تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص): اى مردم! جز اين نيست كه خداست و شيطان، حق است و باطل، هدايت است و ضلالت، رشد ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801627321




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزشی کوچک ، تهدیدی بزرگ


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

گزشی کوچک ، تهدیدی بزرگ سمنان - ایرنا - به ظاهر مخل خواب شبانه اند، پشه ها را می گویم، بعضی ها هم آنقدر بامزه اند که سرگرمی دوران بچگی مان بودند، حلزون را می گویم،برای بعضی هم ضرب المثل ساختیم و گفتیم مثل کنه به آدم می چسبد، جالب است که همین موجودات کوچک، محور شعار روز جهانی بهداشت در سال 2014 شده اند.


هفتم آوریل مصادف با هجدهم فروردین به عنوان روز جهانی بهداشت در کشورهای جهان گرامی داشته می شود و شعار امسال این روز ˈمراقب ناقلین باشید، موجودات کوچک خطرات بزرگˈ است.
پشه ها، ساس ها، کنه ها و حلزون های آب شیرین، موجوداتی هستند که می تواند بیماری را از فردی به فرد و جایی به جای دیگر منتقل کنند.
وجود آنها در انتقال عوامل بیماری زا آنقدر مهم است که تنها پشه عامل انتقال بیماری های مالاریا، تب دانگ فیلاریازیس لنفاوی، چیگونگونیا ، انسفالیت ژاپنی و تب زرد شناخته شده است.
بر اساس آمار تایید شده سازمان جهانی بهداشت، هر ساله بیش از یک میلیارد نفر بر اثر گزش انواع حشرات آلوده می شوند و بیش از یک میلیون نفر از این نوع بیماری ها می میرند.
در این گزارش تاکید شده است که 40 درصد از جمعیت جهان در معرض گزش های این نوع ناقلین هستند.
ناقلین نه تنها باعث انتقال بیماری ها می شوند بلکه حضور برخی از ناقلین به عنوان انگل های خارجی یا گزش آن ها باعث سلب آسایش افراد می شود.
بیماری های منتقله از ناقلین(Vector-borne diseases ) اغلب در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و مکان هایی که دسترسی به خدمات بهداشتی مشکل است، یافت می شود.
بیماری های منتقله از راه ناقلین 17 درصد بار جهانی همه بیماری های عفونی را به خود اختصاص داده است و ضرورت دارد با آن مبارزه شود.
روز جهانی بهداشت 2014، بر برخی از ناقلین شناخته شده رایج تر مانند پشه ، پشه خاکی، ساس ، کنه ها و حلزون که مسوول انتقال طیف گسترده ای از انگل ها و عوامل بیماری زا به انسان یا حیوانات هستند، تاکید دارد.
ˈنیما نفیسیˈ متخصص پوست و مو با بیان اینکه سالک یکی از بیماری هایی است که بر اثر نیش حشرات (پشه) ایجاد شده و دارای فراوانی در ایران و جهان است افزود: 350 میلیون نفر در جهان در کشورهای افغانستان، پاکستان، ایران، عراق، سوریه، اردن، الجزایر، تونس، مراکش و عربستان سعودی در معرض ابتلا به بیماری سالک قرار دارند و در ایران نیز سالانه بیش از 26 هزار نفر به دو نوع سالک شهری و روستایی مبتلا می شوند.
وی تاکید کرد: با گرم شدن هوا در اردیبهشت و ازدیاد جمعیت پشه های خاکی، سالک در نواحی مستعد شایع می شود.
استان های اصفهان، فارس، خوزستان، کرمان، گلستان، خراسان رضوی، شمالی و جنوبی، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، یزد و سمنان نواحی مستعد شیوع این بیماری است.
اما با اینکه سالک بیشترین فراوانی بیماری های ناشی از گزش را در ایران به خود اختصاص داده اما کشنده ترین بیماری منتقله از راه ناقلین، مالاریا است که تخمین زده می شود که در سال 2010 باعث مرگ حدود 660 هزار نفر شده است.
مالاریا یک بیماری عفونی است که عامل آن که ˈپلاسمودیومˈ نام دارد به وسیله پشه ای به نام ˈ آنوفلˈ به بدن انسان منتقل می شود.
ˈماریه ایزدیˈ متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه مالاریا عامل مرگ سالانه تا سه میلیون نفر در جهان است گفت: زنان باردار و کودکان کمترین مقاومت را در برابر بیماری دارند.
وی با بیان اینکه مالاریا در ایران نخستین بار در سال 1330 هجری شمسی شایع شد افزود: مهم ترین استان های دارای مشکل مالاریا، سیستان و بلوچستان ، هرمزگان ، کرمان و فارس است که در مجموع 96 درصد از کل موارد را بخود اختصاص می دهند.
این پزشک درباره جهش ژنتیکی عامل ایجاد مالاریا نیز هشدار داد و گفت: این جهش باعث شده، عامل بیماری زا در برابر داروی ˈسولفادوکسین پیریمتامینˈ مقاوم شده و تعداد مبتلایان به مالاریا افزایش یابد.
از میان بیماری هایی که ناقلین کوچک مولد آن هستند، سریع ترین بیماری که از راه ناقلین منتقل می شود، با افزایش 30 برابر در بروز بیماری در طول 50 سال گذشته، تب دانگ است.
تب دانگ (Dengue fever) با گزش پشه های آئدس (Aedes Mosquitoes) منتقل می شود.
این بیماری در صورتی که بموقع تشخیص داده نشود و برای درمان آن اقدام مناسب صورت نگیرد، در مدت زمان کوتاهی فرد مبتلا را با خطر مرگ مواجه می کند.
به همین دلیل بسیاری از پزشکان این بیماری را تب استخوان شکن (Breakbone fever) می‎نامند.
تب دانگ در آسیای جنوبی، سنگاپور، هند، در غرب جزایر اقیانوس آرام، آمریکای لاتین و کارائیب دیده شده است اما جهانی شدن تجارت، مسافرت و چالش های زیست محیطی مثل تغییرات آب و هوا و شهرنشینی، بر انتقال بیماری های منتقله از راه ناقلین تاثیر داشته است و باعث ظهور آنها در کشورهایی شده که قبلا این بیماری ها در آنها ناشناخته بودند.
بر همین اساس است که گفته می شود با توجه به وضعیت پاندمی ( عالمگیری) تب دانگ در جهان، این بیماری دو تا پنج سال دیگر به ایران می رسد.
ˈسعید عرفانیˈ متخصص بیماری های ویروسی با بیان اینکه پاندمی این تب از سه دهه قبل از برزیل و هند شروع شد و به جنوب غرب آسیا و آفریقا رسیده است افزود: بر طبق آمار سازمان جهانی بهداشت، دو و نیم میلیارد نفر از جمعیت جهان یعنی رقمی معادل دو پنجم کل دنیا در معرض ابتلا به این بیماری خطرناک هستند.
وی با تاکید بر اینکه پزشکان و حشره شناسان باید با این بیماری و چگونگی درمان آن آشنا شوند گفت: تب، کسالت و بی حالی غیر طبیعی، سردرد، دردهای عضلانی، التهاب حلق، اسهال و استفراغ، کهیر و گاهی خونریزی از علائم ابتلا به بیماری ˈتب دانگˈ هستند.
بسیاری از این علایم شبیه به علایم یک سرماخوردگی عادی است سازمان جهانی بهداشت با نامگذاری امسال به نام ناقلین کوچک قصد دارد با افزایش آگاهی در مورد تهدیدهای بیماری های ناشی از ناقلین و حساس سازی خانواده ها و جوامع ، فعالیت های محافظت انسان و دام در برابر این بیماری ها را افزایش دهد.
بنابراین خانواده هایی که در مناطقی زندگی می کنند که در آنجا بیماری ها به وسیله ناقلین منتقل می شوند بدانند که چگونه از خود محافظت کنند.
مسافران هم آموزش ببیند که در سفر به کشورهای دارای اپیدمی این نوع بیماری ها چطور از خود حفاظت کنند و در کشورهایی که بیماری های منتقله از راه ناقلین، یک تهدید در حال ظهور است، مقامات بهداشتی باید با همکاری سازمان های زیست محیطی مراقبت یکپارچه از ناقلین و اجرای اقدامات لازم برای جلوگیری از تکثیر آنها را بهبود بخشند. ک/4
7340/599/608/508
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن