تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816353146




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انقلاب واقعی شعر را چه کسی رقم زد؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۷




44-10.JPG

مسعود خیام که کتاب «احمد شاملو – عکس فوری» را در دست انتشار دارد درباره این شاعر گفت: کار شاملو در زمینه شعر به نحوی است که انقلاب واقعی شعر را رقم زد. این پژوهشگر که مدتی است کتاب «احمد شاملو – عکس فوری» را تدوین کرده و برای کسب مجوز نشر به اداره کتاب وزارت ارشاد ارائه کرده است، درباره سرنوشت این کتاب به خبرنگار ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: کتاب «احمد شاملو - عکس فوری» پس از آن‌که به اداره کتاب وزارت ارشاد رفت، در آن‌جا چند اصلاحیه خورد که باعث شد چند شعر از کتاب حذف شود. ولی با این حال در نهایت به ما گفته‌اند که به انتشار کتاب اجازه داده می‌شود. او سپس درباره کار بر روی آثار شاملو گفت: تا به حال کارهای زیادی درباره آثار شاملو انجام شده که همگی خوب و محترمند، اما باید دانست که شاملو یک ساختمان بزرگ است و تمام ظرفیت‌های او را نمی‌توان در یک کتاب و دو کتاب خلاصه کرد. خیام با بیان این‌که شاملو یک‌تنه از مجموعه روشنفکری زمان خود بزرگ‌تر بود، اظهار کرد: من الآن هیپنوتیزم شاملو نیستم که این حرف را می‌زنم، بلکه شاملو واقعا آدم گنده‌ای بود. در تمام دنیا کار چنین شخصیت‌هایی با جزییات دیده می‌شود و به همه زوایای کار چنین شخصیت‌هایی پرداخته می‌شود، در صورتی‌که کار بر روی آثار شاملو و ابعاد کارهای او در ایران تازه شروع شده است و کتاب «احمد شاملو - عکس فوری» یکی از این کارهاست که البته باید اجازه انتشار آن را بدهند. او با بیان این‌که شاملو در تمام زمینه‌ها و فعالیت‌هایش سرآمد بود، گفت: کار شاملو در زمینه شعر به نحوی است که انقلاب واقعی شعر را رقم زد، چون کاری که نیما کرد برداشتن تساوی مصراع‌ها و جابه‌جا کردن نقش قافیه‌ها و کاهش این نقش بود، اما با وزن شعر کاری نکرد. مثلا در گذشته در غزل حافظ چند موضوع را مطرح می‌کرد که نیما هم همین توالی معنایی را حفظ کرد، اما شعر شاملو از نظر معنایی منسجم است آن‌چنان‌که در شعرش یک تصویر، یک اعتراض‌، یک بخش از تاریخ یا خواست میهنی را بیان می‌کند و وسط می‌کشد. او افزود: شاملو با آزاد کردن شعر از وزن، کار بزرگی کرد که البته خود من به او گفتم که این اشتباه تو بعد از خودت باعث مسخره‌بازی می‌شود، چون بچه‌های بعد از تو آن را نمی‌فهمند؛ در صورتی‌که خود شاملو به تمام ارکان شعر و نثر فارسی و کتاب‌های قدیمی‌، قصص قرآن و تاریخ تسلط داشت و به همین خاطر بود که می‌توانست در داخل کلام آهنگ درست کند، بنابراین من در کتاب «احمد شاملو - عکس فوری» مثل یک عکاس که در خیابان عکسی فوری می‌گیرد نگاهی به زوایای مختلف شعری این شاعر انداخته‌ام. همچنین چند خاطره از او به کتاب اضافه کرده‌ام که البته با ویراستاری خوب افشین دشتی همراه است. در حقیقت کتاب من یک مشت شاملوییات بود که این شاعر جوان آن‌ها را به نظام رساند و در سه مقطع مدون کرد که فکر می‌کنم در مجموع کار خیلی خوبی شده است. خیام درباره ترجمه شعرهای شاملو به دیگر زبان‌ها نیز گفت: مقدار زیادی از آثار شاملو به زبان‌های دیگر ترجمه شده، ولی با این حال در حوزه ترجمه، تازه کار بر روی آثار شاملو شروع شده است. او سپس درباره این‌که چرا آثار شاعران معاصر مانند احمد شاملو در سطح جهانی خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، نیز گفت: مورد توجه قرار نگرفتن شاعران معاصر به این خاطر است که هیولایی مثل مولانا در شعر فارسی وجود دارد اما بعد از این همه سال تازه کار بر ترجمه آثار شاملو به دیگر زبان‌ها شروع شده است. حتا حافظ که گوته شاعر معروف آلمانی به شدت عاشقش بوده در دنیا تنها در حد یک نام است. این نویسنده اظهار کرد: تنها شاعری که از ما در جهان خوانده و مصرف می‌شود، خیام با ترجمه فیتزجرالد است. او در همین‌باره گفت: در دنیا تا به حال میلیون‌ها نفر شعر سروده‌اند، اما از بابت میزان توجه و ارجاع به آن‌ها در دیگر هنرها مثل نقاشی و فیلم و کتاب، تنها پنج شاعر هستند که می‌توان آن‌ها را شاعر جهانی نامید که عبارتند از: هومر‌، شکسپیر،‌ دانته، گوته و خیام فیتزجرالد. در خود ایران هم با همان ضوابط تنها به نام پنج شاعر بزرگ می‌رسیم که عبارتند از: فردوسی،‌ سعدی‌، حافظ‌، مولوی‌ و خیام. البته شاعران زیاد دیگری را مثل نظامی‌، انوری‌، خاقانی‌، نیما‌، سهراب،‌ فروغ‌، نصرت، شاملو، کسرایی‌، ابتهاج، نادرپور، مشیری و... هم داریم که در این میان شاملو توانسته قد خودش را بالاتر بکشد، چون شاملو آدمی چندوجهی بود و با ترکیب‌بندی بین شعر و موسیقی کلاسیک و ایجاد ریتم‌های درونی و الحاق واژگان کاری کارستان انجام داد. او افزود: البته شاملو در حوزه ترجمه و روزنامه‌نگاری هم کارهای عجیب و غریبی کرد و در فضای روشنفکری سیاسی و اجتماعی هم که جای خود را دارد. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 121]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن