واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: "ابراهیمی دینانی" در برنامه"معرفت" مطرح کرد
ابونصر فارابی احیاگر فلسفه افلاطون و ارسطو است
دکتر "غلامحسین ابراهیمی دینانی" در برنامه "معرفت" گفت: فارابی به عنوان دریچه ورود فلسفه یونان به جهان اسلام احیاگر فلسفه افلاطونی و ارسطویی است.
به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون باشگاه خبرنگاران، برنامه"معرفت" شبکه چهار سیما شب گذشته 22 فروردین ماه با حضور"دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی" استاد دانشگاه به روی آنتن رفت.
اسماعیل منصوری لاریجانی استاد دانشگاه و مجری برنامه"معرفت" گفت: در محضر گلستان اندیشه حکیم ابونصر فارابی هستیم. در جلسه گذشته این مطرح شد که فارابی احیاگر فلسفه ارسطویی و افلاطونی است.
در واقع دو نگاه به این اندیشه وجود دارد. یکی اینکه فارابی باعث شده که اندیشه یونانی وارد جهان اسلام شود و او را به ضرر دین و دینداری و دیانت ارزیابی میکنند.
وی افزود: نگاه دیگر این است که فارابی در کتاب جامعالحکمه اندیشه ارسطو و افلاطون را در کنار هم قرار داده و احیا کرده است.
منصوری لاریجانی ادامه داد: وقتی فارابی فلسفه معرفت شناسی را بیان میکند، علاوه بر فکر باید جامعه و کشور را نظاممند کند و از این منظر وارد فلسفه سیاسی و اجتماعی هم میشود.
ابراهیمی دینانی در خصوص سخنان مجری برنامه بیان کرد: ابونصر فارابی فیلسوف بزرگ بین ارسطو و افلاطون داوری کرده و با فلسفه یونان آشنا بوده است.
وی افزود: درست است که فیلسوفان با فلسفه یونان از طریق ترجمه آشنا شدند ولی هیچکدام به ابونصر فارابی و نه ابنسینا و نه فیلسوفان بعدی در چهارچوب اندیشههای ارسطو و افلاطون باقی نماندند، بلکه خود آنها فیلسوفانی بودند که فکر و سخن خود را تازه کردند.
این استاد دانشگاه ضمن اشاره به این مطلب که هر فیلسوفی باید با فیلسوفان گذشته آشنا باشد، اظهار داشت: ابونصر فارابی یک فیلسوف در جهان اسلام و فیلسوف مسلمان است.
فارابی یکی از بزرگترین فلاسفه مسلمان بوده و نخستین فیلسوف بزرگ نیز محسوب میشود، قبل از او نیز فیلسوفانی بودند اما به عظمت اندیشههای فارابی در جهان اسلام نداریم.
ابراهیمی دینانی تصریح کرد: برای فلسفه تعاریف زیادی بیان شده است اما فارابی در خصوص تعریف فلسفه میگوید، فیلسوف کسی است که به ساماندهی فکر و اندیشه بپردازد و به این بسنده نکند.
وی ادامه داد: فیلسوف کسی است که فکر را سامان میدهد و درباره عالم هستی، نظام فکری پیدا میکند و نه تنها این تفکر در عالم هستی باقی میماند بلکه این فکر فلسفی در جامعه میآید و اداره امور اجتماع را نیز به عهده میگیرد.
ابراهیمی دینانی در ادامه گفت: فلسفهای که به جامعه ورود پیدا نکند در واقع کار خود را انجام نداده، درست است که فلسفه بهطور مستقیم در جامعه نیست اما فلسفهای که در پشت فکر و انتخاب کسانی که جامعه را اداره میکنند، هست.
این استاد دانشگاه عنوان کرد: در واقع فلسفه نامرئی کار میکند، بیشتر مردم از فلسفه خوششان نمیآید، زیرا فلسفه سخت است و نیاز به تفکر عمیق دارد و از تأثیر فلسفه بر روی جامعه بیاطلاع هستند؛ در واقع مردم نمیدانند که فلسفه بهطور نامرئی در همهجا هست و همه آثار سرانجام فکر فلسفی منتهی میشود.
ابراهیمی دینانی اظهار داشت: من در بیان تعریف فارابی از فلسفه این مطلب را بیان میکنم که وی گفت "فلسفه تذکر و سامان دادن به تفکر است،" فلسفه هم تفکر و هم تذکر محسوب میشود.
تذکر از باب "تفعل" از "ذکر" بوده و معنی لغوی ذکر"یادآوری" است و "تذکر"یعنی "یادآوری کردن" است.
وی افزود: تذکر واقعی به یاد آوردن دورترین و غیرقابل دسترسترین چیزها است.
حق تعالی و هستی دورترین چیز و در عین حال نزدیکترین است.
این استاد دانشگاه بیان کرد: تذکر بدون تفکر نمیشود، باید اصل را بیاد بیاوریم تا فکرمان اصیل باشد.
فکری اصیل بوده که براساس ذکر باشد و ذکری اصیل است که دوردستترین چیز(زبانهستی) را به یاد بیاورد.
پس کسی اهل تفکر بوده که، به مبنای اصلی بیندیشد یعنی به آغاز هستی برود.
بنابراین تفکر در بنیادیترین و اساسیترین مسائل هستی است.
ابراهیمی دینانی ضمن اشاره به این نکته که برای تفکر و تذکر، شنیدن لازم است، تصریح کرد: فلاسفه، بزرگان و حکما شنیدن را اینگونه تعریف میکنند که شنیدن آن چیزی است که شما کلام غیب را بشنوید قبل از اینکه با کلام خودت آغشته شود، یعنی اینکه فکر دیگری که میشنویم قبل از اینکه آن را با فکر خودمان آغشته کنیم بشنویم و بعد پاسخ دهیم.
این تذکر و تفکر است و فیلسوف باید گوش شنیدن داشته باشد.
وی ادامه داد: صدای فکر را بشنوید و بعد در مقام مقایسه با فکر خودتان مقایسه کنید و این همان تفکر و تذکری است که فارابی میگوید.
خبر تکمیل میشود...
انتهای پیام/ اس
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]