تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):درهاى گناهان را با استعاذه (پناه بردن به خدا) ببنديد و درهاى طاعت را با بسم اللّه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798911488




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جوانه های سبز نهال دموکراسی در افغانستان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بررسی روزنامه های ایران/ یکشنبه 17 فروردین 1393 جوانه های سبز نهال دموکراسی در افغانستان تهران-ایرنا-«مشارکت گسترده ی مردم افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری نوید تعمیق دموکراسی و کمرنگ شدن منطق خشونت در این کشور را می دهد.» این بن مایه ی بسیاری از گزارش ها و تحلیل های روزنامه های امروز ایران درباره ی انتخابات دیروز افغانستان بود.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز یکشنبه هفدهم فروردین 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

***جوانه های سبز نهال دموکراسی در افغانستان
سومین دوره ی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پس از سقوط طالبان، دیروز با حضور گسترده ی مردم این کشور برگزار شد؛ انتخاباتی که بسیاری از کارشناسان، آن را یکی از سرنوشت ساز ترین رویدادهای تاریخ معاصر افغانستان توصیف کردند. این برای نخستین بار است که قدرت در این کشور از یک رییس جمهوری به رییس جمهوری دیگر به صورت مسالمت آمیز و سیاسی منتقل می شود.
روزنامه های امروز با رویکردهای مختلفی موضوع انتخابات افغانستان را بررسی کردند. برخی از اهمیت این انتخابات گفتند؛ برخی از آزمون نهادینه شدن دموکراسی در افغانستان نوشتند و برخی دیگر از تاثیر این انتخابات بر همکاری های این کشور با ایران سخن گفتند.
روزنامه ی «شرق» در یادداشتی به قلم «نسرین رضایی» با عنوان «دموکراسی تزریقی»، «حامد کرزای» رییس جمهوری افغانستان را نخستین دولتمرد تاریخ این کشور توصیف کرد که با پای خود از کرسی قدرت پایین می آید. شرق در این ارتباط نوشت: کرزای که از زمان سرنگونی حکومت طالبان تاکنون رییس جمهوری افغانستان بود اکنون به واسطه «دموکراسی تزریقی» به اولین دولتمرد تاریخ افغانستان و حتی آسیای میانه بدل شده که پایبندی خود به بدیهی ترین اصول دموکراسی را به نمایش گذاشته است. گرچه دموکراسی تنها صندوق های رای نیست صندوق ها و شرایطی که امروز در افغانستان به واسطه شرایط ساخته شده یا همان شرایط تزریقی خارجی شاهدش هستیم و نه به واسطه گذر زمان و تجربه واقعی. با این حال، شاید همین «دموکراسی تزریقی» قدمی باشد مثبت برای حرکت به سمت وسوی دموکراسی واقعی در کشوری چون افغانستان.
این روزنامه در مطلب دیگری با عنوان «انتخابات؛ نسیم تغییر در افغانستان» به قلم «محمدحسین عمادی» مشاور بین المللی در بازسازی افغانستان از اهمیت و حساسیت های این انتخابات برای جامعه جهانی گفت و نوشت: همانطور که ملت افغانستان در آستانه آزمونی دشوار قرار گرفته است، جامعه جهانی، سازمان های بین المللی و کشورهای دخیل در امور افغانستان نیز در حال حاضر با دلهره و تردید آماده اند آنچه در این 13سال کاشته اند را درو کنند. از هم اکنون برخی از تحلیلگران و حتی رهبران سیاسی جهان، با تکیه بر تجارب تلخ تاریخ معاصر این کشور، با شک و بدبینی به فرآیند رای گیری و نتایج انتخابات نگریسته و معتقدند انتخابات به مرحله دوم کشیده خواهد شد و تخلفات انتخاباتی دستاویزی برای کاندیداها و طرفدارانشان خواهد شد تا بار دیگر به جنگ داخلی و بی ثباتی دولت نوپای افغانستان دامن بزنند.
روزنامه ی «قانون» اما از منظر دیگری به این موضوع نگریست و در گزارشی به قلم «امیر هاشمی مقدم» به بررسی تاثیر نتیجه ی این انتخابات بر روابط آتی این کشوربا ایران پرداخت.
قانون در مورد اهمیت این انتخابات در روابط دو کشور نوشت: در حوزه مسائل سیاسی و امنیتی، ایران و افغانستان دغدغه های مشترک بسیاری دارند. برای نمونه هر دو کشور در مرزهایشان با پاکستان دچار مشکل امنیتی هستند و هم زمان با ربوده شدن پنج سرباز ایرانی و انتقال آنان به خاک پاکستان، نیروهای طالبان نیز 20 نگهبان مرزی افغانستان را کشته و به پاکستان گریختند. دولت و مردم افغانستان نیز همچون ایرانی ها بارها به دولت پاکستان اعتراض کرده اند و همچنان نیز مانند ما، اقدامی جدی در این راستا از سوی دولت پاکستان ندیده اند.
قانون در ادامه با اشاره به پیوستگی های دو کشور در حوزه محیط زیست و اقتصاد، برطرف شدن مشکلات مشترک دو کشور در حوزه های ی زیست محیطی و اقتصادی را منوط به همکاری مثبت دوطرف دانست.

***خیز برای فاز دوم هدفمندی یارانه ها
بسیاری از کارشناسان امسال را سال تعیین کننده یی برای اقتصاد ایران دانسته اند. یکی از مهم ترین دغدغه های اقتصادی این روزها، بحث هدفمندی یارانه ها و چگونگی اجرای مرحله ی دوم آن است؛ موضوعی که هریک از روزنامه های صبح امروز از منظری متفاوت به آن پرداختند.
روزنامه ی «دنیای اقتصاد» در سرمقاله ی خود با عنوان «سال عبور اقتصاد از گلوگاه» به قلم «پویا جبل عاملی» از چالش های پیش روی اجرای مرحله ی دوم هدفمندی یارانه ها گفت و نوشت: سال پیش رو، سال تعیین کننده ای است. سالی که اگر انتظارات مثبتی که در فضای اقتصادی-سیاسی شکل گرفته به نتیجه برسد می توان برای اقتصاد ایران روند صعودی مناسبی را حداقل تا دو، سه سال بعد از آن تصویر کرد. در عین حال که سرخورده شدن انتظارات به معنای بازگشت به تکانه های اقتصادی است که می تواند سهمگین تر از شوک هایی باشد که از سال 1389 تا 1391 به اقتصاد ایران وارد شد و همزمان سرخوردگی انتظارات موجب می شود که شکل گیری انتظارات مثبت به زمانی بسیار دورتر موکول شود. همان طور که پس از تشکیل دولت آقای روحانی انتظارات نقشی ملموس در روند های اقتصادی داشتند، معکوس شدن این انتظارات می تواند شوکی غیر قابل کنترل را به اقتصاد وارد کند...از این رو سال کنونی، سال کلیدی اقتصاد ایران است که می تواند به ما بگوید تغییر روند در بلندمدت تداوم می یابد یا نه. بنابراین همگی باید دست به دست دهیم تا از این گلوگاه تاریخی عبور کنیم.
روزنامه ی شرق نیز در یادداشتی با عنوان «هدفمندی؛ شفافیت دوسویه» به قلم «هادی حق شناس» اقتصاددان به رفع کاستی های اجرای مرحله ی نخست هدفمندی یارانه ها در اجرای مرحله ی دوم این طرح پرداخت.
حق شناس نوشت: فاز دوم هدفمندی متفاوت از فاز اول است. در فاز دوم انتظار آن است که نقاط قوت فاز اول، تقویت و ضعف ها برطرف شود. با توجه به اینکه یکی از ضعف های اجرایی فاز اول، دریافت یارانه توسط کل دهک ها بوده، طبیعی است که ضمن ترمیم این نقطه ضعف، فاز دوم به گونه ای اجرایی شود که فقط افراد نیازمند یارانه دریافت کنند. درواقع، از ابتدا، هدف گذاری قانون هدفمندی یارانه ها توزیع پول نبود بلکه هدف اصلی که در برنامه های توسعه ای کشور بر آن تاکید شده بود، جلوگیری از اتلاف مصرف انرژی، پیشگیری از قاچاق فرآورده های نفتی و به روزکردن تکنولوژی های فرسوده ای بود که عامل مصرف بالای سوخت هستند، اما متاسفانه، این اهداف در مرحله اجرا، محقق نشد و در عوض آن فقط پول بین مردم توزیع شد. بنابراین در فاز دوم نباید هدف توزیع پول باشد و باید برنامه ریزی ها به سمت واقعی شدن قیمت انرژی و جلوگیری از اتلاف این منابع برود.

***دو رویکرد رویارویی با قطعنامه ی اروپایی
صدور قطعنامه ی پارلمان اروپا درباره ی ایران در هفته ی گذشته واکنش های متفاوتی را در محافل سیاسی ایران در پی داشته است. روزنامه های امروز نیز نگاه متفاوتی به این موضوع داشتند. برخی از لزوم واکنش جدی گفتند و برخی دیگر، حساسیت بیش از حد در این زمینه را ناشی از شناخت نداشتن نسبت به جایگاه این نهاد اروپایی از سوی منتقدان داخلی عنوان کردند.
روزنامه ی «ایران» در یادداشت امروز خود با عنوان «وزن پارلمان اروپا چقدر است؟» به قلم دکتر «یوسف مولایی» استاد حقوق بین الملل نوشت: بزرگ ترین خطای سیاسی در نگاه محافل داخلی ما آنجا بروز می کند که بسیاری از معترضان به قطعنامه پارلمان اروپا تصویر روشنی از موقعیت و اختیارات این نهاد در ذهن ندارند تا جایی که در موارد زیادی پارلمان اروپا معادل شورای اروپا یا کل اتحادیه اروپا انگاشته می شود. طبیعی است که این عده به جای نقد حقوقی قطعنامه پارلمان اروپا، نسخه بستن دفاتر اروپایی را تجویز کنند. قدرت اصلی مجموعه اروپا در دست نهاد اتحادیه اروپا و شورای رهبران سیاسی آن است و دیگر بخش های این اتحادیه مثل پارلمان اروپا از نفوذ و اقتدار چندانی برخوردار نیستند. بر همین اساس قطعنامه هایی هم که از سوی این نهاد صادر می شود، جنبه نمادین داشته و از منظر حقوقی ضمانت اجرایی لازم را ندارد.
همچنین روزنامه ی «اعتماد» در یادداشتی به قلم «جواد هروی» درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر توقف یک طرفه ی مذاکرات هسته یی ایران و گروه 5+1 را خواسته یی عجولانه توصیف کرد.
هروی نوشت: البته مجلس به عنوان خانه وکلای مردم همواره مطیع نظر و رای مردم و نمایندگان است و به تعبیری این صحن علنی مجلس خواهد بود که حرف اول و آخر را می زند با این حال نمی توان برای تصمیمات مهم داخلی و خارجی کشور به سرعت و پرخاشگرایانه واکنش نشان داد. در واقع بهتر است مسوولان کشور منجمله نمایندگان مجلس با تدبیر و تامل خواسته یی را مطرح یا اجرایی کنند. اینکه اروپا در مفاد قطعنامه اهداف مداخله جویانه به ویژه در چند بند مربوط به انتخابات و حقوق بشر دنبال کرده است تردیدی وجود ندارد با این حال نمی توان بدون تدبیر وارد عمل شد.
روزنامه ی «کیهان» اما در یادداشتی به قلم «حسین شمسیان» با عنوان «ضرورت واکنش قاطعانه» ضمن یادآوری واکنش جدی حضرت امام (ره) در جریان توهین «سلمان رشدی»، از پیامدهای این قطعنامه گفت و نوشت: به صورت دائم افکارعمومی بسیاری از مردم جهان از طریق رسانه های غربی زیر شدیدترین بمباران تبلیغی قرار دارد و این رسانه ها، با بزرگ نمایی قدرت پوشالی اربابانشان سعی در ارعاب مردم جهان و تلقین تفوق و برتری آنها هستند، بیم آن می رود که عدم واکنش مناسب به این قطعنامه و رفتارهای خیالپردازانه اتحادیه اروپا، به سکوت، بدلیل نیاز! به آنها تعبیر شود! و این همان چیزی است که امام راحل عظیم الشان، مسئولان را از آن برحذر داشته و دستور رویارویی با این برداشت را داده بودند.

***بویینگ آمریکایی در ایران
وزارت خزانه داری آمریکا پس از صدور مجوزهایی برای تسهیل حضور دانشجویان ایرانی در این کشور، روز گذشته اعلام کرد که برای «بویینگ» ( بزرگ ترین سازنده هواپیمای جهان) و همچنین «جنرال الکتریک» ( سازنده ی موتورهای صنعتی) مجوز صادرات به ایران را صادر کرده است. این خبر در روزنامه های امروز بازتاب گسترده یی یافت.
روزنامه ی «مردم سالاری» تیتر نخست خود را به این موضوع اختصاص داد. این روزنامه در گزارش خود نوشت: بویینگ اعلام کرده این مجوز تحت توافق هسته ای مقدماتی که تحریم های ایران را تسهیل کرده، برای کمک به بهبود ایمنی هواپیماهای تجاری این کشور داده شده است.تحلیل گران اظهار می کنند این فروش به شرکت های آمریکایی کمک خواهند کرد در صورت گسترش لغو تحریم ها، موقعیت فروش هواپیماهای جدید به ایران را داشته باشند.
مردم سالاری همچنین از قول «حمید حبیبی» معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری نوشت: با ورود این قطعات 30 درصد از هواپیماهای خوابیده به ناوگان فعال کشور بازمی گردد ... با توجه به بهبود شرایط اقتصادی کشور پیش بینی می کنیم که امسال با 50 درصد افزایش تقاضای سفر روبرو باشیم که به طور حتم ورود این قطعات به ما کمک می کند که هواپیماهای فعال را توسعه دهیم.
برخی از روزنامه ها نیز یادداشت هایی در این ارتباط منتشر کردند.
روزنامه ی «آرمان» در یادداشتی با عنوان «مجوز وزارت دارایی آمریکا؛ گامی مثبت» از پیامدهای مثبت عملیاتی شدن این رفع تحریم گفت و نوشت: بعد از توافق ژنو این کشور(آمریکا) اقدامی در راستای برداشتن تحریم از فروش قطعات هواپیما کرده است که این موضوع موجب تنش زدایی در مناسبات می شود و به هر حال در راستای رسیدن به یک توافق جامع گامی موثر و مفید است. بنابراین این تصمیم اگر عملیاتی شود امر مثبتی است هرچند بعد از صادر شدن مجوز قطعات هواپیما بحث انتقال پول حاصل از خرید و فروش این قطعات پیش می آید چراکه باید پول حاصل از این قطعات با سیستم بانکی موجود رد و بدل شود اما بعد از این گام یک گام دیگر وجود دارد و آن برداشتن تحریم های بانکی و مالی است ... دادن چنین مجوزی برای فروش قطعات یدک هواپیما به ایران به طور عام گامی است مثبت و نشان دادن حُسن نیت در راستای همان توافق ژنو.

***گلایه های روحانی
«حرف بزنم خیلی ها خجالت زده می شوند»؛ این جمله ی «حسن روحانی» رییس جمهوری بود که به تیتر نخست بسیاری از روزنامه های صبح امروز تبدیل شد؛ روحانی دیروز 16 فروردین در جمع کارکنان نهاد ریاست جمهوری که به مناسبت سال نو در مسجد «سلمان فارسی» نهاد برگزار شد به منتقدان تندرو پاسخ داد و از آنها خواست تا نقد سازنده کنند تا کار بهتر و مفید تر انجام شده و مردم امیدوارتر شوند.
این موضوع در روزنامه های امروز بازتاب گسترده یی داشت.
روزنامه ی اعتماد در گزارشی با عنوان «گلایه های روحانی: حرف بزنم خیلی ها خجالت زده می شوند» به این موضوع پرداخت و نوشت: این نخستین باری نیست که روحانی از بد اخلاقی ها علیه دولت انتقاد می کند. روحانی طی هفت ماهه گذشته بارها و بارها از حملات جمعی از مخالفان دولت علیه موفقیت دولت در پرونده هسته یی و توافق ژنو انتقاد کرده است. اوج انتقادات او به خرده گیری منتقدانش در پرونده ژنو هم به دیدار او در آذرماه گذشته با روسا وکارکنان دانشگاه ها بر می گردد که از دانشگاهیان خواست برای نقد عملکرد دولت به میدان بیایند و اجازه ندهند جمعی ... توافق ژنو و دیگر دستاوردهای دولت را تخریب کنند و بی ارزش جلوه دهند.
این روزنامه در مطلب دیگری به قلم «آذر منصوری» فعال سیاسی اصلاح طلب، بدنه ی اجتماعی دولت را هدف حاشیه سازی ها دانست و از چرایی این حاشیه سازی ها گفت. منصوری نوشت: از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید افراطیون مخالف دولت دستور کار جدیدی را تعریف کرده اند و آن هم مانع تراشی برای برنامه های دولت نوپای حسن روحانی است. افراطیون به رغم همه تبلیغات ریز و درشت منفی که علیه دولت یازدهم می کنند همچنان احساس می کنند که از فضای سیاسی کشور جا مانده اند وعرصه برای حضورشان کم رنگ تر از گذشته شده است به همین دلیل هم هست که آنها همه توان شان را به کار گرفته اند تا با سنگ اندازی و مانع تراشی در مسیر اقدامات دولت برای تبلیغات شان علیه دولت سوژه یی جدید فراهم کنند.
اعتماد در ادامه نوشت: این اقلیت تندرو که با آگاهی کامل علیه دولت حسن روحانی به تخریب و کارشکنی می پردازند می خواهند با تخریب دولت، مشکلات کشور را بزرگنمایی کنند و در مقابل هم با بالا بردن مطالبات مردمی از طریق رسانه ها و تریبون های در اختیارشان مسیر را برای حرکت رو به جلوی دولت یازدهم ناهموار کنند.

*گروه پژوهش های خبری
پژوهش**9277*9275*2054
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن