تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خودتان را بر خوش اخلاقى تمرين و رياضت دهيد، زيرا كه بنده مسلمان با خوش اخلاقى خود به در...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806649130




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باید نگاه دولت عوض شود


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: باید نگاه دولت عوض شود
حسین کنعانی مقدم
کد خبر: ۳۹۰۸۳۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۶ - 07 April 2014


سال گذشته سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی نام گذاری شده بود. امسال مقام معظم رهبری نام سال را  اقتصاد و فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی نام گذاری نموده اند. به هر حال همه دست اندرکار اجرایی کشور معتقدند که علی رغم اینکه حماسه سیاسی با انتخابات ریاست جمهوری درسال 1392رخ داد اما حماسه اقتصادی شکل نگرفته است. عده ای از تحلیلگران تغییر و تحول و جایگزینی دولت را علت عدم شکل گیری حماسه اقتصادی می دانند. از طرف دیگر عده ای عدم مدیریت مناسب اقتصادی و وجود تنگناهای اقتصادی از جمله تحریم ها را عامل عدم شکل گیری این حماسه ذکر کرده اند. بنابراین مقام معظم رهبری نقشه راه سال اینده را اقتصاد مقاومتی ترسیم کردند که از این طریق حماسه اقتصادی شکل بگیرد. البته فعالیت های دولت یازدهم فقط به فعالیت های اقتصادی محدود نبوده است و در سایر زمینه ها نیز فعالیت داشته است. در همین راستا ارزیابی عملکرد دولت یازدهم موضوع گفت و گوی «تابناک» با حسین کنعانی مقدم دبیر کل حزب سبز ایران است.

حسين كنعاني مقدم، عضو شورای عالی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اوایل دفاع مقدس بود . وی همچنین، عضو شوراي عالي جبهه همبستگي، رئیس سابق هیات مدیره آزادراه تهران – شمال، سخنگوی مستعفی حزب الله و دبیر کل فعلی حزب سبز ایران وابسته به جبهه ایستادگی است.

آقای دکتر به عنوان اولین سوال به نظر شما عملکرد دولت یازدهم در سال گذشته چگونه بوده است؟

باید گفت دولت یازدهم دولت نوپایی است و قضاوت کردن در کلیت عملکرد دولت کار مشکلی می باشد. اما سالی که نکوست از بهارش پیدا است. دولت در نیمی از سال گذشته حضور سیاسی و اجرایی در کشور داشت. در این چند مدت می شود گفت؛ وقت دولت صرف جابجایی ها و تعیین مدیران و فن سالاران جدید و چالش هایی که دربحث تعیین وزار و تعامل با مجلس داشت، شد. به هرحال دولت با همه فراز و نشیب ها که شکل گرفت و هیچ بهانه ای برای امسال ندارد. دولت در سال گذشته به لحاظ اینکه چارچوب و ساختارهای اجرایی هنوز شکل نگرفته بود برای عدم کارایی و بعضی از ناهماهنگی ها بهانه داشت.

به هر حال شما در حوزه های مختلف در سال گذشته عملکرد دولت را چگونه ارزیابی می کنید؟

عملکرد دولت در سال گذشته را می توان در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد. از جمله:

الف) دولت جدید در حوزه سیاست خارجی بیشترین فعالیت را انجام داده است. این دولت در ابتدای روی کار آمدن مذاکرات با (5+1) را دنبال کرد و نهایتا به توافق ژنو ختم شد. مسئله رفع تحریم ها نقطه برجسته عملکرد دولت بود و باید منتظر باشیم تا سند نهایی و تعهداتی که غربی ها  در بخش تحریم ها داده اند نتیجه بدهد.  در سال 93 ما باید شاهد نتایج مثبت توافق باشیم تا  قدری از مشکلات تحریم ها کاسته شود.

 ب) در بحث اقتصاد داخلی به نظر می رسد که دولت گام هایی برای کاهش تورم و رفع مشکلات اقتصادی برداشت. اما دولت مثلا در بحث هایی مثل سبد کالا دچار یک نوع اشتباه در نگاه اقتصادی و مشکلات مردم مواجه شد که مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرد. دولت در کنترل تورم و نقدینگی اقداماتی انجام داده است اما هنوز اثرات سیاست های جدید اقتصادی دولت را در اقتصاد و معیشت مردم ندیده ایم.

با توجه به اینکه مرحله دوم هدفمندی یارانه ها  از امسال اجرا می شود ، احتمالا دوباره  مقداری مشکلات در زمینه تورم بوجود آید. برای اینکه ببینیم عملکرد دولت در مسائل اقتصادی چگونه است باید ببینیم چگونه سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی در امسال اجرا می شود. به هر حال امیدواریم امسال شاهد رونق اقتصادی و رفع مشکلات باشیم.

ج) در بحث سیاست داخلی بعد از حماسه سیاسی که با مشارکت مردم در سال قبل اتفاق افتاد به نظر می رسد هنوز دولت نتوانسته است از این ثروت ارزشمند و پشتوانه رای مردمی که نصیبش شده به نحو احسنت استفاده کند. ورود مردم به صحنه های سیاسی و اقتصادی شاید یکی از نقاط قوتی باشد که می تواند دولت آن را در اختیار داشته باشد .  اقای روحانی در سفرهای استانی چند گامی برای این که مردم را وارد صحنه های مختلف اجرایی کشور کنند برداشته است. اما هنوز زود است که بتوانیم در این مسئله قضاوت کنیم که آیا دولت توانسته است از ظرفیت حمایت مردمی در پیشبرد سیاست هایش استفاده نماید یا خیر.

د) در بحث فرهنگی به نظر می رسد دولت هنوز نتوانسته است یک نقشه راهی را در مسائل فرهنگی مطرح کند و بیشتر به روزمرگی می پردازد. با توجه به این که خود رئیس جمهور یک فرد روحانی،اهل فرهنگ و مسائل دینی هستند؛ توقع بر این است که هر چه سریعتر خیلی از معضلات فرهنگی را حل و فصل کنند و موانع بر سر راه یک حرکت فرهنگی در زمینه علم و تکنولوژی و چه در زمینه مسائل اجتماعی را بردارند. درچند وقت اخیر در زمینه های فرهنگی ما دچار غفلت از مسائل فرهنگی بوده ایم.

ه) دولت امید و تدبیر یک امیدی در مسائل اجتماعی در دل مردم ایجاد کرد. دولت باید تلاش کند در چارچوب مطالبات رهبری و مطالبات مردم قدم بردارد. دولت برای رسیدن به اهدافی که نظام مطرح می کند، باید در این مسیر اقداماتی را انجام دهد که امید به یاس و ناامیدی تبدیل نشود. این مسئله بسیار مهم است که مطالبات جامه عمل بپوشند. اگر این اتفاق نیفتد شاید پاشنه آشیل دولت در سال 93 باشد.

به نظر شما عللی که درسال گذشته حماسه اقتصادی در کشور شکل نگرفت؛ چه بود؟

به نظرمی رسد که هنوز آن باور در بدنه اجرایی کشور نسبت به ایجاد حماسه اقتصادی ایجاد نشده است.  مسیر حرکت دولت در سال گذشته به سمت حماسه اقتصادی کند بود. در سال گذشته دولت یک استراتژی غلطی را دنبال کرد و این بود که همه مسائل و مشکلات اقتصادی را در چارچوب تحریم ها دید و سعی را برآن گذشت تا مشکلات اقتصادی را از طریق کاهش تحریم ها حل کند. حماسه اقتصادی یکی از مهمترین نقشه راه ها در بحث اقتصاد مقاومتی است. در سخنرانی های چند مدت اخیر مقام معظم رهبری کاملا مشخص شدکه مدیریت جهادی و حرکت سریع و پرقدرت برای حل مسائل اقتصادی چه تحریم ها باشد چه نباشد کشور نیازمند یک اقتصاد قوی و مقاوم در مقابل بحران ها و حوادث است. به نظر می رسد که دولت باید از سبد تحریم ها خارج شود و متکی بر اقتصاد داخلی بشود که همه منابع مادی و مالی آن  را دارا هستیم . باید دولت تلاش کند که ظرفیت  داخلی خود را بکار ببرد تا اینکه ظرفیت های داخلی شکوفا شود.

اقای دکتر به نظر شما دولت چه اقدامی باید در سال گذشته انجام میداد که انجام نداده است؟

بعد از تشکیل دولت و انتخاب وزرا و مدیران در رده های مختلف و حل مسائل مختلف؛ اصلی ترین مسئله دولت بحث فعال کردن زمینه های حماسه اقتصادی بود که متاسفانه به ثمر نرسید. همه مدیران منتظر این بودند که در مذاکرات( 5+1 ) چه اتفاقی می افتد. دولت این نگاه را باید عوض کند و بگوید چه تحریم ها باشد چه نباشد ما چگونه می توانیم به شرایط سابق برگردیم و رونق را به اقتصاد برگردانیم.

امسال بیشترین اولویت را چه می دانید؟

امسال نقشه راه همین اقتصاد مقاومتی است و باید فرهنگ اقتصاد مقاومتی در بین مسولین و همه ارکان کشور جاری و ساری باشد. امسال خصوصا در مسئولین  باید فرهنگ مقاومت و ایستادگی ایجاد شود تا مردم هم به صحنه های مختلف ورود پیدا کنند.

مهمترین چالش سال گذشته را که می تواند امسال تبدیل به فرصت شود را چه می دانید؟

به نظر ی رسد چالش اصلی که در مقابل دولت در سال 93 وجود دارد؛ یکی بحث مسئله مذاکرات( 5+1) و مسائل هسته ای است که تحریم ها هم بخش از آن است. یکی دیگر اجرای مرحله دوم هدفمند کردن یارانه ها است که ممکن است باعث ایجاد تورم و افزایش نقدینگی و رشد نرخ بیکاری در کشور شود.
یکی از چالش هایی که الان وجود دارد و می تواند تبدیل به یک فرصت شود همین بحث تحریم ها است. اگر اقتصاد کشورمان  تبدیل به اقتصاد مقاومتی شود و با وجود تحریم ها بتوانیم یک اقتصاد رشد یافته ای بسازیم و اقتصاد را در همه زمینه ها سامان دهی کنیم، چالش بزرگی است که تبدیل به فرصت کرده ایم. در واقع تحریم های یک فرصت برای کشور خواهد شد و خیلی از مشکلات کشور را حل خواهد کرد.

دولت در ابتدای روی کار آمدن شعارهایی را در زمینه های مختلف مطرح کرد. در این مدت دولت تا چه اندازه توانسته است به شعارهایی که مطرح می کرد جامعه عمل بپوشاند؟

کارنامه و نمرات دولت را در زمینه های مختلف باید در پایان امسال  بدهیم. در سال 92 به لحاظ آمار کار دولت نمی تواند یک شاخصی برای نمره دادن باشد. دولت شعارهایی را در انتخابات داد که باعث اقبال عمومی مردم و مشارکت مردم در مسائل مختلف شد. به نظر می رسد که پایه اصلی نظام که مردم هستند الان به حاشیه رفته است. در این مدت اینقدر که ما توجه به مسائل بین المللی و اتفاقاتی است که در حاشیه( 5+1 ) معطوف شده است که از خیلی چیزها غافل شده ایم. اگر این توجه را متوجه به سمت مردم و رضایت مردم جلب کنیم پیروزی های بیشتری به دست می آوریم. با وارد کردن مردم به عرصه های مختلف شاید این شعارهای که داده می شد محقق شود. در غیر این صورت اگر حل مشکلات داخلی فقط با پیوستن به قدرت های جهانی و حل مشکلات با آنها دنبال شود شعارهای دولت  تحقق پیدا نخواهد کرد.















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن