحه یوتیوپ خواستار بهبود اوضاع اجتماعی عربستان شده بودند و از فساد انتقاد کرتعریف شفاف از قوانین، لازمه اصلی جرمزدایی است
خورشیدی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران تعریف شفاف از قوانین لازمه اصلی جرمزدایی است یک حقوقدان گفت یکی از موارد مهم در قضازدایی جرم زدایی و لازمه اصلی و مهم در این امر وجود قوانین شفاف است بنابراین باید از پراکندگی و متعدد بودن قوانین که موجب خطا و اشتباه در برداشت میشود بپسه سناتور کالیفرنیا به دلیل فساد تعلیق شدند
سه سناتور کالیفرنیا به دلیل فساد تعلیق شدند سنای ایالتی کالیفرنیا عضویت سه سناتور دمکرات را به دلیل فساد مالی و دست داشتن در قاچاق سلاح تعلیق کرد آفتاب به گزارش ایرنا سنای ایالت کالیفرنیا روز جمعه با رای 28 موافق در برابر یک مخالف عضویت این سناتورهای دمکرات را لغو کرد که ضربه ااقتصاد و فرهنگ جزو نیازهای اصلی جامعه/ قطعنامه اتحادیه اروپا از کج فهمی نمایندگان اتحادیه ناشی می شود
استانها مرکز مرکزی حجت الاسلام مظفری اقتصاد و فرهنگ جزو نیازهای اصلی جامعه قطعنامه اتحادیه اروپا از کج فهمی نمایندگان اتحادیه ناشی می شود اراک - خبرگزاری مهر امام جمعه موقت اراک گفت انتخاب عنوان اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی برای سال جدید از سوی رهبر معظم انقلامالیات و مخارج دولت دو ابزار اصلی در سیاست مالی است
دانشنامه اقتصادی117 مالیات و مخارج دولت دو ابزار اصلی در سیاست مالی است تغییرات در سطح و ترکیب مالیات و مخارج دولت می تواند متغیرهای زیر را در اقتصاد تحت تاثیر قرار دهد چراکه دو ابزار اصلی سیاست مالی مالیات و مخارج دولت است به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در اقتصاد ویکی از دلایل بدحجابی زنان، شرایط جامعه است/ هیچ تعریفی از حجاب در قانون نداریم
یکی از دلایل بدحجابی زنان شرایط جامعه است هیچ تعریفی از حجاب در قانون نداریم جامعه > خانواده - حرفهای یک جامعهشناس و حقوقدان در کافهخبر در رابطه با موضوع حجاب فهیمه حسنمیری موضوع حجاب بدپوششی و بدحجابی مواردی هستند که در جامعه ما تازگی ندارند و هرقدردانی وزرای سابق بهداشت از مقام معظم رهبری به دلیل ابلاغ سیاستهای کلان سلامت
قدردانی وزرای سابق بهداشت از مقام معظم رهبری به دلیل ابلاغ سیاستهای کلان سلامت تهران - ایرنا- وزرای سابق وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی طی نامه ای به مقام معظم رهبری از ایشان به دلیل ابلاغ سیاست های مدبرانه و فراگیر در بخش سلامت کشور قدردانی کرده و این سیاست ها را نقطه عطفی برتونی: کیفیت پایین تیمهای ایرانی دلیل اصلی کاهش سهمیه در لیگ آسیا است
تونی کیفیت پایین تیمهای ایرانی دلیل اصلی کاهش سهمیه در لیگ آسیا است تبریز - ایرنا - سرمربی پرتغالی تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز گفت کیفیت پایین تیمهای ایرانی دلیل اصلی کاهش سهمیه این کشور در لیگ قهرمانان آسیا است تونی اولیویرا روز دوشنبه در کنفرانس خبری قبل از بازی با العینموج انصراف جامعه پزشکی از دریافت یارانه/ حمایت از سیاستهای حوزه سلامت
موج انصراف جامعه پزشکی از دریافت یارانه حمایت از سیاستهای حوزه سلامت جامعه > سلامت - مهر نوشت اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاههای علوم پزشکی اعضای سازمان نظام پزشکی جامعه پزشکان متخصص داخلی و با پیوستن به کمپین انصراف از دریافت یارانه نقدی حمایت خوداعمال سلیقهها دلیل اصلی افت سینما در سالهای قبل است
فاطمه گودرزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران اعمال سلیقهها دلیل اصلی افت سینما در سالهای قبل است فاطمه گودرزی اعمال سلیقهها و قرارگرفتن مسئولیت بر عهدهی برخی افراد را دلیل اصلی افت سینما در سال قبل دانست فاطمه گودرزی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما بحدادعادل:جامعه فقیر دچار فساد میشود
حدادعادل جامعه فقیر دچار فساد میشود رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اقتصاد مقاوم نیازمند فرهنگ مقاوم است گفت اگر فرهنگ مستقل نداشته باشیم به اقتصاد مقاومتی نخواهیم رسید کد خبر ۳۹۲۱۰۸ تاریخ انتشار ۲۲ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷ ۳۶ - 11 April 2014 رئیس فرپیروی از ولایت فقیه دلیل اصلی در ناکامی دشمنان نظام است
پیروی از ولایت فقیه دلیل اصلی در ناکامی دشمنان نظام است گچساران- ایرنا- خطیب جمعه گچساران گفت پیروی از ولایت فقیه انسجام و وحدت ملی مهمترین رکن در ناکامی دشمنان این نظام و انقلاب در طول 35 سال گذشته بوده است به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام سید امین الله حجازی در خطبه هایپیروی از ولایت فقیه دلیل اصلی ناکامی دشمنان نظام است
پیروی از ولایت فقیه دلیل اصلی ناکامی دشمنان نظام است گچساران- ایرنا- خطیب جمعه گچساران گفت پیروی از ولایت فقیه انسجام و وحدت ملی مهمترین دلایل ناکامی دشمنان این نظام و انقلاب در طول 35 سال گذشته بوده است حجت الاسلام سید امین الله حجازی در خطبه های نماز جمعه گچساران افزود انقآموزش و پرورش منشاء اصلي تحولات و پيشرفت جامعه به شمار مي رود
استانها غرب کردستان فرماندار سنندج آموزش و پرورش منشاء اصلي تحولات و پيشرفت جامعه به شمار مي رود سنندج - خبرگزاری مهر فرماندار سنندج گفت آموزش و پرورش منشاء اصلي تحولات و پيشرفت جامعه به شمار مي رود و به همين دليل بايد اين حوزه مورد حمايت قرار گيرد به گزارش خبرنگار مهر واعتیاد به مواد مخدر عامل اصلی ارتکاب جرم در جامعه است
اعتیاد به مواد مخدر عامل اصلی ارتکاب جرم در جامعه است ورامین – ایرنا – رییس دادگستری شهرستان ورامین گفت اعتیاد به مواد مخدر عامل اصلی ارتکاب افراد به جرم از جمله سرقت می باشد عبادالله میرزایی روز شنبه در جلسه انجمن حمایت از زندانیان که در محل دادگستری ورامین برگزار شد گفت زما-