تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد هر كس قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد و به آنچه در قرآن است عمل كند، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813261907




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سفره های مردم مراغه رنگ و بوی بهاری گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

سفره های مردم مراغه رنگ و بوی بهاری گرفت مراغه - ایرنا - با برداشت انواع گیاهان خوراکی از طبیعت دلنواز دامنه های کوه سهند، سفره ها و ذائقه غذایی مردم مراغه رنگ و بوی بهاری به خود گرفت.


به گزارش ایرنا، با آغاز فصل بهار و رویش گیاهان خوراکی و دارویی، دامنه کوه ها و دشت های سهند و ارتفاعات مراغه میزبان گروه های مختلف مردم بومی و شهری است که برای چیدن سبزی های معطر و خوش خوراک و گیاهان صحرایی به دل طبیعت می روند.
هر سال با آغاز رشد این نوع گیاهان، افراد بومی و روستانشینان منطقه با صعود به دامنه های سهند و ارتفاعات این شهرستان شروع به چیدن و جمع آوری گیاهان خوراکی و دارویی برای مصرف و عرضه در بازارهای منطقه می کنند.
سورولو، گل آقا، بزگوش، پونه کوهی، ریواس، یونجه، گون، کنگر، بولاغ اوتی، قارتره سی، آغجه باش، مرزن جوش، خارشتر، مرزه کوهی، کاکوتی(کهلیک اوتی) و چای علفی(توه لوجه) از جمله گیاهان خوراکی و دارویی منطقه است که در فصل بهار به صورت خودرو در دامنه های سهند و مناطق کوهستانی منطقه رشد می کند.
برداشت و عرضه این نوع گیاهان در حدود سه ماه از اول سال در منطقه رواج داشته و برای بسیاری از افراد بومی و روستانشینان منبع درآمدی فصلی به حساب می آید.
مردم منطقه در این موقع از سال با خرید و تهیه گیاهان خوش خوراک مرتعی سفره های خود را با بو و مزه این نوع گیاهان عطرآگین کرده و غذاهای سنتی تدارک می بینند.
آبگوشت تره کوهی، آش سورولو و خورشت کنگر از جمله غذاهای سنتی و چای کاکوتی(کهلیک اوتی) و علفی (توه لوجه) نیز از آشامیدنی های تهیه شده از این نوع گیاهان از سوی مردم منطقه است.
گیاهان مرتعی خوش خوراک در این موقع سال به صورت تازه خوری مصرف و در دیگر فصول سال به صورت خشک شده مورد استفاده مردم منطقه قرار می گیرد.
مردم منطقه از گیاهان مرتعی علاوه بر تهیه خوراک، در زمینه دارویی و درمانی نیز به روش دم کرده نوشیدنی و تهیه عرقیات مختلف استفاده می کنند.
روزانه ده ها کیلوگرم انواع گیاهان خوراکی و دارویی در بازار سنتی مربوط به این نوع گیاهان به فروش می رسد و برداشت و عرضه این نوع گیاهان در این فصل از سال زمینه اشتغال ده ها نفر را به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم می کند.
در دامنه های کوه سهند، مناطق کوهستانی و مراتع مراغه حدود 60 گونه گیاه مرتعی رشد می کند که از این تعداد حدود 20 نوع مصرف خوراکی و 40 نوع مصرف دارویی دارد.
کوه سهند با سه هزار و 707 متر ارتفاع در 34 کیلومتری شمال شرق شهرستان مراغه واقع شده و رشته ای از سلسه جبال البرز است.
7485/590/587/245
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن