محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844379743
وقتی تئاتر کشور فقیرتر میشود/ خداحافظی یار دیرین تئاتر
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
وقتی تئاتر کشور فقیرتر میشود/ خداحافظی یار دیرین تئاتر
سعید تشکری دو روز پیش با انتشار یادداشتی از صحنه تئاتر خداحافظی کرد، این اتفاق باعث شد بسیاری از هنرمندان از جمله محمد رحمانیان واکنش نشان داده و بگوید: «تو هم تئاتر را رها کنی تئاتر رهایت نمیکند» شاید گفتن از رفتن یک هنرمند همچون سعید تشکری آسان باشد، اما حقیقت این است که او بخشی از تاریخ تئاتر دینی و مقاومت ما است، او یکباره نیامده که یکباره برود.
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، دو روز پیش سعید تشکری، نویسنده متعهد و برجسته تئاتر کشور در یادداشتی برای همیشه صحنه تئاتر را بوسید و کنار گذاشت. با نگاهی کوتاه به سوابق و کارهای این نویسنده صاحب سبک میتوان دریافت تا چه حد به کار خود عشق میورزیده و پویا بوده است. غالب نوشتههای سعید تشکری در راستای هنر دینی و ادبیات شهودی بوده است و در رسای امام رضا (ع)، مشتاقانه قلم زده و آثار ماندگار بسیاری در حوزهی ادبیات، تئاتر و تلویزیون خلق کرده است. تشکری در یادداشت خود آورده است: «من بی حضور در جهان فیزیکی، یک زمستان، بهار و تابستان، یعنی هشت ماهِ تمام، بیماری را با عدم تکلم در تنهایی تجربه کردم. در درد و سکوت. کَمان وجودم آنقدر کشیده شد که نه سه فصل، انگار سالها درد را در وجودم ریخت. صدایِ شکستنِ آن زه مرا به مرز شکستن رساند و رسیدم. همه ی ارتباط من با جهان فیزیکی تنها یک تبلت بود و خواندن گزارشهای بالینی از بیماریام که مداوم از دنیای مجازی رسانهها توسط خبرنگاران فهیم و دلسوز و پیگیر در مطبوعات چاپ و منتشر میشد. همه میدانستند که سعید تشکری، نویسنده و کارگردان تئاتر و رماننویس در چه وضعیتی است. با خوشخیالی گمان میکردم، چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضوها را نماند قرار. چه خیال خوشی! از تبار تئاتر و مسؤولان و مدیران فرهنگی، بیقراری سر نگرفت، شاید گفتند تنهاییاش را نباید بر هم زد، از ما که کاری بر نمیآید. خدا شفایش دهد! ففط همدلی چند رفیق عیاق و یک سید بزرگوار بود، که همیشه و تا نفس دارم مدیونشان هستم. انگار آنها خوب میدانستند آنکه از دیار حبیب است، غریب نمیماند. انزوا، تنهایی، جدال برای ماندن در حوزهای که حالا احساس تلخ بیزبانی، بیماری، ترحم و عدم همکاری و همدلی تو را اذیت میکند. اما این پرسش با من همراه است. من در همه این سالها، حتی با این آخرین اجرای نمایش «وقتی زمین دروغ میگوید» در جایگاه کارگردان، برای چه کسی کار تئاتر کردهام؟! من از شش سالگی تا پنجاه سالگی دمادم و یک نفس با این کهن شاهکار تمدن بشری در صحنه و اجرا زیستهام. در صحنهای که تئاتر زندگیام بوده است. خلاصهاش میشود زندگی تئاتری و خواستم حکی، نامی در این منظومه بیکرانِ خردورزی با هویت خودم داشته باشم. افقم در تئاتر معاصر و متعهد، همواره برشت و آرابال بودهاند. اما با جهان و باور دینی خود کوشیدهام در بازسازی زمانهام، بیپرت افتادگی از اصل و اسب، بیخط و ربطِ دلبستگی و وابستگی و بازیهای مرسوم، به آرمانی تکیه بدهم و بنویسم و نمایش به صحنه ببرم که نمایش تئاتر دینی باشد نه ویترینی و توریستی! سالها سنگ و سد دیدم و خودم را خراشیدم. اما تفکراتم را به باور معنوی و تئاتر آرمانی از دست ندادم. چه زمانی که یک دههی تمام، تئاتر علمی با کودک و نوجوان برای خود آنها به صحنه بردم، چه آن زمان که در حوزهی تئاتر مقاومت نفس کشیدم و کارگردانی کردم و چه همه این سالهایی که برای باورم، تئاتر دینی به صحنه بردم. چه آن زمان که با کار در مطبوعات فرهنگی و هنری در جایگاه منتقد و پژوهشگر و عضو بین المللی I.T.C.I قلم زدم و چه زمانی که در تولید تله تئاتر و ساخت فیلم در جایگاه کارگردان حضور داشتم. اما در این چند سال اخیر در جامه یک نویسنده به کشفی از حقیقت رسیدم. واقعیت تئاتر ما دیگر به من پاسخ نمیدهد. فکر و عقیده و تصور را در صحنه و در همهی این سالها جُستم. اکنون میخواهم بقیه عمرم را در حوزه ادبیات نفس بکشم و بنویسم. خسته شدهام از تحمیل خود به تئاتر و از تحمل آنچه میخواهم بگویم که جز همدردانی چون من، توریستیاش را دیگران، آسانِ آسان، در اختیار مدیریت تئاتری قرار میدهند که تماشاگر ندارد. تئاتر یعنی تماشاگر نه تولید برای فضای خالی. دوستان هم تبار تئاتری، صمیمانه بدرود. دیگر مرا به خود نخوانید. حتی سالیانی که من بودم و شما نبودید. من از جهان نوشتن که به دور از افکار و توقعات پوپولیستی و عوامگرایی و اپورتونیستی، همواره ذات مقدسی برایم داشته و دارد، حرف نمیزنم. سالهاست مینویسم. گواهش چهل و دو نمایشنامه منتشر شدهام است. گواهش سالها نوشتن برای رادیو و تلویزیون است. گواهش رمانهایی است که نوشتهام و منتشر شده است. اما حالا فقط نویسندهام. آرزو دارم در تئاتر سالیان سال شما باشید و بمانید. بعد از این حوزه ادبیات برای من یگانه هستیام خواهد بود. حتی در نمایش، تا کلمه هست نمیمیرم. از آن سکوت هشت ماهه که خدا به من داد سپاسگزارم. رنج، آغاز آگاهی و البته تنهایی بود. این تنهایی و رنج بیماری ام اس دیگر بخشی از زندگیام است و گلایهای نیست! اکنون میکوشم تا ابدیت را در هر لحظه با خدا تجربه کنم. پیاده آمدم بودم، پیاده خواهم رفت. مرد آن گاه، آگاه شود که بگوید و بداند نهایت کارش چیست! من در آثارم صدای حقیقی آبشار را می شنوم.
سعید تشکری از صحنهی تئاتر رفت!
سال نو همه مبارک باشد. شاید گفتن از رفتن یک هنرمند همچون سعید تشکری آسان باشد، اما حقیقت این است که او بخشی از تاریخ تئاتر دینی و مقاومت ما است، او یکباره نیامده که یکباره برود، او حتی این یادداشت و خداحافظی را ننوشته است که مثلا بخواهد مسئولان را به منت کشی دعوت کند، چراکه نوشدارو پس از مرگ سهراب... البته شاید دیر نباشد که دوباره سایه پر علم هنرمند متعهدی که هربار دست به قلم شده است تا اثری برای امام رضا(ع) بنویسد، اثری شاهکار و و قابل توجه، هم نگاشته و هم به روی صحنه برده است. سعید تشکری از صحنه تئاتر نمیرود اگر هرچه زودتر دوباره به سراغش برویم، همان طور که محمد رحمانیان روز گذشته در پی این اتفاق در یادداشتی کوتاه نوشت: « سعید جان… تو هم تئاتر را رها کنی تئاتر رهایت نمیکند… پس بمان و نمایشنامه بنویس و کارگردانی کن و بازیگر تربیت کن و آموزش بده… تئاتر ایران به اندازه کافی فقیر است… حذف یک نمایشنامهنویس و کارگردان، شادمانی آنان میشود که وظیفه شان در این روزگار «نمایش کُشی» است و دیگر هیچ...» او از سال 88 دچار بیماری شد و در همان زمان هنرمندان و روزنامهنگاران بسیاری در خصوص وضعیت بیماریش مطالبی را منتشر کردند و به دنبال راه حلی برای یاری رساندن به او بودند. گفتند و نوشتند و دویدند. اما راه به جایی نرسید. تا در نهایت در زمستان سال 91 این استاد کوشای نویسندگی و کارگردانی، تکلم خود را از دست داد. سعید تشکری این روزها در انتظار بازگشت پزشک خود از کشور آلمان است، تا اواسط شهریورماه برای دومینبار عمل جراحی شود. دوستان نزدیکی که تاکنون یاریاش رساندهاند از قول او گفتهاند؛ دیگر نیازی به عیادت و کمک ندارد، که اگر مساعدتی بود باید تاکنون انجام میشد. سعید تشکری در همین شرایط، عاشقانه و دردمندانه مینویسد. اما آنچه حائز اهمیت است و باید بار دیگر آن را یادآوری کرد عدم امنیت شغلی هنرمندان و نبود حمایت لازم از آنهاست که امید است با تغییرات گستردهای که حوزه وزارتی به خود دیده و خواهد دید، شاهد تغییرات بسیاری در ساختار حمایت و همیاری جدی هنرمندان پیشکسوت باشیم. به راستی پشتیبانی از هنرمندی چون سعید تشکری برعهده کیست؟ اگر دوستان نزدیک سعید تشکری که او را باور دارند تلاش نمیکردند، چه تاوانی را باید کسی که چهار دهه از عمرش را صرف خلق هنر و ادبیاتی متعهدانه نموده میپرداخت. سعید تشکری دلگیر است و همه او را تنها گذاشتند. جز چند دوست، اینکه خود هنرمندان به دنبال کمک به همکار و دوستان خود هستند، بسیار باشکوه است، اما متاسفانه این نوع همیاریها نیز به دلیل نبود پشتوانهای محکم یا به نتیجه نمیرسد و یا گذری است. بدون شک سعید تشکری، هنرمند متعهدی است که چه در سالهای سلامت و چه اکنون که در جنگ و استقامت در برابر بیماری است تلاش داشته تا چراغ هنر دینی را روشن نگاه دارد، که اگر اینگونه نبود نام نیک وهنر باخلاقیتش در هر جشنواره به عنوان برگزیده اعلام نمیشد و اولین گزینه برای روی صحنه رفتن یک نمایش دینی و چاپ آثاری باشکوه که چهار دوره کتاب سال و جوایز بین المللی چون یونیسف و کسب نشان عالی رایو را به خود اختصاص داده، نبود. اکثر نمایشنامهها، رمانها و داستانهای تشکری در خصوص امام رضا (ع) بوده است و امید است با عنایت امام رئوف(ع) هر چه سریعتر، این نویسنده متعهد بهبود یابد و جامعه هنری از تجربیات و آثار او چون گذشته بهره گیرند. به قول دوستانش اما سعید تشکری مرد طاقت و نوشتن متعهدانه و باورمند در هر شرایطی است و روزی این روز و روزگار تنهاییاش را خواهد نوشت. تسنیم 115
۱۳۹۳/۱/۲۰ - ۱۶:۲۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]
صفحات پیشنهادی
بدون نشست با خبرنگاران برنامههای سال 93 تئاتر کشور اعلام شد
بدون نشست با خبرنگارانبرنامههای سال 93 تئاتر کشور اعلام شدروابط عمومی ادارهکل هنرهای نمایشی برنامههای حسین طاهری برای تئاتر را در قالب گفتگویی تنظیم شده در اختیار رسانههای مختلف قرار داد به گزارش خبرگزاری فارس حسین طاهری مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی ضمن تبریک مجدد به مناسبت آغابرنامههای سال 93 تئاتر کشور اعلام شد
برنامههای سال 93 تئاتر کشور اعلام شد خبرگزاری پانا روابط عمومی ادارهکل هنرهای نمایشی برنامههای حسین طاهری برای تئاتر را در قالب گفتگویی تنظیم شده در اختیار رسانههای مختلف قرار داد ۱۳۹۳ شنبه ۱۶ فروردين ساعت 08 25 به گزارش سرویس فرهنگی پانا حسین طاهری مدیرکل مرکز هنرهای نمایشبرنامههای سال 93 تئاتر کشور
برنامههای سال 93 تئاتر کشور روابط عمومی ادارهکل هنرهای نمایشی برنامههای حسین طاهری برای تئاتر را در قالب گفتگویی تنظیم شده در اختیار رسانههای مختلف قرار داد خبرگزاری فارس حسین طاهری مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی ضمن تبریک مجدد به مناسبت آغاز سال جدید به همه هنرمندان و دستاندرککوروشنیا در گفتوگو با فارس اجرای تئاتر بدون حمایت دولتی و با امکانات موجود بسیار دشوار است
کوروشنیا در گفتوگو با فارساجرای تئاتر بدون حمایت دولتی و با امکانات موجود بسیار دشوار استمهرداد کوروشنیا که قرار است نمایش عزازیل را در تئاتر شهر به صحنه ببرد گفت با وجود ظرفیت و قیمت بلیت محدود نمیتوان نمایشی را به صورت خصوصی و بدون حمایت دولتی اجرای عمومی کرد مهرداد کورتفاهنمامه همکاری میان حوزه هنری و دبیرخانه تئاتر دینی کشور به امضا رسید
تفاهنمامه همکاری میان حوزه هنری و دبیرخانه تئاتر دینی کشور به امضا رسید تهران - ایرنا - مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از امضای تفاهم نامه همکاری میان این مرکز با دفتر تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی ارشاد خبر داد رحمت امینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار تئاتر ایرنا با اشامیر دژاکام: انحصاری بودن تولیدات نمایشی مشکل اصلی تئاتر کشور است
امیر دژاکام انحصاری بودن تولیدات نمایشی مشکل اصلی تئاتر کشور است تهران- ایرنا - کارگردان نمایش رویاهای خلیج فارس با تاکید بر آنکه خانواده تئاتر به تمامی قوانین نظام و شعائر موجود در کشور اشراف دارد و به رعایت آنها می پردازد گفت انحصاری بودن تولیدات نمایشی یکی از بزرگترین مشکلابدهیهای 13 میلیاردی معاونت هنری حاشیه ایجاد کرد/ ضرب و شتم داوران در جشنوارهای تئاتری
فرهنگ و هنر تئاتر تئاتر در پاییز 92 بدهیهای 13 میلیاردی معاونت هنری حاشیه ایجاد کرد ضرب و شتم داوران در جشنوارهای تئاتری در فصل پاییز تئاتر ایران با اتفاقات جالب توجهی از جمله اعلام بدهی 13 میلیاردی معاونت هنری قبلی توسط علی مرادخانی درگذشت زندهیاد رضا خمسهای برگزاری جشنحسن رونده مدیر هماهنگی تئاتر استانها مرکز هنرهای نمایشی شد
حسن رونده مدیر هماهنگی تئاتر استانها مرکز هنرهای نمایشی شدطی حکمی از سوی مدیرکل هنرهای نمایشی حسن رونده به عنوان مدیر هماهنگی تئاتر استانها منصوب شد به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از عمومی مرکز هنرهای نمایشی در متن این حکم آمده است برادر گرامی جناب آقای حسن رونده به موجب ایایرج راد صاحب خانه ی تئاتر
ایرج راد صاحب خانه ی تئاتر ایرج راد سال ها بعد از انقلاب با فیلم سینمایی دوئل به عرصه بازیگری بازگشت به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران ایرج راد با نام اصلی اکبر حسنی راد در سال 1324 به دنیا آمد او دارای مدرک کارشناسی نمایش از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهآرش دادگر ستاره سال 92 تئاتر
آرش دادگر ستاره سال 92 تئاتر آرش دادگر با نمایش مکبث در جشنوارهی تئاتر فجر جزو مردان اول تئاتر در سال 92 بود به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران آرش دادگر متولد سال 1352 از سرزمین شعر و غزل شهر شیراز بازیگر و کارگردان تئاتر که کارشناسی خود را در رشتهی نمایش با گثبت لوگوی جدید برای تئاتر شهر/ طرح مرتضی ممیز دچار تغییر شد
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی ثبت لوگوی جدید برای تئاتر شهر طرح مرتضی ممیز دچار تغییر شد لوگوی تئاتر شهر که توسط زندهیاد مرتضی ممیز طراحی شده بود با نظر مدیریت این مجموعه تغییر کرد و در حال حاضر لوگوی جدید با شماره ثبت در سربرگهای این تئاترشهر مورد استفاده قرار میگیردتئاتر شهرستان پشتوانه و پناهگاه تئاتر حرفه ای است
رییس تماشخانه ایرانشهر تئاتر شهرستان پشتوانه و پناهگاه تئاتر حرفه ای است تهران - ایرنا - رییس تماشاخانه ایرانشهر در مراسم افتتاح نمایش مرداب روی بام به کارگردانی رضا گوران با تاکید بر لزوم حمایت همه جانبه از هنرهای نمایشی کشور گفت تئاتر شهرستان پشتوانه و پناهگاه تئاتر حرفه ای اآخرین بازمانده نسل سیاهبازها درگذشت/ بلاتکلیفی مدیران تئاتری از آغاز بهار
فرهنگ و هنر تئاتر تئاتر در بهار 92 آخرین بازمانده نسل سیاهبازها درگذشت بلاتکلیفی مدیران تئاتری از آغاز بهار فصل بهار تئاتر ایران در سال 92 شاهد اتفاقات مختلفی بود که از مهمترین آنها می توان به درگذشت 3 هنرمند تئاتر از جمله سعدی افشار تنها بازمانده نسل سیاه بازها و همچنین بلاتهیولا خوانی محمد یعقوبی در تئاتر شهر
هیولا خوانی محمد یعقوبی در تئاتر شهر تهران - ایرنا - نمایشنامه نویس و کارگردان شناخته شده کشور از اجرای نمایش هیولا خوانی در خرداد و تیر ماه سال جاری در مجموعه تئاترشهر خبر داد محمد یعقوبی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار تئاتر ایرنا گفت در راستای تولید آثار جدید نمایشی قصداعتراض حسین پاکدل به تغییر آرم مجموعه تئاتر شهر
چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۷ در پی تغییر آرم مجموعه تئاتر شهر و برخی حواشی مطرح شده حسین پاکدل هنرمند تئاتر و مدیر پیشین این مجموعه با نگارش مطلبی اعتراض خود را نسبت به این تغییر اعلام کرد پاکدل دراین یادداشت که اختصاصا در اختیار بخش تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنادر تعطیلات عید چه تئاترهایی ببینیم؟
در تعطیلات عید چه تئاترهایی ببینیم هرچند سالهای گذشته با شروع تعطیلات نوروز تئاترها تعطیل میشد اما امسال همزمان با سال نو چند اثر نمایشی روی صحنه هستند به گزارش نامه نیوز تماشاگرانی که دوست دارند در ایام عید تئاتر ببینند نوروز 93 میتوانند به دیدن نمایشهای شکلک و سقراصله رحم را از یاد نبریم/ من هم سفر میکنم هم تمرین تئاتر
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون پیشنهاد نوروزی ستاره اسکندری صله رحم را از یاد نبریم من هم سفر میکنم هم تمرین تئاتر ستاره اسکندری پیشنهاد میدهد مردم در تعطیلات نوروز صله رحم را از یاد نبرند خود او هم نوروزش را به سفر و تمرین تئاتر میگذراند ستاره اسکندری بازیگر تئاتر س-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها