تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نصيحت و خيرخواهى از حسود محال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826921771




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سعید ناجی در گفت‌وگو با فارس: ادبیات و فلسفه با هم عجین است/ نویسنده کودک باید فلسفه بداند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سعید ناجی در گفت‌وگو با فارس:
ادبیات و فلسفه با هم عجین است/ نویسنده کودک باید فلسفه بداند
عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: ادبیات و فلسفه با هم عجین هستند، نویسنده کودک باید فلسفه بداند، چرا که اگر اثرش نکات فلسفی در بر نداشته باشد، به سمت ادبیات مبتذل یا صرف پرکردن اوقات فراغت می‌رود.

خبرگزاری فارس: ادبیات و فلسفه با هم عجین است/ نویسنده کودک باید فلسفه بداند


سعید ناجی عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه طرح پژوهشی‌اش در سال گذشته درباره بررسی مؤلفه‌های داستان فلسفه برای کودکان بوده است، گفت: امسال یک طرح جدید درباره نقد داستان‌های موجود براساس همین مؤلفه‌ها در دست دارم، بنابراین قرار است حدود صد داستان تألیف و ترجمه را نقد و پیشنهاد دهم. وی با اشاره به اینکه امروز مشاهده می‌کنیم که داستان‌هایی خوب یا بد در عرصه ادبیات کودک منتشر می‌شود که برخی از آن‌ها بن مایه‌های فلسفی را دارا هستند، افزود: یک عده هم در داخل ادعا می‌کنند که در این حوزه خوب ورود کردند اما بیشتر آنها کیفیت لازم را دارا نیستند.‌ ناجی بیان داشت: اکثر داستان‌ها بن مایه خوبی دارند که اگر بتوانند ارتباط مناسبی هم با مخاطب برقرار کنند، موفق خواهند بود، مثلاً داستان‌های ملانصرالدین در خارج از ایران به خوبی جواب داده است اما اینها یک مقدار کار می‌خواهد با یک تغییراتی باید به شکل داستان مخاطب پسند و قابل درک برای گروه‌های سنی مختلف در آید. وی با اشاره به اینکه به طور مثال داستان برای هفت ساله‌ها باید به اقتضای سن هفت ساله‌ها در نظر گرفته شود و نمی‌توان داستان‌های پیچیده مثنوی را برای این گروه سنی بدون تغییر ارائه داد، اظهار داشت: در نهایت باید از بن مایه‌ها برای تألیف داستان‌های جدید استفاده کرد تا داستان قابل فهم شود، اما باید نتیجه را بر عهده کودکان گذاشت تا آن‌ها خود دنبال پاسخ باشند. این عضو پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چه کشورهایی در راستای نگارش داستان فلسفی برای کودکان موفق بوده‌اند، ابراز داشت: برخی فلاسفه داستان‌هایی پیدا کردند که می‌شود برای نگارش رمان‌ و داستان‌ مورد استفاده قرار دارد، به طور مثال «رابرت فیشر» افسانه‌های مختلف را یافته و یک مجموعه مضمون‌هایی از کشورهای مختلف استخراج کرده تا برای کودکان قابل استفاده شود. وی ادامه داد: اما مثلاً در استرالیا تلاش می‌شود تا داستان‌های جدید تألیف شود، چرا که افسانه‌ها جنبه القایی دارند و شاید موضوعاتش با موضوعات کودکان امروزی متفاوت باشد، بنابراین استرالیایی‌ها یا برخی دیگر فلاسفه معتقدند که داستان‌ها حتماً باید از نو نگاشته شود. ناجی با بیان اینکه فلسفه باید با ادبیات عجین باشد، اگر داستانی نکات فلسفی در بر نداشته باشد کم مخاطب می‌شود و صرف پرکردن اوقات فراغت خواهد شد، اظهار داشت: میلان کُندرا معتقد است که اگر ادبیات و رمان نتواند جنبه‌های فلسفی وجود انسان را آشکار کند، در واقع این داستان به کار نمی‌آید و اخلاقی نیست، تنها وقت خواننده را پر می‌کند و از جنبه‌های مبنایی وجود او و جهان غافل است. انتهای پیام/ 

93/01/17 - 11:32





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن